Manege instructeurs

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kelly_ann

Berichten: 5156
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 11:35

Dag Manege-juffen, hoe is het?

Ik heb deze week met de jeugd barrelrace geoefend, maar da's nog best lastig hoor voor ze bleek! Sturen met twee teugels en je zit, weten dat een klein bochtje beter langzaam gereden kan worden dan snel etc.

Vanaf volgende week gaan we drie weken oefenen met proefjes, want we hebben eind oktober een wedstrijdje.

Nu zijn er een paar ruiters in sommige lessen en met sommige paarden/pony's zover dat het paard nageeflijkheid aanbied. Ze zijn dan na een intensief onderdeel aan het stappen en ploep, paard ontspant en gaat mooi nageven.

Een enkeling is zich daar ook al bewust van, dat 'mooi' aan de teugel lopen. Maar ik ben héél erg terughoudend om hier meer over te gaan vertellen. Ik ben nog niet verder gekomen dan: "Kijk hij gaat ontspannen, goedzo!"

Als ik er uitleg over ga geven dan wil de betreffende ruiter, en zijn/haar lesgenootjes (die nog niet zover zijn) dat ook! En dan krijg je dat ze het willen uitlokken/forceren/proberen. Krijg je friemelhandjes of erger (ruk en pluk) en zit alle aandacht op het hoofd van het paard.

Hoe begin je over 'nageven' en 'aan de teugel' zonder het fijne ontspannen rijden van nu te verpesten?

darkadia

Berichten: 5266
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:45

Ik heb het vaak genoemd als een 'kadootje' wat je van het paard krijgt op het moment dat je correct rijdt met benen en zit en je hand mooi rustig is.
Blijft inderdaad lastig iets, om wat je zelf al aangeeft. Ze willen dan ook en gaan forceren en focussen op het hoofd. Is er een optie diegene ook op een paard te zetten die t makkelijker doet zodra ruiter correct rijdt? Zodat ze kunnen ervaren dat het echt geen plukwerk is??

Whoopster
Berichten: 86
Geregistreerd: 27-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 15:24

Hallo, zie dit topic nu pas.
Ik geef ook al een jaar of 5 les op een manege, 7 uur in de week totaal.
Erg leuk, hele verschillende groepjes en ik heb al een hoop herkenbare situaties voorbij zien komen haha!

Onze pony's zijn over het algemeen braaf, we hebben keus genoeg. In dat opzicht klaag ik dus niet. Soms is er gewoon tussen een kind en een pony geen klik, maar daar ontkom je niet aan.

Ik hoop dat ik mee mag kletsen om verder ideeën uit te wisselen en ervaringen te delen.

IlBuono
Berichten: 383
Geregistreerd: 15-01-13

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:07

Ik geef sinds september ook les! Op de manege waar ik zelf ook ooit begon.. Is pas overgenomen en de vorige eigenaar was een beetje ingedommeld.. Paarden die echt niet meer geschikt waren enzovoort. Nu zijn we rustig aan alles aan het veranderen. Een deel paarden zijn verkocht, nieuwe bijgekocht en de oudere ponys die er al waren zijn we ook aan het omschakelen naar een nieuwer systeem. Ik geef sinds 2 weken de meeste groepslessen (9u/week).
Probeer toch de kinderen hun mentaliteit wat te veranderen (krijg zo vaak de vraag: waar moet ik rijden? Maar wil echt dat ze leren wat zelfstandiger te rijden zeker de half- en gevorderden.)
Gelukkig begint alles te beteren en zou na de winter alles vernieuwd moeten zijn en alles meer moeten lopen zoals de nieuwere visie is!

MarloesRixt

Berichten: 4816
Geregistreerd: 25-03-05
Woonplaats: Heerenveen

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 01:04

Hallo! Ik meld me ook hier. :) mijn naam is Marloes. Ik ben al een aantal jaren in bezit van mijn ORUN. Ik heb lesgegeven op een manege en geef nu les bij een rijvereniging. Hoop hier wat inspiratie op te doen en van elkaar te leren. Ik heb leeftijden variërend van 9 tot 65, in verschillende groepen uiteraard. Maximaal 5 in een les, maar met als doel groepjes van 3 à 4 te kunnen maken.

Dingen die ik vooral lastig vind is zoals hier al vaker genoemd word angst, verschil in ervaring en verschillende doelen van mensen. (Wedstrijd ruiters die echt door willen en veel willen leren/lekker een uurtje rijden ruiters die geen verdere doel hebben, gewoon lekker lol maken.)

