Welk cijfer voor onderdeel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 22:40

vonneke schreef:
Wanneer je een oefening over rijd krijg je -2 maar wordt je onderdeel niet op opnieuw beoordeeld.

De eerste keer verreden telt.

Dat neemt niet weg dat het soms voor het paard goed is om een oefening over te rijden voor een goede ervaring.

Ik heb weleens een 1 gegeven en zelfs een 0 in de B

.....ik heb het regelement in geen jaren meer ingezien en ik ben bereid te geloven dat dit waar is.

Maar het is wel grote kolder.

De eerste keer mislukt iets - dat dat geen mooi cijfer oplevert, accoord.
Het kan voor het paard zin hebben de oefening over te rijden - en kennelijk is besloten dat it nooit tot een hogger cijfer kan leiden, zit ook iets in.
Maar daar bovenop krijg je dus niet een maar zelfs twee regelementaire strafpunten omdat je je paard opvoedt.

Tja - zo'n regelement, ik wens zo niet te starten.....

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 22:45

Janneke2 schreef:
Tja - zo'n regelement, ik wens zo niet te starten.....

Waarom niet? Ik had met mijn 2 en -2 nog 197 punten voor mijn proef, 2 winstpunten dus.

Als je andere zaken wel goed doet kun je de slechte onderdelen prima ophalen :j

Ik maak nog steeds dikke fouten, gewoon ter plekke oplossen waar mogelijk en doorgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 07:55

Janneke2 schreef:
[naam] schreef:
Wanneer je een oefening over rijd krijg je -2 maar wordt je onderdeel niet op opnieuw beoordeeld.

De eerste keer verreden telt.

Dat neemt niet weg dat het soms voor het paard goed is om een oefening over te rijden voor een goede ervaring.

Ik heb weleens een 1 gegeven en zelfs een 0 in de B

.....ik heb het regelement in geen jaren meer ingezien en ik ben bereid te geloven dat dit waar is.

Maar het is wel grote kolder.

De eerste keer mislukt iets - dat dat geen mooi cijfer oplevert, accoord.
Het kan voor het paard zin hebben de oefening over te rijden - en kennelijk is besloten dat it nooit tot een hogger cijfer kan leiden, zit ook iets in.
Maar daar bovenop krijg je dus niet een maar zelfs twee regelementaire strafpunten omdat je je paard opvoedt.

Tja - zo'n regelement, ik wens zo niet te starten.....


Wanneer ze het toe zouden staan dat je een (aantal) oefening(en) over zou mogen rijden wordt het helemaal een moeilijk verhaal met het inplannen vam deelnemers.

Wanneer een deelnemer een proef rijd zonder herhalingen zou deze veel sneller klaar zijn dan een deelnemer die 2 of 3 onderdelen herhaalt.

Dan zou een organisatie 10 minuten per deelnemer moeten gaan tellen wat voor sommige deelnemers veel te ruim is en voor anderen passend.
Hierdoor loopt of het programma erg in of de jury zit regelmatig te wachten.

In principe zou je op concours je kunnen moeten tonen wanneer je paard voldoende afgericht is voor de klasse waarin je rijd om een proef redelijkerwijs af te kunnen werken en dus geen herhalingen nodig hebt.

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 08:04

xLeoniee schreef:
. Ik heb rouwens nog nooit een jury gezien die een 1 gaf? Iemand ervaring?

Ja, a-x binnenkomen halthouden en groeten, slingerslanger naar x, scheef halt, steigeren en op de achterbenen omgedraaid. Dat leverde een kennis zelfs in de b nog een 1 op :P

Anoniem

Re: Welk cijfer voor onderdeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 08:14

F-X-H van hand veranderen enkele passen middendraf...

Overgang naar stap maken en naar E sturen om vervolgens net voor C weer aan te draven...

Reden: 'hij doet weleens eng in de middendraf...'

Dit resulteerde in een 1.

Anoniem

Re: Welk cijfer voor onderdeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 08:17

En ooit een 0 in de B...

Aangalopperen een 7.
volte niet gereden 0.
Overgang draf een 7.

