Hoe kun je een opleiding opzetten ???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rossfechten
Berichten: 539
Geregistreerd: 28-07-14
Woonplaats: zeeland

Hoe kun je een opleiding opzetten ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 19:17

Hallo
Ik kan geen passende opleiding vinden, dus waarom niet een opleiding erbij ?
Moet opgeleid worden tot gediplomeerd instructeur paarden.
Opleiding om goede beginnerslessen te kunnen geven,
Via officiƫle manieren geprobeerd om personeel en vrijwilligers hun diploma te laten halen maar het niveau is belabberd, vooral de vraag hoe leer je beginners het vanaf 0 aan wordt niet beantwoord.

Maar hoe kan ik dan zelf een opleiding tot gediplomeerd instructeur paarden opzetten ?

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Re: Hoe kun je een opleiding opzetten ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 19:18

Huh er is toch gewoon zoiets als ORUN?
Dat past toch bij je doel?

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Hoe kun je een opleiding opzetten ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 19:21

Een opleiding die officieel erkend wordt... en dan ook nog zo is dat je er een verzekering mee kan afsluiten(wat je ook wil als instructeur) dat is niet even 123 gedaan.
Als je niet voldoende goede instructeurs kan vinden... tja, ze ORUN laten doen en daarna ze zelf verder "opleiden" en ze workshops etc. laten doen die jij belangrijk vindt.

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Re: Hoe kun je een opleiding opzetten ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 19:22

Wist niet dat het kon :P

Rossfechten
Berichten: 539
Geregistreerd: 28-07-14
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 19:27

De betere paarden rijden historisch dus voor de ORUN moeten andere paarden en rijstijl aangeleerd worden.
Eerst ORUN aanleren en daarna alles omscholen is ook veel werk, tijd en geld.

@ Evelijn weet wel dat het niet 123 gedaan is, maar hoe dan wel ?

Het gaat hier om mensen die al langere tijd helpen en goed lesgeven alleen geen papiertje hebben.

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 19:27

Evelijn schreef:
Een opleiding die officieel erkend wordt... en dan ook nog zo is dat je er een verzekering mee kan afsluiten(wat je ook wil als instructeur) dat is niet even 123 gedaan.
Als je niet voldoende goede instructeurs kan vinden... tja, ze ORUN laten doen en daarna ze zelf verder "opleiden" en ze workshops etc. laten doen die jij belangrijk vindt.

Inderdaad, en je hebt altijd trainingsseminars die je kan bijwonen als je eenmaal de ORUN hebt.

san4nie
Berichten: 3565
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 19:35

Rossfechten schreef:
De betere paarden rijden historisch dus voor de ORUN moeten andere paarden en rijstijl aangeleerd worden.
Eerst ORUN aanleren en daarna alles omscholen is ook veel werk, tijd en geld.

@ Evelijn weet wel dat het niet 123 gedaan is, maar hoe dan wel ?

Het gaat hier om mensen die al langere tijd helpen en goed lesgeven alleen geen papiertje hebben.


Ik snap niet helemaal wat je bedoeld. Het gaat toch om de mensen? Niet om de paarden? En wil je dat die mensen echt wat leren, of wil je gewoon dat papiertje verzekeringstechnisch? In het laatste geval kun je de ORUN doen en zodra je het diploma hebt weer verder gaan met je eigen manier van lesgeven? Daarnaast heb je ook nog het diploma van centered riding, waar je verzekeringstechnisch volgens mij niks aan hebt, en ook niet het doel heeft wat jij hebt. Denk je dat er genoeg mensen zijn die dit soort opleidingen willen volgen? Anders wordt het denk ik een erg duur grapje.
Ik denk eigenlijk niet dat de knhs zit te wachten op "concurrentie" en verwacht dan ook dat zij er alles aan zullen doen om dit tegen te houden.

Rossfechten
Berichten: 539
Geregistreerd: 28-07-14
Woonplaats: zeeland

Re: Hoe kun je een opleiding opzetten ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 19:38

Mijn interesse ligt in historisch rijden, toen waren er geen paarden, alles was pony. bovendien was de rijstijl iets anders. Dus de beste paarden zijn bij mij klein, en erg snel, en dressuur is dan SAAI.
En concurrentie voor de KNHS ? zou misschien tijd worden ?

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 19:40

Ik snap niet zo goed wat je wil?
Wil je zelf een opleiding doen? Historisch rijden??? Zoals in Mongoliƫ ofzo?
We leven gewoon allemaal in 2015...

Dressuur is niet saai... dressuur is gewoon nodig als je beetje goed je paard wil onderhouden.

Er zijn trouwens ook best wel andere opleidingen dan ORUN... met dus iets andere basis en filosofie..
bijv. http://www.ncsah.nl/ Bastiaan de Recht
of http://www.paardenbegrijpen.nl/instructeurs/ Marijke de Jong
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 22-06-15 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 19:43

Ik ben een beetje nieuwsgierig geworden naar rossfechten. Ziet er gaaf uit!
Maar ook in deze tak van sport blijft het dressuurmatige erg belangrijk, althans, dat komt in
dit filmpje naar voren. Paarden lopen gecontroleerd, verzameld en zijn gehoorzaam.
Dit zijn dingen die je leert tijdens de ORUN zodat je dit ook aan je lesklanten kan leren.
Uiteindelijk geloof ik dat alles terugkomt op een dressuurmatige basis, wat voor rijstijl je ook beoefent.


