juryleden: te strakke neusriem in ring?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: juryleden: te strakke neusriem in ring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 07:58

Ik snap niet dat de knhs niet gewoon zegt: er moet minimaal 2cm tussen neusbeen en neusriem zitten.
Gewoon concreet, voor 1 uitleg vatbaar. Je zit niet met dikke worstenvingers vs kindervingers. Niet met 'wat is strak?'. 2 cm. Klaar.

Nu lijkt het me voor juryleden dus ook heel lastig om hun punt te maken. Gewoon omdat de regels niet eenduidig zijn.

Maarja, knhs zal dit wel niet zo willen stellen, omdat dan x% van de topsporters de regel overtreed... en knhs is er voor de topsport.

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.


miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 08:05

Het zelfde geld trouwens voor de regels omtrent kreupelheid.

"Wanneer een jury vermoedt dat wordt deelgenomen met een paard dat ziek, kreupel en/of hoogdrachtig
is, kan de jury de Behandelend Dierenarts vragen het desbetreffende paard te onderzoeken. De
deelnemer dient hieraan zijn medewerking te verlenen. De beslissing inzake het al dan niet (verder)
deelnemen van het onderzochte paard wordt genomen door de (voorzitter van de) jury van de rubriek
waarvoor het paard is ingeschreven. De (voorzitter van de) jury baseert zijn beslissing zoveel mogelijk op
het advies van de Behandelend Dierenarts; indien hij beslist in afwijking van dit advies dient dit te
worden vermeld in het rapport van de Federatievertegenwoordiger".

"In het geval van uitgesproken kreupelheid van het paard deelt de (voorzitter
van de) jury de deelnemer direct mee dat deze wordt uitgesloten. Tegen deze
beslissing is géén beroep mogelijk en de deelnemer dient onmiddellijk af te
stijgen en met het paard de ring te voet te verlaten."

Bij het laatste punt zie ik ook gewoon een paard op 3 benen voor me.
Een paard met spanning kan ook onregelmatig worden in de stap etc. maar de lijn tussen onregelmatig of kreupel lijkt mij ook heel moeilijk te bepalen. Een paard dat kreupel is, is ook onregelmatig, maar niet elk onregelmatig paard is kreupel.

[/list][/size]

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 08:53

Hilary schreef:
Dat 'apparaatje' bestaat al en wordt in de IJslandersport al gebruikt: https://www.equidaewelfare.com

Zou mooi zijn als dit hulpmiddel erkent wordt door de KNHS, zodat juryleden daadwerkelijk iets meetbaars hebben en maatregelen kunnen treffen als een neusriem te strak blijkt te zitten.


Ze zijn ermee bezig aldus de media. Mooier is dat de tegenwoordige ruiter leert waarom de neusriem zo los moet. :)*

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: juryleden: te strakke neusriem in ring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 09:05

Als mederuiter kan je dan een ringmeester er op wijzen?

Zo heb ik ooit losgereden (L 1 dacht ik) en daar reed iemand met een bit met sleuven waar de teugels door zaten (dus soort hefboom) https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... ubtAGZ8-Lc
zoiets.

Die mocht ook gewoon starten. Ik stoor me daar echt aan.

Ties 3/6/2015 <3

stitchlover

Berichten: 2601
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 09:09

Ik zou het een heel goede zaak vinden als de KNHS hier een stuk strenger op laat controleren door haar juryleden en dat zij hiervoor ook duidelijke maatstaven geven. Ik denk dat de cijfers die uit het onderzoek in Engeland zijn gekomen hier ook zeker van toepassing zijn. Als iedereen verplicht wordt de neusriem op een normale manier te bevestigen zullen heel veel ruiters door de mand vallen.

Ik rijd zelf (volgens mij) wedstrijden in dezelfde kring als TS en schrijf er ook wel eens bij juryleden. Zit soms met samengeknepen billen op het paard of achter het tafeltje als ik naar de neusriemen of rijderij van ruiters kijk, dus ik snap heel goed waar je vraag vandaan komt. Bij mij is er 1x een ponycombimatie aangesproken op een te lage en strakke neusriem. Verder hebben jurys, naast gemompel in het hokje, nooit commentaar gegeven als ik zat. Echt kreupele paarden worden er wel altijd uit gehaald, maar daar zijn natuurlijk ook duidelijke richtlijnen voor.

