Ik wil graag les kunnen geven, hoe zit dat met en licentie??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marcs
Berichten: 254
Geregistreerd: 02-10-02
Woonplaats: rossum (ov)

Ik wil graag les kunnen geven, hoe zit dat met en licentie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 09:12

Ik weet niet precies waar dit staan moet, maar het gaat over rijtechnische dingen, dus heb 'k 't hier maar neer gezet.
maar moddie past 't vast wel aan als 't niet goed is

Ik heb gehoord dat als je 'zomaar' les gaat geven in groepsverband (b.v. in een manege) dat de verzekering dan een eventuele schade niet dekt omdat de instructeur niet aantoonbaar bevoegd is.

Dus, om les te kunnen geven (en verzekerd te zijn) heb je een licentie, of diploma o.i.d. nodig.

Wie weet hoe dit zit, en of hier ook deeltijdopleidingen voor zijn, en zo ja; waar en hoelang duurt dat dan.

Opleiding liefst zo kort mogelijk

bruine

Berichten: 1037
Geregistreerd: 28-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 09:15

je zou kunnen beginnen met de orun deze curcus duurt 20 weken en begint in november en je doet examen in april. er zijn verschillende nivo's van basisinstructeur tot allround fase 3. het beste kun je de knhs even bellen of mailen.

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 09:48

De Orun is één avond in de week en duurt idd 20 weken. Je kunt ook in mei beginnen en in december examen doen. Kosten staan vermeld op de site van de KNHS (www.knhs.nl).

marcs
Berichten: 254
Geregistreerd: 02-10-02
Woonplaats: rossum (ov)

Re: Ik wil graag les kunnen geven, hoe zit dat met en licent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 09:54

Ik lees iets van: je eigen paard geregeld mee nemen

da's 'n mooi eindje tuffen met m'n paardje, is ie lam als de les begint

is er niet iets in overijssel??

Sim
Berichten: 31483
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 10:02

RT -> JI

Bienotje

Berichten: 10874
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Ik wil graag les kunnen geven, hoe zit dat met en licent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 10:23

Niet echt ontopic reactie, maar het komt op mij een beetje raar over dat je een opleiding wil en dan het liefst zo kort mogelijk. Waarschijnlijk omdat je een papiertje wil hebben voor de verzekering als je les wilt geven.

Ik zeg niet dat het altijd opgaat, maar als je opzoek bent naar een opleiding zou ik als ik jouw was meer kijken naar hoe goed ie staat aangeschreven dan naar de duur ervan. In een korte cursus van 5 avondjes kunnen ze je nooit zoveel bijbrengen dan bv in die 20 van de ORUN-cursus..

P.s. kun je niet informeren bij de KNHS of in Deurne of er mogelijkheden zijn om de opleiding voltijd (dus meerdere dagen achter elkaar) te volgen?

marcs
Berichten: 254
Geregistreerd: 02-10-02
Woonplaats: rossum (ov)

Re: Ik wil graag les kunnen geven, hoe zit dat met en licent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 10:26

voltijd is niet echt een optie (tenzij ik het met een paar snipperdagen af kan)

en i.d.d. in eerste instantie gaat het mij om het papiertje voor de verzekering
(neemt niet weg dat ik een betere opleiding heel belangrijk vind, maar kan zo een beetje ervaring opdoen, en dan alsnog bijscholing volgen)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 10:31

De enige opleidingsinstituten die een rechtsgeldig instructeursdiploma afgeven zijn Deurne en KNHS.

De basisinstructeurs cursus wordt door heel nederland gegeven. Ook bij jou in de buurt.

