Lesgeven zonder orun: probleem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Lesgeven zonder orun: probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-16 01:40

Met 20 jaar ervaring met paarden, africhten tot op hoog niveau en 6 jaar officieus lesgeven is het er bij mij domweg nooit van gekomen om mijn ORUN basisinstructie te halen. Bij gebrek aan geschikt paard, tijd of prioriteit. Het staat al sinds mijn 18e op mijn lijstje en momenteel met flinke prioriteit. Ik heb nu een goed paard, maar ik weet niet of die klaar is voor augustus (toelating). Zo niet, dan wordt het een jaar later.

Nu heb ik tot pakweg 2,5 jaar terug les gegeven op mijn eigen twee ponies aan leerlingen van 5 tot 15 zeg maar. Ik wil dat mogelijk oppakken, maar dan netjes wit met kvknr etc. Wat ik me afvraag is hoe dit verzekeringstechnisch zit. Ik heb dus nog geen certificaat, maar ponies zijn een risiciofactor dus ja, wat als er een kind een been breekt?

Weet iemand hoe dit qua verzekering zit. Rijden is uiteraard op eigen risico, maar ik heb het gevoel dat dat niet zo makkelijk is als het klinkt. En hoe doe je het als het regent en er niet te rijden is (geen binnenbak)? Wat hebben jullie voor tarieven/regelingen? Voor de duidelijkheid: ik hoef hier echt niet mijn hoofdinkomsten uit te halen oid. Meer extra zakcentje en ponies in beweging.


Babootje

Berichten: 26212
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Lesgeven zonder orun: probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 02:25

zonder "papiertje" ben je niet verzekerd. maar hoeft niet per se orun te zijn geloof ik. bij ons mocht bijv ook les gegeven worden door een centered riding instructrice

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 08:55

Mijn instructrice heeft geen orun, maar wel genoeg ervaring. Ze kan doordat ze geen orun heeft niet de volle mep vragen, dus ze is erg goedkoop (10 voor losse les, 75 voor lessenkaart). Rijden is op eigen risico en ik zou dan ook niet weten waarom het haar schuld zou zijn als ik eraf val... Maar ik weet niet hoe dit dan qua verzekering zit :o

Wij hebben ook geen binnenbak en als het te nat is zeggen we het gewoon af, geen probleem, gemiste of afgezegde lessen worden niet afgestreept.

Maaar we zijn nu op zoek naar een andere, want ze blijkt de laatste maanden wat nalatig te zijn in haar komen en de lessen zijn erg achteruit gegaan, helaas helaas.

...
Ik ben gerpiegorp

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Lesgeven zonder orun: probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 09:12

Als je lesgeeft hoor je je papieren te hebben. Zeker verzekering technisch gezien. Zo komen er bijv bij ernstige ongevallen de aid en of politie onderzoek doen. Heb je dan geen diploma ben je de pineut.
Ik zou jezelf gewoon meteen inschrijven, de Orun zijn de kosten niet en het is toch handig om te kunnen zeggen dat je je Papieren hebt. Ook kun je je prijzen erdoor wat verhogen. Je paard hoeft echt niet veel te kunnen voor de Orun.

Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 09:23

Hier heb je een verzekering voor hippische ondernemers en dan kan je zien wat voor papieren ze vragen: http://www.equinerisk.com/hippische_ber ... rstrainers . Het hoeft dus niet speciaal ORUN te zijn, maar als dat het meest in jouw straatje ligt, zou je dat wel moeten halen.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 09:31

Als je betaald les wilt geven, dan moet je een lesgeefpapier hebben, dus orun, c.r., n h etc.
Eerder wil een verzekering je niet accepteren.

Voor gratis lesgeven is de wetgeving soepeler, de exacte regels hierover weet ik zo niet.