Ushi Rust zacht 01-12-2011
Stitch Professioneel grasmaaier
Busted B+13 / L1+14/ L2+12/ M1+20/ M2+10/ Z1+18/ Z2+15/ ZZ-L+13/ ZZ-Z+11/ PSG+5/ InterI+3
Murphy Basis

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 09:19

Bij onregelmatige paarden kan de jury iig aangeven dat de punten niet hoog zullen zijn omdat dat in elk onderdeel dat toch beoordeeld wordt.... een te strak gesnoerde neusriem waar paard geen zichtbaar protest tegen maakt ...tja dan scoor je dus nog gewoon een ruim voldoende.

En juryleden zijn ook niet allemaal heilig... zoals al eerder geschreven werd... ik heb weleens de opmerking gekregen dat ik die van mij maar meer moest aansnoeren omdat ze haar mond open deed -O-

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 09:25

Ik ben heel blij dat er bij de Working Equitation gesteefd wordt dat er op elke wedstrijd een paddock officer is. Dat is niet het zelfde als een ringmeester. Een paddock officer is een jury of een jury in opleiding. De PO controleerd tijdens het losrijden; de neusriem, bit, sporen (wieltjes moeten kunnen draaien), aanwezigheid van bloed en daarbij ziet hij toe op sportief rijgedrag (naar paard en mede ruiters) mocht er in zijn ogen iets niet correct zijn dan roept hij de hoofd jury en deze beslist over het hoe of wat voor deze combinatie. Nadat een ruiter de ring verlaten geeft wordt alles direct weer gecontroleerd. Zit de neusriem dan te strak, helaas uitgesloten, 1 druppel bloed (maakt niet uit waar op het lichaam van het paard) helaas uitgesloten.
Elke ruiter weet dat dit te verwachten is dus geeft het geen stress voordat je de ring in gaat.
En de PO is er ook voor je als je vragen hebt.

Zouden ze dit laten doen door de ringmeester bij de KNHS wedstrijden gok ik dat je gezeur krijgt want het zijn veelal de vrijwilligers en ja hoe ga je bv om met de eigenaar van het bedrijf die zich niet aan de regels houdt, of een vaste klant van het bedrijf die standaard de neusriem te strak heeft.

Ik denk dat het goed is dat als je als jury het vermoeden hebt dat een neusriem te strak zit dit zelf controleerd voor de proef. En mocht je vermoeden NIET juist zijn en daardoor wat spanning geven bij de ruiter, geef hem dan net wat meer tijd in de ring om die weer af te laten vloeien. Maar ik mag aannemen dat je als ruiter blij bent dat je een jury treft die het welzijn van het paard (dus ook de jouwe) voorop heeft staan.

Volledig gediplomeerd instructrice met een grote passie voor Working Equitation

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 09:32

ik heb in mijn carrière als jurylid vaak de neusriem gecontroleerd. voor en na de proef. Ik heb er nog nooit een proef om stil gezet. Het ging dan vooral om lage neusriemen en ik moet zeggen dat ik nog maar 1 keer geconstateerd heb dat hij echt te strak zat.
Die combinatie (was een klein meisje) heb ik weggestuurd met een zware waarschuwing en ik heb het niet gemeld (heb ik ergens wel een beetje spijt van, want het ging wel om een extreem geval).
Omdat ik nog maar 1 keer heb geconstateerd dat hij te strak zat, moet ik heel eerlijk zeggen dat ik ze de laatste tijd meestal de voordeel van de twijfel geef...

Het zou idd geweldig zijn als er een official bij het inrijden kon staan en dit alles controleerde voordat ze een proef gaan rijden, maar ja, dan worden de wedstrijden nog duurder..
Vroegah controleerde het jurylid na de tijd het harnachement van het paard en kreeg je commentaar/tips, misschien moeten we daarna terug. Alleen krijg je daardoor weer dat een proef langer gaat duren- minder starts- hogere startkosten....
het gaat allemaal om keuzes..

