Cursus KNHS basis instructeur

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JuuLePuuL

Cursus KNHS basis instructeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 11:39

Mijn vraag is wie de cursus basis instrcuteur van de KNHS heeft gevolgd, en wat precies allemaal aan bod komt, ben je er veel tijd aan kwijt, wat moet je allemaal doen?

Gr Julia

daffodil

Re: Cursus KNHS basis instructeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 11:49

Ik heb m gevolgd in Maarssen een paar jaar geleden. Ik werd van te voren gewaarschuwd dat degene die m gaf niet zo'n heel prettig iemand zou zijn, maar ik had dus iemand anders! Die vond ik overigens geweldig, lekker kordaat, goed uitleggen, ingrijpen als het niet goed ging (vooral met springen.....).

Ik heb er veel van opgestoken, maar een hoop is afhankelijk van hoeveel tijd je er zelf insteekt. Ik ben gedurende de cursus echt gaan oefenen met mensen bij mij op stal.

Het grote voordeel van basisinstructeur vind ik dat het echt gericht is op het lesgeven, niet op het rijden van jezelf. Je leert goed kijken, en oplossend handelen, tenminste dat was het geval bij ons!

Een stuk theorie wordt behandeld en al vrij snel worden er paarden meegenomen om mee aan het werk te gaan. Je mag zelf rijden, hoeft niet, maar moet wel een flink aantal keren een combinatie meenemen. Deze hoeft overigens niet geklasseerd te zijn en formaat maakt ook niet zoveel uit.

Ik vond het een echte aanrader!!!

JuuLePuuL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 12:14

bedankt voor je reactie!

Ik geef zelf al heel lang les, maar wil nu ook een papiertje! heb er erg zin in en zo te zin heb jij er ook veel aan gehad!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 12:22

Ja, heb daarna ook nog kandidaats gedaan, maar vond daar werkelijk geen ene bal aan......ben ook gezakt op t rijden, dus dat moet ik nog een keer doen, maar aan t lesgeven had je daar dus echt helemaal niks!

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 12:31

Ik heb ook de basis gedaan ook in maarssen vorig jaar.
Theorie moet je gewoon goed lezen en leren.Het meeste wist ik al wel van de ruiterbewijs. En de pratijk gaf diegenen goed en duidelijk en je kreeg gewoon goede uitleg .Alleen een minpuntje vondt ik het springen er werdt niet in gesprongen als er iets niet goed lag enz...wel weer goed uitgeleg hoe alles moest staan enz.Je krijgt 20 min dressuurles moet je geven en 10 min springen .Wat ik eigenlijk te weinig vindt want wat kan je in 10 min eigenlijk doen Verder was het een leerzamen curcus en erg veel Lol gehad want er zaten leuk en gezelliger mensen tussen.En tja bij ons was het meestal 1 x in de 2 weken dat je moest les geven.En tja dan zit je alleen maar te kijken en te zitten als je niet moet les geven.En af en toe zeg ze wel wat van hoe en wat maar dat weet je meestal zelf ook wel op het laatst.
Ik vondt het opzich wel leuk.En natuurlijk handig wat je heb ik heb nu het papiertje

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 13:17

Oh grappig ook in maarssen, hoe heette diegene die het bij jou gaf? Ben wel benieuwd of dat nog dezelfde is als bij mij! Weet haar naam zo snel niet meer, maar als je m noemt......

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 16:11

Marjolein
als je haar achternaam wil weten moet ik die even opzoeken.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 16:28

Had ze een manege in Hilversum? Want volgens mij heette die van mij geen marjolein, maar iets wat er op lijkt.....

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 21:19

Nee een bleiswijk ofzo had ze een eigen handelstal.Niet in de buurt van utrecht zoiezo

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 21:34

Ik heb me voor dit jaar opgegeven voor instructeur ORUN fase 1.
Ik heb positieve en negatieve berichten erover gehoord, dus ik ben benieuwd...

seline1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 12:52

Ik heb in 1999 de Basis gedaan en een aantal jaren later de eerste fase.
Ik vond ze allebei heel erg leuk en leerzaam. Het is ook een beetje hoe je jezelf insteld denk ik.

Ik zou graag alle fasen een keer doen. Helaas laten de financien dat niet toe

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 12:58

Citaat:
Ik heb me voor dit jaar opgegeven voor instructeur ORUN fase 1.
Ik heb positieve en negatieve berichten erover gehoord, dus ik ben benieuwd...

Waar ga je die doen? Ik heb 'm vorig jaar in Norg gedaan. Weet jij of daar dit jaar ook weer een cursus is?

