juryleden: te strakke neusriem in ring?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

juryleden: te strakke neusriem in ring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:00

Steeds vaker twijfel ik tijdens het jureren of de mond van het paard niet geheel dichtgesnoerd zit met de neusriem.

Tijdens de cursus werden we meermaals gewaarschuwd dat er een nieuwe hype is om de africhtingsneusriemen veel te strak aan te trekken. Maar ook de aansnoerneusriemen zitten vaak niet te flauw strak aangesnoerd.

Hoe gaan andere juryleden hier mee om? Controleer je bij twijfel en laat je de neusriem losser maken?
En maak je hier dan een aantekening van voor de KNHS of is dat niet nodig?

Volgens de KNHS is het wreedheid en dien je hiervan opgave te doen.

EllyC

Berichten: 8123
Geregistreerd: 18-12-07

Re: juryleden: te strakke neusriem in ring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:13

Wat is te strak?
Loopt het paard bij wijze van spreken blauw aan dan is het duidelijk.
Voor alle andere gevallen vind ik het reglement hier onvoldoende duidelijk in.
Twee vingers krijg je er altijd wel ergens russen dus dat is me ook te vaag.

En los van het aangaan van een gesprek met de combinatie over het hoe en waarom, doe ik er reglementair dus verder niets mee.

Anoniem

Re: juryleden: te strakke neusriem in ring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:16

Ik ken toch genoeg mensen die de neusriem zo strak aantrekken dat je er nog geen enkele vinger meer tussen krijgt.

Het gaat dus echt om zeer strak aangetrokken.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:16

Ik ben een keer door een jury na een proef terug geroepen vanwege mijn neusriem, die wou ze zien omdat ze dacht dat hij te strak zat (was indoor en jury zat hoger in de baan, dus had wel wat gezien, maar kon het niet plaatsen).
Nou had ze inderdaad wel wat gezien aan de neus van mijn paard, maar dat was haar arthroom (tennisbal grote bult op d'r neus net onder neusriem, aangeboren) die uitstak, lijkt van afstandje op uitpuilende neus. Echter ik kon toen ze het vroeg gewoon mijn vingers er bij onder steken (juist bij dit paard van belang om alles los te hebben, aangezien die bult ook in haar neustrompet uitpuilde.

Vond het wel netjes dat ze bij vermoeden te strakke neusriem controleerde, zie zelf ook aansnoerneusrimen aangesnoerd worden alsof het singels zijn, hou ik ook niet van.
Geen idee wat ze had gedaan als ik hem echt te strak had gehad.

CharleyT
Berichten: 3989
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:28

vonneke schreef:
Steeds vaker twijfel ik tijdens het jureren of de mond van het paard niet geheel dichtgesnoerd zit met de neusriem.

Tijdens de cursus werden we meermaals gewaarschuwd dat er een nieuwe hype is om de africhtingsneusriemen veel te strak aan te trekken. Maar ook de aansnoerneusriemen zitten vaak niet te flauw strak aangesnoerd.

Hoe gaan andere juryleden hier mee om? Controleer je bij twijfel en laat je de neusriem losser maken?
En maak je hier dan een aantekening van voor de KNHS of is dat niet nodig?

Volgens de KNHS is het wreedheid en dien je hiervan opgave te doen.

Mijn vraag aan jou is: hoe ga jij er mee om?

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Re: juryleden: te strakke neusriem in ring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:44

nou als jij dat gevoel hebt dat het te strak zit, roep die ruiter alsjeblieft terug...
er zijn er zo veel te veel die echt gruwelijk strak zitten, nu komt er toch ook zo'n apparaatje voor om de druk te meten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:45

CharleyT schreef:
[naam] schreef:
Steeds vaker twijfel ik tijdens het jureren of de mond van het paard niet geheel dichtgesnoerd zit met de neusriem.

Tijdens de cursus werden we meermaals gewaarschuwd dat er een nieuwe hype is om de africhtingsneusriemen veel te strak aan te trekken. Maar ook de aansnoerneusriemen zitten vaak niet te flauw strak aangesnoerd.

Hoe gaan andere juryleden hier mee om? Controleer je bij twijfel en laat je de neusriem losser maken?
En maak je hier dan een aantekening van voor de KNHS of is dat niet nodig?

Volgens de KNHS is het wreedheid en dien je hiervan opgave te doen.

Mijn vraag aan jou is: hoe ga jij er mee om?


Ik heb besloten dat ik de combinatie ga controleren. Het liefst al voor de start van de proef. Eventueel losser laten maken en dan pas starten.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:46

Dat 'apparaatje' bestaat al en wordt in de IJslandersport al gebruikt: https://www.equidaewelfare.com

Zou mooi zijn als dit hulpmiddel erkent wordt door de KNHS, zodat juryleden daadwerkelijk iets meetbaars hebben en maatregelen kunnen treffen als een neusriem te strak blijkt te zitten.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: juryleden: te strakke neusriem in ring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:50

Bij de working equitation wordt voor het betreden van de dressuurring (en ook na het verlaten van de ring) door de ringmeester gecheckt op scherpte sporen, scherpte bit en strakte neusriem.
Mag van mij zo ook ingevoerd worden bij KNHS in belang van de paarden.

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: juryleden: te strakke neusriem in ring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:54

Bij de fei bij het mennen ook super altijd alles gecheckt, tuig, hoofdstel dus ook neusriem, sperriem, bit, staartriem etc. Echt top.
Helaas doen ze dat bij de KNHS niet, vind dat KNHS dat ook eens moet gaan doen. Op Hippiade controleren ze ook iedereen het paspoort en chip ed voordat je de baan op mag. Alleen dan zou het direct voor of na de proef moeten natuurlijk.

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:55

nou inderdaat janouk, als ik op springwedstrijden ben dan zie ik zo'n official staan en dan denk ik echt van jongens jongens zie je dat nu echt niet

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:56

Gewoon controleren. Ee moeten echt twee vingers op het neusbeen tussen neusbeen en neusriem passen.

Sybelle
Berichten: 816
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 22:02

vonneke schreef:
Ik heb besloten dat ik de combinatie ga controleren. Het liefst al voor de start van de proef. Eventueel losser laten maken en dan pas starten.


Ik zie het probleem niet van na de proef even checken. Iedere ruiter weet dat te strak niet mag. Heb je je neusriem te strak en word je betrapt dan word je uitgesloten/gediskwalificeerd (geen idee wat van toepassing is). Jammer joh, dikke pech. Moet je het reglement maar kennen.

Ik rijd IJslanders en als mijn schoenen te zwaar zijn of mijn ijzers te breed enz. dan kan ik nog zo mooi gereden hebben, ik lig er toch uit. Daar doen maar weinig mensen moeilijk over.

Controle na de proef voorkomt ook dat mensen gaan miepen dat ze in hun concentratie gestoord zijn en daardoor geen punt rijden. Persoonlijk vind ik dat een non-argument maarja, je kan het maar voor zijn.
Laatst bijgewerkt door Sybelle op 10-01-17 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Theeglas

Berichten: 2544
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 22:03

MelanieB schreef:
Bij de fei bij het mennen ook super altijd alles gecheckt, tuig, hoofdstel dus ook neusriem, sperriem, bit, staartriem etc. Echt top.
Helaas doen ze dat bij de KNHS niet, vind dat KNHS dat ook eens moet gaan doen. Op Hippiade controleren ze ook iedereen het paspoort en chip ed voordat je de baan op mag. Alleen dan zou het direct voor of na de proef moeten natuurlijk.


Die controle is inderdaad altijd (na!) de proef. Lijkt me niet ingewikkeld om de neusriem daar in mee te nemen.
Maar wat als die te strak zit. Gelijk diskwalificeren vind ik dan ook weer wat.. maar een waarschuwing doet ze meeste niets. Dus dat is wel lastig.

Getup

Berichten: 8272
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 22:08

Als ruiter juich ik het toe! Vroeger was er in onze omgeving een bepaald jurylid, dat bij iedereen (!) neusriemen en bitten controleerde.

Kan me voorstellen, dat het als jurylid best n stap is. En er best mensen over gaan zeuren. Of in discussie gaan. Moet je tegen kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 22:22

Malenka schreef:
Gewoon controleren. Ee moeten echt twee vingers op het neusbeen tussen neusbeen en neusriem passen.


Maar dat schrijft de knhs niet voor.

Dat is voor mij ook geen maat staaf.

Maar zo strak aangesnoerd dat er geen mm beweging in zit vind ik wat anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 22:24

Theeglas schreef:
MelanieB schreef:
Bij de fei bij het mennen ook super altijd alles gecheckt, tuig, hoofdstel dus ook neusriem, sperriem, bit, staartriem etc. Echt top.
Helaas doen ze dat bij de KNHS niet, vind dat KNHS dat ook eens moet gaan doen. Op Hippiade controleren ze ook iedereen het paspoort en chip ed voordat je de baan op mag. Alleen dan zou het direct voor of na de proef moeten natuurlijk.


Die controle is inderdaad altijd (na!) de proef. Lijkt me niet ingewikkeld om de neusriem daar in mee te nemen.
Maar wat als die te strak zit. Gelijk diskwalificeren vind ik dan ook weer wat.. maar een waarschuwing doet ze meeste niets. Dus dat is wel lastig.


Ik weet dus ook niet of ik mag diskwalificeren. Daarom liever voor proef controleren en losser maken.

Knhs morgen nog eens bellen.

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Re: juryleden: te strakke neusriem in ring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 23:27

Voor de proef kan extra spanning opleveren. Dat zou ik dus niet snel doen. Bovendien kunnen ze slechte resultaten dan op jouw handelen afschuiven of zelfs op de lossere neusriem (en er dus nooit aan willen!).

Anoniem

Re: juryleden: te strakke neusriem in ring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 23:32

Maar dan met een veel te strakke neusriem laten rijden en dan enkel een waarschuwing en een melding naar knhs?

