Juryleden op bokt, wat zouden jullie in dit geval doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emilia

Berichten: 4042
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Ergens op het platteland

Juryleden op bokt, wat zouden jullie in dit geval doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 11:21

Had laatst een wedstrijd en halverwege mijn proef riep de jury mij en zei dat mijn paard kreupel was. Ze was niet helemaal zeker van haar zaak want ik mocht gewoon doorrijden. Zelf heb ik overigens niets gevoeld, maar dat terzijde. Ik ging later mijn coupon op halen, stond er uitgesloten ivm met een kreupel paard. Ze heeft hier niks van gezegd en heeft me dus gewoon de hele proef laten uitrijden. Ik heb haar eropaangesproken. Haar commentaar was, dat ze het niet verplicht was om het mij te melden. Ze had ook nog even navraag gedaan bij de inrijbak, en daar zouden ze gezegd hebben dat hij daar ook niet zuiver was. Als dat echt zo zou zijn geweest, neem ik aan dat iemand dat wel tegen mij gezegd had. Maar dan nog vind ik het raar. Ze had namelijk al eerder opgeschreven dat ik uitgesloten was. Halverwege de proef is ze dus ook gewoon gestopt met punten te geven. Is dit een normale gang van zaken? Wat moet ik hier in godsnaam mee?
Begrijp me goed, ik vind het prima dat ze iemand durft uit te sluiten omdat een paard kreupel is,maar vind het zo raar hoe het gegaan is.

Nog ff een vraag: Krijg je een minpunt als je wordt uitgesloten omdat je paard kreupel is?

Kitty

Berichten: 7701
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 13:28

Volgens mij mag je een paard helemaal niet uitsluiten vanwege kreupelheid. De jury mag namelijk niet voor veearts spelen.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 13:36

Jawel je kan iemand uitsluiten wegens kreupelheid, maar dan moet de ruiter wel te voet de ring verlaten en mag je de proef ook niet uitrijden.
Verliespunten krijg je hier niet voor.

Marije_jiplover

Berichten: 25334
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 14:10

Inderdaad, een jury kan wel een proef laten beƫindigen ivm kreupelheid en daar krijg je dan geen minpunten voor.
Ik had laatst een keer een paard in de ring die ik in stap onzuiver/kreupel vond gaan. De stap zat aan het einde van de proef en met aandraven was dit meteen weer weg. Vlak daarna moest ze afgroeten en in vrije stap de rijbaan verlaten. Toen zag ik het weer. Ik heb haar niet uitgesloten, ze was immers al aan het einde van de proef, ze heeft wel lage cijfers voor de stap gekregen, omdat die dus onzuiver was. Heb haar daarna nog wel bij me geroepen om te vragen of het bekend was dat hij onzuiver, mogelijk kreupel stapt en toen dit niet het geval bleek, haar aangeraden om het thuis even aan te kijken, evt. na te laten kijken.

Bovenstaand verhaal vind ik erg raar, een onzuiver/kreupel paard moet je of de proef laten beƫindigen zonder verliespunt, of door laten rijden en laag punten ivm onzuiverheid, volgens mij.

Emilia

Berichten: 4042
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Ergens op het platteland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 14:27

Kan ik hierover een klacht indienen bij de KNHS? En wordt er wat met die klachten gedaan?

Marije_jiplover

Berichten: 25334
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:12

Ik denk dat je nu geen klacht meer kunt indienen, aangezien je klachten altijd op de wedstrijd zelf moet indienen bij de federatievertegenwoordiger (= heel vaak de jury) tegen betaling van een borgsom die je terugkrijgt als je klacht gegrond wordt verklaard.
Dus ik denk dat dat geen zin meer heeft.

chelsea82
Berichten: 436
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Juryleden op bokt, wat zouden jullie in dit geval doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:23

Ik had laatst een B combinatie in de ring waarbij ik heel erg heb zitten twijfelen of ik haar de ring wel of niet zou uitsturen.
Dat paard begon de proef in de draf zo vesrchikkelijk slecht, zo onzuiver.Ze had ook allemaal dikke onvoldoendes.Ik heb haar door laten rijden, hoopte misschien nog op een redelijke galop, maar ook die was zo slecht.Het was gewooon geen galop meer te noemen.Ze had iets van 125 punten.Heb een heel verhaal op de coupon geschreven en heb haar ook persoonlijk aangesproken.Het paard was echt heel onzuiver in alle 3 de gangen,.Zelf vond ze het lekker gaan, hij liep goed zei ze.Tja wat moet je daar nu dan mee.
Je bent jury en inderdaad geen veearts.Als jury moet je ook niet zeggen dat het paard kreupel is, maar zeer onregelmatig is.
Je krijgt iig geen minpunten, maar misschien had die jury ergens wel gelijk en liep je paard niet helemaal zuiver.Ik zie tijdens het jureren zoveel paarden onregelmatig lopen en er is niemand die dat voeld en vaak hebben de ouders die mee gaan op concour weinig ervaring/verstand van de sport en zien dit vaak ook niet.

Emilia

Berichten: 4042
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Ergens op het platteland

Re: Juryleden op bokt, wat zouden jullie in dit geval doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 20:05

chelsea82 schreef:
Ik had laatst een B combinatie in de ring waarbij ik heel erg heb zitten twijfelen of ik haar de ring wel of niet zou uitsturen.
Dat paard begon de proef in de draf zo vesrchikkelijk slecht, zo onzuiver.Ze had ook allemaal dikke onvoldoendes.Ik heb haar door laten rijden, hoopte misschien nog op een redelijke galop, maar ook die was zo slecht.Het was gewooon geen galop meer te noemen.Ze had iets van 125 punten.Heb een heel verhaal op de coupon geschreven en heb haar ook persoonlijk aangesproken.Het paard was echt heel onzuiver in alle 3 de gangen,.Zelf vond ze het lekker gaan, hij liep goed zei ze.Tja wat moet je daar nu dan mee.
Je bent jury en inderdaad geen veearts.Als jury moet je ook niet zeggen dat het paard kreupel is, maar zeer onregelmatig is.
Je krijgt iig geen minpunten, maar misschien had die jury ergens wel gelijk en liep je paard niet helemaal zuiver.Ik zie tijdens het jureren zoveel paarden onregelmatig lopen en er is niemand die dat voeld en vaak hebben de ouders die mee gaan op concour weinig ervaring/verstand van de sport en zien dit vaak ook niet.


Het gaat me er ook niet om of ze gelijk had of niet. Het gaat mij om de manier waarop ze dit afgehandeld heeft. Ik vraag me af of dat op de juiste manier gebeurd is.

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Juryleden op bokt, wat zouden jullie in dit geval doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:21

Nee, dit is zeker niet juist gebeurd.
Je mag als jury een combinatie (paard) diskwalificeren. Dat betekent dat de ruiter te voet de baan moet verlaten en ook geen 2e proef mag starten. Ze noemen dat op bijscholing "als het paard pijnlijk (voor de jury) kreupel is. Dus als jij met kromme tenenen zit te jureren of met hartkloppingen oid, omdat je hem echt kreupel vind, mag je hem eruit struren.
Je krijgt hier geen verliespunten voor.

Als je als jury twijfelt of hij echt kreupel is, maar bijv. teugelkreupel, kan je in overleg met de ruiter de proef uit laten rijden, maar dan moet deze wel gepunt worden. En als het goed is kom je dan ook wel op of dichtbij de verliespunt, omdat je geen voldoende kwijt kunt aan een onregelmatig paard.

Een combinatie uitsluiten (let op, niet diskwalificeren, kan als bijv. er 3x een programmafout gemaakt is of als het paard meer dan 20 sec. verzet heeft laten zien, staken dus in de meeste gevallen, of de afgesloten baan uitgesprongen is.
Dan kan je de proef uit laten rijden, hoef je niet verder te punten, maar krijgt de combinatie in ieder geval 2 verliespunten.
Correct me if I'm wrong...

