Uitingen jurylid, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Uitingen jurylid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 22:16

Wat Friendly zegt inderdaad. Dan heeft iedereen gewoon niet goed genoeg gereden die dag want er is geen enkele winstpunt gescoord. :7

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Uitingen jurylid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 23:29

Kan prima hoor. Ik heb meerdere keren prijs gehad en eerste plaatsen zonder winstpunt en dat was in de meeste gevallen gewoon terecht. Daarentegen ben ik ook weleens laatste geworden met winstpunt wat mi ook gewoon terecht was. Daarom vind ik het ook wel een betere methode dan naar plaatsing kijken. Je rijdt nu gewoon de (winst)punten naar aanleiding van jouw proef, niet naar die van anderen.

roosje78

Berichten: 2255
Geregistreerd: 10-09-07
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 14:51

Misschien wat achteraf gepraat, maar op de bijscholingscursus voor juryleden vorige week maandag zijn een aantal punten wat hier wordt besproken naar voren gekomen, zoals bijvoorbeeld de klachtenafhandeling. Elke maandag komen er 200 tot 300 klachten binnen van ruiters, verenigingen en juryleden. Het kan dus gebeuren dat een reactie wat langer uitblijft. Maar naar wat ik heb begrepen wordt er wel wat mee gedaan.
Een jurylid krijgt inderdaad een aantekening en met teveel aantekeningen wordt er contact opgenomen met het desbetreffende jurylid.
Ook zijn er sinds kort zogenaamde buddies opgeleidt door de KNHS. Dat zijn juryleden die met andere juryleden mee (kunnen) gaan lopen om ze te coachen en te begeleiden. Bijvoorbeeld een jurylid wil weten of zij klaar is om de m-cursus te gaan, kan door zo'n buddy beoordeeld worden. Ook juryleden die nog wel eens afwijkend jureren kunnen gecoached worden door hen. Het staat nog in de kinderschoenen en de eerste 15 buddies trekken dit jaar door het land.
Ik ben in ieder geval benieuwd naar de resultaten!

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 14:57

wel absurd veel iedere week 200 tot 300 klachten als je bedenkt dat
er maar ongeveer 17000 actieve wedstrijdruiters zijn, welke lang niet ieder weekend starten!

Zelf heb ik nog nooit een klacht ingediend (terwijl ik al 32 jaar start) ,
ik vraag mij af wat voor klachten en wat voor mensen dat doen :o

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 15:06

Simpel: een gewone L2-ruiter waarbij de jury wanneer er een verkeerd proefje voorgelezen werd niet belt en dus de verkeerde proef beoordeelt. Argument jurylid "De eerste proef was ook niks dus dit werd ook vast niks, ik heb je maar door laten rijden." Op een uiterst lüllige wijze gebracht in de kantine bij informeren hoe dat zat (zonder aanmerkingen op de punten te maken, puur gericht op het feit dat er een verkeerd proefje gereden was waar wij inmiddels ook achter waren!).
Dan kan de jury nog zo hard wel of niet gelijk hebben over de kwaliteit, dat hoort zo niet.

Ik heb zelf wel eens een klacht ingediend over een mederuiter die bij het losrijden moedwillig op mij inreed met haar hobbelkolos van 1.84m, terwijl ik volgens rijbaanregels voorrang had en me netjes gedroeg. Ik kon mijn paard daardoor op 3 benen op de trailer zetten. Die heeft een mooie klacht naar de KNHS gekregen (ze had mazzel dat ze al weg was toen ik terugkwam na stuk paard wegbrengen, zodat ze er met alleen een klacht is af gekomen. Ik had daar graag live werk van gemaakt).

Zo een paar voorbeelden uit de lucht gegrepen die ik zelf of bekenden hebben meegemaakt :)

Ik vind het trouwens frappant dat iemand in dit topic aangeeft reactie van de KNHS te hebben gekregen over haar gefilmde proef. Bij mijn weten weigeren ze dat echt permanent. Zijn ze hun beleid wbt beoordelen van videobeelden aan het aanpassen?

Roosje78: dat buddysysteem klinkt wel interessant, wie hebben ze daar dan voor opgeleid? Ervaren, goed presterende juryleden oid?

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 15:11

Wow, 200 tot 300? Wekelijks?!

Ik heb toevallig één keer een klacht ingediend tegen een jurylid, maar dat was als vereniging zijnde en op aanraden van een ander jurylid.

Nu weet ik wel dat er door sommige ruiters erg vuil gespeeld wordt richting juryleden. Dubbele klachten indienen op verschillende namen bijvoorbeeld zodat ze in behandeling worden genomen. Dat schroeft de cijfers ook omhoog natuurlijk.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Uitingen jurylid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 15:23

Ik heb 1x een klacht ingediend tegen een jurylid. Ik sprak haar aan omdat er een paard liep met open wonden van een zweep en kreeg als reactie: "ach, ze heeft toch geen winstpunt". Verder deed ze er niets mee. Die heeft een brief geregen dat het toch echt de bedoeling is dat er dan ingegrepen wordt.