#snotterzegt

edith2

Berichten: 511
Geregistreerd: 22-09-08
Woonplaats: Purmerend

Re: juryleden: te strakke neusriem in ring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 10:01

Wel keuzes die in dit geval de welzijn vh paard ten goede komt Kaatjemuts. Vind het zeker al een goede ontwikkeling dat een jurylid hier op de Bokt de discussie omtrent de neusriem aanslingert. En eigenlijk weet elke ruiter, die een beetje verstand van zaken heeft, dat het te strak aansnoeren alleen maar een maskering is van verzet / onvrede / onvermogen vh paard. Dus checken, misschien bij het losrijden? Min 2 cm ruimte op het neusbeen. Mocht er iemand hem stiekum toch weer strakker doen voor de eigenlijke proef, diskwalificeren!

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 10:24

Ook ik kom uit de tijd dat de jury de ruiter bij zich riep of dat de ruiter bij de jury kon komen na de proef.
Ik ben er zeker voor om dat weer in te voeren! Helaas gebeurt dit alleen nog bij proef wedstrijden zonder startkaart.

Misschien is het iets om bij het los rij terrein al aan te geven dat er extra gelet wordt op het welzijn van het paard en dat er dus gecontroleerd kan worden oa op neusriem, bit en sporen?
Ik denk dat je het op deze manier makkelijker terug kan invoeren dat er gecontroleerd wordt. Bovendien denk ik dat vele ruiters alleen maar blij zullen zijn zodat het weer een "eerlijke" wedstrijd wordt.

Heel belangrijk.. De KNHS moet met duidelijke richtlijnen komen!!

Fleur ❤️

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 16:11

edith2 schreef:
Wel keuzes die in dit geval de welzijn vh paard ten goede komt Kaatjemuts. Vind het zeker al een goede ontwikkeling dat een jurylid hier op de Bokt de discussie omtrent de neusriem aanslingert. En eigenlijk weet elke ruiter, die een beetje verstand van zaken heeft, dat het te strak aansnoeren alleen maar een maskering is van verzet / onvrede / onvermogen vh paard. Dus checken, misschien bij het losrijden? Min 2 cm ruimte op het neusbeen. Mocht er iemand hem stiekum toch weer strakker doen voor de eigenlijke proef, diskwalificeren!


En er zijn nog steeds legio instructeurs die beginnen, met: "kom eens hier, dan doe ik je neusriem strakker, hij zit veels te los."
Tja, wat leren de leerlingen dan? Elke ruiter zou het moeten weten, maar als het makkelijker is met een neusriem strakker zit hij zo paar gaatje strakker, net zoals dat er zo een slof of elastiek aan hangt, omdat dat makkelijker is..... (waar je gelukkig niet mee mag starten)

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Re: juryleden: te strakke neusriem in ring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 21:23

ik moet wel zeggen mijn aansnoer neusriem zit op somige punten strakker dan mijn gewone, ik kan tussen mijn aansnoerneusriem met sperriem en mijn paard door kijken, zonder dat er daadwerkelijk makkelijk 2 vingers tussen geschoven kunnen worden op het neusbeen(? in ieder geval de voorkant), dan moet ik hem eerst echt ff omhoog trekken zegmaar,
terwijl mijn gewoone neusriem dunne engelse wel echt 2 vingers ruimte er tussen kan schuiven met gemak, om er tussendoor te kunnen kijken. wat ook moet want er zitten niet zulke dikke kussens onder als bij mn aansnoerneusriem
heeft gewoon te maken met de stugheid en de dikte van je neusriem zelf.

vind dat een neusriemdrukmeter apparaatje gewoon standaart moet worden, zelfde geld voor bit controlle. dan maar een extra official dr bij als het te veel tijd kost voor de jury om dat voor of na de proef te doen. want het lijkt me niet praktisch als je als jury bij een groot deelnemersveld iedere keer uit je hokje moet stappen om alles te gaan lopen controleren. beter dat het voor de proef als je toch staat te wachten ff iemand je paard na kijkt

LUCKY-Liberto-24j-gelderse pony-ruin-drL1+9-buitenritjes pensioen<3 lucky en anika gaan los op het strand in oudorp!!
ANIKA-van de zuidzijde-10j-2e premie shetland-merrie-grasmaaier en bak slepen<3
Karel-Cestino Rosa MDM-5j- hannoveraan (brandmerk 86) (cloney(contender)xEsprit)-zadelmak!<3

germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 21:27

miss_lizje schreef:
Het zelfde geld trouwens voor de regels omtrent kreupelheid.

