overstap naar M2, wat wil die jury nou zien

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: overstap naar M2, wat wil die jury nou zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:51

Ik vind dat je bij een m2 combinatie inderdaad mag verwachten dat je paard verzameld en opgericht loopt, anders had je nog niet moeten promoveren.
Verder blijft het ook een beetje een jury sport, maar bepaalde dingen zijn toch wel het minimale wat je moet kunnen laten zien.
Maar m2 is idee een rot klasse

Anoniem

Re: overstap naar M2, wat wil die jury nou zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:02

Verzamelen is in de M2 nog niet aan de orde, enkel in een stukje stap.

PrincesjJarig

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:35

vonneke schreef:
Verzamelen is in de M2 nog niet aan de orde, enkel in een stukje stap.


Nou, volgens de jurys hier niet! In draf en galop willen ze dit blijkbaar ook zien, elke lijn in de proef.

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Re: overstap naar M2, wat wil die jury nou zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:36

Denk dat ze dit verzameling noemen, maar dat ze bedoelen, dat het paard al meer moet gaan dragen.
Merk vaak dat hier wat verschil in woordkeuze zit.

Anoniem

Re: overstap naar M2, wat wil die jury nou zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:50

In de M2 verwachten ze wel dat het paard richting de verzameling gaat. Dus niet tegen 110 door de baan.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: overstap naar M2, wat wil die jury nou zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:53

Vind de M2 een zeer interessante klasse, waar ik zelf echt enorm van leer. Blijf het wel erg volle proeven en ben na de M2 altijd weer blij als ik in een 20x60 bak mag.

In de M1 wordt er nog veel door de vingers gezien, in de M2 niet meer. Ook is de overgang van M2 naar Z1 in mijn ogen een kleinere stap. En dit alles zorgt ervoor dat de M2 vaak als "rot klasse" wordt gezien.

Marusch25
Berichten: 151
Geregistreerd: 23-09-12

Re: overstap naar M2, wat wil die jury nou zien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 21:03

Inmiddels eerste winstpunt binnen. Heb er ook met mijn instructie over gehad. Meer verzamelen en tempo controle is erg belangrijk net als exact op de letter en paard goed op het achterbeen. Waarmee je direct krijgt dat ie van voor hoger in oprichting komt.dit heb ik allemaal al behoorlijk voor elkaar. Altijd wel ff afwachten hoe de jury het precies wil zien. Ik houd me vast aan bovenstaande daar moet het straks in 20-60 ring toch naartoe

Jodyy93
Berichten: 629
Geregistreerd: 05-04-09
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 21:22

Toch vind ik het wel interessant want er word meer verzameling dus verwacht maar toch ook wel daarin al moeilijkere buigingen. Zo vind ik dus dat een 5 jarige die m mogen starten dit een zware proef is. Iig wel wanneer je hem dus in volledige verzameling wilt rijden. Hoe zien jullie dit?

orion456
Berichten: 571
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Apeldoorn

Re: overstap naar M2, wat wil die jury nou zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 21:43

De M2 is moeilijker omdat de oefeningen elkaar snel opvolgen waardoor weinig tijd is voor corrigeren. Je moet je paard dan echt goed voor elkaar hebben om snel te kunnen schakelen. Dat is 1. Tweede is dat travers en keertwendingen, overgangen galop-stap en stap-galop en contragalop erbij komen. Die oefeningen hebben heel veel mensen nog niet voor elkaar in de M2. Een schouderbinnenwaarts in de M1 gaat ook al vaak niet mooi, maar omdat dat maar 2 onderdelen zijn en voor de rest is de proef (redelijk) hetzelfde als de L2, redden mensen zich nog wel in de M1.
In de M2 wordt verwacht dat een paard al meer opgericht loopt (met nek hoogste punt), meer op het achterbeen (anders kun je de overgang galop-stap ook niet goed maken) en mogen overgangen niet meer progressief zijn. In de M1 redden mensen het dus nog wel als overgangen progressief mogen, niet helemaal recht zijn of in balans. In de m2 heb je bepaalde graad van verzameling nodig voor de oefeningen. Verzameling wil niet zeggen dat je meteen een Z verzameling moet hebben, maar er moet wel sprake zijn van meer gedragenheid en meer op het achterbeen dan in de M1. De overgang is dus groter dan van M1 naar M2, dan van M2 naar Z1.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: overstap naar M2, wat wil die jury nou zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 21:47