Margo

Berichten: 1636
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Soest

Re: Ik wil graag les kunnen geven, hoe zit dat met en licent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 10:33


bruine

Berichten: 1037
Geregistreerd: 28-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 10:47

wwet niet waar jij woont in overijsel, maar tot vorig jaar werd fase 1 in barchem gegeven en basis in rijsen, voor 2006 zou ik het niet weten want het ligt ook aan het aantal inschrijvingen. dus bel even met knhs

marcs
Berichten: 254
Geregistreerd: 02-10-02
Woonplaats: rossum (ov)

Re: Ik wil graag les kunnen geven, hoe zit dat met en licent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 10:49

muchias gratias
(umeenig bedankt)

bruine

Berichten: 1037
Geregistreerd: 28-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 10:51

graag gedaangraag gedaan

loutjuh

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: veenendaal

Re: Ik wil graag les kunnen geven, hoe zit dat met en licent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 14:35

marcs schreef:
Ik heb gehoord dat als je 'zomaar' les gaat geven in groepsverband (b.v. in een manege) dat de verzekering dan een eventuele schade niet dekt omdat de instructeur niet aantoonbaar bevoegd is.


dit klopt ja, dit is ook zo als je les geeft op je eigen paarden en je hebt geen diploma's. Jij bent dan verantwoordelijk. Zodra jij iemand les geeft (ergens prive) op een paard van die gene zelf, dan ben je niet verantwoordelijk. Omdat dit staat als een soort advies geven.

Is het niet zo dat je ook een EHBO diploma moet hebben? dit hoorde ik laatst van iemand. of zit dit bij de orun cursus is begrepen?

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 14:40

Ik vind een zo kort mogelijke cursus tot instructeur net zo betrouwbaar als een cursus hoefsmid-in-drie-dagen.
Dan zou ik de voorkeur geven aan een instructeur die iets meer geduld had en wat meer moeite wilde doen om een behoorlijk diploma te halen.
Ben ook erg benieuwd naar je eigen kunnen, uit je profiel word ik niks wijs.

Kathleen_vW

Berichten: 4287
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 14:41

Ik vind het zo jammer dat je 18 moet zijn (ook wel begrijpelijk) weten jullie of er misschien ook ergens een opleiding is voor de jongere paardenmensen onder ons

marcs
Berichten: 254
Geregistreerd: 02-10-02
Woonplaats: rossum (ov)

Re: Ik wil graag les kunnen geven, hoe zit dat met en licent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 15:36

Citaat:
Ik vind een zo kort mogelijke cursus tot instructeur net zo betrouwbaar als een cursus hoefsmid-in-drie-dagen.
Dan zou ik de voorkeur geven aan een instructeur die iets meer geduld had en wat meer moeite wilde doen om een behoorlijk diploma te halen.
Ben ook erg benieuwd naar je eigen kunnen, uit je profiel word ik niks wijs.


Ik denk niet dat je mij als instructeur wilt.
't gaat mij ook niet om de PR. ik wil alleen gedekt zijn op het moment dat er iets gebeurd.
en ik heb trouwens een verzorgshet gehad die best wild was .

Margo

Berichten: 1636
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Soest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 15:44

Dan zou ik er nog maar eens goed over nadenken.

De basis en 1e fase zitten zo ongeveer op 500 euro (even ruim genomen incl examengeld). Dus weet niet of je ergens een geldboom in de tuin heb staan? maar persoonlijk zou het mij dan een beetje te gek worden!

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Ik wil graag les kunnen geven, hoe zit dat met en licent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 15:47

marcs schreef:
Citaat:
Ik vind een zo kort mogelijke cursus tot instructeur net zo betrouwbaar als een cursus hoefsmid-in-drie-dagen.
Dan zou ik de voorkeur geven aan een instructeur die iets meer geduld had en wat meer moeite wilde doen om een behoorlijk diploma te halen.
Ben ook erg benieuwd naar je eigen kunnen, uit je profiel word ik niks wijs.


Ik denk niet dat je mij als instructeur wilt.
't gaat mij ook niet om de PR. ik wil alleen gedekt zijn op het moment dat er iets gebeurd.
en ik heb trouwens een verzorgshet gehad die best wild was .

t Is een beetje jammer dat je niet behoorlijk kunt reageren. En naar mijn mening zegt het ook wel wat over je intenties.
En je hebt idd gelijk, ik zou op deze manier geen les van je hoeven, ik heb liever iemand die laat merken serieus met de sport bezig te zijn

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Re: Ik wil graag les kunnen geven, hoe zit dat met en licent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 22:05

loutjuh schreef:
marcs schreef:
Ik heb gehoord dat als je 'zomaar' les gaat geven in groepsverband (b.v. in een manege) dat de verzekering dan een eventuele schade niet dekt omdat de instructeur niet aantoonbaar bevoegd is.


dit klopt ja, dit is ook zo als je les geeft op je eigen paarden en je hebt geen diploma's. Jij bent dan verantwoordelijk. Zodra jij iemand les geeft (ergens prive) op een paard van die gene zelf, dan ben je niet verantwoordelijk. Omdat dit staat als een soort advies geven.

