Hoeveel combinaties halen de top?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Hoeveel combinaties halen de top?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 15:46

Hoeveel combinaties zouden daadwerkelijk de top halen?
Dus hoeveel van het aantal dat begint in de B, zal daadwerkelijk het Z halen?
Ik vraag me dit zo vaak af.
Als je ziet hoe ontiegelijk veel mensen in de B meedoen en in de L1, en dan kijkt dat er maar heel weinig in het Z starten.. (gewoon op een manege).
Maar als je dan weer kijkt naar de grote concouren, hoeveel er dán weer in het Z starten.

Ik ben gewoon nieuwsgierig wat de kans is om de Z te kunnen halen, en 'm dan dus ook met winst te kunnen rijden.

(ik heb 't gewoon over het Z1 en Z2, niet over het zz-zwaar en al dat gedoe )

En tuurlijk kunnen jullie niet met getallen aankomen,
maar je eigen ervaring met de combinaties die je jureerd, of de mensen die je lesgeeft, of de mensen die je kent.
Bij ons op stal ken ik momenteel enkel 2 mensen die M2 starten.

F3mke

Berichten: 537
Geregistreerd: 29-10-04
Woonplaats: Almere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 18:41

Ik denk dat niet veel mensen die nu in de B rijden echt de Z zullen halen.
Ik denk dat, als je een redelijk paard hebt, en zelf goed word begeleid (en als je genoeg rijkunstig gevoel hebt) dat je dan prima de Z kunt halen. Pas in het ZZ licht word het een heel stuk moeilijker.

Bij mij op stal rijden een stuk of 5 mensen Z, 2 rijden er M, en ongeveer 7-10 rijden L2. Maar ik rijd dan ook op een grote manege.
Ik vind het opzich wel handig dat er zoveel mensen zijn die wat hoger rijden, want een aantal geven ook les, en dan wedstrijdgericht.

Somebody_
Berichten: 6585
Geregistreerd: 10-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 22:23

Hmm.. Als je nou eens tijdens een heel groot concours gaat kijken, waar zo'n 50 Z-ruiters(z1+z2) rijden, en je gaat heel objectief kijken, dan zie je er combinaties tussen die daar echt niet horen. Dus in principe blijkt het toch mogelijk om door te stromen.
Stel, het is niet geweldig wat je rijdt, maar je onderdelen kloppen wel en je rijd net aan winst en soms eronder en je gaat met 10 wp's meteen over, dan ben je dr vrij snel hoor!
bij ons op stal:
*een aantal mensen die nog niet gestart zijn, of niet meer starten
*L1-amazone(voorheen Z1, maar nu rijdt ze een jong paard)
*ikzelf: zz-licht en junioren
*m'n instructeur-> zz-zwaar sg.
*vriend van m'n instructeur-> zz-licht

maar ja, dat is geen manege, op mijn oude manege hadden we:
*een pony-combinatie op dit moment Z1, toen M
*een aantal B-combi's(6 ong)
*een aantal L-combi's(7 ong)
*ook een paar in het M(3 ong)
*een Z1 combinatie(zie: stal->L1)
*ikzelf: Z2 met een pony
an nog een aantal mensen die toen zijn doorgestroomd van het M naar het Z nu..

Maar ook vrij weinig Z-combinaties hoor!(wel een aantal die alleen lid zijn en er niet staan)

Kylan

Berichten: 4201
Geregistreerd: 15-12-04
Woonplaats: Wageningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 21:50

Bij ons op stal hebben de laatste 3 jaar opeenvolgend 3 mensen Z gereden bij de pony's. Maar een heeft Z paarden gereden, maar die mocht direct in de Z beginnen.
Vooral bij de pony's zie je er heel veel afhaken in de M. De pony wordt te klein, de ruiter wordt 18, het wil allemaal niet meer of de ruiter krijgt het te druk met school.
Er zijn hier in de kring momenteel ongeveer 8 Z combinaties. Als je rekent dat die er 3 jaar over doen van B naar Z (ieder seizoen een klasse) dat betekend dat die in 2002/2003 in de B zaten. In de winter 2002/2003 hebben hier in de kring 40 combinaties B selectie gereden.
Er zijn er dus zo'n 30 die het (nog) niet gehaald hebben.