Jodyy, je bent niet verplicht om M2 te starten met een 5 jarige.
Je kunt rustig een jaartje thuis blijven als hij er niet klaar voor is :)
De proef vraagt veel concentratie en weinig mogenlijkheid voor correctie.
Ze zijn moeilijk maar als je ze uiteindelijk beheerst is het een fijn gevoel en de Z1 een makkie.
Het ligt ook aan je paard natuurlijk.
Een compact dier is heel wat anders dan 1 die in 3 galopsprongen aan de overkant is.

Jodyy93
Berichten: 629
Geregistreerd: 05-04-09
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: overstap naar M2, wat wil die jury nou zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 22:11

Niemand moet je mag ook kiezen nooit te starten. Maar er is algemeen besloten dat een 5 jarige een m2 proef zou kunnen lopen. En daarvandaan gezien zie ik mijn 5 jarige nog niet een volledig verzamelde proef lopen. Terwijl de oefeningen geen problemen zouden hoeven op te leveren. Vanuit het oogpunt 5 jarige nog niet op zijn reet getrokken, ben ik erg benieuwd hoe Een jury dat beoordeeld. Beetje oprichting kan natuurlijk prima maar verzameling( wat vaak toch wel word gevraagd) word naar mijn inzien lastig

Marusch25
Berichten: 151
Geregistreerd: 23-09-12

Re: overstap naar M2, wat wil die jury nou zien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 06:02

Ligt misschien ook aan het talent van het paard. Er zijn er wel die zich op 4 jarige leeftijd al goed laten sluiten. Dan kun je op 5 jarige leeftijd best een m2 proef rijden. Afgezien van het feit dat het goed is voor het dier.ik vind met 5 m2 veel te jong.maar dat is mijn persoonlijke mening

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 07:54

Vroeger mocht 5 jaar al een Z proef lopen dus zo gek vind ik die regel niet. Die van mij liep eind 5e jaar Z1 maar Rubiquil toen met Laurens van Lieren werd Levadekampioen Z2 met 5 jaar.

Het ligt net aan de natuurlijke aanleg van het paard. Er zijn paarden die zonder een spatje zweet heel makkelijk sluiten en van zichzelf veel houding tonen. Voor die paarden is het niet te zwaar om een Z door te komen.

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Re: overstap naar M2, wat wil die jury nou zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 08:57

Wat niet te zwaar lijkt wil natuurlijk niet zeggen dat het niet te zwaar is.
Ze zullen niet voor niets die leeftijd opgeschroefd hebben.

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 09:29

Tendance schreef:
Wat niet te zwaar lijkt wil natuurlijk niet zeggen dat het niet te zwaar is.
Ze zullen niet voor niets die leeftijd opgeschroefd hebben.


Je hebt natuurlijk 5-jarigen en 5-jarigen... Het voorbeeld wat hier genoemd werd is van een 5-jarige die het makkelijk doet. Maar het gros van de 5-jarigen zal het niet zo makkelijk doen. Maar veel ruiters willen wel dat ze het doen. Die 5-jarigen hebben het wel zwaar.

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 09:37

Ik vond het M2 juist de fijnste klasse, ondanks dat ik het zelf nog nooit gereden had!
Altijd 1e soms 2e :D met dikke punten, simpelweg omdat hij technisch goed Z klaar was, dan ben je het M2 zo uit!