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 16:37

Ik heb me opgegeven voor Norg en heb Dwingeloo als tweede keuze staan.

zwartepanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 12:33

Ik heb ook de eerste fase gedaan. Wat hierboven gezegd wordt over dat het dan alleen toegelegd is op het rijden, klopte in mijn geval niet. Maar misschien is dat wisselend, ligt het aan de persoon die het geeft. Bij ons was het super. Zowel met rijden (dan vooral de dressuur, want van springen had onze cursusleider niet echt veel kaas gegeten, maar gelukkig werkte ik zelf op een springstal dus het springgedeelte pakte ik daar wel mee)
als lesgeven heb ik er wat van opgestoken. Het zijn soms kleine dingen, waar je wel veel mee kunt in je lessen. Ik ben van mening dat je eigen ervaring met verschillende paarden ook een grote rol speelt. Je moet je kunnen inleven. DAt kun je of dat kun je niet, kun je dat niet, zul je waarschijnlijk nooit een goede instructeur worden.

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 13:10

zwartepanter het gaat hier om de basis instructeur opleiding .

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 13:26

zwartepanter schreef:
Ik heb ook de eerste fase gedaan. Wat hierboven gezegd wordt over dat het dan alleen toegelegd is op het rijden, klopte in mijn geval niet. Maar misschien is dat wisselend, ligt het aan de persoon die het geeft. Bij ons was het super. Zowel met rijden (dan vooral de dressuur, want van springen had onze cursusleider niet echt veel kaas gegeten, maar gelukkig werkte ik zelf op een springstal dus het springgedeelte pakte ik daar wel mee)
als lesgeven heb ik er wat van opgestoken. Het zijn soms kleine dingen, waar je wel veel mee kunt in je lessen. Ik ben van mening dat je eigen ervaring met verschillende paarden ook een grote rol speelt. Je moet je kunnen inleven. DAt kun je of dat kun je niet, kun je dat niet, zul je waarschijnlijk nooit een goede instructeur worden.

Bij ons werd aan het lesgeven ook niet veel gedaan. Grappig was dat je bij de cursus basisinstructeur leerde in het midden te staan en bij de 1e fase aan de buitenkant Lekker eenduidig dus. Maar het ging over hoe je stond, of je duidelijk genoeg sprak en verder eerlijk gezegd niet veel. Ik had het leuk gevonden om samen eens kritisch naar combinaties te kijken om nog meer te leren maar dat was er bij ons helaas niet bij.

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 17:01

Ik heb de basis gedaan en wij moesten ook aan de buitenkant staan.Ligt er gewoon aan wie die lessen verzorg

seline1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 18:17

Mij hebben ze in beide gevallen ook geleerd om altijd aan de buitenkant te staan.
Lijkt me ook het meest logische. Wel slecht dat niet alle cursusleiders wat dat betreft op een lijn zitten.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 10:21

Ik stond lekker in het midden en doe dat als het mogelijk is, nog steeds! Vind ik het prettigst!

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 12:58

idd geef het wel lekker les.
Maar als je buiten de volte staat kan je alles zien..

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 14:34

Citaat:
Ik heb me opgegeven voor Norg en heb Dwingeloo als tweede keuze staan.

Ow leuk, als het Norg wordt kom ik vast wel eens kijken!

Wij stonden in principe in het midden, maar in sommige gevallen ook in een hoek omdat je dan een beter overzicht hebt.

orion1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 00:14

daffodil schreef:
Oh grappig ook in maarssen, hoe heette diegene die het bij jou gaf? Ben wel benieuwd of dat nog dezelfde is als bij mij! Weet haar naam zo snel niet meer, maar als je m noemt......

Marjolein Bak, maar in de jaren ervoor is er ook nog iemand anders geweest die de cursus in Maarssen gaf.

Op zich is de cursus niet zo moeilijk, als je goed je boek leest dan is de theorie goed te doen. Voor de praktijk moet je gewoon oefenen en wat aanwijzingen van je begeleider en je medecursisten opvolgen en je de lessen aan past aan het niveau van je ruiters met hun paarden.
1 keer in de zoveel weken moet iedereen een of 2 paarden met ruiters meenemen zodat er wel mensen zijn om les te geven.

Het is maar net wat de examinatoren willen zien. Bij ons dus buiten de volte staan om 2 kanten te kunnen bekijken en op rechte lijnen als je mensen af laat wenden/wijken zodat je kan zien of men scheef gaat, en op kunnen bouwen naar eenvoudige sprongetjes afhankelijk van de combinaties die je les geeft. (alhoewel ik van mensen heb gehoord die bij Basis dus een compleet parcours moesten kunnen bouwen in 10min).

Tijdens het examen kregen wij een half uur van tevoren een opdracht die je kon voorbereiden en kon uitvoeren en wij wisten welke paarden we les moesten geven met hun ruiters. En dan je wedstrijdkleding aan, cap op je kop en les geven maar

AngloArabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 11:50

Ik heb me voor dit jaar opgegeven voor de cursus basisinstructeur op de locatie Steenbergen , heb er echt wel zin in

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 14:33

Ook ik wil dolgraag de cursus basisinstructeurs gaan doen.
Voor dit jaar helaas te laat met inschrijven
Heb me hoop nu gevestigd op volgend jaar
Wat ik me afvraag is of hier ook mensen zijn die de cursus in Hazerswoude of in wateringen hebben gedaan?
En hoe jullie ervaringen daar waren?

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 18:21

Niemand die de cursus in Hazerswoude of in Wateringen heeft gedaan?