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 19:41

Geven jullie ook wel eens springles aan een groep?
Vandaag heb ik weer gesprongen met 10 enthousiaste meiden. Meestal bedenken ze zelf een parcours, en dat gaat goed, maar wat doe ik met de rest?
Tijdens het losrijden, laat ik ze achter elkaar een aantal sprongen nemen, maar als ze om de beurt het parcours springen, dan is de rest rondjes aan het stappen.
Hoe pakken jullie dat aan?

Alja

Berichten: 25664
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 19:44

wij hebben twee bakken naast elkaar, dus als ik een parcourtje ga springen kan de rest in de andere bak of ik laat ze op een strategische plek in het midden staan zodat ze kunnen kijken naar elkaar :)
maar ik heb dan ook geen 10 kinderen in mijn les maar 4/5 dat is wellicht anders.

Whoopster
Berichten: 86
Geregistreerd: 27-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:02

Zulke grote groepen heb ik ook niet, 4/5 ongeveer. Ik probeer het aan de groep aan te passen, willen ze allemaal springen dan kunnen we wat meer doen. Maar als er een paar zijn die liever niet springen, beperk ik het echte springwerk tot een kleiner deel van de les om het ook voor de anderen leuk te houden. 20 minuten rondstappen terwijl een ander springt is idd niet zo leuk

IlBuono
Berichten: 383
Geregistreerd: 15-01-13

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:27

Zeker bij het springen (dan bedoel ik echt de springles met parcoursrijden ipv een sprongetje tijdens de gewone lessen) rijden enkel de gevorderden dus 4/5 per les. Rondjes stappen op warme dagen ook fijn voor de paarden ;) Ook met 2 bakken als die vrij zijn en dan vrij rijden in de ene en springen in de andere. Ook dan stapt er een persoon rondjes tijdens het parcours zodat ze mee kunnen kijken naar het parcours en ik zo goed kan uitleggen wat er (vaak ook bij hun) net het probleem is :)

mala26

Berichten: 5016
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 19:47

Weet niet of je bak groot genoeg is Ootie maar wat je ook kan doen is 2 mini parcoursjes neerzetten en er een estafette race van maken. Zo is iedereen wat meer bezig. En die rondjes stappen tussendoor is vaak voor de paarden wel fijn, zeker als ze meerdere springlessen op een dag moeten lopen.

Even wat anders. Ik was vorige week aan het invallen op een bedrijf in de buurt, ben daar de vaste inval.
Maar wat mij nu nog meer opviel dan anders is dat als je die kinderen vraagt ( beginners, middel en gevorderd) hoe rij je een volte? waarom rij je een volte? En wat zijn de hulpen? Ze je allemaal aankijken of je 2 hoofden hebt.. (zelfde geldt voor van hand veranderen, gebroken lijn en bij de gevorderde wijken)
Ben ik zo raar dan dat ik wil dat de kids ook de theorie achter een oefening weten? ( dat als ze ooit een eigen paard of bij rijdpaard krijgen dat ze weten wat ze aan het doen zijn en niet doelloos rondjes rijden)
Hoe doen jullie dat? Vragen jullie dingen aan jullie les klanten qua theorie enzo?

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 21:26

Bak is 20 bij 40, dus denk niet dat estafette gaat passen, maar ik vind het wel een leuk idee!

Ik vind theorie altijd wel belangrijk in een les. Als iets niet lukt, laat ik ze ook elkaar ook wel eens tips geven.
Het valt me wel op dat veel kinderen weinig van paarden weten. Als je vraagt hoe ze ontwormd worden, waartegen ze ingeënt worden etc. weten ze het vaak niet.

Kelly_ann

Berichten: 5156
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 21:46

Ik laat ze soms eerst even op de volte stappen terwijl ik wat uitleg. Daarna oefenen.
Probeer wel te voorkomen dat ik een uur lang ratel, dan luistert op den duur niemand echt meer.....

Met springen kan het stappen tussendoor geen kwaad, van meekijken leer je ook. Bovendien ben je wel intensief bezig dus ff pauze na je parcoursje is wel fijn.
De echte beginners gaan wat sneller achter elkaar aan, kuddegedrag helpt :D

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:17

Ik lees hier dat een hoop mensen het hier over orun dip hebben.
Wat is voor jullie de meerwaarde van het hebben van orun behalve het hebben van een diploma?


