Op elk onderdeel een punt aftrek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimren
Berichten: 63
Geregistreerd: 25-05-15
Woonplaats: Drenthe

Op elk onderdeel een punt aftrek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 17:32

Hallo,

Ik weet niet of het hier goed staat, zo niet sorry daarvoor.

Maar mijn zusje had afgelopen weekend een dressuurwedstrijd op B niveau en haar pony loopt soms uit zichzelf iets te diep. De jury had daarvoor op elk onderdeel een punt afgetrokken, maar nu zei iemand tegen haar dat je helemaal niet op elk onderdeel een punt af mag trekken maar dan een laag cijfer moet geven op algemene indruk.

Maar wat klopt nou?

Groetjes

Willemijnx
Berichten: 84
Geregistreerd: 27-01-16

Re: Op elk onderdeel een punt aftrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 17:36

volgensmij mogen ze er een keer 1 punt voor aftrekken, en niet bij elk onderdeel

Setteli

Berichten: 3169
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 17:37

stond bij elk onderdeel dan -1? Want dat mag niet.
Het ligt eraan hoe storend het te diep gaan is en in welke mate. Het kan niet zo zijn dat de pony de gehele proef te diep loopt en je dan aan het eind maar 1 of 2 puntjes minder hebt.
Je beoordeelt elk onderdeel wel hoe het wordt gereden en als dat dan een onvoldoende is kan dat zeker bij meerdere onderdelen zijn

ellenmarina
Berichten: 67
Geregistreerd: 09-04-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 17:54

Volgens mij is minpunten bij het maken van fouten.
-1 -2 -3 en dan uitsluiting. Dan wordt je uitgebeld en mag je de ring verlaten.
Je moet het dan wel erg bont maken.

Voor het te diep lopen krijg je per onderdeel minder punten. Dit per onderdeel -1 slaat nergens op.

DeniiSee

Berichten: 1319
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: s'-Gravenzande

Re: Op elk onderdeel een punt aftrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 17:55

Volgens mij mag je alleen -1 krijgen per onderdeel als de tong zichtbaar uit de mond is, of als je op het verkeerde been lichtrijd.
Niet als je paard te diep loopt, dat moet beoordeeld worden bij de aanleuning (lijkt mij...)

Iris965

Berichten: 788
Geregistreerd: 17-11-13

Re: Op elk onderdeel een punt aftrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 18:01

Je bedoelt dat ze bijvoorbeeld een 7 had en dat het nu allemaal zessen zijn?

Hoe weet je het dat de jury daarvoor bij elk onderdeel -1 heeft gedaan?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27973
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 18:02

Stond er echt overal "-1" in het vakje achter het daadwerkelijke cijfer? Of waren alle cijfers een punt lager dan dat je verwacht had? Of zei de jury achteraf tegen je zusje dat ze dat gedaan had? Dat maakt nogal verschil in je vraag of het wel of niet mag.

Kimren
Berichten: 63
Geregistreerd: 25-05-15
Woonplaats: Drenthe

Re: Op elk onderdeel een punt aftrek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 18:18

Ze hadden onderaan een hele tekst geschreven over dat de pony te diep liep en dat ze daardoor overal een punt minder hadden gedaan maar ze hadden geen -1 in het vakje achter de punten gezet

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Op elk onderdeel een punt aftrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 18:20

Vind dat de jury gelijk heeft, er zijn maar weinig juryleden die zo jureren (helaas).
Toch lekker het neusje eruit trainen dus ;)

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 18:25

Kimren schreef:
Ze hadden onderaan een hele tekst geschreven over dat de pony te diep liep en dat ze daardoor overal een punt minder hadden gedaan maar ze hadden geen -1 in het vakje achter de punten gezet


Bedoelt ze met overal niet de 'algemene indruk'?

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 18:26

Dan heeft ze niet officieel aftrek gekregen maar gewoon de punten gekregen die ze verdiend heeft met de huidige aanleuning.

BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Op elk onderdeel een punt aftrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 18:29

Ja, dat mag en zouden meer juryleden moeten doen, het erbij schrijven bedoel ik. Vaak zie je proeven waarvan je ziet dat zo'n dier te ver achter de loodlijn loopt. Krijgt iemand daar allemaal zesjes voor en rijd een wp. Als jury kun je beter positief aangeven dat er een veel hogere score was geweest indien het paard mooi op lengte en op of iets voor de loodlijn werd gereden. Ipv alleen maar cijfers er neer zetten zonder commentaar, kom ik toch nog veel te vaak tegen.

Iruss94

Berichten: 398
Geregistreerd: 27-03-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 18:30

Ja dat begrijp ik wel. Ik denk dat je jury dit al opbouwende kritiek bedoelde. Meer van als je pony niet zo diep loopt dat kun je bijna elk onderdeel een punt extra krijgen. Dit mag natuurlijk en daar zijn juryleden voor. overal -1 is natuurlijk nooit de bedoeling maar zo te lezen is dat ook niet gebeurd.

Probeer je voordeel uit het commentaar te halen van de jury ipv je hakken in het zand stoppen en vragen of dit wel mag. Er zit geen een jury in zijn hokje die je wilt plagen. ( niet perse voor jou bedoeld natuurlijk)

Iris965

Berichten: 788
Geregistreerd: 17-11-13

Re: Op elk onderdeel een punt aftrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 18:34

En ach, nu weet je zusje het, als het op een belangrijke wedstrijd was gebeurt was het helemaal zonde geweest.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Op elk onderdeel een punt aftrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 18:39

Het was nog beter geweest als de jury had gezegd dat ze overal een punt hoger had gescoord als ze wel met het neusje er uit had gereden...

Kimren
Berichten: 63
Geregistreerd: 25-05-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 18:43

Oke bedankt allemaal, de jury had later ook nog gezegd dat het wel een hele leuke pony was en als ze meer oefenende met dat hij niet te diep loopt ze ook hogere punten haalt. Maar ze was verward doordat iemand zei dat het helemaal niet mocht maar nu is het duidelijk. :)