voor juryleden: met een pony tussen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

akerna

voor juryleden: met een pony tussen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 20:58

de paarden starten hoe kijken jullie daar tegen aan?
ik zit heel erg te twijfelen om met mijn tinker en eventueel met de welsh van mijn nichtje te gaan starten. maar omdat ik al lang boven de 18 ben moet ik dus tussen de paarden mee doen.

zowel mijn tinker as de welsh zijn begin 1.40m
foto van allebei in mijn profiel

judithh

Re: voor juryleden: met een pony tussen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 22:19

ik heb er geen problemen mee om pony's te beoordelen die tussen de paarden starten, ik kijk er absoluut niet anders naar als naar een paard, rijd je een nette proef dan kan een jury niet om je heen.

vecindario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 22:21

geen probleem gewoon doen joh anders kun je nooit geen wedstrijden meer rijden

akerna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 22:45

ja, ik vind zelf ook dat het om de proef moet gaan en of je netjes rijdt. maar hoor ook om me heen dat het erg moeilijk is en veel jury's eigenlijk geen pony's willen jureren tussen de paarden.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 09:51

Nonsens, zoals hierboven al gezegd is: als je een nette proef rijdt krijg je gewoon je punten. Anders konden alle haflingers, fjorden, friezen, lusitano's en weet ik wat ook wel thuisblijven.

Wel hoor je vaak als iemand lage punten heeft, dat het aan het soort paard lag waarmee ze kwamen. In 99 vd 100 gevallen is dat een excuus zoeken. Een paard moet nou eenmaal correct over de rug en nageeflijk lopen. En dat kan bij sommige rassen moeilijker zijn dan met een paard van elastiek. Maar dat hoeft de jury niet te beoordelen. Je beslist zelf met wat voor een paard/pony je komt.

Dus loopt je pony correct en rij je netjes is er niks aan de hand.

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 21:13

al zul je wel lagere punten krijgen voor de middengangen, vaak omdat de jury vind dat het een paardenklasse is en ze dus ook uitgaan van die soorten middendraf, maar ik denk dat, als ik jury zou zijn, er gewoon net zoals elk ander ''paard'' naar zou kijken. Zolang hij correct en netjes over de rug door de baan gaat...krijg je winst als je het verdient..

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 11:45

missmiekie schreef:
al zul je wel lagere punten krijgen voor de middengangen, vaak omdat de jury vind dat het een paardenklasse is en ze dus ook uitgaan van die soorten middendraf, maar ik denk dat, als ik jury zou zijn, er gewoon net zoals elk ander ''paard'' naar zou kijken. Zolang hij correct en netjes over de rug door de baan gaat...krijg je winst als je het verdient..

Waarom zou een pony geen middendraf kunnen?
Er zijn er genoeg die beter en zuiverder draven dan veel paarden die je op wedstrijden ziet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 12:27

gabyfedde schreef:
missmiekie schreef:

Waarom zou een pony geen middendraf kunnen?
Er zijn er genoeg die beter en zuiverder draven dan veel paarden die je op wedstrijden ziet.

Idd.

Maar de overige gangen, hoor wel eens van jury's dat een pony altijd een slechtere appuyement toont dan een paard, alleen al omdat ie zoveel kleiner is.
Ik ga het vanaf januari ook proberen.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 12:51

ik ben ook al hard aan het oefenen om met mijn pony te gaan starten volgend jaar.. iedereen verklaard mij voor gek.. maar daar geef ik niets om.. ik ben met mijn pony al z2 geweest tussen de pony's wel heeeeel lang geleden maar goed... nu gaan we het eens proberen tussen de paarden... enige nadeel is wel dat zij al 24 is maar heb twee keer in de week les en rijd elke dag nog.. dus wie weet... gaan gewoon vanaf de b weer starten en kijken wel hoever we komen.. vind het wel leuk te horen dat er nog meer eigenwijze mensen rond lope
groetjes keshia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 12:54

keshia schreef:
ik ben ook al hard aan het oefenen om met mijn pony te gaan starten volgend jaar.. iedereen verklaard mij voor gek.. maar daar geef ik niets om.. ik ben met mijn pony al z2 geweest tussen de pony's wel heeeeel lang geleden maar goed... nu gaan we het eens proberen tussen de paarden... enige nadeel is wel dat zij al 24 is maar heb twee keer in de week les en rijd elke dag nog.. dus wie weet... gaan gewoon vanaf de b weer starten en kijken wel hoever we komen.. vind het wel leuk te horen dat er nog meer eigenwijze mensen rond lope
groetjes keshia

Volgens mij moet je dan Z1+aantal wp Z2pony's of Z2 verder starten hoor. Mag niet opnieuw in de B beginnen. Ik start zelf ook Z1 pony;s en mss nog Z2 binnenkort, en moet dan kiezen tussen Z1 of Z2.

keshia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 13:21

met mijn pony?? zit daar geen verschil tussen dan.. want het is al een aantal jaren geleden hoor... en heb hier ook op stal iemand staan die vroeger al z is geweest bij de paarden en nu gewoon weer b start.. snap er niet veel van hoor moet ik zeggen.. hoor van allerlei verhalen overal maar goed zal het wel een bij de knhs na gaan vragen kijken of zij mij verder kunnen helpen.. als het zo is dat ik weer in het z moet starten.. oei oei dan heb ik weer wat lesjes nodig.. haha
groetjes keshia

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 13:57

haike schreef:
keshia schreef:
groetjes keshia

Volgens mij moet je dan Z1+aantal wp Z2pony's of Z2 verder starten hoor. Mag niet opnieuw in de B beginnen. Ik start zelf ook Z1 pony;s en mss nog Z2 binnenkort, en moet dan kiezen tussen Z1 of Z2.