En wat vinden jullie het allerbelangrijkste om je ruiter/amazone mee te geven in zijn of haar ''paardrij leven'?

Kelly_ann

Berichten: 5156
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 22:56

Mijn ORUN cursus was best interessant, kundige docent en boeiende discussies. Verder gewoon goed om gediplomeerd te zijn.

Wat ik mee wil geven durf ik geen eenduidig antwoord op te geven... Dat schuift van plezier hebben naar respect voor het paard. Van controle en trainen naar ontspanning en spelen. Van vertrouwen naar techniek.

MarloesRixt

Berichten: 4816
Geregistreerd: 25-03-05
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:38

Plezier staat voorop, respect voor je paard/pony en voorwaarts rijden, houding en zit vind ik erg belangrijk en rijden met een zachte hand.

Wat betreft de ORUN, naar mijn weten ben je (beter) verzekerd wanneer er iets gebeurt tijdens je lessen.
Tevens denk ik dat ouders van mijn kinderen het fijn vinden dat er iemand les geeft die aantoonbare ervaring heeft.

darkadia

Berichten: 5266
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:47

Mja, je moet je nog altijd apart verzekeren, ORUN papiertje of niet. Daarbij ken ik er zat met papiertje die niet al te best les geven, en ook omgekeerd... Helaas alleen blijkt het met papiertje wel makkelijker klanten te werven, en je hebt meer mogelijkheden qua lesgeven, omdat je anders op sommige stallen ivm veiligheidscertificaat niet bevoegd bent les te geven. Voor mij iig reden alsnog het papiertje te willen halen.

En wat ik ruiters wil mee geven, geef niet direct het paard de schuld, maar ga na waarom iets niet lukt. Dit hangt uiteraard wel ook af van het niveau van de leerling en van het betreffende paard. Bij kids vind ik respect voor het paard nog net zo belangrijk, maar benader ik het toch wat anders...

Naskapower

Berichten: 3246
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 13:06

Ik zou graag dit topic nieuw leven in willen blazen.
Zelf ben ik voornamelijk stalmedewerker.
De paarden en pony's bij onze manege lopen in een Hit-Actiefstal.
Manegeruiters mogen niet zelf daar naar binnen dus dat is een van mijn taken.
Ik begeleid de ruiters op stal dan ook uitgebreid en probeer de kinderen van alles te leren over paarden en pony's.

Kinderfeestjes geef ik ook, met een persoonlijke voorkeur voor voltige :D .
Met voltige feestjes kan ik per kind voldoende uitdaging bieden.
Heel leuk als kinderen die in het begin het al spannend vinden om er op te zitten uiteindelijk durven te staan, een handstand doen o.i.d. Ik moet wel zeggen dat we een super pony hebben voor deze feestjes.

De afgelopen twee zondagen heb ik voor het eerst echt lesgegeven aan een groep. Dit zijn de allerjongste ruitertjes (5 tot 7 jaar oud) die rijden met een ouder naast de pony. Zelf krijg ik les volgens de centered ridding methode en ik vind een goede houding op het paard en diervriendelijk rijden dan ook erg belangrijk, verder leg ik veel uit hoe iets moet en waarom zodat het voor kinderen en ouders duidelijk is, dit doe ik ook heel veel met voorbeelden. Ook vind ik het belangrijk om een goede opbouw in de les te stoppen.

Wij werken trouwens met een headsetje, in de binnenbak zijn hiervoor speakers aanwezig, in de buitenbak hebben we speakers die je om je middel kan knopen. Heerlijk zo houd je je stem over en bereik je de hele groep.

Kelly_ann

Berichten: 5156
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 13:22

Handig zo' n headset, ik gebruik het in de privé lessen ook.

Je zegt dat je veel uitleg geeft, mij ervaring is dat dat ook teveel kan worden. Gewoon doen, voelen en ervaren levert soms veel meer op. Zeker bij jonge ruiters is taal nog niet het belangrijkste voor motorisch leren. Ook waarom vragen houdt de jeugd nog niet echt bezig, zij zijn nu nog in de trial and error fase.

Centered riding is wel heel boeiend, geeft mooie beelden bij de theorie. Want hoe voelt 'recht' eigenlijk? Hoe omschrijf je dat als instructeur?

Ik ben nu net met een van mijn groepen aan de gang gegaan met aanleuning, halve ophouding , ontspanning en nageeflijkheid. Dit vind ik de moeilijkste fase, omdat het bijna altijd een focus geeft op hoofd en hals, en in die periode zie je ook ineens de houding van de ruiters achteruit gaan en ze gaan 'proberen': waardoor je onrustige handen krijgt.

