Opleiding Manege Instructeur Basissport

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Opleiding Manege Instructeur Basissport

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 16:59

Ik werkte ook eerst bij een FNRS manege en ben toen al doende de cursus gaan doen...

Dott

Berichten: 7171
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Enschede

Re: Opleiding Manege Instructeur Basissport

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 17:31

Maar hoe dan? Hoe rol je daarin?

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 18:27

Ik deed al jarenlang vrijwilligerswerk en reed er nog langer. Uiteindelijk werd dat een contract voor een paar uur. Later wat meer. Ingerold dus.

anniek_uc

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Utrecht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 18:27

Ik denk dat dat lastig is ja. Mijn paard staat op deze stal.. En ik heb hier leren paardrijden, Heb hier vroeger ook veel geholpen als "hulpje" met de lessen en toen al een keer een jaar gewerkt als algemeen medewerker. Nu was er weer een plek vrij en zagen we het beide zitten dat ik terug kwam en de opleiding ging doen. Ik heb waar dat aan gaat geluk gehad inderdaad dat ik deze mensen dus ken. De vacature stond inderdaad alleen open voor mensen met een diploma..

Ook ingerold dus net als ilja000

Laura_
Berichten: 5387
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Opleiding Manege Instructeur Basissport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 19:04

Ik ben ook iemand die het serieus overweegt.. Alleen nog niet zeker of ik dit jaar ga starten.

Verzekeringstechnisch mogen bij ons geen mensen in de bak staan zonder diploma. Zelfs niet als er instructie aanwezig is. (ik dacht dat dit een regel was vanuit de FNRS?)

Nu zit het zo dat ik dus niet werkzaam ben op een manege, maar de manege waar ik rij staat wel altijd te springen om nieuwe instructeurs en ik denk dat ze het heel fijn vinden als er weer wat rijdende leden hun diploma hebben. Mocht er een plekje vrij komen, zou ik hier dus ook voor in aanmerking komen (als ik een diploma heb) maar dat is nog niet zeker. Iemand die mij kan vertellen of ik dan echt in aanmerking kom voor de cursus? Wij zijn een vereninging, dus het is ook voor een vrijwilligersvergoeding en wij doen dus niet aan contracten.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 19:10

In het verleden was het zo dat je tijdens de cursus les gaf onder toezicht van een gediplomeerd instructeur. Dan was er geen probleem met de verzekering.

Wat betreft het tweede deel van je vraag zou je even moeten bellen met de FNRS of KNHS, maar ik ben bang dat ze voor de eerste inschrijving eigen leden (FNRS leden) voorrang geven.

Laura_
Berichten: 5387
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 19:16

Ilja000 schreef:
In het verleden was het zo dat je tijdens de cursus les gaf onder toezicht van een gediplomeerd instructeur. Dan was er geen probleem met de verzekering.

Wat betreft het tweede deel van je vraag zou je even moeten bellen met de FNRS of KNHS, maar ik ben bang dat ze voor de eerste inschrijving eigen leden (FNRS leden) voorrang geven.

Tijdens de cursus is dat inderdaad geen probleem, mits de echte instructeur in de bak aanwezig is. Het mag bij ons niet zo zijn dat de instructeur bezig is in de stallen en een ongediplomeerd iemand in de bak staat les te geven.

Voor die 2e vraag ga ik dan wel nog even contact opnemen met de FNRS of KNHS. Heb nog een hele rits andere vragen uitstaan. Het betreft wel een FNRS manege bij ons.

darkadia

Berichten: 5256
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Opleiding Manege Instructeur Basissport

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 19:23

Je mag idd lesgeven onder leiding van instructeur, MITS je zelf ook bezig bent aan de opleiding... Weet niet of dat nog steeds zo geldt...

Laura_
Berichten: 5387
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Opleiding Manege Instructeur Basissport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 19:27

Dat zal er inderdaad ook nog mee te maken hebben!

ekelienh
Berichten: 245
Geregistreerd: 26-10-09

Re: Opleiding Manege Instructeur Basissport

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:42

Heeft er iemand ervaring met de opleiding BE? die ik wat vragen mag stellen evt in Pb? :o

Laura_
Berichten: 5387
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Opleiding Manege Instructeur Basissport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 18:01

Ik heb besloten mij dit jaar nog niet aan te melden voor de cursus. Ik moet dit jaar gaan afstuderen en ik heb geen idee of ik er nog tijd naast heb om een cursus erbij te gaan doen. Buiten dat zou ik met de intakes op vakantie zijn (zou evt. 1 dag later kunnen vetrtrekken, zodat ik de eerste dag erbij zou kunnen zijn) Maar, omdat ik het voor mezelf te kortdag vind om te beslissen (en dus ook een paard te regelen etc.) heb ik besloten het dit jaar niet te doen, misschien volgend jaar. Dan is er waarschijnlijk ook meer bekend over de cursus etc.!

Uiteraard blijf ik dit topic volgen voor tips etc.

ekelienh
Berichten: 245
Geregistreerd: 26-10-09

Re: Opleiding Manege Instructeur Basissport

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 18:53

Is er iemand die de opleiding in BE wil gaan volgen ?

44Myrthe44
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 22:36

ekelienh schreef:
Is er iemand die de opleiding in BE wil gaan volgen ?


Ik!

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Opleiding Manege Instructeur Basissport

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 20:49

Ja, maar nog niet nu. Eerst beter springen.

ekelienh
Berichten: 245
Geregistreerd: 26-10-09

Re: Opleiding Manege Instructeur Basissport

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 23:18

Waar ga je het volgen Myrthe? is er al een datum dat de cursus begint?

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 18:49

Wat ik ook raar vind is dat je al een aanstelling moet hebben. Dat van die 1.60 als schofthoogte kan ik me wel voorstellen, je spreekt immers over volwassenen en als je van paard moet ruilen zit iemand van 1.85 niet graag op een pony van 1.45 denk ik. En als je al een aanstelling moet hebben, dan leen je toch gewoon een manegepaard?
Ik vind de prijs van 1300 nog wat euro wel heel erg veel, zeker als je al ervaring met eigen paarden hebt en wedstrijden gereden hebt. En al wat lesgegeven hebt.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Opleiding Manege Instructeur Basissport

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 13:49

De aanstelling heb ik wel, maar ons grootste manegepaard is 1,53... :')

ekelienh
Berichten: 245
Geregistreerd: 26-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:57

mag een freestyle instructeur ook les geven op een FNRS manege?

darkadia

Berichten: 5256
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Opleiding Manege Instructeur Basissport

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 23:10

Als je freestyle level 2 hebt afgerond wel. Deze is inmiddels erkend en gelijkgesteld aan ORUN niveau 2 . Alleen dan is t niveau 2 freestyle.

ekelienh
Berichten: 245
Geregistreerd: 26-10-09

Re: Opleiding Manege Instructeur Basissport

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 23:49

Dan is het niet zo dat aspirant en Nivo 1 freestyle het zelfde is ? Dan mag je ook niet als stage les geven ?

darkadia

Berichten: 5256
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Opleiding Manege Instructeur Basissport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 00:00

Nee volgens mij niet, maar dat zou je even na kunnen vragen bij de KNHS uiteraard...Overigens mag je in principe altijd les geven, instructeur is een vrij beroep. Alleen op locaties met veiligheidscertificaat/FNRSmaneges moet er een gediplomeerde instructeur als toezicht zijn voor zover ik weet. (Kan inmiddels weer veranderd zijn, ben niet helemaal up to date wb de regelgeving)

rien10
Berichten: 14782
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Opleiding Manege Instructeur Basissport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 09:01

Jullie hebben het over niveau van rijden, grootte van paarden etc. Wat ik niet begrijp is dat je als F 12 ruiter, of B knhs ruiter die nog geen 70 cm kan springen aan zo'n opleiding begint. Ja, al deze opmerkingen heb ik voorbij zien komen. Je zal toch zelf t een en ander aan ervaring moeten meenemen in je lessen.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Opleiding Manege Instructeur Basissport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:06

Tja, dat komt voor natuurlijk. Het is ook trend van de laatste paar jaar dat eigen ervaring steeds belangrijker wordt. Ik heb tijdens mijn MMI opleiding welgeteld 1 keer te paard gezeten.
Ik ben zelf ook geen springer. Maar kan beginnende ruiters met de minimale ervaring die ik heb echt wel de grondbeginselen bijbrengen. Het is alleen wel heel belangrijk om te weten waar je eigen grens ligt en op tijd doorverwijzen naar meer ervaren collega's.
Sterker nog, sommige instructeurs met veel eigen ervaring hebben soms juist moeite de allereerste beginselen over te brengen. Geldt uiteraard niet voor iedereen, maar ze zijn er. Kortom: kennismaken met is belangrijk zodat je weet wat je overbrengt en daarbij je eigen grenzen goed kennen is ook belangrijk. Verder ontwikkeld de opleiding zich ook.

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Opleiding Manege Instructeur Basissport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:01

Ik lees hier dus weer iets waar ik niet bij kan. Geen ervaring in rijden of weinig ervaring in rijden en wel lesgeven? Ik weet dat ervaring niet alles zegt, maar je moet ruim boven de stof kunnen staan, zowel theoretisch als in de praktijk. En ik vraag me af of iemand die zelf geen 70cm durft te springen wel inzicht heeft in zoiets. Want voor een paard is 70-100 cm niet hoog hoor. Wat ga je dan krijgen? een instructeur die niet verder gaat dan 60 cm, want daarna wordt het eng of gevaarlijk. Of hoe kun je zelf het wijken overbrengen als je zelf nooit het echte wijken juist gevoeld hebt? Je mist dan ook inzicht om een oefening eens vanuit een ander perspectief te benaderen.
Ook als je op een manege lesgeeft vind ik dat L2 niveau en B springen gewoon het minimale is. Dat hoeft niet per se op een officiele wedstrijd gereden te zijn, maar dat je je kunt laten beoordelen door een jury of een instructeur. Dan krijgt iedereen een kans. Er zijn immers ook ruiters op Z niveau die nooit op wedstrijd gaan, en die mensen moeten ook een kans krijgen.

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Opleiding Manege Instructeur Basissport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:50

Dat ben ik niet met je eens Germie. Wel vwb dressuur maar niet het springen. Veel maneges wordt niet gesprongen, staat een aparte springinstructeur omdat het aparte lessen zijn om te boeken en bovendien zegt zelf een parcours rondkomen niet dat je springen kunt beoordelen. Als je daar zelf je grenzen in kent is dat imo prima.