noraahlover

Berichten: 2046
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 22:27

Ik weet niet of ik het haal, maar mijn pony moet het wel kunnen (zeggen sommigen) en dat ik het ook wel kan (zeggen ook wel mensen). Maar nu moet mijn pony meestal nog even meewerken, want ze is wel eens dwars (lees: 3 van de 5 keer dat ik rijd ). Maar we komen er wel, en ik hoop ook dat ik ooit Z word met deze pony. We hebben best lang over de B gedaan, want we moesten nog heel erg aan elkaar wennen, Ik ga in April mijn 2de L1 wedstrijd starten, en ik hoop in Oktober L2 te kunnen starten, maar dat bekijk ik wel hoe het gaat op de wedstrijden. Gaat het in de L1 goed, kan ik sneller over dan dat het wat minder gaat. Maar ooit hoop ik nog Z te worden met deze pony. (schimmel in mijn profiel, voor de nieuwschierigen onder ons ).

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 09:50

Alles staat of valt met je eigen vermogen en het vermogen van je instructrice. Een normale pony kan best de Z aan. Z is dan ook nog maar eigenlijk het begin, Z is het eindpunt van je basis opleiding.

Zie het maar als een examen van de basis-school of de MAVO.
Alles staat of valt met correct rijden. Als het goed is gaan we dat na april ook bij de jurering terugzien( Bij vele jury's zie je dat nu al)
Veel te vaak komen er nu combi's in de punten en hogere klasses die in de basis fout rijden.( vasthouden, niet aan het been maar het kunstje kent hij wel etc.)

Maar hoeveel dat er zijn??? Geen idee, na hun 18de of in de pubertijd stoppen al heel veel combinaties met een motivatiegebrek.

Kelloriejj
Berichten: 1643
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Doetinchem, Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 09:55

Z moet iedereen wel kunnen halen.

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 11:03

Ik ben het niet (helemaal) eens met de meeste reacties, dat een combinatie de Z moet kunnen halen. Als je geen ruitergevoel hebt en een gewoon paardje hebt, dan kan je nog zo'n goede begeleiding hebben maar dan kom je er niet, echt niet!
Je moet in mijn ogen zelf ruitergevoel hebben, een paardje met talent én goede begeleiding! Dan zit de kans erin dat je de top wel haalt!

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 13:21

SplashIsLief schreef:
een paardje met talent


Denk dat er voor het paard geen talent bij komt kijken hoor. Gezond en geen al te belemmerende factoren qua exterieur en beweging en de Z moet goed haalbaar zijn. Schort vaker aan de tekortkomingen van de ruiter icm instructie dan dat het paard het niet zou kunnen. Maar er moet wel een goed afgestemde 3-eenheid zijn zeg maar. Iemand met ontzettend veel ruitergevoel zal een 'slechter' paard toch verder krijgen dan iemand zonder dat gevoel enz...

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 22:31

Ik ben het eens met Talented
Iedere combinatie die goed door zet en goede begeleiding krijgt moet de Z kunnen halen, Z stelt niet zo heel veel voor eigenlijk, daarna begint het echte werk pas imo. Ik vind Z ook niet echt de top.
Dat veel combinaties er niet komen heeft met met geld, motivatie en gelegenheid te maken.

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 13:12

Bij ons van de ongeveer 70 paarden op stal, en dan ga ik uit van het hoogst gehaald, niet wat ze op het moment met een nieuw paard rijden
1- B ruiter (start nooit)
2- L1 ruiter, een zonder winstpunten en nu een jong paard ander op het moment even paardloos
1- M1 ruiter zonder wp
2- M2 (liza en ik) Ik ga 18 feb Z1 starten, en liza waarschijnlij iets later
1 Z1 zonder wp, ook een paard nu
2- zz licht ruiters (allebei instructrice)
en verder de eigenaar, en zijn zoon hebben ook ZZ gesprongen iig, verder weet ik het niet.

Verder is het voor iedereen met ruitergevoel wel haalbaar om Z te rijden, denk ik. Goede begeleiding en een enigzins fijn paard/pony werkt ook nog verder in voordeel. Motivatie heb je natuurlijk wel nodig..

