Is er behoefte aan extra informatie voor instructeurs over..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Is er behoefte aan extra informatie voor instructeurs over..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 23:19

ADHD, Autisme en angststoornissen?

Bijvoorbeeld voor instructeurs die op maneges werken? Ook voor instructrises

Ik wil voor mijn afstudeer project een soort handleiding voor instructeurs maken op de Hollandsche manege in Amsterdam en nu moet ik even uitzoeken of er behoefte aan is onder de instructeurs of dat het alleen een idee van mij is.

Het is een soort ondersteuning voor de instructeurs (niet alleen in de mannelijke vorm ) die te maken krijgen met kinderen uit deze doelgroep, zodat ze een extra steuntje in de rug krijgen en zodat ze meer te weten komen over hun doelgroep wat meer begrip op kan leveren.

Alvast bedankt!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 13:35

Zijn er misschien vragen?

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Re: Is er behoefte aan extra informatie voor instructeurs ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 14:19

dan zou je eerder denken aan mensen die de opleiding instructeur voor mensen met een beperking hebben gevolgd (zie www.nebasnsg.nl of www.verenigingfpg.nl )bij deze opleiding wordt ook aandacht besteed aan deze onderwerpen. ik denk dat mensen/kinderen met een dergelijke aandoening eerder in een les komen met speciaal opgeleide instructeurs. de 'doorsnee' instructeurs zullen hier in de praktijk niet zo heel veel mee te maken krijgen. Op zich is het wel een heel goed plan op goede informatie op papier te zetten (maar misschien eerst informeren bij bv FPG of www.hippocampus-nl.com daar is al heel veel informatie aanwezig)

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 15:49

Bedankt voor je antwoord, de naam Ulrike Thiel ben ik inmiddels al vaker tegen gekomen. Daar zal ik eens achteraan!

chaai

Berichten: 1049
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Ruinerwold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 15:57

ik ben geen instructeur (trice ), maar ik vind het wel een goed idee. Autistische kinderen of kinderen met ADHD of iets in die richting vallen toch vaak onder de "gewone" lesklanten, op mijn oude manege liepen er ook een aantal. Voor de instructie kan het toch lastiger zijn om zich in te leven in zo'n kind, dan lijkt het me wel fijn als er dergelijke informatie beschikbaar is. De gemiddelde instructeur heeft waarschijnlijk geen tijd en/of zin om het hele internet af te speuren, als er een soort samengevatte beschrijving/inleiding zou bestaan kan dat best eens gewaardeerd worden..

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 16:04

Ik heb alvast een reactie naar Ulrike Thiel gestuurt.

Bedankt voor je antwoord Chaai, dat is mijn idee hier ook achter!

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 17:59

VMR -> JI

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 18:43

Aah, bedankt Sjoert!

Shadow0

Berichten: 43520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:17

Adriana, of er onder instructeurs behoefte aan is weet ik niet, maar ik ben wel geinteresseerd wat je hierover gevonden hebt. Ik ben geen instructeur.

Ik ben er van overtuigd dat er heel veel kinderen met dergelijke aandoeningen in de gewone lessen mee kunnen draaien met een klein beetje extra of andere aandacht, of alleen maar accepteren dat bepaalde dingen wat langer duren om in te slijpen. In dat opzicht zou ik het een goed idee vinden. Ik weet alleen niet of instructeurs voor reguliere lessen de interesse hebben om zich daarin te verdiepen. (En heel veel instructeurs hebben genoeg oog voor de leerlingen dat ze zonder achtergrond toch instinctief weten hoe ze met bepaalde kinderen om moeten gaan)

Mies7
Berichten: 1498
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Zevenhuizen

Re: Is er behoefte aan extra informatie voor instructeurs ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:13

Tijdens mijn opleiding aan STOAS Hogeschool heb ik onderwijskunde en pedagogie gevolgd. Voor deze vakken hebben we een verslag gemaakt over autisme, ADHD, dyslexie en andere leerstoornissen of gedragsafwijkingen.
Dit was zeker nuttig, ik geef les op 2 maneges waarvan de ene een FPG-manege is. Hier geef ik alleen les aan valide kinderen, maar sommige van deze kinderen hebben wel een afwijking als ADHD of het Syndroom van Down. Het scheelt enorm als je wat achtergrondkennis hebt wat betreft bepaalde 'afwijkingen' en als je weet hoe je daar mee om moet gaan. Ik heb er in ieder geval veel aan gehad.
Op Deurne zelf, waar ik eerst heb gestudeerd, is nooit echt aandacht gegeven aan dit soort dingen, terwijl je er als instructeur toch wel regelmatig mee te maken kunt hebben.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 21:18

@ shadow0; Ik ben nog bezig met mijn aanvraag te formuleren voor school. In mijn feedback van school werd gevraagd of hier wel behoefte naar is, vandaar mijn vraag aan jullie

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 17:27

Ik vind het een heel goed idee. Zelf heb ik adhd en heb vaak te maken gehad met veel onbegrip. Gelukkig heb ik er met paardrijden geen last van maar mijn nichtje daarintegen heel erg en is ook gestopt om die reden. Misschien wanneer ze meer begrip had gekregen was het anders gelopen.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 17:30

Hmm zo te lezen is er zeker sprake van een behoefte naar duidelijke informatie!

