Verzorging; 7 of 8

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Verzorging; 7 of 8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 15:19

Dit vind ik altijd vreemd, gister had ik wedtsrijd. Nou gewoon goed me best gedaan op de verzorging natuurlijk, doe ik altijd Maar ik kreeg dus een 8! Heel leuk maar ik doe niet meer dan anders. Normaal heb ik altijd een 7. Maar gister had ik geen haarnetje in, hij is stuk maar gewoon netjes een vlecht in. En zwarte handschoentjes, i.p.v wit.

Ik vind dat zo raar dat de ene jury een 8 geeft en de andere een 7 terwijl niet eens alles super in orde was.

Hoe staan jullie hierover?

Kitty

Berichten: 7701
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 15:53

De enige reden waarom ik vind dat het cijfer voor verzorging moet blijven bestaan, is om ervoor te zorgen dat ook de beginnende wedstrijdruiter zijn best doet om er netjes uit te zien in de ring.
Verder vind ik het een onzincijfer en maakt het me echt helemaal niks uit of ik er nou een zes, een zeven of een acht voor heb.
Ik heb mijn paard er altijd netjes op staan tijdens concours en probeer zo te rijden dat het verzorgingscijfer niet belangrijk is voor het al dan niet halen van een winstpunt.

amukela

Berichten: 371
Geregistreerd: 03-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 01:52

Kitty schreef:
De enige reden waarom ik vind dat het cijfer voor verzorging moet blijven bestaan, is om ervoor te zorgen dat ook de beginnende wedstrijdruiter zijn best doet om er netjes uit te zien in de ring.
Verder vind ik het een onzincijfer en maakt het me echt helemaal niks uit of ik er nou een zes, een zeven of een acht voor heb.
Ik heb mijn paard er altijd netjes op staan tijdens concours en probeer zo te rijden dat het verzorgingscijfer niet belangrijk is voor het al dan niet halen van een winstpunt.

helemaal mee eens!

kizz_rianne

Berichten: 3289
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 02:03

Ik zie het wel altijd als een compliment als je een hoog cijfer haalt voor verzorging..

Maar inderdaad het is eerder iets waardoor je er voor gaat zorgen dat je je best doet om netjes voor de dag te komen en ik vind het niet echt een belangrijke factor.

Als je er gewoon voor zorgt dat je er netjes uit ziet, dan is het goed. Ik vind het rijden nog altijd het belangrijkste.

Verder: of je nou een 7 of 8 hebt.. Boeiend. Een 7 klinkt meer als 'voldoende' en een 8 als 'goed'.. Maar als je het over de verzorging hebt dan vind ik dat het cijfer nietszeggend is om eerlijk te zijn.

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 11:43

of: een 8 of een 9...?

Liselot

Berichten: 32197
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 11:56

Kitty schreef:
De enige reden waarom ik vind dat het cijfer voor verzorging moet blijven bestaan, is om ervoor te zorgen dat ook de beginnende wedstrijdruiter zijn best doet om er netjes uit te zien in de ring.
Verder vind ik het een onzincijfer en maakt het me echt helemaal niks uit of ik er nou een zes, een zeven of een acht voor heb.
Ik heb mijn paard er altijd netjes op staan tijdens concours en probeer zo te rijden dat het verzorgingscijfer niet belangrijk is voor het al dan niet halen van een winstpunt.




hmmm, vind het toch best frustrerend als je je paard supernetjes voor de dag brengt (netjes gewassen, roosjes in de manen, matching tuig) en jezelf natuurlijk ook helemeal tiptop en dan toch maar een 6 krijgt omdat er jury's zijn die gewoon een standaard punt geven...

Somebody_
Berichten: 6585
Geregistreerd: 10-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 11:58

LiSSy schreef:
Kitty schreef:
De enige reden waarom ik vind dat het cijfer voor verzorging moet blijven bestaan, is om ervoor te zorgen dat ook de beginnende wedstrijdruiter zijn best doet om er netjes uit te zien in de ring.
Verder vind ik het een onzincijfer en maakt het me echt helemaal niks uit of ik er nou een zes, een zeven of een acht voor heb.
Ik heb mijn paard er altijd netjes op staan tijdens concours en probeer zo te rijden dat het verzorgingscijfer niet belangrijk is voor het al dan niet halen van een winstpunt.




hmmm, vind het toch best frustrerend als je je paard supernetjes voor de dag brengt (netjes gewassen, roosjes in de manen, matching tuig) en jezelf natuurlijk ook helemeal tiptop en dan toch maar een 6 krijgt omdat er jury's zijn die gewoon een standaard punt geven...


tja, maar de meeste juryleden geven een 7 of een 8, in hele uitzonderlijke gevallen een 9

verder ga ik mee met Kitty

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:40

Pas op, het cijfer dient uit meer factoren te worden opgebouwd en die zijn m.i. veel belangrijker dan of de vlechtjes wel recht zitten.