Kylan

Berichten: 4201
Geregistreerd: 15-12-04
Woonplaats: Wageningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 15:30

Remember schreef:
SplashIsLief schreef:
een paardje met talent


Denk dat er voor het paard geen talent bij komt kijken hoor. Gezond en geen al te belemmerende factoren qua exterieur en beweging en de Z moet goed haalbaar zijn. Schort vaker aan de tekortkomingen van de ruiter icm instructie dan dat het paard het niet zou kunnen. Maar er moet wel een goed afgestemde 3-eenheid zijn zeg maar. Iemand met ontzettend veel ruitergevoel zal een 'slechter' paard toch verder krijgen dan iemand zonder dat gevoel enz...

Ik ben het helemaal met je eens.

De pony waar ik nu Z mee ben heeft van zichzelf bar weinig talent. Hij is springgefokt en is neerwaarts gebouwd. Hij heeft geen spectaculaire gangen en is ook niet extra buigzaam. Toen wij hem kregen kon hij amper een pasje verruimen. Verder is hij van zichzelf ook niet al te actief.
Zelfs hij heeft de Z kunnen halen. Doordat ik hem samen met mijn instructrice buigbaarder en soepeler heb kunnen krijgen zijn zijn gangen spectaculair verbeterd. Hij kan nu de zijgangen op een correcte manier lopen en heeft de oefeningen onder de knie. Een echte spectaculaire kampioenspony zal hij nooit worden, maar hij kan wel degelijk goed meedraaien op Z niveau.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 11:52

Wij hebben nu op de club 3 Z ponycombinaties ( 1 Z1 en 2 Z2) en eentje die ook Z2 reed maar die is nu over naar de paarden. Das best wel een hoop
Verder 1 M2 ruiter, 1 M1, 3 L2 geloof ik en B en L1 weet ik niet zo uit mn hoofd

Roosje_

Berichten: 6245
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Donkerbroek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 15:37

Uiteindelijk kan bijna iedereen er komen
Je scharrelt toch in de loop van de jaren genoeg puntjes bij elkaar

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 00:24

amondi schreef:
Maar hoeveel dat er zijn??? Geen idee, na hun 18de of in de pubertijd stoppen al heel veel combinaties met een motivatiegebrek.

Meestal is de pony gewoon vervangen door een vriendje....

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 08:22

ook met hoog knuffelgehalte....

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 13:09

Sorry was het topic even vergeten vandaar late reactie
Ik vind een paard zonder belemmerende factoren qua exterieur en beweging al talent heeft?! Veel paarden hebben 1 of beide zaken niet zoals in de dressuursport graag gezien wordt. En ook een ruiter zonder ruitergevoel moet heel heel heel hard zn best doen omdat wel te halen. Ik denk dat het niet voor iedereen weggelegt is om zo ver tekomen
Tuurlijk talent is niet alleen correct gebouwt zijn en correcte gangen, maar in combinatie met een goede ruiter kun je veel veranderen. Maar dat wil voor mij niet zeggen dat iedere combinatie de top kan halen! Als ik zelf rond kijk, al is het alleen op stal. Zijn er genoeg mensen die gewoon geen gevoel voor rijden hebben en daarnaast een correct paard hebben, maar het er gewoon niet uitrijden. Dan kunnen ze blijven oefenen maar er komt niks, echt niet.
En veel mensen die denken dat ze goed kunnen rijden (heb ik het over stal en omgeving ) kunnen nog zo'n goed paard hebben en nog zo'n goede begeleiding maar ook dan kom je er niet. Als je zelf niet wilt inzien dat er iets fout zit komt het er ook niet uit. Dit zie je hier in de omgeving veel, heel veel! Dat soort mensen willen gewoon niks aannemen van anderen en ook met een goed paard kom je er dan niet

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 13:17

Als een ruiter niet verbetert in zijn rijden ligt dat m.i. grotendeels bij de instructeur. Die is dan niet eerlijk of niet competent genoeg.

Vaak zat gezien dat een instructeur iedere week komt lesgeven en de basisfouten van de ruiter gewoon laat voor wat het is en zich alleen maar concentreerd op wedstrijdresultaten.
En natuurlijk, vaak zat ruiters gezien die zich concentreren op wedstrijdresultaten en eerlijk gezegt nog geen paard nageeflijk kunnen laten lopen.