Dit filmpje : https://youtu.be/cne_caMZNpc

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 19:43

Dressuur is eigenlijk niets anders dan rijden met verstand en gevoel.

ORUN leert je eigenlijk hoe je moet lesgeven, en zodra je het papiertje hebt, kun jij jezelf helemaal omgooien tot je eigen.

Emiel voest geen idee??

Rossfechten
Berichten: 539
Geregistreerd: 28-07-14
Woonplaats: zeeland

Re: Hoe kun je een opleiding opzetten ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 20:07

Als er zoveel zijn en de bedragen die ze ervoor vragen ?
Hoe kun je dan een eigen opleiding starten ? Voor die bedragen kun je leuke instructeurs vragen om passend les te geven, Hier op bokt worden regelmatig mensen genoemd.
Hoe kun je dan een eigen opleiding starten ?

Gymnastiseren van je paard ben ik helemaal voor, maar dressuur is steeds meer geworden tot enorm voorwaartse bewegingen in een showring.

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoe kun je een opleiding opzetten ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:16

Iedereen kan een opleiding/cursus beginnen.
Dan zijn er verschillende erkenningen mogenlijk. Op basis van het achtergrond niveau en aantal studieuren kan er een niveau aan gekoppeld worden (mbo, hbo etc). Wil je de opleiding echt volledig laten erkennen voor niet volwassenen zul je bij de overheid het eea moeten aantonen aan nut, veiligheid, pedagogische achtergrond etc.

In jouw geval zou ik gewoon even snel een orun papiertje scoren en dan cursussen aanbieden.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:19

Rossfechten schreef:
Als er zoveel zijn en de bedragen die ze ervoor vragen ?
Hoe kun je dan een eigen opleiding starten ? Voor die bedragen kun je leuke instructeurs vragen om passend les te geven, Hier op bokt worden regelmatig mensen genoemd.
Hoe kun je dan een eigen opleiding starten ?

Gymnastiseren van je paard ben ik helemaal voor, maar dressuur is steeds meer geworden tot enorm voorwaartse bewegingen in een showring.



Hier ben ik niet mee eens.
Steeds meer mensen komen er achter, dat het krulletje niet veroorzaakt wordt door je buitenhand vast te zetten en je binnenhand te "vragen" (wat gewoon kneden is). Maar door een combinatie van correct en ontspannen rijden.
Juist als jij je daar als instructeur in onderscheid, zal je op den duur steeds meer klanten krijgen.

Het komt steeds meer naar voren, wat er niet klopt, aan het mooie plaatje.
En ook steeds meer naar voren, hoe dit op te lossen!!

Rossfechten
Berichten: 539
Geregistreerd: 28-07-14
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 20:28

Okay Sizzle,
En wanneer wordt het dan erkent door de verzekering ?
Ik heb mijn orun gehaald, en ben daar best tevreden over, alleen wil ik nu vrijwilligers en personeel het laten halen en daar ben ik zeer ontevreden over, licht uitgedrukt, ondertussen nogal wat veranderd.
Correct ontspannen rijden was er niet bij in elk geval.

Ook ben ik zelf veranderd, en hier en daar best een hoop bijgeleerd.

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoe kun je een opleiding opzetten ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:34

Even een belletje naar het ministerie van onderwijs. Je moet in iedergeval bevoegde leraren hebben.
Verder is het per beroep anders. Voor de zorg (artsen) zijn kant en klare formulieren te krijgen, voor paardensport zal het wel individueel bekeken moeten worden.
De accomodatie moet veilig zijn, er zal waarschijnlijk iemand met EHBO diploma moeten zijn, er zal een zekere continuiteit en minimum aanbod moeten zijn (voor 5 mensen per jaar zal het niet gaan lukken)
Etc.

Rossfechten
Berichten: 539
Geregistreerd: 28-07-14
Woonplaats: zeeland

Re: Hoe kun je een opleiding opzetten ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 20:45

Ha Sizzle
Dat moet mogelijk zijn, ik heb wel kennissen die daarin ervaring hebben om een erkende opleiding te starten.
Sorry dat dit wat gek klinkt, maar uiteraard wil ik eerst bekijken hoeveel het oplevert en hoeveel het kost.
Maar is dat dan ook erkend door de verzekering weet iemand dat ?

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoe kun je een opleiding opzetten ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:51

Dan zul je met je (goedgekeurde) opleidingsplan waarschijnlijk om de tafel moeten gaan zitten met verzekeringsmaatschappijen.
Die dekken niets als ze de risico's niet kunnen berekenen.
Je kunt trouwens voor beroepsaansprakelijkheid het beste in bijv. Engeland zoeken, daar zijn ze bekender met hippische opleidingen.
In principe hoef je ook geen erkend diploma te hebben om toch verzekerd te kunnen zijn. Bedrijven doen immers precies hetzelfde. De vereniging zadelmakers biedt ook een collectieve verzekering. Je moet dan net zo lang verzekeringen afbellen tot je er 1 hebt die jouw bedrijf wel wil indekken.
Kan wat kosten :Y)

Rossfechten
Berichten: 539
Geregistreerd: 28-07-14
Woonplaats: zeeland

Re: Hoe kun je een opleiding opzetten ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 20:59

Tja dat betekend onze huidige opleiding op papier zetten en daarmee langs verzekeringen gaan.

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoe kun je een opleiding opzetten ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:04

Yep.
Of gewoon de hele opleiding laten voor wat het is en gewoon een beroepsvereniging beginnen en deze bij een verzekering proberen onder te brengen.