Klopt je moet starten in de hoogst gezamelijke klassen dus Z2 bij de paarden. Maar je kunt volgens mij ook bij de KNHS terugplaatsing vragen maar dat is maar 1 klasse en niet van Z2 naar B.

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 14:01

keshia schreef:
met mijn pony?? zit daar geen verschil tussen dan.. want het is al een aantal jaren geleden hoor... en heb hier ook op stal iemand staan die vroeger al z is geweest bij de paarden en nu gewoon weer b start..

Dat zal dan met een ander paard geweest zijn.

verder zijn er wel degelijk juryleden die negatief staan tegenover pony's tussen de paarden, maarja die tref je zo nu en dan, en als je weet wie het is kun je daar de volgende keer rekening mee houden. Want een jury die bij een knotjes paard uitgaat van een 6 en vervolgens als er een pony de ring in komt overschakelt en uitgaat van een 5 (want hij zal het toch wel niet kunnen) dan begin je dus met -26, niet echt eerlijk, maarja.....

Pluutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 21:30

Nou valt echt reuze mee hoor. Ik heb zelf met m'n pony tussen de paarden gestart, geen probleem. Verder schrijf ik de laatste tijd ook best vaak en ook dan maken de jury's geen onderscheid(voorzover ik het merk dan)

akerna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 20:11

oke thnx.
ga dr nog eens over nadenken. vooral met de wlesh kriebelt t nogal, ze kan zo lekker makkelijk lopen.

Saar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 21:17

Vippie schreef:
Want een jury die bij een knotjes paard uitgaat van een 6 en vervolgens als er een pony de ring in komt overschakelt en uitgaat van een 5 (want hij zal het toch wel niet kunnen) dan begin je dus met -26, niet echt eerlijk, maarja.....

Vind dat wel weer negatief gedacht eigenlijk. Je kan het ook omdraaien, bij een pony hebben ze misschien wel minder verwachtingen maar dan kan het alleen maar meevallen

Ik geloof echt niet dat je gemiddelde gelijk een punt daalt als je op een pony de ring binnenkomt. Die ervaring heb ik in ieder geval niet

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 21:36

haike schreef:
hoor wel eens van jury's dat een pony altijd een slechtere appuyement toont dan een paard, alleen al omdat ie zoveel kleiner is.

Ben ik het niet met die jury's eens, sommige van die pony's zijn precies van die stukken elastiek, die buig je alle kanten op. Ik heb nog nooit zo heerlijk kunnen appuyeren als met zo'n soepel pony'tje

Pluutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 19:11

Tja, misschien dat het ook wel een beetje per combinatie verschilt he. Zoizo zal er vast wel een keer een jury tussen zitten die de combinatie niet leuk vindt, maar denk dat je dat zoizo wel hebt.

Mijn pony oogde wel paardachtig, maar ik was er wel wat lang voor, waardoor sommige jury's misschien vonden dat ik maar eens een grotere moest kopen. Maar heb mijn punten altijd wel terecht gevonden, en vaak ook wel via de schrijfster gehoord wat de jury had gezegd en dat was eigenlijk nooit over het pony zijn of over dat ik aan de lange kant was.

Het paardje dat ik nu start is trouwens ook maar 1.59 en ziet er eigenlijk meer uit als een pony. Ook daar ben ik een beetje te lang voor (1.83), maar tot nog toe heb ik alleen maar leuk commentaar gehad, 1 keer dat we een leuke comb zijn(FNRS) en dat we maar naar de L moesten(KNHS).

Denk wel dat het in de hogere klassen sneller een probleem zal worden, maarja, dat zie je dan wel weer toch?

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 10:56

Saar schreef:
Vippie schreef:
Want een jury die bij een knotjes paard uitgaat van een 6 en vervolgens als er een pony de ring in komt overschakelt en uitgaat van een 5 (want hij zal het toch wel niet kunnen) dan begin je dus met -26, niet echt eerlijk, maarja.....