Is het niet zo dat je ook een EHBO diploma moet hebben? dit hoorde ik laatst van iemand. of zit dit bij de orun cursus is begrepen?


Een rechter ziet je al aankomen met dat excuus: "Ik gaf alleen maar advies". Als je betaald wordt voor de les ben je wel degelijk aansprakelijk voor wat er in die les gebeurt en zal eventuele schade op jou verhaald kunnen worden. Informeer eerst eens bij je WA verzekering.
Voor lesgeven hoef je geen diploma te hebben, iedereen mag zich instructeur noemen. De besten die ik ken komen ook gewoon vanuit de praktijk.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Re: Ik wil graag les kunnen geven, hoe zit dat met en licent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 22:06

marcs schreef:
muchias gratias
(umeenig bedankt)


Dat twents van jou lijkt nergens op. Ga daar maar geen les in geven.

loutjuh

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: veenendaal

Re: Ik wil graag les kunnen geven, hoe zit dat met en licent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 22:13

Excuseme schreef:
Een rechter ziet je al aankomen met dat excuus: "Ik gaf alleen maar advies". Als je betaald wordt voor de les ben je wel degelijk aansprakelijk voor wat er in die les gebeurt en zal eventuele schade op jou verhaald kunnen worden. Informeer eerst eens bij je WA verzekering.
Voor lesgeven hoef je geen diploma te hebben, iedereen mag zich instructeur noemen. De besten die ik ken komen ook gewoon vanuit de praktijk.


is dat zo? maar dit kun je toch niet bewijzen dat je voor lessen betaald, dus als je het heel kinderachtig zou gaan aanpakken kun je zeggen dat je gewoon wat aan het meekijken bent bijvoorbeeld. en niemand die bewijs heeft dat diegene voor de lessen betaald heeft.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 22:17

Het is heel simpel, op het moment dat jouw lesklant in een rolstoel terecht komt, dan gaat haar verzekering dit tot de bodem uitzoeken....... en ben je als instructeur gewoon de kanarie.

Ik heb het andersom aan de hand gehad, ik ben van een paard van een lesklant afgemietert terwijl IK er bewust op ben gaan zitten in mijn rol als instructeur.......

Mijn verzekering stelt haar aansprakelijk voor de daaruit voortvloeiende kosten voor het ambulance vervoer en behandelingen.

Als je les geeft MOET je, jezelf indekken. Ik heb mijn basis gehaald omdat mijn bedrijfsaansprakelijkheids verzekering dat echt wilde.

Tinkerlady

Berichten: 1188
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Somewhere near the river

Re: Ik wil graag les kunnen geven, hoe zit dat met en licent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 22:20

Opleiding tot basisinstructeur KNHS is korter en minder intensief dan ORUN. Wel examen en goede cursus vooral als je bevoegd les wilt kunnen geven op een niet al te hoogdravend niveau.

Kijk maar eens op www.knhs.nl en vraag de cursusbrochure aan. Is nog betaalbaar ook en zeer leerzaam!

loutjuh

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: veenendaal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 22:22

dus zolang je les geeft aan andere, ookal is het niet jouw paard. dan ben jij aansprakelijk zolang je ervoor betaald krijgt. En wat als je er niet voor betaald krijgt, dan staat het wel onder advies geven?

Tinkerlady

Berichten: 1188
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Somewhere near the river

Re: Ik wil graag les kunnen geven, hoe zit dat met en licent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 22:25

Als je lessen geeft of mensen om laat gaan met jouw paarden. Zorg dan dat er een duidelijk bordje hangt voor 'eigen risico' deelnemen en berijden op jouw locatie. Laat mensen ook een contractje tekenen, ook bijrijdsters dat ze geheel voor eigen risico deelnemen aan de activiteiten te paard. En vervolgens is ieders WA verzekering...die dekt.

En inderdaad gediplomeerd les geven. Dan kan er niets misgaan.