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 15:31

Anoeska27 schreef:
Ik heb 1x een klacht ingediend tegen een jurylid. Ik sprak haar aan omdat er een paard liep met open wonden van een zweep en kreeg als reactie: "ach, ze heeft toch geen winstpunt". Verder deed ze er niets mee. Die heeft een brief geregen dat het toch echt de bedoeling is dat er dan ingegrepen wordt.

Als het in de ring was, moet zo'n combinatie idd uitgesloten worden. (bloed/open wonden = uitsluiting)

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 15:36

listiglistje schreef:
Anoeska27 schreef:
Ik heb 1x een klacht ingediend tegen een jurylid. Ik sprak haar aan omdat er een paard liep met open wonden van een zweep en kreeg als reactie: "ach, ze heeft toch geen winstpunt". Verder deed ze er niets mee. Die heeft een brief geregen dat het toch echt de bedoeling is dat er dan ingegrepen wordt.

Als het in de ring was, moet zo'n combinatie idd uitgesloten worden. (bloed/open wonden = uitsluiting)


Zelfs hier al:
http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... leven.html
:j

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 15:39

listiglistje schreef:
Anoeska27 schreef:
Ik heb 1x een klacht ingediend tegen een jurylid. Ik sprak haar aan omdat er een paard liep met open wonden van een zweep en kreeg als reactie: "ach, ze heeft toch geen winstpunt". Verder deed ze er niets mee. Die heeft een brief geregen dat het toch echt de bedoeling is dat er dan ingegrepen wordt.

Als het in de ring was, moet zo'n combinatie idd uitgesloten worden. (bloed/open wonden = uitsluiting)

Nope, diskwalificatie. Uitsluiting is alleen als de ruiter er niets aan kan doen dat het paard bloed. Bijv bij op de tong bijten. Dit was wreedheid en dat is diskwalificatie. Ze had een loodje aan het eind van haar zweep en dat veroorzaakte kleine wonden. Juryleden hebben beiden niets gezien tijdens de proef. Jurylid 1 was doof en kreeg ik het niet uitgelegd, jurylid 2 weigerde in te grijpen en de Federatievertegenwoordiger was spoorloos.

Rocamor

Berichten: 10861
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Uitingen jurylid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 15:47

Een loodje aan de zweep. Dat meen je niet...

Roodvos

Berichten: 6659
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 15:49

listiglistje schreef:
wel absurd veel iedere week 200 tot 300 klachten als je bedenkt dat
er maar ongeveer 17000 actieve wedstrijdruiters zijn, welke lang niet ieder weekend starten!

Zelf heb ik nog nooit een klacht ingediend (terwijl ik al 32 jaar start) ,
ik vraag mij af wat voor klachten en wat voor mensen dat doen :o

Ik neem aan dat bij die 200-300 klachten ook springklachten zitten. Dan nog is het een absurd hoog getal :j .

Er schijnen erg veel klachten binnen te komen over het ontbreken van commentaar op de dressuurprotocollen. Daar is op de bijscholing wederom aandacht aan besteed. Er schijnen delen van NL te zijn (werd niet nader benoemd op de bijscholing, alleen dat het bij ons niet speelde) waar niet of nauwelijks commentaar op de protocollen wordt geschreven.

Ik heb 1x een klacht ingediend bij (toen nog) de KNF. Al jaaaaaren geleden dus.
Ik had op de wedstrijddag zelf een klacht over de bodemgesteldheid van 1 van de Z2-ringen. De bodem was zo hard als beton en een deel van de bestraatte oprijlaan van het veld liep door tot in de ring. Ik merkte gewoon aan mijn paard dat hij het niet trok op die bodem en heb die proef voor het eerst van mijn leven afgegroet. Dat leverde toen nog 2 verliespunten op. Kreeg toen ook nog als opmerking van de jury “mevrouw is zuinig op haar paard”. _-:(

Ik vond dat die ring afgekeurd had moeten worden en wilde op de wedstrijddag een klacht indienen. Dus ik vroeg bij de organiserende vereniging wie de Federatievertegenwoordiger was. Dat bleek de jury bij de betreffende ring te zijn. En ze waren ook oprecht verbaasd over mijn klacht. Want diezelfde man had de avond tevoren zelf de ringen uitgezet, want was ook (bestuurs)lid bij de betreffende vereniging. Dan kan je als deelnemer dus nergens meer terecht, en ik vond dat belangenverstrengeling.

Ik heb op maandag gelijk de KNF gebeld en toen werd gevraagd of ik het wel op papier wilde zetten. Dat heb ik gedaan, en een paar weken later werd de regel gepubliceerd dat een Federatievertegenwoordiger niet van de organiserende vereniging mag zijn. :)F

roosje78

Berichten: 2255
Geregistreerd: 10-09-07
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 16:24

Vientje schreef:
Roosje78: dat buddysysteem klinkt wel interessant, wie hebben ze daar dan voor opgeleid? Ervaren, goed presterende juryleden oid?

Ja, dit zijn inderdaad ervaren, goed presterende juryleden. Tenminste, ze deed het zelf en ze noemde nog een enkele naam die wel hoge klassen mogen jureren.

CoriienRN

Berichten: 9772
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Valkenburg zh

Re: Uitingen jurylid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 07:36

Heb dit jaar een stage bij moeten zitten bij een jurylid, verbaasde me over zijn punten hoe hij die gaf... en niks op het protocol schreef, heb de beste man verteld dat ik het zelf niet op die manier ga doen en vond me erg brutaal want hij jureerde immers al 30 jaar of langer.

Werd er zelfs weken na dien nog over aangesproken waarom de beste man een meisje in de B 160 en 156 punten gaf en ook als commentaar zei "het ziet er niet uit" vind het erg slordig van deze best man met zijn meer dan 30 jaar ervaring. :n

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 07:54

CoriienRN schreef:
Heb dit jaar een stage bij moeten zitten bij een jurylid, verbaasde me over zijn punten hoe hij die gaf... en niks op het protocol schreef, heb de beste man verteld dat ik het zelf niet op die manier ga doen en vond me erg brutaal want hij jureerde immers al 30 jaar of langer.

Werd er zelfs weken na dien nog over aangesproken waarom de beste man een meisje in de B 160 en 156 punten gaf en ook als commentaar zei "het ziet er niet uit" vind het erg slordig van deze best man met zijn meer dan 30 jaar ervaring. :n


Dat is nog maar het topje van de ijsberg. Je wilt niet weten hoeveel juryleden op ZZlicht nivo het gewoon niet zien. Geen oog hebben voor het goedgaande en correct geschoolde paard. Alleen de oefeningen bekijken hoe die eruit horen te zien maar verder totaal voorbij gaan aan het lichaamsgebruik.
Hoe langer ik jureer, hoe minder leuk ik het vind en hoe meer afkeer ik krijg van de KNHS en de regels die ze hanteren. Juryleden moeten veel professioneler worden geselecteerd en ook worden behandeld. Nu worden ze vaak als vuil behandeld op de concoursvelden en zijn ze vaak zelf onkundig.

CoriienRN

Berichten: 9772
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Valkenburg zh

Re: Uitingen jurylid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 08:39

Ja sommige roepen het ook over zich zelf af vind ik dan.

Ik ga deze zomer beginnen en zou toch graag wel richting het Z willen jureren ( lange weg te gaan) maar vind het rot om te lezen hoe er idd ( wat ik ook wel eens tegen jury's heb gedaan ooh weer die nou blijf maar thuis) dat er op een bijscholing word gedaan of ze het begrijpen en er vervolgens in de praktijk niks aan doen. ( net als spring jury's)

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 08:46

CoriienRN schreef:
Ja sommige roepen het ook over zich zelf af vind ik dan.

Ik ga deze zomer beginnen en zou toch graag wel richting het Z willen jureren ( lange weg te gaan) maar vind het rot om te lezen hoe er idd ( wat ik ook wel eens tegen jury's heb gedaan ooh weer die nou blijf maar thuis) dat er op een bijscholing word gedaan of ze het begrijpen en er vervolgens in de praktijk niks aan doen. ( net als spring jury's)


Precies. Er wordt een bijscholing gehouden (sowieso van lage kwaliteit, weinig betrokkenheid, te grote groepen en veel te lage frequentie) en daar wordt vervolgens totaal niet op gecontroleerd. Dus je bezoekt een bijscholing en kan gewoon weer vrolijk je gang gaan op de manier waarop je het altijd deed. Er wordt nooit echt gecontroleerd en ook geen actie ondernomen om juryleden aan te pakken of gewoon te toetsen en eventueel te schrappen uit hun functie.
Juryleden moeten jaarlijks getoetst worden vind ik. En daar moet dan iets op ondernomen worden. ALs ze niet functioneren dan moeten ze weg. En dat stomme systeem met punten halen levert ook niks op. Alleen dat mensen naar de bijscholingen komen. Maar dat levert niets op voor de kwaliteit. Je ziet het of je ziet het niet. Na zo'n bijscholing heb je niet ineens het licht gezien.
Maar dat zal wel teveel geld kosten. Wat ze liever uitgeven aan de salarissen aan de top of aan talentenplannen.

Klaas15

Berichten: 331
Geregistreerd: 15-10-10
Woonplaats: home sweet home

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 08:53

listiglistje schreef:
Miiess18 als je het niet eens bent met je punten, daar doet de KNHS echt niets mee ;) (lees de klachtenprocedure hier eerder door mij geplaatst).
Ze hebben nl de juryleden opgeleid en gaan uit van een correcte beoordeling, dus over de punten kan je geen klacht indienen.

Wel als er op je protocol letterlijk staat "Kan beter thuisblijven met haflinger". Dan is het een ander verhaal...

Als je niet tegen een jurysport kan, zou ik je adviseren om een andere hobby te zoeken.
Zelf snap ik mijn slechte punten altijd, ook als de proef goed gaat....
ik weet nl de tekortkomingen van mijn paard, de ene jury ziet dat, de andere niet of tilt er minder zwaar aan.

Gek genoeg hoor je altijd mensen piepen als ze de punten te laag vinden, als ze teveel krijgen hoor je ze niet :7
De ene keer krijg je te weinig, de andere keer teveel, het gemiddelde per jaar zal wel kloppen!



Ik ben het niet met je eens.
Iedere ruiter moet concours kunnen starten met welk paard hij/zij ook heeft.
Ik ben zelf jurylid en maakte afgelopen Zaterdag ook iets mee, waarop ik de jury heb aangesproken.
Een jury mag niet het paard beoordelen naar kleur of ras ! Toch wordt dit wel gedaan en dat is wat ook hier gebeurt was.
De KNHS zou dit eens moeten onderzoeken.
Op de jury bijeenkomsten schrik je soms wat er voor een punten gegeven worden tjonge jonge de een geeft een 3 en de andere een 8 hmm dan betwijfel ik of sommige jury's het nog wel zien.
Als je niet eerlijk kunt jureren omdat je en kleur of ras niet in jou smaakt valt ,moet je stopen met jureren.

CoriienRN

Berichten: 9772
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Valkenburg zh

Re: Uitingen jurylid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 09:12

Juist @ suzanne F, ik ben nog niet naar bijscholing geweest maar hoor idd vaak dat het geen reet voorstelt, terwijl we als juryleden in opleiding stage moeten lopen en moeten bij zitten om 15 proeven mee te luisteren.

Waar ik me ook over verbaasd heb is dat sommige mensen nog nooit bij een jury geschreven hadden toen ze de opleiding begonnen, vind dat ook wel apart tuurlijk je moet het zien en zie je het niet val je toch wel door de mand met je examen, dan nog blijf ik het apart vinden.

CharleyT
Berichten: 3991
Geregistreerd: 12-03-06

Re: Uitingen jurylid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:25

@ CorienRN, lees ik dat je nog aan de juryopleiding moet beginnen? Fijn dat je dan nu al roept dat bijscholingen geen reet voorstellen. En nee, dat moet je niet vergelijken met de opleiding, dat is inderdaad een heel traject.
Veel succes, hoop dat je wel positiever gaat jureren dan je nu overkomt.

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:28

CharleyT schreef:
@ CorienRN, lees ik dat je nog aan de juryopleiding moet beginnen? Fijn dat je dan nu al roept dat bijscholingen geen reet voorstellen. En nee, dat moet je niet vergelijken met de opleiding, dat is inderdaad een heel traject.
Veel succes, hoop dat je wel positiever gaat jureren dan je nu overkomt.


Corien heeft net haar licentie B/L gehaald als het goed is. :)
En de bijscholingen stellen toch ook geen reet voor? Of vind jij van wel? :)

CoriienRN

Berichten: 9772
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Valkenburg zh

Re: Uitingen jurylid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:45

Ik heb idd wat suzanne f al zegt met heel veel plezier en dikke cijfers mijn licentie gehaald!

Ik hoor van mede collega's dat het geen reet voorstelt.... Ik ga het zien als ik moet in 2017 ;)

Linnie050

Berichten: 11804
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 20:26

Voor de ts laat je proeven filmen.
Kan je het altijd nog terug kijken.

Jullie rijd mooie punten.
Of film het eens en post je proef eens.
Of een foto van je paard.

_lautje_

Berichten: 9257
Geregistreerd: 23-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:04

Vientje schreef:
Ik vind het trouwens frappant dat iemand in dit topic aangeeft reactie van de KNHS te hebben gekregen over haar gefilmde proef. Bij mijn weten weigeren ze dat echt permanent. Zijn ze hun beleid wbt beoordelen van videobeelden aan het aanpassen


Daarom weet ik ook niet of ik dat geloof :o

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Uitingen jurylid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 10:29

@Linnie050: dank je wel voor je suggestie. het gaat mij echter niet om de punten die wij van de jury hebben gekregen want daar was ik prima tevreden over maar om de uitlatingen die zij deed die op mij onbehoorlijk en onbeschoft overkwamen. Daar helpt geen filmpje/fotootje van de proef aan ;)