Suprice
Berichten: 2540
Geregistreerd: 02-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 13:26

Het ligt denk ik ook voor een gedeelte aan de combinatie. Als ze niet met elkaar overweg kunnen, zal het nooit iets worden, hoe goed ze zonder elkaar ook zijn. Bij ons op stal rijden er niet zoveel mensen wedstrijden, maar op de ponyclub rijden de meesten B, 3 L1, 1 L2, 2 M1, 2 Z1 (dat is dan van de grotere pony's de rest weet ik niet).

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 13:27

Ik wil niet beweren dat ik een top talent ben maar ik kan vrij goed rijden en heb ruitergevoel. We zijn nu van instructeur gewisseld en we merken het gewoon in de punten.
Al ben je nog zo;n top ruiter zonder begeleiding en een goede trainer kom je er gewoon echt niet hoor!!!!

Manegment
Mentaliteit
en goed materiaal heb je toch echt wel nodig als je het een en ander wil bereiken. En met goed materiaal bedoel ik niet alleen de dure paarden maar eerder een goede instructeur want die kan net de kleine detail zien wat jij in de tarining mist. Of met iets anders komen al is het nog zo klein het kan een erg groot verschil maken

YellyBelly
Berichten: 631
Geregistreerd: 23-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 01:12

Marije1984 schreef:
Ik wil niet beweren dat ik een top talent ben maar ik kan vrij goed rijden en heb ruitergevoel. We zijn nu van instructeur gewisseld en we merken het gewoon in de punten.
Al ben je nog zo;n top ruiter zonder begeleiding en een goede trainer kom je er gewoon echt niet hoor!!!!

Manegment
Mentaliteit
en goed materiaal heb je toch echt wel nodig als je het een en ander wil bereiken. En met goed materiaal bedoel ik niet alleen de dure paarden maar eerder een goede instructeur want die kan net de kleine detail zien wat jij in de tarining mist. Of met iets anders komen al is het nog zo klein het kan een erg groot verschil maken


Helemaal mee eens! Ik denk dat echt maar een héél klein deel de top bereikt. Vaak zie je ook mensen die een pony kopen die Z heeft gelopen, dan lijkt het de goede weg op te gaan; je wint veel, maar uiteindelijk wordt er een grens bereikt. Ik denk dat zulke mensen niet zo gauw aan de top zullen komen, ténzij ze alleen maar paarden blijven kopen met een hoger niveau dan zijzelf.
Verder denk ik dat het wel het moeilijkste is om een paard van jongs af aan zelf af te richten en op díe manier naar de top te rijden, maar dat is wel 't mooiste. Zulke mensen bewonder ik echt enorm, die kunnen ook echt trots op zichzelf en zijn/haar paard zijn!

Kady_

Berichten: 2041
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: was glen_vanii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 01:20

bij ons op stal is geen een Z combinatie
wel; 3 kinderen in de B (ik en bren bijna L1)
andere meisje is 7 die heeft nog geen winstpunten
1 is M springen
en 2 mensen zijn met een jong paardje bezig
we hebben niet zo'n grote stal, we staan met 2 volwassenen en 4 kinderen dus het hogerop rijden moet nog komen

de meeste hier op stal gaan springen maar ik denk dat je met goede begeleiding en met ouders die zich ook inzetten voor de sport, je pony en jij wel in de Z kunnen komen maar het is natuurlijk ook een 'kunst' om daar ook mee te kunnen draaien enzo

Princesj

Berichten: 4550
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:14

er komen steeds meer mensen die in de Z rijden, want Z rijden is niet meer zo bijzonder. Als je aardig wat geld heb, is de kans dat je de Z1 haalt niet zo heel klein, alleen daarna zal het niet meer lukkken.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 09:52

Er stond net een stuk in de Leeuwarder courant over Tigi Crow, zij is pas de 2e friese amazone in de GP. Ik denk dat dat een goed antwoord is op je vraag, heel weinig!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 10:35

amondi schreef:
Er stond net een stuk in de Leeuwarder courant over
Tigi Crow
, zij is pas de 2e friese amazone in de GP. Ik denk dat dat een goed antwoord is op je vraag, heel weinig!

Typisch friese naam overigens..........