Vind dat wel weer negatief gedacht eigenlijk. Je kan het ook omdraaien, bij een pony hebben ze misschien wel minder verwachtingen maar dan kan het alleen maar meevallen

Ik geloof echt niet dat je gemiddelde gelijk een punt daalt als je op een pony de ring binnenkomt. Die ervaring heb ik in ieder geval niet

Niet negatief gedacht dit is daadwerkelijk de realiteit helaas, Marianne zat te schrijven bij deze jury toen er diverse fjorden startten in diverse rubrieken en telkens zakte ze naar een 5 als deze de ring betraden.
En meevallen tsja maar dan nog rij je er geen 26 punten bij hoor want dat wat fout gaat wordt keihard afgestraft maar dat wat dan goed gaat wordt niet extra beloond. Raar maar waar. Maargoed die juryleden zijn er dus.

En zo is er ook 1 jury in de regio die gewoon als je ernaar vraagt letterlijk zegt, ik hou niet van fjorden dus je kunt beter thuis blijven, prima dan weten we dat.

Pluutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 11:46

Nou zo gaat het echt niet altijd hoor. Ik heb ook wel eens geschreven bij een jury die juist zei dat ze het zo knap vond enzo, die zijn er ook hoor! En een goede jury kijkt er gewoon doorheen, en gelukkig zijn die ook te vinden!

Ik heb een keer gehad dat iemand van mijn vereniging schreef en ik dus achteraf het commentaar doorkreeg. De jury vond de 2 paarden voor mij helemaal geweldig, maar die ruiters reden niet goed. Ze heeft ze allebei naar zich toe geroepen en dat gezegd. Toen ik binnenkwam zei ze dat ze Leroy niet leuk vond(hij had heel veel wit en ook daar zijn niet alle juryleden fan van). Ook zei ze: zul je zien dat dit de enige is die er wel aan rijdt. En dat was inderdaad zo en toen had ik gewonnen en als enige winst. Dan is het misschien niet zo leuk om te horen dat ze je paard niet leuk vindt, maar vond het wel een compliment.

Het is nou eenmaal zou dat een jury niet elk paard leuk vindt, dat is bij iedereen toch zo? Ieder z'n eigen smaak! Wat dat betreft zijn jury's ook maar mensen. Het mag alleen niet ten koste gaan van de beoordeling van de proef. Ik heb dat gelukkig nooit mee gemaakt(terwijl ik reed of schreef), maar er zullen er vast wel zijn die het wel doen.

En zelfs als je een "gewoon" paard hebt zijn er meestal nog jury's die hem niet leuk vinden...

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 14:14

Ik vond Leroy altijd harstikke leuk! juist die witte vlek op zijn buik maakt hem zo bijzonder!

justabokker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 14:19

Ik start zelf tussen de paarden, ik had laatst een wedstrijd. Ik moest tussen geweldige bloedlijnen Jazz, Donnerhall etc., ik had een nette proef als ik het zelf zeg. Ik had de meeste punten blijkt maar die hebben ze veranderd zodat ik 2de werd. Ze wilde me eerst al uitsluiten.. Mag dit dam ? :S:S:S

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 14:28

Ik ga in januari starten met mijn tinker.
tja, er zullen juryleden zijn die het kunnen waarderen en er zullen waarschijnlijk ook juryleden zijn die het minder vinden... dat zij dan maar zo.

Het is nu eenmaal een jurysport, de één zal een combinatie nooit exact gelijk beoordelen als de ander.

Maar ik doe het echt niet voor de punten. Als ik kampioen wil worden, en de topsport in wil, ja, dan kan ik beter een ander paard kopen.

Ik wil een braaf, goed gereden paard, en dressuur is daarvoor noodzakelijk. Wedstrijden zijn voor mij een middel om te kijken waar ik sta, beslist geen doel op zich.

Iriscope

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 14:33

Ik ben in 6 wedstrijden met mn pony de B door gereden en heb nooit t idee gehad dat ik er op afgerekend werd met een pony te rijden. Verder is t vaak toch wel zo dat je punten af hangen van of de jury jou en je paard leuk vinden, dat hou je altijd of je nou met een paard of een pony start.
En idd, de wedstrijden zijn een goede manier om erkenning te krijgen voor waar je thuis zo hard voor werkt! Gewoon doen dus

Emeraldo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 18:22

Ik rij ook met mijn pony Z1 tussen de paarden. Heb af en toe het gevoel gehad dat ik een goede proef gereden had, en de punten die ik verdiende niet kreeg. Daarentegen heb ik ook een keer een echt heel slechte proef gereden, en toen had ik net geen winst.
Pas geleden had ik 2 nette proeven gereden. Ik moest ook tegen mijn eigen instructrice starten (die erg goed rijdt, ze verdient haar geld ermee, en startte met haar hengst, die behoorlijk goed loopt ). Zij had ook 2 nette proeven gereden.
Zij was 2x 1e, en ik 2x 2e met 187 en 180 punten. Mijn instructrice had bij de ene proef maar 5 punten meer. Mijn pony is echt een pony type (NRPS), en ik heb hem ook niet geschoren. Rij puur hobbymatig wedstrijden. Maar soms scoren we dus wel!

Van juri's heb ik nog geen negatief commentaar gehad. Sommige 'concurenten' kijken wel vreemd op als er een pony tussen die chique Z paarden komt wandelen. Maar als je hogere punten haalt is het wel leuk