paard met klein staartje in de dressuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kristelfardo
Berichten: 4
Geregistreerd: 23-03-16

paard met klein staartje in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 23:00

hoi

Hopelijk kunnen jullie mij wel antwoord geven.
Ik heb een fjord waar ik gaag B dressuur mee wil gaan rijden. eigenlijk voor de lol maar ben ook gewoon benieuwd hoe die het doet.
Echter heeft hij bij een vorige eigenaar een ongeluk gehad waardoor zijn staartwortel is afgestorven. Nu lijkt het dus of zijn staart gecoupeerd is.
Zou ik hierdoor moeilijkheden krijgen op wedstrijd?
ik zou het zonde vinden als ik een startkaart neem en er eigenlijk niks mee kan.

Freekieee

Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-09-13
Woonplaats: Borculo

Re: paard met klein staartje in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 23:02

ik denk dat als je het van tevoren aan geeft dat het niet erg is. of iemand komt gewoon naar je toe. zeg je gewoon dat het een ongeluk was.

_Charlot
Berichten: 1265
Geregistreerd: 19-09-13

Re: paard met klein staartje in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 23:07

ze mogen je daar niet op afstraffen.
Dus het zou geen probleem moeten zijn.

maar het zal natuurlijk wel "raar" staan en het kan dus zeker zijn dat je er wel vragen over krijgt.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 23:07

Officieel mogen er geen paarden starten met een gecoupeerde staart. Aangezien jouw paard niet om cosmetische redenen zonder staart leeft, zou ik een dierenartsverklaring laten maken door je dierenarts en die opsturen naar de KNHS. Zij zullen dan beoordelen wat mag of niet.

_Charlot
Berichten: 1265
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 23:09

kleinvosje schreef:
Officieel mogen er geen paarden starten met een gecoupeerde staart. Aangezien jouw paard niet om cosmetische redenen zonder staart leeft, zou ik een dierenartsverklaring laten maken door je dierenarts en die opsturen naar de KNHS. Zij zullen dan beoordelen wat mag of niet.


het is geen gecoupeerde staart zoals ik lees, maar het lijkt er wel op.

Maar DA verklaring is inderdaad ook een optie om eventueel gezeur te voorkomen.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: paard met klein staartje in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 23:11

Dat schrijf ik toch ook, dat het niet om cosmetische redenen is, zoals dat bij bijvoorbeeld trekpaarden vaak wel zo is.

kristelfardo
Berichten: 4
Geregistreerd: 23-03-16

Re: paard met klein staartje in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 23:19

ik had een mail naar de knhs gestuurd met deze vraag. en na 2 weken nog steeds geen antwoord gekregen. daarom heb ik hem hier gesteld.omdat ik heel graag op wedstrijd met hem wil.
Als mensen er naar vragen vind ik niet erg. Ik weet dat ik het niet gedaan heb.

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 23:19

Als hij van voor 2005 is, mag het nog gewoon.
Is hij jonger, dan niet meer; ook niet met DA verklaring.

KirstenHorse

Berichten: 1291
Geregistreerd: 16-02-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 23:24

Brainless schreef:
Als hij van voor 2005 is, mag het nog gewoon.
Is hij jonger, dan niet meer; ook niet met DA verklaring.


Het is een ongeluk? Dus dat paard mag (als het jonger is) niet meer meedoen doordat zijn staart te kort is? -O-

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: paard met klein staartje in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 23:28

Nee; vroeger mocht het wel met verklaring... en toen hadden ineens veel Belgen een ongeluk gehad en moest daarom hun staart eraf.
De KNHS heeft daarom sinds 2009 besloten om alle paarden met een gecoupeerde staart uit te sluiten van wedstrijden.

Ruitermania

Berichten: 54
Geregistreerd: 02-03-15

Re: paard met klein staartje in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 10:54

Gewoon voor zekerheid even bellen met de KNHS!
Overigens mag je vanaf 1 april a.s. ook de klasse BB starten zonder officiele startpas (wel lidmaatschap KNHS).

future_vet
Berichten: 2613
Geregistreerd: 01-05-10

Re: paard met klein staartje in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 11:05

Als er een deel van z'n staart mist is niet meteen gecoupeerd. Kun je ze niet bellen anders? Tis ook geen ras om het daar met doelbewuste redenen te doen.

8nnemiek

Berichten: 43390
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: paard met klein staartje in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 11:19

Ik ben wel benieuwd naar een foto eigenlijk.
Waarschijnlijk is het niet de complete staartwortel die afgestorven is, maar alleen een gedeelte? Dan neem ik aan dat er nog wel wat staarthaar aan hangt, en het er niet gecoupeerd uit ziet, maar gewoon erg kort? In dat geval lijkt het me geen probleem.

Mariett
Gouden 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 4423
Geregistreerd: 13-12-11

Re: paard met klein staartje in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 11:22

Opzich denk ik dat het met een Fjord niet zo'n probleem zou moeten zijn. Couperen is niet echt 'in' in de Fjordenwereld, dus in principe ben je best geloofwaardig als je ook nog een dierenartsverklaring hebt. Wel jammer dat de KNHS niet reageert. Hebben ze ook Facebook? Anders kan je via Facebook proberen, daar reageren de meeste bedrijven sneller, helemaal als je het op hun openbare Facebook zet ;)

Ik ben ook benieuwd naar de 'schade' trouwens.

Noppert
Berichten: 2360
Geregistreerd: 11-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 11:34

Wij hebben ook een paard "zonder staart" Haar onderste staartbeentjes stonden scheef bij de geboorte en die zijn verwijderd. Het vervelende is echter dat haar staart dus ook niet of nauwelijks meer aangroeit. Wij hebben een nepstaart laten maken en doen die er met wedstrijden in. Niemand die het ziet :D

Overigens is het tot het ZZL geen probleem om zo te starten, mochten ze ooit hoger komen, dan is er een dierenarts verklaring voor de "prothese" nodig

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Re: paard met klein staartje in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 11:45

Ik ken iemand en dat paard heeft ook amper staart, die rijd op wedstrijd met een kunststaart waar je niet van merkt dat ie nep is. :)

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 11:51

_Alarm_wlkp schreef:
Ik ken iemand en dat paard heeft ook amper staart, die rijd op wedstrijd met een kunststaart waar je niet van merkt dat ie nep is. :)

Indd als je nog een beetje staartwortel hebt kan je met een prothese of hairextentions nog wat doen?

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: paard met klein staartje in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:00

Aangezien het geen trekpaard is lijkt mij dat je gewoon zou moeten kunnen starten. En als de KNHS moeilijk doet gewoon een kunststaart eraan hangen en alsnog gaan starten (wel goed vast zetten, anders val je door de mand := )

kristelfardo
Berichten: 4
Geregistreerd: 23-03-16

Re: paard met klein staartje in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 19:29

Antwoord gekregen van de knhs. Ze raden mij aan om een dierenartsverklaring op te sturen naar hun dan is er geen enkel probleem.ik ben aan het zoeken in mijn foto's. Maar heb alleen maar foto's van zijn knappe koppie. Als ik er aan denk zal ik van het weekend eens een foto van zijn knotje maken.

kristelfardo
Berichten: 4
Geregistreerd: 23-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 01:20

Afbeelding
Een foto gevonden van een tijdje terug dat we meededen met een pas de deux op een boerendag.