"Wanneer een jury vermoedt dat wordt deelgenomen met een paard dat ziek, kreupel en/of hoogdrachtig
is, kan de jury de Behandelend Dierenarts vragen het desbetreffende paard te onderzoeken. De
deelnemer dient hieraan zijn medewerking te verlenen. De beslissing inzake het al dan niet (verder)
deelnemen van het onderzochte paard wordt genomen door de (voorzitter van de) jury van de rubriek
waarvoor het paard is ingeschreven. De (voorzitter van de) jury baseert zijn beslissing zoveel mogelijk op
het advies van de Behandelend Dierenarts; indien hij beslist in afwijking van dit advies dient dit te
worden vermeld in het rapport van de Federatievertegenwoordiger".

"In het geval van uitgesproken kreupelheid van het paard deelt de (voorzitter
van de) jury de deelnemer direct mee dat deze wordt uitgesloten. Tegen deze
beslissing is géén beroep mogelijk en de deelnemer dient onmiddellijk af te
stijgen en met het paard de ring te voet te verlaten."

Bij het laatste punt zie ik ook gewoon een paard op 3 benen voor me.
Een paard met spanning kan ook onregelmatig worden in de stap etc. maar de lijn tussen onregelmatig of kreupel lijkt mij ook heel moeilijk te bepalen. Een paard dat kreupel is, is ook onregelmatig, maar niet elk onregelmatig paard is kreupel.

Wat is hoogdrachtig? Ik ben ooit gestart voor het eerst in de L1, met notabene meteen 2e prijs met een paard wat 18 dagen later een veulen kreeg. Dier heeft nooit wat laten merken dat ze al zo ver heen was. Ja, ze had een buikje en ja ik wist dat ze drachtig was. Maar je mag wel met een drachtig paard in de ring verschijnen. En als je niet weet wanneer het veulen komt? dat was in mijn geval zo. Ook geen jury over gevallen. 4 weken na de bevalling gingen we weer op wedstrijd. Dus paard heeft wel een beetje rust gehad en stallen in de buurt werkten netjes mee dat ik als laatste kon starten, direct punten meekreeg en weer naar huis kon zodat ik in 1.5-2 uur uit en thuis was wegens het veulen.

Verder zijn aansnoerneusriemen natuurlijk wel erg gemakkelijk om aan te snoeren.
We kunnen ook de sperriem afschaffen, kijken wie dan nog netjes een paard voor kan brengen :D

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: juryleden: te strakke neusriem in ring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 21:32

Als paard er drachtig lekker bij loopt lijkt het mij ook dat niemand er over zal vallen, ben zelf gestopt met echt trainen van mijn drachtige merrie in sept/okt terwijl veulen eind maart (werd april) uitgerekend was, maar mijn merrie had echt geen zin meer in het werk. Ik heb daar toen geen punt van gemaakt, ik wou zo nodig een veulen, als paard dan niet meer zo'n zin heeft in het werk vanwege dracht ga ik er niet tegenaan trappen, dus die had al snel vrij. Zo'n merrie hoogdrachtig starten zou redelijk zijn om daar als jury wat van te vinden.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

christel0908
Berichten: 343
Geregistreerd: 06-11-08
Woonplaats: Oost- Vlaanderen België

Re: juryleden: te strakke neusriem in ring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 17:00

Onze neusriem werd op het zeeuws kampioenschap gewoon gecontroleerd tijdens het inrijden, ik zag ook dat meerdere ruiters gecontroleerd werden, jammer genoeg niet allemaal.
Bij onze (lage) neusriem leek hij te strak omdat hij nog vrij nieuw is daardoor niet soepel valt, we kregen dus controle maar netjes meer dan 2 vingers tussen riem en neusbot.

Who cares about the prince ? I'll take the horse.

Jellybeans
Berichten: 2556
Geregistreerd: 02-10-12

Re: juryleden: te strakke neusriem in ring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 17:06

Oef ja te strakke neusriemen, die zie ik ook regelmatig voorbij komen op wedstrijd.
Vooral vaak bij de pony's, en dan inderdaad van die strakke lage neusriemen. Meestal wordt er door de jury's helaas niks van gezegd maar een tijd geleden was er inderdaad ook een jury die tijdens het inrijden de combinaties afging om het tuig te checken, heel goed!

28-11-2014 05-02-2017 25-11-2017 [o]


pasdedeux
Berichten: 1385
Geregistreerd: 24-08-06

Re: juryleden: te strakke neusriem in ring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 14:41



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers