Uitingen jurylid, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Uitingen jurylid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-15 14:10

Hallo!

Na de prijsuitreiking ben ik eens met een jurylid gaan praten over mijn gereden proeven. Op de vraag hoe het kon dat ik bij een goed gevoel deze punten (184 en 179) had gereden (positief gesteld en met vrolijk gezicht want toch wel tevreden) kreeg ik het volgende te horen:

"er zaten gewoon heeeele slechte stukken tussen!". Mmm, okay, dat heb ik op het protocol niet gezien want er waren geen 1-en of 2-en maar goed..

Toen ging mevrouw verder met dat mijn paard .."een slechte bouw heeft die dus geen dressuur kan lopen". ??? #)

Tenslotte werd nog de opmerking gemaakt dat als ik met dit paard ergens anders zou gaan starten dan hier bij ons op het eiland, "dat ik dan nooit punten had gereden". >;)
Op die laatste opmerking kon ik reageren met het verwijzen naar het feit dat dit paard en ik net afgelopen maand op een wedstrijd "aan de wal" een keurige nette 3e plaats behaalde in haar L2 debuut met 188 punten..

Daar werd verder niet op gereageerd en weg was de jury. Moest de boot halen.

Dit alles bij elkaar vond ik heel naar om te horen en ik zit er mee. Vooral die laatste opmerking is natuurlijk niet handig: hoezo hoger jureren als je op een eiland bent om te jureren op dressuurwedstrijd? Want dat is kennelijk wat ze heeft gedaan hier. Zoals ik het zie brengt ze zichzelf in diskrediet en minacht ze de ruiters hier die hun absolute best doen om goed voor de dag te komen op de wedstrijden, ook al worden die hier op ons eigen eiland verreden. Het komt over alsof ze zegt: jullie kunnen op je kop gaan staan hier en nog punten rijden maar dat kan aan de wal niet.

Dat willen we ook niet, we willen eerlijk beoordeeld worden.

Moet ik hier iets mee? En zo ja, wat zou ik hiermee moeten doen?


rien10
Berichten: 14620
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Uitingen jurylid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:13

Als ze het zo slecht vond, hoe kan je dan winst rijden? Jeetje, rare mensen heb je toch. Ik zou het wel melden bij de KNHS, dit is op het onbeschofte af. En als zij "naar beneden jureert" omdat het op een eiland is, is het een slecht jury lid en niet onbevooroordeeld.

Solmyrkvi

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-12-10

Re: Uitingen jurylid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:17

Zo te horen rijd je bij andere juryleden gewoon netjes in de punten, dan zou ik me om de mening van één jurylid niet zo druk maken. In de paardenwereld hebben veel mensen nou eenmaal snel de drang om andere de grond in te stampen.

I'm too much Viking to ride a normal horse.

Ninatjuh01

Berichten: 117
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:19

rien10 schreef:
Als ze het zo slecht vond, hoe kan je dan winst rijden?

Precies! Ik vind het niet normaal. En ik zou het idd gewoon melden bij de KNHS, en hopen dat die er iets mee doen..

Isa
||B+17-L1+0
Inshallah V.S. (Eye Catcher x Houston)

idje

Berichten: 1309
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:22

Och ja, je hebt Juryleden en potloden....
En een niet dertien in een dozijn paard.
Je hoort mij niet zeggen dat je dan altijd benadeeld wordt, dat is beslist niet zo, maar sommige mensen....
Ik zou me er maar lekker niks van aan trekken.
Dit is dressuur, soms.
Jij had een goed gevoel. Dat is het belangrijkste.
En ook nog een winstpunt, misschien minder dan je verwacht had, maar dat ga je echt tegen blijven komen.
(Ook met een paard dat wel aan alle fictieve "eisen" voldoet).
Doorgaan, dit incident vergeten en blijven lachen.
Succes!

Wel op, niet over de rug van het paard.
[o]

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Uitingen jurylid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:25

Ik zou dit absoluut melden bij de organisatie. Dit soort opmerkingen zijn echt onder de gordel!

max66
Berichten: 3581
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:25

een proef is een momentopname. De jury weet niet waar je met je paard vandaan komt.... Zoveel mensen zoveel inzichten, dus ik zou me er idd niet druk om maken...

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Uitingen jurylid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-15 14:41

@Idje en Max66: inderdaad is een proef een momentopname dus over het rijden en hoe dat bekeken wordt, dat hangt van het moment af en de jury natuurlijk. Maar waar het me om gaat is dat het niet echt aardig is als je op zo'n botte wijze mijn paard afkraakt en ik vind het echt niet kunnen dat je anders jureert op een eiland als aan de wal. Daar maak ik me nu nog steeds wel druk om...

Okay, dus de meesten hebben zoiets van: de KNHS inlichten. Ben wel benieuwd wat die hiermee kunnen? Enig idee?

idje

Berichten: 1309
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Re: Uitingen jurylid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:03

KNHS gaat er hoogst waarschijnlijk helemaal niks mee doen.
Als je nog eens zo iets hebt, vraag dan of er een afgevaardigde aanwezig is.
Dan moet je ter plekke daar je beklag doen.
Dat kan heel misschien nog wel eens helpen.
Was dit allemaal netjes van dit jurylid? Nee.
Maar het staat zeker niet op zich zelf.
Ik heb ooit een jurylid naar een collega horen roepen:
"Ik heb hier een idioot die een paard uit Engeland gehaald heeft" (Ging over onze Welsh Cob die idd een import is.)
Of tegen een vrouw; "Wat kom je hier doen, hoe kom jij eigenlijk in deze klasse terecht?"
Of "alle Arabieren zijn rotzakken en horen niet in de ring thuis"
"Welshes zijn troep, allemaal de worst in"
"Friezen horen voor de kar en niet onder het zadel"

Zomaar een bloemlezing van jury uitspraken door de loop van de jaren heen.
Klopt niks van, nee, maar het gebeurt en het zal altijd blijven gebeuren.
Gelukkig zijn dit uitzonderingen.

Maar knurften heb je overal tussen zitten.
banketstaaf dat je het slachtoffer was, maar de volgende keer heb je er misschien een die blij verrast is met het niveau van de eilandruiters, weg is van je paard en alles eerlijk en onbevangen jureert.

Maar ik begrijp je gevoel.

Wel op, niet over de rug van het paard.
[o]

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Uitingen jurylid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-15 15:23

Thanks Idje! :D Wat een afschuwelijke reacties... ooooh, je zal dat naar je hoofd/langs je hoofd geslingerd krijgen! Niet normaal..

Ik ben wel van het relativeren geworden zo langzamerhand juist in dressuurland maar tja.. soms knaagt iets toch wel.. }:)

SheeNegro

Berichten: 1510
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: België

Re: Uitingen jurylid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:29

Een jurylid tijdens de totilas-hype: ja ik miste het totilas-voorbeentje :+

Niks van aantrekken joh, een ander en beter! Het is je eigen gevoel dat telt en dat helpt je harder dan wat een vreemde persoon er 1 malig van denkt ;)

Nothing is less in our power than the heart, and far from commanding we are forced to obey it. ♥

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Re: Uitingen jurylid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:56

Is er niet ergens een topic met botte opmerkingen van juryleden. Heb hier ook nog een lijstje.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Annoya

Berichten: 667
Geregistreerd: 05-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 16:05

In de B, L en M1 gaat het toch helemaal niet om of je paard min. stokmaat 1.70 en donkerbruin of zwart van kleur is met ronde billen. Juryleden kijken te veel naar het exterieur van het paard. Maar daar gaat het in de basis niet om. Al zal ik een B proefje met een muilezel rijden. Het gaat er om dat ik in de juiste houding zit waardoor het dier goed kan bewegen, dat ik de gangen beheers en het liefst ook nog met een beetje aanleuning. Dat het rijdier gehoorzaam is aan de hulpen. Wat dat aan gaat is springen een leuker sport, het maak niet uit of je paard een lelijk ramshoofd heeft met grote ezels oren als die maar kan springen.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Uitingen jurylid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-15 20:33

@ Heike: een topic met botte opmerkingen van juryleden? :D Heb ik nog niet gevonden. Ik zal eens zoeken zo.

Ik heb ondertussen besloten dat ik er in ieder geval wel een mailtje over wil wijden naar de KNHS. Dat mailtje gaat dan vooral over de laatste opmerking die gemaakt werd want dat betreft wel degelijk de kern van het jureren: onbevooroordeeld zijn en objectief kijken wat je in de baan hebt.

Als ik reactie heb dan post ik hier wel weer even. 8-)

jasmijn5
Berichten: 27
Geregistreerd: 13-08-12

Re: Uitingen jurylid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:59

Ik ben dressuur jury in het zuiden van het land. Ik jureer met veel plezier alle rassen, van de kleinste maat (shetlander) tot en met het grotere broertje/zusje (Kwpn er) en al deze combinaties worden door mij beoordeeld volgens het skala van africhting: Takt - Ontspanning - Aanleuning - Impuls - Rechtrichten - Verzameling. Tijdens de jaarlijkse bijscholing wordt hier nog steeds veel nadruk op gelegd, hierop beoordelen en niet de mooiste combinatie voorop zetten.
Helaas zijn er inderdaad nog steeds collega juryleden die alleen maar de mooiste (lees duurste) combinatie het beste vinden.
Om dit bij de KNHS te melden, weet niet of je daar iets mee opschiet, misschien wel als je het secretariaat van de organiserende vereniging hierover aanspreekt om deze jury niet meer te vragen om te jureren.

Niobe

Berichten: 7978
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Re: Uitingen jurylid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 23:03

[JI] Citaten van grappige en rare jury-uitspraken deze? :D

Het schiet inderdaad niet meteen iets voor jezelf op om er melding van te maken, maar misschien wordt het jurylid er toch op aangesproken, dat zou fijn zijn. En misschien niet meteen, maar na meerdere meldingen. Dan heb jij toch ook een stap gezet.
Je hebt immers ook geen klacht over de beoordeling (waar sowieso niets mee gedaan zou worden), maar over het handelen, in dit geval een uitspraak, van het jurylid dat echt niet de bedoeling is.
Het is dan wel een mening, maar er gaat toch wel een gek belletje rinkelen.

