schrijvers m/v , goed voorbereid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

schrijvers m/v , goed voorbereid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 13:10

Als alles goed gaat lijkt het erop dat ik binnenkort eens ga schrijven bij een dressuurwedstrijd. Maar wat maakt een schrijver nu een goede schrijver? Een extra pen en de proef kennen kan ik nog wel verzinnen. Maar wat zijn de handige tips?

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 13:15

Leesbaar schrijven!!! Afkortingen gebruiken die regelmatig voorkomen scheelt je schrijfkramp.......

Raiza

Berichten: 1608
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: In het mooie zuiden

Re: schrijvers m/v , goed voorbereid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 14:36

Duidelijk schrijven en idd afkortingen gebruiken waar mogelijk, maar wel zo dat de ruiter nog begrijpt wat je bedoelt.

t.d.h = tegen de hand
meer lb = meer lengtebuiging
achter ll = achter loodlijn
meer verr = meer verruimen
imp.= impuls
etc. etc.

Het is inderdaad wel handig dat je de proef kent, maar ook belangrijk dat je weet wat een jury bedoelt.
Ik kom bij ons de regio nog wel eens tegen (gelukkig nu minder vaak dan enkele jaren geleden) dat de plaatselijke korfbalvereniging kwam 'schrijven" in ruil voor hulp van de rijvereniging bij hun jaarlijkse toernooi ed.

Met alle respect voor die meiden die behulpzaam zijn door te willen helpen, maar die weten vaak helemaal niet wat er bedoeld wordt, waardoor ze zomaar iets op de coupon zetten, zeker als ze het niet goed verstaan.

Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Re: schrijvers m/v , goed voorbereid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 16:32

Snel leren tellen. Uitgaan van 156 punten, dat is gemiddeld een 6. Voor elke 5 haal je één punt van de 156 af, voor elke 4 haal je er twee punten af, voor elke 7 tel je één punt op, voor elke 8 twee punten.

Verder goed luisteren naar het commentaar dat de jury geeft, is vaak heel leerzaam!

Veel plezier!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 19:15

Raiza, wat betreft die afkortingen ben ik het niet helemaal met je eens. Als schrijver zul je eerst met de jury moeten overleggen of die het daarmee eens is. tdh zou ik als ruiter niet weten.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 20:04

Ik zal eens overleggen ja. Het scheelt wel dat ik de jury-in-spe ken, dan weet je vaak beter wat er bedoeld wordt.

Olympia

Berichten: 55602
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 20:55

Idd goed naar jury luisteren.. En netjes schrijven zodat het te lezen is

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 09:37

Niet willen kijken, je kan soms je ogen van je coupon laten dwalen maar bij een goede jury( veel pennen) blijf je wel bezig.
Zorg er dan ook voor dat je een pen hebt die lekker los schrijft, b.v. een Bic.
Zit je in de auto, zorg dan zelf voor een stevig kussen en ondergrond, niks is zo vervelend als krom op je bovenbenen te moeten schrijven( kramp) maak dus voor jezelf een zo comfortabel mogelijk hoekje.

Sommig commentaar heb je nog niet af of je krijgt hetvolgende punt al weer door, eerst dat punt opschrijven en dan proberen je commentaar weer af te maken. Krijg je echter bij het volgende punt ook alweer commentaar door, schrijf dan zo snel mogelijk igg het belangrijkste daarvan op. ( tdh en rs) later kan je dat uitschrijven als tegen de hand en niet goed rechtgesteld o.i.d.

Drinken doe je tussen 2 combi's door, eten ook.

Raiza

Berichten: 1608
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: In het mooie zuiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 10:16

Scum schreef:
Raiza, wat betreft die afkortingen ben ik het niet helemaal met je eens. Als schrijver zul je eerst met de jury moeten overleggen of die het daarmee eens is. tdh zou ik als ruiter niet weten.


t.d.h. heb ik bij nagenoeg alle juryleden waarbij ik geschreven heb (en dat zijn er veel!) op moeten schrijven en nu op de jurycursus (gegeven door Frits Nijskens) wordt ook verteld t.d.h. te gebruiken.

Ik kan me wel indenken dat niet iedere ruiter dat weet, maar als je goed terugdenkt en jezelf herinnerd dat je paard bij dat onderdeel flink tegen de hand kwam, dan kom je er denk ik wel uit

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 12:07

Dat is ook een idee ja, wat meenemen om op te schrijven. Zal bij de binnenwedstrijde wel meevallen maar buiten zit je vaak in een auto.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 11:41

Van die clipboards zijn handig, waar je de coupons onder vast kunt klemmen. En altijd een reserveBIC meenemen, die dingen vallen op de meest ongelegen momenten uit.

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 12:24

Ik zou die afkortingen wel gebruiken, maar eerst een keer helemaal opschrijven. T.D.H Is een veelgebruikte afkorting die ik ook gebruik als ik schrijf! Jouw paard is vast nooit tegen de hand Scum, vandaar dat je de afkorting niet kent!

Lest

Berichten: 1905
Geregistreerd: 10-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 12:32

Afkortingen gebruiken hangt ook af van de catogorie waar je schrijft, als je bij de a/btjes T.D.H opschrijft denk ik niet dat ze snappen wat je bedoeld.
(ik denk zelf dat het bij mij ook even duurt voordat ik begrijp wat ze met T.D.H bedoelen, tenzij het inderdaad de eerste keer voluit staat).

ffe offtopic: Schrijf je takt of tact?? Ik schaam me diep als paardengek maar ik kom er echt niet uit

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: schrijvers m/v , goed voorbereid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 13:26

Bij ponywedstrijden laat ik mijn schrijver alles zoveel mogelijk voluit schrijven en het leifst dan ook nog in een wat aangepaste stijl (hangt ook van de leeftijd van ruiter/amazone af natuurlijk.

Bij paardenwedstrijden smijt ik er flink op los met afkortingen. Hoe meer afkortingen, hoe meer commentaar er op het protocol past en van hen verwacht ik dat ze het wel weten en anders even aan iemand anders kunnen vragen. (mederuiter, instructeur enz.)
En anders kunnen ze het ook nog aan mij vragen, ik ben 99 van de 100 keer aanspreekbaar na de prijsuitreiking.

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 15:42

Lenneku schreef:
ffe offtopic: Schrijf je takt of tact?? Ik schaam me diep als paardengek maar ik kom er echt niet uit


Het ligt eraan wat je bedoelt

Snap je 'm met de zin: Takt van de beweging en de tact van de jury.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 19:41

Als je zelf ervaring hebt met het rijden van de proeven, komt het schrijven ook wel goed! Het is wel handig als je netjes en snel kunt schrijven.
Veel plezier in ieder geval, ik vind het altijd erg leerzaam om te schrijven!

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Re: schrijvers m/v , goed voorbereid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 23:20

Roxx schreef:
Snel leren tellen. Uitgaan van 156 punten, dat is gemiddeld een 6. Voor elke 5 haal je één punt van de 156 af, voor elke 4 haal je er twee punten af, voor elke 7 tel je één punt op, voor elke 8 twee punten.



Ik tel vanaf de 5, 1 optellen is makkelijker dan 1 eraf halen . Maar dat is persoonlijk.

Valena
Berichten: 264
Geregistreerd: 22-09-05

Re: schrijvers m/v , goed voorbereid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 15:05

Schrijven bij een jury is om te beginnen leuk en leerzaam!
In het begin zal je even moeten wennen, maar je wordt er steeds handiger in!