Wedstrijdconditie van paard en ruiter! ( denk aan gewicht, bespiering, hoeven etc)
Verzorging van de proef in zijn geheel. ( vriendelijk beeld of straft de ruiter zijn paard voor fouten?)

Als echt alles in orde is mag voor mij die 10 komen! Echt waar, want als alles echt uitstekend is dan mag je daar eigenlijk niet omheen.
Een 7 of 8 is echter meestal wel toereikend, zeker als je als jury vindt dat het eigenlijk compensatie punten zijn.


maar dat hoeft dus niet, je kan er ook een echt punt van maken.

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:32

amondi schreef:
Pas op, het cijfer dient uit meer factoren te worden opgebouwd en die zijn m.i. veel belangrijker dan of de vlechtjes wel recht zitten.

Wedstrijdconditie van paard en ruiter! ( denk aan gewicht, bespiering, hoeven etc)

Verzorging van de proef in zijn geheel. ( vriendelijk beeld of straft de ruiter zijn paard voor fouten?)

Als echt alles in orde is mag voor mij die 10 komen! Echt waar, want als alles echt uitstekend is dan mag je daar eigenlijk niet omheen.
Een 7 of 8 is echter meestal wel toereikend, zeker als je als jury vindt dat het eigenlijk compensatie punten zijn.


maar dat hoeft dus niet, je kan er ook een echt punt van maken.



De beoordelingsfactoren voor een correcte verzorging van het geheel zijn:
-De wedstrijdconditie van het paard
-De hoefverzorging van het paard
-Het toilet van het paard
-de verzorgingvan de optoming en het harnachement
-De verzorging van de kleding van de ruiter
-De juiste manier van optoming van het paard

Zo staat het in de syllabus van de jurycursus

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Verzorging; 7 of 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:43

Op de jurycursus is mij geleerd dat als je paard er netjes uitziet, dat je dan gewoon een 8 geeft. En elk jaar in de bijscholingen komt dat weer terug.

Een 7 geven vind ik een beetje zeikerig..... maar ieder het zijne.
Dat punt telt nou eenmaal mee, en je hoeft niet gaan zitten te kijken of een combinatie daardoor wel/niet een winstpunt haalt.

Wat mij betreft zouden ze het ook wel af mogen schaffen, maar zolang het er nog in zit geef ik lekker een 8 als de combinatie er netjes uit ziet.

Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:30

Zondag moest ik weer schrijven. De jury gaf iedereen altijd een 8. Iemand met een wit paard heeft er (waarschijndelijk) langer op gewassen dan iemand met een donker paard.
Over een fjord zijn manen doe je minder lang dan een knotjes paard.

Iedereen ziet er op zijn manier goed uit. Dus een 8 mag er ook wel gegeven worden. Niemand gooit zijn spullen op. Trekt zijn pakkie aan en rijd de proef. Iedereen besteed er goed aandacht voor.

Sizz
Berichten: 7838
Geregistreerd: 02-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 16:04

Iedere jury heeft daar gewoon een vast cijfer voor.

In de B kreeg ik soms een 7 en soms een 9.
Terwijl ik er de ene keer echt niet meer tijd aan had besteed.

Ik vind het dan ook een beetje raar dat sommige mensen gaan zeuren: 'Ja ik had harstikke hard gepoetst en ik kreeg maar een 7'
Je moet het gewoon zien als een bonuspuntje.

little_angel
Berichten: 278
Geregistreerd: 07-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 16:10

wat Sizz al zei , ik krijg soms een 7 soms een 8 terwijl ik er de ene keer niet meer tijd aan had besteed
natuurlijk sla je je eigen wel voor je kop als je niet zo goed je best hebt gedaan voor de verzorging en je hebt 155 punten
maar ik vind dat je wp's niet van de verzorging af moeten hangen