Dat het in 20 x 40 is en alles snel op elkaar vond ik zelf juist fijn!
En dat met een slagschip van 1.82 m en 3.5 meter lang :+ als ze al meer gesloten en gedragen zijn is dat geen enkel probleem.

Wel is idd het verschil M1/M2 best groot vergeleken met L2/M1, ik denk dat het M1 wel
wat moeilijker mag bv kwart keertwending, al een overgang stap/galop, aantal passen aw vast aantal ed.
Gewoon meer de puntjes op de i :)

Over de leeftijd ga ik mee met mijn onderbuurvrouw Rindin, je hebt 5 jarigen en 5 jarigen....
daarnaast heb je ook nog handige ervaren ruiters, zet deze op een talentvol paard, dan kost het beide 0 moeite.

Zelf heb ik de mijne pas voor het eerst gestart met 5 in het L1, dat was zo'n grote slappe dweil :o verschilt dus echt per paard.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 09:42

Ik vind de leeftijdsbepaling aan Nivo echt grote onzin, oh is je paard al 9 ? En hij loopt nog maar L? En dan zie je de mensen denken- zit vast niet meer in, paard is minder waard..
Ik zie liever mensen die de tijd nemen om hun paard goed op te leiden ,en ervan genieten dan het wereldje - hij is 5 hij moet dat al kunnen . .
Ik vind de m2 een fijne klasse, eigenlijk zit alles erin, zoals iemand eerder al postte, als je paard klaar is voor de m2 heb je eigenlijk alles al goed voor elkaar.
Goede graadmeter dus die m2
En ja dat er mensen toch punten in t M1 en naar de m2 mogen die er nog niet klaar voor zijn... Dat gebeurd toch ik elke klasse??

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Re: overstap naar M2, wat wil die jury nou zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 11:43

Even een vraagje listiglistje, wat kende je paard al dan? Omdat je direct L1 gestart bent, maar nooit eerder M2 gereden had?

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 12:33

Tendance schreef:
Even een vraagje listiglistje, wat kende je paard al dan? Omdat je direct L1 gestart bent, maar nooit eerder M2 gereden had?

alleen stap, draf, galop, halthouden en wijken :D ik heb hem zelf opgeleid.

Ik heb vroeger met meerdere paarden M1+1 gereden, daarna 9 jaar geen wedstrijden gereden,
dus toen maar direct L1 gestart omdat het wijken er goed op zat...onze eerste wedstrijd direct 193 punten en 3e prijs, wat was ik trots *D
(zeker gezien zijn geschiedenis = was niet meer geschikt als rijpaard ivm ataxie/wobbler gradatie 4, nu gaan we as vrijdag voor het eerst ZZ-L!)
Dus als het mij met een frikadel makkelijk lukt, moet het M2 met een gezond paard geen enkel probleem zijn,
als het dat wel is, dan schort er rijtechnisch wat aan!

Jodyy93
Berichten: 629
Geregistreerd: 05-04-09
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: overstap naar M2, wat wil die jury nou zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:24

Ik vind het ook vaak te sn gaan, de mijne doet het goed hoor dit jaar is zijn "5e jaar" en rijden nu l2 mogen binnenkort m1. Starten zo snel? Nouja hij heeft vorig jaar 3 maanden vakantie gehad, maand terug nog maand vakantie gehad ivm hoesten. Maar door aanleg rijden we altijd hoge punten... Dus als in iedere week of iig vaker was gestart hadden we nu ook al halverwege m1 geweest. Maar vind dat niet nodig... Hij krijgt gewoon nog steeds meerdere dagen vrij per week + buitenritjes en lekker op de wei elke dag. Probeer hem ook heel te houden. Ja we kunnen de oefeningen van het m1 maar de verzameling waar sommige mee lopen vind ik zo bizar op deze leeftijd. Lijkt me ook niet goed om dit vaak veel en lang te vragen van je paard. Ik ben het er ook mee eens dat je geen z meer mag starten met een 5 jarige.