Emilia

Berichten: 4042
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Ergens op het platteland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 20:26

Ok, duidelijk. Bedankt!

chelsea82
Berichten: 436
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Juryleden op bokt, wat zouden jullie in dit geval doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:59

Jasmijn schreef:
Je mag als jury een combinatie (paard) diskwalificeren. Dat betekent dat de ruiter te voet de baan moet verlaten en ook geen 2e proef mag starten. Ze noemen dat op bijscholing "als het paard pijnlijk (voor de jury) kreupel is.


Bij kreupelheid volgt uitsluiting geen diskwalificatie.Diskwalificatie mag je de hele dag niet meer starten ook niet met andere paarden.Dat zou toch vreemd zijn als je paard kreupel is en je niet met andere paarden mee mag doen.Het gaat hier echt om uitsluiting.Diskwalificatie is als er wreedheid word uitgeoefend.Het lijkt me sterk als je je paard kreupel heb geslagen in de ring.

De manier van handelen is niet juist van de jury.Helaas kun je hier niets meer aan veranderen.Tip voor de volgende keer is ga direct je klacht indienen, anders word hij niet in behandeling genomen.Maar zorg dan wel dat je de reglementen goed kent, ze praten je zo wat aan.Dus je moet sterk in je schoenen staan.Je kan de reglementen op de site van de KNHS vinden.Het handigste is dat je deze bij je hebt op concour.Dan kun je ze dit altijd onder de neus drukken, mocht je ooit weer iets meemaken waar je het niet mee eens bent.

Raiza

Berichten: 1608
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: In het mooie zuiden

Re: Juryleden op bokt, wat zouden jullie in dit geval doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:28

chelsea82 schreef:
Jasmijn schreef:
Je mag als jury een combinatie (paard) diskwalificeren. Dat betekent dat de ruiter te voet de baan moet verlaten en ook geen 2e proef mag starten. Ze noemen dat op bijscholing "als het paard pijnlijk (voor de jury) kreupel is.


Bij kreupelheid volgt uitsluiting geen diskwalificatie.Diskwalificatie mag je de hele dag niet meer starten ook niet met andere paarden.Dat zou toch vreemd zijn als je paard kreupel is en je niet met andere paarden mee mag doen.Het gaat hier echt om uitsluiting.Diskwalificatie is als er wreedheid word uitgeoefend.Het lijkt me sterk als je je paard kreupel heb geslagen in de ring.



Dit klopt, Jasmijn heeft de twee begrippen net omgedraaid.

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Juryleden op bokt, wat zouden jullie in dit geval doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:54

Klopt Uitsluiting ipv diskwalifatie, sorry.
Het zal de koorts wel zijn.

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Juryleden op bokt, wat zouden jullie in dit geval doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:16

Maar uitsluiting betekend dat dan dat je alleen voor die ene proef bent uitgesloten?Ik neem aan dat je met dit zelfde paard toch ook niet je tweede proefje mag starten?

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Juryleden op bokt, wat zouden jullie in dit geval doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 18:40

Nee, dat zou dan ook niet meer mogen inderdaad.
Ik rijd in Limburg mijn proefjes (daar rijden ze 9 van de 10x maar 1 proef op een wedstrijd.) en ben 1x uitgesloten vanwege kreupelheid. Had het zelf ook niet gemerkt (achterbeen en reed haar nog geen half jaar volgens mij, B proefje, was nog jong, je kent het wel allemaal Voorlezer had het wel gemerkt, al bij het inrijden, maar hij dacht dat het een verstapping was, en dat het wel weer over zou gaan.
Ben toen dus ook uitgesloten, maar heb de bak mogen verlaten zonder af te stappen enzo.

Ik begon toen met rijden, uiteindelijk werd voorlezer erbij geroepen, stonden ze wat te praten (ik had niet door waarover), toen mocht ik weer verder. Uiteindelijk riep de jury mij en vroeg of ik het niet doorhad, en zei hij mij toch te willen uitsluiten.
Ben jankend de ring uitgegaan met mijn pony, was helemaal verdrietig. Ik was geen geweldige ruiter, haalde niet echt super hoge punten en ze liep die dag verder zooo geweldig. Jury vertelde me dat het allemaal 7ens en 8en waren geweest, als ze niet kreupel was geweest. En ik maar huilen.

Om een lang verhaal samen te vatten: Niet alle jury's laten je afstappen.