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 17:24

Ik vind het zowizo een onzin-cifer. Als ik mn paard was, knip, poets en invlecht heb ik een 7, knip ik niet, haal ik er amper een borstel over en laat ik het invlechten voor wat het is dan heb ik een 8.
Volgens mij doen ze maar wat.
Tijdje geleden echt butproeven gereden, ver beneden niveau maargoed sjip happens, alleen had ik nu ineens voor het eerst in mn cariere een 6 voor verzorging (??????) terwijl alles toch net zo schoon was als anders. Net of je verzorging ineens minder is als je paard vanwege een winterse hensgtigheid geen zin heeft in de proeven.
Oftewel ik neem dit cijfer met een strooiwagen vol zout

Niekie

Berichten: 180
Geregistreerd: 16-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 23:50

ik had begrepen dat jury's voor iedere combinatie hetzelfde cijfer geven (mits er een dramatische combinatie de baan in komt.. of een écht noemenswaardig mooie combinatie.)

Dus bijvoorbeeld als jij een 7 krijgt, dan krijgt iedereen dat in de baan bij die jury.

Pluutje

Berichten: 5625
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 23:52

amondi schreef:
Verzorging van de proef in zijn geheel. ( vriendelijk beeld of straft de ruiter zijn paard voor fouten?)

Als echt alles in orde is mag voor mij die 10 komen!


Over het eerste: dat valt toch meer onder "het gereden zijn in het algemeen" lijkt mij...

Over het tweede: laatst schreef ik bij een jury die vertelde mij dat hij kort daarvoor 2 meisjes een 10 had gegeven voor de verzorging. Het waren zusjes die met verschillende pony's starten en altijd de pony super voor elkaar hadden kwa verzorging en zichzelf uiteraard ook. Veel mensen waren verbaast dat hij een 10 had gegeven. Ik vond het wel leuk om te horen dat er tenminste ooit nog 10en gegeven worden!

Ik had het er zoizo nog over met die jury. Hij keek echt voordat hij het cijfer gaf, 1 iemand had z'n laarzen niet goed genoeg gepoetst vond hij, moest ik er ook bij zetten en het cijfer was dus niet bij iedereen hetzelfde. Dus ik had nog gezegd dat ik het wel leuk vond dat hij echt keek en dat je dat niet zovaak ziet dat een jury dat doet...(volgens mij)

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 10:07

Jury is" leuk" bezig, toch ben je dan heel snel aan het voortrekken.

Als je als hoofdpunt de wedstrijdconditie van paard en ruiter neemt, dan kun je ook tot verschillen komen. Zo'n pony plus tuigage kan ook door moeders gepoetst zijn terwijl het kind alleen maar loopt te steunen en klagen. Kan, maar hoeft niet.

Vie

Berichten: 12212
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Haasdonk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 18:17

Vippie schreef:
Ik vind het zowizo een onzin-cifer. Als ik mn paard was, knip, poets en invlecht heb ik een 7, knip ik niet, haal ik er amper een borstel over en laat ik het invlechten voor wat het is dan heb ik een 8.
Volgens mij doen ze maar wat.
Dat ken ik ergens van.

Deze zomer had ik Olga (schimmel) hélemaal gewassen, netjes gemaakt enzo. Ze zag er goed uit tijdens de proef. Kreeg ik een 6...

In Oktober, Olga gewassen, 's nachts in de mest gaan liggen, ze had gewoon een bruine buik en af en toe een bruine vlek hier en daar en ik dacht: 'Jaaa, verrek!'
Ik had een 7.


Maar bij ons in België, ik rijd bij de LRV, is het jureren al niet proffesioneel, dan krijg je zo 'n dingen.

Lest

Berichten: 1905
Geregistreerd: 10-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 18:24

Bij ons hadden twee meisjes met hetzelfde paard (en dezelfde jury) een 8 en een 9 voor verzorging!
Dat snap ik dan niet helemaal

Nieke_x
Berichten: 35
Geregistreerd: 18-12-05

Re: Verzorging; 7 of 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 18:54

het gaat niet helemaal precies om de verzorging... Als je de combinatie erg leuk vind als jury en je wil dat die combinatie 1 a 2 winstpunten geven dan geef je een hoog cijfer.
Want het cijfer van verzorging word pas gezet als de ruiter uit de ring ga. we kijken dan ook hoe ze uit de ring gaan,want sommige doen lief glimlachen in de proef en als ze klaar zijn schoppen ze een keertje hun paard na.
Dus je tel een beetje in je hoofd op of dat hij een winstpunt haal en als de combinatie net geen winstpunt (of 1 maar je wil de combinatie 2 geven)haalt,maar wel leuk heb gereden geef je een hoog punt voor verzorging,zodat hij mssn toch een winstpunt haal.
We kijken wel een beetje naar de verzorging,dus geen modder/mest vlekken enz

Pluutje

Berichten: 5625
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 19:00

amondi schreef:
Jury is" leuk" bezig, toch ben je dan heel snel aan het voortrekken.

Als je als hoofdpunt de wedstrijdconditie van paard en ruiter neemt, dan kun je ook tot verschillen komen. Zo'n pony plus tuigage kan ook door moeders gepoetst zijn terwijl het kind alleen maar loopt te steunen en klagen. Kan, maar hoeft niet.


Ja, klopt. Geloof dat hij ze vrij goed kende en dus wist dat ze ook goed met de pony's omgingen enzo en het wel zelf deden. Maar dat opzich is natuurlijk ook niet helemaal eerlijk, want dan heeft iemand die hij niet kent dus geen kans op een 10. Tja, moeilijk.

Ik vind in ieder geval dat ze geen standaard cijfer moeten geven, dat vond ik zoizo al goed bij die jury. Dat hij echt een punt aftrok voor niet gepoetste laarzen, dat heb je gewoon zelf in de hand en hoef je verder ook niet rijk voor te zijn ofzo. (Die ruiter zegt nu trouwens elke keer tegen mij dat hij z'n laarzen nu wel poetst ).

En vind het ook wel belangrijk dat ze even kijken wat ze de eerste proef hebben gegeven, zodat het gewoon hetzelfde is(tenzij er een reden voor verschil is natuurlijk). Gelukkig merk in met schrijven en zelf starten dat veel jury's daar wel op letten.

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Verzorging; 7 of 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 11:04

Nieke_x schreef:
het gaat niet helemaal precies om de verzorging... Als je de combinatie erg leuk vind als jury en je wil dat die combinatie 1 a 2 winstpunten geven dan geef je een hoog cijfer.
Want het cijfer van verzorging word pas gezet als de ruiter uit de ring ga. we kijken dan ook hoe ze uit de ring gaan,want sommige doen lief glimlachen in de proef en als ze klaar zijn schoppen ze een keertje hun paard na.
Dus je tel een beetje in je hoofd op of dat hij een winstpunt haal en als de combinatie net geen winstpunt (of 1 maar je wil de combinatie 2 geven)haalt,maar wel leuk heb gereden geef je een hoog punt voor verzorging,zodat hij mssn toch een winstpunt haal.
We kijken wel een beetje naar de verzorging,dus geen modder/mest vlekken enz


Sorry, maar hier ben ik het als jurylid dus absoluut niet mee eens. De verzorging is bij mij gewoon een standaard punt, ik ga daar zeker niet mee zitten rommelen om wel of geen winstpunt af te ronden. Dat doe ik dan liever in de cijfers voor de andere onderdelen. Op onze jurycursus is dat ook zo gezegd: de verzorging mag nooit een afrondingscijfer worden.

Maaiikii

Berichten: 4474
Geregistreerd: 10-04-05
Woonplaats: IJsselstein

Re: Verzorging; 7 of 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 13:50

Ik heb mijn paard soms ook wel eens netter verzorgd dan een andere keer. Ik heb meestal ook een 7 of een 8 maar dat zijn meestal een beetje de standaard cijfers.

Niekie

Berichten: 180
Geregistreerd: 16-11-04

Re: Verzorging; 7 of 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:53

Fitzroy schreef:
Sorry, maar hier ben ik het als jurylid dus absoluut niet mee eens.
De verzorging is bij mij gewoon een standaard punt
, ik ga daar zeker niet mee zitten rommelen om wel of geen winstpunt af te ronden. Dat doe ik dan liever in de cijfers voor de andere onderdelen. Op onze jurycursus is dat ook zo gezegd: de verzorging mag nooit een afrondingscijfer worden.


Dat bedoelde ik dus, als ik schrijf bij jury's is dat ook eigelijk altijd zo. Mits er idd een hele opvallende combinatie (positief danwel negatief) verschijnt.

Ik ben het er trouwens helemaal mee eens. als de jury 'rommelt' met het cijfer voor het wel/niet geven van een winstpunt, vind ik dat niet terecht.

Tierania_
Berichten: 4509
Geregistreerd: 29-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 10:53

Ik had gister bij de ene jury een 7 en de andere jury een 8