Marije_jiplover

Berichten: 25334
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 21:29

Ik geef les aan ponyruiters op een manege waar ook regelmatig kinderen met leer- of gedrags- "problemen" rijden. Dus op zich lijkt mij dat wel interessant om daar meer over te lezen. We hebben een aantal autistische kinderen rijden en ook wel kinderen met ADHD en kinderen met concentratieporblemen.
Kortom, ik denk zeker dat er wel vraag naar is!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 12:44

Bedankt Marije, ik zal het meenemen in mijn aanvraag!

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Re: Is er behoefte aan extra informatie voor instructeurs ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 14:30

Ik had je al een PB-tje gestuurd met het mailadres van onze instructrice. Ik hoorde dat je al een mailtje had gestuurd

Zelf wilde ik er ook nog iets bij opmerken
Als er in een les kinderen met ADHD of andere beperkingen meerijden, heeft dat natuurlijk ook gevolgen voor de aandacht voor "gewone" kinderen. Ook dit is iets waar een instructeur mee moet leren omgaan. Hoe geef je de ADHD-er voldoende aandacht zonder de rest van de kinderen het idee te geven dat alle aandacht naar dat ene kind gaat.
Niet alle ouders willen dat anderen weten dat hun kind ADHD heeft (heb ik van nabij meegemaakt, heel begrijpelijk, maar ook heel moeilijk voor anderen). Hoe gaat een instructeur daar mee om.

Ik had het er met onze instructrice nog even over. Lesgeven aan een groep kinderen waarvan een of meerdere een "beperking" heeft, is meer dan alleen maar lesgeven. Het vereist heel veel inzicht, creativiteit en inlevingsvermogen van de instructeur.
Ik heb diep respect voor instructeurs die zulke lessen weten te geven.

Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 21:07

Absoluut!!

Shadow0

Berichten: 43520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Is er behoefte aan extra informatie voor instructeurs ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 21:12

irene schreef:
Als er in een les kinderen met ADHD of andere beperkingen meerijden, heeft dat natuurlijk ook gevolgen voor de aandacht voor "gewone" kinderen.


Dat hoeft lang niet altijd. Vaak gaat het vooral om de manier waarop er aandacht gegeven wordt. Veel goede instructeurs kunnen in groepslessen toch goed aansluiten bij het individuele niveau van de ruiters.
Door de ervarener ruiters bv de oefeningen voor te laten doen, waarna de minder ervaren ruiters het nadoen, door rekening te houden met de indeling van de paarden, door verschillende oefeningen naast elkaar te doen (de minder goeie ruiters stappen op de tweede hoefslag, de betere oefenen het wijken, bv),
door precies die aanwijzingen te geven die nodig zijn, (bij de een: vraag maar wat meer buiging in de hoeken, bij de ander: op je kont blijven zitten) etc.

En verder: niet boos/geirriteerd/sarcastisch worden als het niet lukt, duidelijke opdrachten geven, niet te veel ineens eisen, en accepteren dat het soms wat langer duurt voor bepaalde dingen ingesleten zijn.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re: Is er behoefte aan extra informatie voor instructeurs ov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 22:10

Mijn aanvraag ligt weer bij de commissie. Ik hoop dat ze de aanvraag goedkeuren.

Zietje

Berichten: 447
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Is er behoefte aan extra informatie voor instructeurs ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 17:54

Hey,

Echt een super idee! Op bv. Deurne (wat ik nu doe) hoor je er niks over.....

Ik ben dus bijna volledig instructrice , heb een tijd lesgegeven op de Hollandsche, toevallig....

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 00:01

Idd toevallig! Helaas is mijn project afgekeurd, dus ik moet wat nieuws opzoeken.

Maar ik wil het wel in deze hoek blijven vasthouden! Lijkt me reuze interessant!

Shadow0

Berichten: 43520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 00:08

Jammer, jammer. Had je al wel wat informatie opgespoord? Dan is het misschien toch leuk om dat nog te delen.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 22:08

Nee, dat zou pas na mijn ggk aanvraag komen. Ik moet nu een nieuw plan opzetten. Maar ik laat dit niet los