Het enige wat ik wel weet is dat een verzekering erg belangrijk is en dat je voor een goed 100 nog wat, safe zit en geen armoede hebt, wanneer er wat gebeurd.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-16 13:36

_Zsazsa_ schreef:
Als je lesgeeft hoor je je papieren te hebben. Zeker verzekering technisch gezien. Zo komen er bijv bij ernstige ongevallen de aid en of politie onderzoek doen. Heb je dan geen diploma ben je de pineut.
Ik zou jezelf gewoon meteen inschrijven, de Orun zijn de kosten niet en het is toch handig om te kunnen zeggen dat je je Papieren hebt. Ook kun je je prijzen erdoor wat verhogen. Je paard hoeft echt niet veel te kunnen voor de Orun.


Het ingangsniveau is inderdaad niet hoog, maar het paard moet wel veilig zijn en door andere ruiters gereden kunnen worden. Ik heb een erg goed paard met een enorm angstprobleem waardoor hij soms een blinde vlek voor de ogen krijgt en echt als een idioot gaat rennen/bokken. Dwars door obstakels/mensen/muren heen. Hij staat nu in training en er wordt enorme vooruitgang geboekt, maar daardoor is hij tot nu toe nooit goed te rijden geweest. Ik ga dit soort geintjes pas met m uithalen als ik zeker weet dat hij niet meer zo doorslaat. Als hij van die angst af is rij ik hem zo naar het Z, maar met die angst is het erg lastig. Dat is wat mij tegenhoudt, niet de kosten oid.

quintusgl

Berichten: 4450
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 13:52

gerpiegorp schreef:
Mijn instructrice heeft geen orun, maar wel genoeg ervaring. Ze kan doordat ze geen orun heeft niet de volle mep vragen, dus ze is erg goedkoop (10 voor losse les, 75 voor lessenkaart). Rijden is op eigen risico en ik zou dan ook niet weten waarom het haar schuld zou zijn als ik eraf val... Maar ik weet niet hoe dit dan qua verzekering zit :o

Wij hebben ook geen binnenbak en als het te nat is zeggen we het gewoon af, geen probleem, gemiste of afgezegde lessen worden niet afgestreept.

Maaar we zijn nu op zoek naar een andere, want ze blijkt de laatste maanden wat nalatig te zijn in haar komen en de lessen zijn erg achteruit gegaan, helaas helaas.


Op eigen risico kan niet. Als er een ongeluk gebeurd dan kijkt de verzekering of het door nalatigheid van de instructeur komt. Als dat zo is dan heb je niks aan 'op eigen risico".
Je moet idd een papiertje hebben. Maar dat hoeft niet perse Orun te zijn.
Het risico zou mij te groot zijn om het zonder te doen. Als er iets gebeurd en ze verhalen het bij jou dan heb je geen verzekering die achter je staat...

Porva, trotse merrie, spiegel en soulmate, ren over de velden en waak nog een beetje over Valiente.
Dank je wel meis, ik zal je missen!
[IM] Porva mijn trotse dame, mijn spiegel.....wat mis ik je meis!

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Lesgeven zonder orun: probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:07

Een interessant verhaal hierover: http://www.horses.nl/artikelen/verzeker ... -lesgeven/

Overigens is in de meeste gevallen de eigenaar van de paarden aansprakelijk, niet de instructeur. De instructeur is dat in principe pas als er ook aanleiding is dat zijn/haar instructies aanleiding hebben gegeven tot het ongeluk. TS is overigens zowel eigenaar als instructeur, dus wel meestal aansprakelijk, want het zijn haar pony's.

Een diploma is overigens nog niet automatisch een verzekering, en een verzekering stelt meestal de eis van een diploma. Als jij echter op andere manieren je ervaring aan kunt tonen en een verzekeraar gaat daarmee akkoord, is het ook geregeld.