Jester_

Berichten: 12261
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 23:33

Maar 2 vingers tussen neusbeen vind ik persoonlijk wel erggg los. Nu zal ik wel heel bokt over mij heen krijgen, maar dan klappert die toch gewoon? Dan zit ie ruim 3 cm niet aangesloten, trek je hem scheef door de sperriem ofzo. Je kan er bij mij 1 vinger tussen krijgen of meerdere aan de zijkant. Idem als de sperriem, daar kan je btw wel 2 vingers tussen krijgen.

Ik zou het goed vinden als de jurys idd opletten op heeel zwaar aangetrokken, dan voor de proef losmaken en maar eens zien wat er gebeurd :j

Setteli

Berichten: 3168
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 23:47

Ik heb een paar jaar geleden een meisje na de proef bij me geroepen. Moeder/voorlezer liep al weg. Pony had een lage neusriem die veel te laag zat en ontzettend strak zat. Pony moest echt naar adem happen, enorme grote neusgaten. Meisje uitgelegd dat dit niet goed zat en de neusriem ook terplekke aangepast. Ze reed toen opnieuw naar het losrijterrein. Mijn volgende combinatie had ik alweer in de ring, maar ik kon wel zien dat moeder iets aan het hoofdstel deed.
Toen ze de 2e proef naast mij reed, kon ik zien dat de neusriem weer zo strak zat. Ik had weer een combinatie in de ring, dus kon haar niet voor de proef aanspreken. Toen mijn combi klaar was, ben ik naar de andere jury gelopen en het verhaal gedaan. Zij had zelf ook al naar de neusriem zitten kijken. Meisje toen bij ons geroepen, nu samen met moeder. Weer het verhaal gedaan en ook gezegd dat ik het absurd vond dat de neusriem weer zo strak was gedaan. Maar moeders had als reden, dat ze anders de pony niet kon houden en dat de instructeur het haar had aangeraden. Moeder was zelf jurylid en zij wist het allemaal wel beter en ze waren ook niet van plan het anders te gaan doen. Echt een heel naar gesprek. Het andere jurylid hebben in overleg besloten het niet te melden bij de KNHS. Wel hebben we de federatievertegenwoordiger ingelicht.
Maar een volgende keer zal ik niet twijfelen en gaan ze op rapport.
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 01-02-17 23:27, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 06:53

Jester_ schreef:
Maar 2 vingers tussen neusbeen vind ik persoonlijk wel erggg los. Nu zal ik wel heel bokt over mij heen krijgen, maar dan klappert die toch gewoon? Dan zit ie ruim 3 cm niet aangesloten, trek je hem scheef door de sperriem ofzo. Je kan er bij mij 1 vinger tussen krijgen of meerdere aan de zijkant. Idem als de sperriem, daar kan je btw wel 2 vingers tussen krijgen.

Ik zou het goed vinden als de jurys idd opletten op heeel zwaar aangetrokken, dan voor de proef losmaken en maar eens zien wat er gebeurd :j


Wat doet een paard met zijn kaak als deze correct ergonomisch onder de ruiter beweegt?

Mando

Berichten: 15692
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 07:26

Ik denk dat je dan de ringmeesters een taak erbij moeten geven.
Zoals hier al eerder aangegeven voordat men de ring in gaat controleren.
Outdoor zal dat wat moeilijker zijn maar toch mensen instrueren ogen open te houden.

Is denk ik de enige manier om het te ondervangen.

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 07:35

vonneke schreef:
Malenka schreef:
Gewoon controleren. Ee moeten echt twee vingers op het neusbeen tussen neusbeen en neusriem passen.


Maar dat schrijft de knhs niet voor.

Dat is voor mij ook geen maat staaf.

Maar zo strak aangesnoerd dat er geen mm beweging in zit vind ik wat anders.


"Een te strak aangesnoerde neusriem wordt als wreedheid
aangemerkt."
Dit is het enige wat ik kan vinden, maar de interpretatie van te strak kan je vele kanten mee op en wordt dus niet gedefineerd door de knhs.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 07:43

"Strakke" richtlijnen zijn nodig en zo objectief mogelijk om discussies ter plekke te voorkomen.

Al voorkom je forse discussies toch niet. De richtlijnen voor jaarlijks inenten zijn bijv. Heel duidelijk en toch niet voor meerdere uitleg vatbaar. Maar als ik soms de scheldpartijen hoor van deelnemers, of aanhang, als je ze wijst op het verlopen zijn van de enting en ze niet mogen starten. Daar lusten de honden geen brood van. Eigen verantwoordelijkheid. Vorig jaar zijn de regels veranderd, zal wel tot minder discussie leiden. Hopelijk.

Dus ik kan me voorstellen als een jurylid de optoming te strak vindt, dat er heel wat discussie ontstaat als de combinatie niet mag starten. Neemt niet weg dat het belangrijk is om ruiters erop te blijven aanspreken.

Respect voor de juryleden, officials en vrijwilligers en paarden is soms ver te zoeken.