Maargoed, ze waren er wel echt aan toe en ik denk dat ik die gevolgen moet accepteren en al doende weer beter zal krijgen. Volgens mij maakt iedereen die fase door als je iets nieuws moet leren.

Naskapower

Berichten: 3246
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:24

Ik bedoel bijvoorbeeld dat ik tegen een ruiter die te veel voorover zit eerst zeg dat die rechtop moet zitten. Als dat niet werkt dan vraag ik om achterover te gaan zitten. (blijkbaar is het gevoel voor rechtopzitten verkeerd, zeggen dat ze rechtop moeten zitten werkt dan niet want de ruiter denkt dat die dat al doet.

Het waarom gaat nog niet om ingewikkelde dingen. Voorbeeldje van de kinderfeestjes. Ik begin dan altijd even met uitleggen dat paarden kunnen schrikken van rennen gillen etc. Dan hebben we het ook even over achter een pony langs lopen, waarom mag je niet achter een pony staan.
Er zijn altijd wel kinderen die weten dat een pony dan kan trappen (of op je kan poepen :+ ) maar ik leg dan uit dat dat is omdat ze je niet kunnen zien. (kinderen bedenken dat meestal zelf als ik dat enigzins stuur).

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:57

Kelly_ann schreef:
Handig zo' n headset, ik gebruik het in de privé lessen ook.

Je zegt dat je veel uitleg geeft, mij ervaring is dat dat ook teveel kan worden. Gewoon doen, voelen en ervaren levert soms veel meer op. Zeker bij jonge ruiters is taal nog niet het belangrijkste voor motorisch leren. Ook waarom vragen houdt de jeugd nog niet echt bezig, zij zijn nu nog in de trial and error fase.

Centered riding is wel heel boeiend, geeft mooie beelden bij de theorie. Want hoe voelt 'recht' eigenlijk? Hoe omschrijf je dat als instructeur?

Ik ben nu net met een van mijn groepen aan de gang gegaan met aanleuning, halve ophouding , ontspanning en nageeflijkheid. Dit vind ik de moeilijkste fase, omdat het bijna altijd een focus geeft op hoofd en hals, en in die periode zie je ook ineens de houding van de ruiters achteruit gaan en ze gaan 'proberen': waardoor je onrustige handen krijgt.

Maargoed, ze waren er wel echt aan toe en ik denk dat ik die gevolgen moet accepteren en al doende weer beter zal krijgen. Volgens mij maakt iedereen die fase door als je iets nieuws moet leren.


als ze het paard niet met de zit geactiveerd krijgen doe ik nog helemaal niets met aanleuning, etc.
Want dat word de zit en houding ronduit beroerd.
Als ze het paard actief kunnen rijden van uit de zit, komt het ontspanning verhaal vanzelf wel.
Alleen duurt dat erg lang en zeker op een manegeknol

Kelly_ann

Berichten: 5156
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 21:17

De paarden boden het al wel aan, dan benoemde ik dat alszijnde beloning voor goed rijden. Maar er zit meer aan vast dan alleen dat. Voelen wat het resultaat is van je manier van rijden kost ook uitleg en oefening.

SsSimonee

Berichten: 2942
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: ergens in de achterhoek

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:25

Ik wil mij als instructrice ook melden.
Ik geef nou een jaar vast les op een manege met 4 vaste groepen.
Dit doe ik naast mn normale baan op donderdag avond en zaterdag ochtend.
Ook les ik zaterdag middag zelf op de manege.
Ik had 2 puber lessen en pre puber groep en 1 volwassen les.
Nu is een van de 2 puberlessen weggevallen en komt daar waarschijnlijk een beginners uurtje voor in de plek.

annikeee19
Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:30

Ik ben geen instructrce, maar dit lijkt me wel goeie topic om te vragen. Waar jullie diploma hebben gehaald en hoe jullie ervaringen daar waren :)

Kelly_ann

Berichten: 5156
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 21:34

Ik heb de ORUN gedaan, is nu de HI -3 opleiding geloof ik.

Avondcursus, 20 lessen en examendag met theorie, rijden (3 paarden) en lesgeven inclusief sprongetje.

Had een ervaren en kundige instructeur. En omdat we met een club ervaren ruiters waren ook leuke discussies gehad en niet betutteld.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:41

Heb ook orun, zonde van mijn tijd, maar tja moest een papiertje hebben.