Om het jezelf wat makkelijker te maken, kun je de jury even zeggen dat je nog nooit geschreven hebt, de meeste juryleden helpen je dan wel een beetje op weg. Belangrijk is dat je in ieder geval de cijfers goed bijhoudt. Versta je het commentaar niet goed, of kun je het niet helemaal bijhouden, schrijf dan maar liever even niets op. Netjes schrijven is voor de ruiters wel fijn, dan kunnen ze het commentaar ten minste lezen. Alleen zou ik niet te veel met afkortingen strooien, want ik heb er een aantal naar voren zien komen, die ik absoluut niet ken (en ik schrijf al jaren). Maar ja, dat ligt ook een beetje aan de jury natuurlijk...

Succes!

Barb

Berichten: 12086
Geregistreerd: 24-07-01

Re: schrijvers m/v , goed voorbereid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 18:36

vandaag hadden we een schrijfster die het had over aanluining en de hoevslag

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 20:50

eigenlijk wel triest, ze hoeven indoor maar 1 schrijfster per dagdeel te vinden, snorren ze zo'n kleuter op.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 21:06

Hoe zit dat eigenlijk, zijn schrijvers makkelijk te vinden of is een goede schrijver vinden een moeilijke zaak?

Liselot

Berichten: 32197
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 11:33

het is over het algemeen moeilijk om aan schrijvers te komen... ik vind schrijven erg leerzaam, ik meld me bij de almelose ruiterdagen ook altijd aan om te schrijven

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 11:37

Als je graag wilt, kun je altijd de organisatie of een jury opbellen of je mag schrijven, ik weet dat veel jury's het liefst hun eigen schrijver mee nemen.

Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 22:58

Ik heb vandaag ook weer geschreven. Mijn beste vriendin woont bij haar Tante op de manege. Ben er dus ook regelmatig te vinden.
Vorige week is mij gevraagt voor het eerst te schrijven.
Ik hoefde niks mee te nemen. De jury zorgde voor alles. Beetje uitgelegd en gewoon beginnen.
Ze gaf een hoop commetaar dus had veel te schrijven. Hoe meer commetaar hoe beter vind ik. Ze gaf meestal eerst commetaar en dan een rijtje cijfers. Zo onthoude de cijfers steeds goed. En gaf ook geen echt cijfer per onderdeel maar ook hoe de ruiter op het volgende onderdeel voorbereiden.

We haden een grote bak van 50x50 verdeeld in 2 ringen van 2x40. Beiden ringen haden 21 starters in de B.
Nog 1 tip, ga van te voren naar de wc! Ik heb 1 uur mijn plas op moeten houden. Bij de laatste 2 starters hield ik het echt niet meer. kreeg het super heet, handen begonnen te trillen en mijn hoofd en keel leken te ontploffen. Wat was ik blij toen ik het hokje uit mocht.

Somebody_
Berichten: 6585
Geregistreerd: 10-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:06

amondi schreef:
Als je graag wilt, kun je altijd de organisatie of een jury opbellen of je mag schrijven, ik weet dat veel jury's het liefst hun eigen schrijver mee nemen.

zo heb ik via bokt iemand gePM-t die contact heeft met degene die de juryleden regelt voor het zzgp in Maasdijk. En nu mag ik elke keer naar hem bellen als ik wil schrijven, of hij belt mij als hij me nodig heeft
Wat ook voorkomt, is dat een jurylid naar een schrijver vraagt van bv vorige keer, ik heb dat nu met een jurylid, die vraagt elke keer als ze ''geregeld'' wordt voor een bepaalde datum of ik kan komen schrijven en dat doe ik dan ook, want dat vind ik natuurlijk leuk om te doen
Wat ik als schrijver mee neem: een pen en meer niet, ik lees vantevoren de proef even door, zodat ik weet wat er komt(doe ik alleen als ik bij het zzgp moet schrijven, de B tm Z2 proefjes kan ik bijna dromen ) als ik schrijf bij het zzgp lees ik ook altijd even de deelnemerslijst door, want de meeste ken ik wel, dus dan weet ik zeker dat ik niet op het verkeerde protocol zit te schrijven, mocht er iemand uitvallen. En dat was het wel