Voorlezer roept voor de overgang naar draf dat de ruiter de volte vergeet. Ruiter roept luid en boos: laat maar ik rijd door...

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 08:27

vonneke schreef:
F-X-H van hand veranderen enkele passen middendraf...

Overgang naar stap maken en naar E sturen om vervolgens net voor C weer aan te draven...

Reden: 'hij doet weleens eng in de middendraf...'

Dit resulteerde in een 1.

zo eentje hadden wij laatst ook in de ring, meiske was bang, dus ze heeft alle onderdelen galop niet gegalopeerd.

Tja dat was volgens mij verlies....

Anoniem

Re: Welk cijfer voor onderdeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 08:37

In de B kun je geen verlies rijden.

Maar ik snap werkelijk niet wat mensen op concours gaan doen als ze thuis niet de proef kunnen doorrijden.

Dat het minder gaat als thuis kan ik helemaal begrijpen maar als je bepaalde oefeningen niet beheerst of niet durft dan doe je er verstandig aan thuis door te oefenen alvorens op pad te gaan.

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 08:43

nou ja geen verliespunt, maar wel beneden de 150 punten :o dat noem ik verlies rijden... ;)

Ik zou ook niet gaan als je niet rond kan komen, ik zou sowieso pas gaan als je in de B een winstwaardig proefje neer kan zetten.
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 12-10-14 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 08:51

Tja raar, want je hebt idd een volte gereden en in galop dus een 1...?

Ik heb wel eens gehad dat mijn pony (M1) changeerde in een linksomkeert en daarna moet je een overgang maken naar de draf en daar (overgang) had ik ook een 1 voor "vanuit de verkeerde galop". Dus je moet blij zijn dat je daar wel een voldoende voor hebt ;-).

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 09:48

vonneke schreef:
Janneke2 schreef:
Wanneer ze het toe zouden staan dat je een (aantal) oefening(en) over zou mogen rijden wordt het helemaal een moeilijk verhaal met het inplannen vam deelnemers.

Wanneer een deelnemer een proef rijd zonder herhalingen zou deze veel sneller klaar zijn dan een deelnemer die 2 of 3 onderdelen herhaalt.

Dan zou een organisatie 10 minuten per deelnemer moeten gaan tellen wat voor sommige deelnemers veel te ruim is en voor anderen passend.
Hierdoor loopt of het programma erg in of de jury zit regelmatig te wachten.

In principe zou je op concours je kunnen moeten tonen wanneer je paard voldoende afgericht is voor de klasse waarin je rijd om een proef redelijkerwijs af te kunnen werken en dus geen herhalingen nodig hebt.

Helemaal mee eens!

Het gaat me om de kwestie van redelijkheid.
Iedere oefening drie keer doen in de proef - "dat is niets", compleet onredelijk.

Maar een regelement dat er in voorziet dat het rijkunstig/ opvoedkundig juist is om "nu direct" weer even langs die bakkabouter te gaan, of het paard niet weg laten komen met "bit vastpakken en die volte niet doen" zonder extra verlies/strafpunten lijkt me een verademing.

Voeg hier aan toe dat we het hebben over de B. Natuurlijk moet je thuis het gevoel hebben dat de tijd rijp is - maar op concours gaat het altijd anders en bij B ruiters betekent dat doorgaans slechter.
Het grootste belang lijkt mij om nog ruiter noch paard te degouteren, om met Ernest van Loon te spreken.



(Maar ;) pas op: ik ben ook voor af en toe belonen tijdens de proef. Ik ben van de school die leert dat belonen belangrijker is dan straffen - en voor een tik krijg je geen minpunten. )

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Welk cijfer voor onderdeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 12:11

Even voor de duidelijkheid, thuis gaat het wel goed en kan ik de proef rijden. Op wedstrijd nemen mijn zenuwen het dus over en dat word alleen beter als ik vaker ga. Dus we kunnen het in principe wel maar eerst moet ik mijn zenuwen kwijt raken en dit gaat bij elke wedstrijd beter. Een half jaar geleden heb ik 2 proeven gereden waarvan een met een hele strenge jury. De laagste daar had 141 punten (ik had 148) de 2de wed ging al beter met 2x 166 en nu na meer dan een half jaar geen wedstrijden had ik 168. Dus beetje bij beetje gaat het beter en bij ons is het voor nu ook voornamelijk ervaring opdoen voor zowel mij als het paard.

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Welk cijfer voor onderdeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 09:32

Ik vind het wel wat aan de strenge kant voor de B, dat de overgang draf-linkergalop een dikke onvoldoende is is terecht, maar je hebt wel een volte in galop laten zien (als was het de verkeerde) dit hoeft geen voldoende te zijn, maar met een 4 was het ook wel duidelijk geweest.

Het zal inderdaad het niet meer corrigeren zijn waar de jury over struikelde (verwacht ik)

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 11:34

Suzanne F. schreef:
Aanspringen een 3 en de volte ook een 3.
Dit omdat het B is. De volte had inderdaad ook een 1 kunnen zijn omdat je niet toont wat er wordt gevraagd. Maar in de B zou ik nog wel coulant zijn. De volte zelf is immers wel getoond als het goed is, alleen in de verkeerde galop.

Eigenlijk kom je dan nog op hetzelfde aantal minpunten uit als jij schetst. 3 plus 3 is 6 en 1 en 5 ook.
Maar een 5 voor het aanspringen vind ik te hoog voor verkeerde galop en niet correct gecorrigeerd.

Ja, hier ben ik het in de basis mee eens. Ik denk echter dat de jury hier een statement heeft willen maken. Wellicht juist omdat het de B is. In het aanspringen heeft de jury TS vermoedelijk gematst met een 5, om de poging tot corrigeren te waarderen. De 1 voor de volte is om het standpunt duidelijk te maken: de volte wordt gevraagd in de linkergalop, niet in de rechtergalop. Doorgaan dus met correctie tot je in de goede galop zit. En daarmee komt de eindoptelling nog wel uit, zoals je terecht opmerkt.


Janneke2 schreef:
(...)
Maar een regelement dat er in voorziet dat het rijkunstig/ opvoedkundig juist is om "nu direct" weer even langs die bakkabouter te gaan, of het paard niet weg laten komen met "bit vastpakken en die volte niet doen" zonder extra verlies/strafpunten lijkt me een verademing.
(...)

Om een uitslag te kunnen opstellen van een rubriek moeten alle deelnemers in die rubriek dezelfde proef, ook wel programma genoemd, rijden. Als het programma om 1 volte vraagt, zijn dat geen 2 voltes. En dus wordt een oefening opnieuw doen gezien als een vergissing in het programma. En voor een programmafout krijg je de eerste keer 2 strafpunten (daarna 4 en de derde keer is uitsluiting). En dat heeft niets te maken met “dienstklopperij” maar met uitvoering geven aan de door de KNHS opgestelde regels.

Overigens is kijken naar/schrikken van een bakkabouter een teken dat het paard nog onvoldoende geconcentreerd is op de ruiter en nog onvoldoende aan de hulpen staat. Gewoon een rijkunstige tekortkoming dus. En dan hebben we het nog niet eens over het bit vastpakken en zich ontrekken aan de wil van de ruiter. Dat is een ernstige ongehoorzaamheid, ofwel verzet. Braafheid/gehoorzaamheid is ook een onderdeel van dressuur en dus mag ongehoorzaamheid niet genegeerd worden. Het is aan de deelnemer te beslissen of het maken van een programmafout een op dat moment noodzakelijke opvoedkundige actie is, en de gevolgen (strafpunten) daarvan te incasseren.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:00

Roodvos schreef:
Janneke2 schreef:
(...)
Maar een regelement dat er in voorziet dat het rijkunstig/ opvoedkundig juist is om "nu direct" weer even langs die bakkabouter te gaan, of het paard niet weg laten komen met "bit vastpakken en die volte niet doen" zonder extra verlies/strafpunten lijkt me een verademing.
(...)

Om een uitslag te kunnen opstellen van een rubriek moeten alle deelnemers in die rubriek dezelfde proef, ook wel programma genoemd, rijden. Als het programma om 1 volte vraagt, zijn dat geen 2 voltes. En dus wordt een oefening opnieuw doen gezien als een vergissing in het programma. En voor een programmafout krijg je de eerste keer 2 strafpunten (daarna 4 en de derde keer is uitsluiting). En dat heeft niets te maken met “dienstklopperij” maar met uitvoering geven aan de door de KNHS opgestelde regels.

.....eh, een ding tegelijk, please!
Dat het regelement zo is en de jury zich daar aan te houden heeft (okee - binnen iedere regelgeving zit altijd wel enig interpretatie werk, maar dat is de kern niet)
dat is simpelweg zo en is dus geen kwestie van dat ik een jurylid een dienstklopper zou vinden.
(Mijn kritiek richt zich op het regelement.)

Citaat:
Overigens is kijken naar/schrikken van een bakkabouter een teken dat het paard nog onvoldoende geconcentreerd is op de ruiter en nog onvoldoende aan de hulpen staat. Gewoon een rijkunstige tekortkoming dus. En dan hebben we het nog niet eens over het bit vastpakken en zich ontrekken aan de wil van de ruiter. Dat is een ernstige ongehoorzaamheid, ofwel verzet. Braafheid/gehoorzaamheid is ook een onderdeel van dressuur en dus mag ongehoorzaamheid niet genegeerd worden. Het is aan de deelnemer te beslissen of het maken van een programmafout een op dat moment noodzakelijke opvoedkundige actie is, en de gevolgen (strafpunten) daarvan te incasseren.

En dit ben ik deels met je eens.
Zoals je het formuleert klinkt het me net iets meer naar performance inn de oren dan ik leuk vind.
Ik pleit er niet voor dat iemand (laat staan iedereen) ieder mislukt onderdeel maar simpelweg een tweede keer rijdt!!
Maar gaat een dier in verzet - dan snap ik lage punten volkomen, maar "een ruiter moet zelf maar weten" vind ik matig. Ik ben een basis fan, dat wil ook zeggen dat gehoorzaamheid iets is, dat onder andere ontstaat door opvoeding.
(Wat ook inhoudt, dat ik pleit voor een belonende aai tijdens de proef - mij is geleerd en mijn ervaring bevestigt dat, dat belonen belangrijker is dan straffen. Een eenmalige tik levert geen verlies.)

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Welk cijfer voor onderdeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 00:07

Je kan inderdaad voor beide onderdelen een 1 krijgen. Je doet immers wat anders dan gevraagd. Ik zeg altijd blijf herstellen en rij niet in een verkeerde galop door. Resulteerd en in lage punten en je paard leert er uiteindelijk niks van.
Vaak ligt het ook meer aan de ruiter die dan in paniek raakt naar voren gaat zitten hem door de schouder laat vallen enz enz. Als ze zich herpakken en voornemen in de volgende hoek aan te springen recht zitten goede stelling (desnoods iets meer) en actieve hulp komt het 9vd10 keer bij een tweede poging wel goed. Dat in paniek/zenuwachtig worden is alleen funest

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Welk cijfer voor onderdeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 00:23

@Ashley - wat zou een paard dan moeten leren?

(Ik ga er vanuit, wat TS meldde: dat ze de proef thuis kan rijden en dat het dier dus bij de correcte hulpen in de correcte galop kan komen.)

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 10:13

Ashley5760 schreef:
Je kan inderdaad voor beide onderdelen een 1 krijgen. Je doet immers wat anders dan gevraagd. Ik zeg altijd blijf herstellen en rij niet in een verkeerde galop door. Resulteerd en in lage punten en je paard leert er uiteindelijk niks van.
Vaak ligt het ook meer aan de ruiter die dan in paniek raakt naar voren gaat zitten hem door de schouder laat vallen enz enz. Als ze zich herpakken en voornemen in de volgende hoek aan te springen recht zitten goede stelling (desnoods iets meer) en actieve hulp komt het 9vd10 keer bij een tweede poging wel goed. Dat in paniek/zenuwachtig worden is alleen funest

Dat paniek de boel verergerd ben ik met je eens, maar de volgende hoek is te laat, zelfs in de b zit er nog die volte tussen en daarna weer terug naar draf. Direct terugnemen en direct opnieuw aanspringen. En dáár zit in mijn ogen het probleem, rust,balans en tempocontrole zijn er vaak nog niet direct in de lagere klassen en dan springen ze soms weer verkeerd.

CharleyT
Berichten: 3991
Geregistreerd: 12-03-06

Re: Welk cijfer voor onderdeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 08:29

Voor diegene die een 1 of zelfs 2x1 willen geven: lees eens in je proevenboekje wat er voor uitleg staat bij het cijfer 1. Kort gezegd: de gevraagde oefening in niet/nauwelijks herkenbaar uitgevoerd etc. Aanspringen in verkeerede galop is maar deels verkeerd, nl wel galop maar niet de juiste galop. Nog steeds herkenbaar als het gevraagde onderdeel. Geen 1 dus! Grote volte in linkergalop wordt gevraagd, maar in de rechtergalop gereden: ook hier weer wordt een herkenbaar deel van de gevraagde oefening getoond, dus geen 1.
Je kunt ook te fanatiek zijn volgens mij, in mijn ogen staat een 1 voor complete mislukking van de het gevraagde.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 08:38

CharleyT schreef:
Voor diegene die een 1 of zelfs 2x1 willen geven: lees eens in je proevenboekje wat er voor uitleg staat bij het cijfer 1. Kort gezegd: de gevraagde oefening in niet/nauwelijks herkenbaar uitgevoerd etc. Aanspringen in verkeerede galop is maar deels verkeerd, nl wel galop maar niet de juiste galop. Nog steeds herkenbaar als het gevraagde onderdeel. Geen 1 dus! Grote volte in linkergalop wordt gevraagd, maar in de rechtergalop gereden: ook hier weer wordt een herkenbaar deel van de gevraagde oefening getoond, dus geen 1.
Je kunt ook te fanatiek zijn volgens mij, in mijn ogen staat een 1 voor complete mislukking van de het gevraagde.


Dat is maar net hoe je het interpreteert.
Er wordt linkergalop gevraagd maar contragalop getoond. Dus alleen het rijden van de volte is getoond.
Verder niks.

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Welk cijfer voor onderdeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 08:50

Het rijden van de volte heb ik inderdaad getoond, welliswaar in de verkeerde galop maar heb de volte wel gereden en daar kreeg ik juist de een op. Zou het dan niet logischer zijn dat ik een een zou krijgen voor het aanspringen van de galop want die overgang heb ik niet juist laten zien maar daar kreeg ik een vijf op suzanne F?

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 09:39

meisje2000 schreef:
Het rijden van de volte heb ik inderdaad getoond, welliswaar in de verkeerde galop maar heb de volte wel gereden en daar kreeg ik juist de een op. Zou het dan niet logischer zijn dat ik een een zou krijgen voor het aanspringen van de galop want die overgang heb ik niet juist laten zien maar daar kreeg ik een vijf op suzanne F?


Dit was mijn reactie op pagina 1:

Citaat:
Aanspringen een 3 en de volte ook een 3.
Dit omdat het B is. De volte had inderdaad ook een 1 kunnen zijn omdat je niet toont wat er wordt gevraagd. Maar in de B zou ik nog wel coulant zijn. De volte zelf is immers wel getoond als het goed is, alleen in de verkeerde galop.

Eigenlijk kom je dan nog op hetzelfde aantal minpunten uit als jij schetst. 3 plus 3 is 6 en 1 en 5 ook.
Maar een 5 voor het aanspringen vind ik te hoog voor verkeerde galop en niet correct gecorrigeerd.

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Welk cijfer voor onderdeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 10:17

Oh, sorry wist niet dat jij dat was. Maar zoals jij het beschrijft komt het een stuk gemotiveerder over, dus 2 keer een 3 inplaats van een 5 en een 1.