Een papiertje maakt het wel in allerlei opzichten een stuk makkelijker lijkt me, maar ga in gesprek met de verzekeraars.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-16 14:12

Thanks voor alle goede tips! Ik wil sowieso mijn orun halen, de vraag was alleen of ik voor die tijd alweer begin met lesgeven. Ik twijfelde en zoals ik het hier lees was dat terecht. Ik denk dat ik gewoon netjes wacht tot ik mijn diploma heb. :)

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 15:33

ED -> JI

Babootje

Berichten: 26212
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 18:09

_Zsazsa_ schreef:
de Orun zijn de kosten niet en het is toch handig om te kunnen zeggen dat je je Papieren hebt. Ook kun je je prijzen erdoor wat verhogen.


Inmiddels zijn er wel wat dingen veranderd. Een cursusprijs van om en nabij de 2000,00 vind ik toch heel wat geld. :D Om aan de opleiding ORUN Alround basis instructeur te beginnen moet je L dressuur niveau hebben, en 70 cm te hebben gesprongen met je paard. Je moet dus idd ook zelf daadwerkelijk over een bepaald niveau beschikken.
Ook moet je beschikken over de vooropleiding aspirant instructeur ad 750,00. Dus het is allemaal niet niks meer.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Lesgeven zonder orun: probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 21:28

Dan zijn de prijzen indd flink verhoogd. Ik heb een aantal jaar geleden 800,- betaald voor een volwaardig diploma.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-16 21:41

Babootje schreef:
_Zsazsa_ schreef:
de Orun zijn de kosten niet en het is toch handig om te kunnen zeggen dat je je Papieren hebt. Ook kun je je prijzen erdoor wat verhogen.


Inmiddels zijn er wel wat dingen veranderd. Een cursusprijs van om en nabij de 2000,00 vind ik toch heel wat geld. :D Om aan de opleiding ORUN Alround basis instructeur te beginnen moet je L dressuur niveau hebben, en 70 cm te hebben gesprongen met je paard. Je moet dus idd ook zelf daadwerkelijk over een bepaald niveau beschikken.
Ook moet je beschikken over de vooropleiding aspirant instructeur ad 750,00. Dus het is allemaal niet niks meer.


Vooropleiding is niet nodig als je gewoon je toelatingsexamens haalt. En L dressuur/70 cm? Als je dat niet redt heb je als instructeur niet veel te vertellen denk ik. De kosten ben ik wel met je eens, maar voor een goede opleiding snap ik t wel.

har166

Berichten: 2034
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Lesgeven zonder orun: probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 21:45

Bestaat het orun diploma zonder eigen rijden niet meer dan? Dat heb ik jaren geleden gehaald toen ik les gaf aan kinderen op een manege.

I can please only one person a day, today is not your day and tomorrow does not look good either.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-16 13:02

har166 schreef:
Bestaat het orun diploma zonder eigen rijden niet meer dan? Dat heb ik jaren geleden gehaald toen ik les gaf aan kinderen op een manege.


Bij mijn weten niet nee. Je hoeft geen wedstrijdresultaten te hebben voor basisinstructie, maar je moet wel rijden.

Jasy
Berichten: 242
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Bolsward

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 22:06

Weet dat het een al wat ouder topic is, maar weet toevallig iemand of je ergens kan opzoeken of iemand daadwerkelijk orun gediplomeerd is?

2Morrow
Berichten: 1469
Geregistreerd: 16-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 20:59

Zijn er ook nog andere instructeurs opleidingen dan de Orun die ook geldig zijn voor het veiligheid certificaat

Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 22:35

De KNHS heeft alle macht in handen bij het veiligheidscertificaat, dus opleidingen die het KNHS niet accepteert zullen ze vast niet toestaan... Hier kan je zien bij Diploma's welke opleidingen wel toegestaan zijn: http://www.veiligpaardrijden.nl/pages/downloads.php .

Syl, dat kan je via Mijn KNHS zien. Als je ingelogd bent kan je onderaan kiezen voor "Intsructeurs" , dan moet je inloggen bij Mijn KNHS en dan kan je weer verder op naam of plaats zoeken.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

2Morrow
Berichten: 1469
Geregistreerd: 16-05-04

Re: Lesgeven zonder orun: probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 14:11

Ik had inderdaad al op de site van veiligpaardrijden gekeken maar aangezien de meeste erkende opleiding allang niet meer bestaan. Vroeg ik mij af of er nog andere opties waren dan KNHS.

Alja

Berichten: 25580
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 14:13

gerpiegorp schreef:
Mijn instructrice heeft geen orun, maar wel genoeg ervaring. Ze kan doordat ze geen orun heeft niet de volle mep vragen, dus ze is erg goedkoop (10 voor losse les, 75 voor lessenkaart). Rijden is op eigen risico en ik zou dan ook niet weten waarom het haar schuld zou zijn als ik eraf val... Maar ik weet niet hoe dit dan qua verzekering zit :o

Wij hebben ook geen binnenbak en als het te nat is zeggen we het gewoon af, geen probleem, gemiste of afgezegde lessen worden niet afgestreept.

Maaar we zijn nu op zoek naar een andere, want ze blijkt de laatste maanden wat nalatig te zijn in haar komen en de lessen zijn erg achteruit gegaan, helaas helaas.



ik weet niet waar je les zoekt maar ik geef les in emmercompas en ben wel orun en dezelfde prijsklasse

ONDERSCHRIFTLOOS

Babootje

Berichten: 26212
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Lesgeven zonder orun: probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 16:04

Volgens mij mag je ook met een antoine de bodt opleiding of centered riding opleiding ook lesgeven

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Lesgeven zonder orun: probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 16:33

Emiel voest zit ook aan t knhs.
Dat mag ook.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 17:13

Ik heb jaren lesgegeven en ook gewoon opgegeven aan de belasting met kvk nummer, maar zonder ORUN diploma. Ik heb daar nooit minder voor betaald gekregen dan iemand met een ORUN diploma. Maar het grootste verschil is denk ik of je zelf presteert in de wedstrijdsport. Dan komen er vanzelf al mensen naar je toe die les willen hebben. Ik hecht zelf geen waarde aan een ORUN diploma betreffende degene waar ik bij train. Een mooi voorbeeld is HP Minderhoud, die heeft volgens mij ook nooit de opleiding gedaan. Voor info de volgende link er bij geplaatst.

http://www.horses.nl/artikelen/adv-zond ... prakelijk/

Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 09:58

Emiel Voest staat inderdaad nu wel bij de nieuwe opleidingen, http://www.freestyleacademy.nl/ , hier kan je zien hoe je geceritificeerd Frrestyle Orun instructeur kan worden.
En dit is de brochure van de KNHS: https://www.knhs.nl/media/10499/knhs-op ... 160907.pdf .
Ik denk Mousmous, dat het 2Morrow niet helemaal gaat om instructie op zich, maar meer omdat daar waar zij rijdt of les wil geven het veiligheidscertificaat is en er dan geen instructie mag komen die niet door de KNHS geaccepteerd is.

Babootje, met die opleidingen kan je je wel verzekeren als instructie, maar ze worden door de KNHS ( nog) niet geaccepteerd in hun Orun-verhaal en zijn dus niet geldig voor het Veiligheidscertificaat voor zover ik weet. Ik hoop zelf heel erg dat ik ernaast zit met deze gedachte, ik heb al jaren les van iemand die geen Orun heeft gedaan of Emiel Voest nieuwe stijl, maar wel gewoon verzekerd is en alles en de kans bestaat dat als ze bij ons het veiligheidscertificaat gaan krijgen, dat zij geen les meer mag geven. Ik zou dat zelf vreselijk vinden, maar ik wacht het af totdat de keuring geweest is, dan weet ik meer hoe en wat.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 35 bezoekers