Ik ben benieuwd naar de reactie!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Re: Uitingen jurylid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 23:15

Zoiets ja. Eigenlijk zou er ook een topic moeten zijn van juryleden die botte opmerkingen maken. Die zijn er volgens mij genoeg.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Uitingen jurylid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 23:26

Ik ben benieuwd of daar wat mee gedaan wordt.. Ik had afgelopen weekend zo'n 20 punten te weinig denk ik. Van de winter bij dezelfde jury ook voor mijn gevoel zo'n 20 punten te weinig en niets als vreemde opmerkingen. Toen dacht ik nog dat mijn gevoel gewoon off was, maar nu ik voor de tweede proef welke vergelijkbaar ging zo'n 40 punten meer kreeg lijkt me dat toch niet het geval. Helaas kan ik dit natuurlijk niet hard maken, er staat maar een kleine opmerking wat in strijd is met het reglement, maar daar heb ik mijn 20 punten nog niet mee :') Ik hoorde ook dat deze jury algemeen niet positief bekend staat en dan niet omdat ze zuinig is met de punten, maar omdat het ook vaak gewoon niet klopt.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Uitingen jurylid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-15 12:03

Er is een reactie gekomen op mijn klacht bij de KNHS! Men wilde van mij de naam van het betreffende jurylid en ik vermoed dat deze dus zal worden aangesproken op haar uitingen. Ik heb gevraagd hoe de KNHS dit nu verder gaat oppakken dus ik hoop dat daar nog een antwoord op komt.

Ik houd jullie op de hoogte!

@Niobe en Heike: bedankt voor link naar de citaten van uitspraken van juryleden! Als ik meer tijd heb zal ik eens even kijken en deze er bij plaatsen. :D

@Nies: ja, dat is jammer allemaal. Het belangrijkste is toch je gevoel en je rijdt voor jezelf de proeven. Als je gevoel goed is en je ziet op beeld terug da het netjes was dan maken de punten niet zoveel meer uit. Al is het wel leuk als je eens een waardering krijgt voor je werk in de vorm van een winstpunt of meer. die grote verschillen in punten vind ik wel absurd.. wat je daarmee moet weet ik ook niet! Maar je houdt het altijd: een jury ziet je graag of niet..

CoriienRN

Berichten: 9772
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Valkenburg zh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:07

Raar zeg dat een jurylid dit dan gaat roepen, op cursus word nadrukkelijk gezegd je positief moet onder bouwen op het 'commentaar' naar ruiters..

ღCarpe diemღ Jackson Dress Z2+3 !! Spr L+7 B+32 Sgw M*
Guus v sport zzl*
B/L Jury lid :D Brandweervrouw :)

jiperdepip
Berichten: 2702
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: tussen de tulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:11

Ik ben erg benieuwd of de knhs er echt wat mee gaat doen

www.Best4Paws.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:13

Mag ik vragen om welk paardje het gaat uit je profiel?
Ik zie namelijk geen enkel paard waar zo'n opmerking over gemaakt zou kunnen worden.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:18

Heike schreef:
Zoiets ja. Eigenlijk zou er ook een topic moeten zijn van juryleden die botte opmerkingen maken. Die zijn er volgens mij genoeg.


Ik ben voor, heb hier ook een hele waslijst ervan _-:(

OT: niet aantrekken TS. Als jij bij andere jury's wel nette punten rijdt zou ik me de mening van één jury niet laten aangaan. Heb laatst hetzelfde meegemaakt, ik rij gemiddeld tussen de 175-200 punten. Wel bij mijn laatste jury had ik 155 punten gekregen. Proef ging zelfs heel goed, geen fouten of niets en de omstanders die stonden te kijken waren er ook allen van overtuigd dat ik winst zou rijden. Dan schrik je wel even van zo'n punten, ook de commentaar op het protocol kwam totaal niet overeen met hetgeen wat ik gereden had. Tja, wat doe je daar dan mee? Dat noem ik niet eens jureren, dat is afbreken in mijn ogen :n

Why change the past, when you can own this day?

Niobe

Berichten: 7978
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:22

Of een administratieve fout.. Gebeurt best nog wel eens dat er verkeerde protocollen ingevuld worden. Heb ik laatst zelf ook nog een keer gehad bij een combinatie, gelukkig kwam ik er direct na de proef achter. Dat was de enige keer dat ik niet zelf even gecontroleerd heb en dan gaat het gelijk fout :=
Is wel heel vervelend.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Uitingen jurylid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-15 12:24

:D Let op lezers! het gaat mij er niet zozeer om dat ik een 179 kreeg maar meer om het afkraken van mijn paard maar VOORAL over wat ze zei over het feit dat we op een eiland rijden en niet aan de wal.. }:)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers