139 punten op een oefenwedstrijd....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Axel_Valerie

Berichten: 3044
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 09:26

CharleyT schreef:
Mag ik jou gave om een oordeel uit te spreken alleen op basis van een verhaal en je eigen ''ervaring en kennis''. Lijkt me geweldig, jureer ik vanuit mijn luie stoel en laat de deelnemrs vertellen hoe het ging.

Wat een onzin. Het was waarschijnlijk echt niet ok volgens de jury. Vandaar de punten


Het gaat mij vooral over het commentaar wat ontbreekt en dat er geen ruimte voor overleg is. Je kan wel lekker iemand een 3 of een 4 geven (op een oefenwedstrijd) maar als er niet bij staat waarom dan heb je er lekker veel aan. Het is een oefenwedstrijd.. Dat slaat gewoon nergens op.

CharleyT
Berichten: 3995
Geregistreerd: 12-03-06

Re: 139 punten op een oefenwedstrijd....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:25

3 of 4 in reguliere of oefenwedstrijd moet niet uit maken. En ja, je hoort het wel duidelijk te motiveren , helemaal mee eens.
Slecht =Slecht, en geef je daar toch een 5 voor dan moet je alles met een punt opwaarderen, al was het maar om een eerlijke rangschikking te houden.

Sabbientje

Berichten: 4710
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:51

Cayenne schreef:
mylittlejoy schreef:
TS vroeg trouwens of dit soort punten thuis horen op een oefenwedstrijd. Nu blijft het uiteraard gokken, maar de meeste mensen rijden natuurlijk zo'n oefenwedstrijd of te kijken of ze er klaar voor zijn om voor het "echie" te starten. Misschien is dat de reden dat het zo laag gejureerd is, in combinatie met iets wat de jury erg tegenstond en wilde de jury op deze manier duidelijk maken dat TS nog niet klaar is om te starten?

We kunnen niet beoordelen of het terecht is of niet en wat de jury zo gestoord heeft aan de combinatie, maar waar ik het wel mee eens ben, is dat het raar is dat er geen toelichting op is. TS, kan je anders niet de vereniging vragen of ze de jury een mailtje willen sturen om te kijken of ze er alsnog een toelichting op kan geven omdat je het niet kan volgen?


Helemaal mee eens. Oefenwedstrijden zijn bedoelt als oefening 'voor het echie'. Als je dan hoog gaat punten puur 'omdat het anders sneu is', dan schiet de hele wedstrijd zijn doel voorbij.

Maar als je een combinatie tussen de 150/160 punten geeft, dan is het toch ook duidelijk dat die persoon nog niet klaar is voor het "echie"
Moet je dan 139 punten gaan geven? Dat is naar mijn idee dan echt iemand de grond in boren.
Wanneer is een oefening tijdens een oefendressuur een 3 waard? Komt een 4 dan niet net zo goed aan?

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: 139 punten op een oefenwedstrijd....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:55

Ik vind dat als iets op een reguliere wedstrijd een 3 waard is, dat het ook in een oefenwedstrijd een 3 waard is. Het heeft toch geen zin om alles op te gaan waarderen. Wat heb je dan een een oefenwedstrijd. Ik vind natuurlijk wel dat je lage cijfers moet motiveren (maar dat zou een jury altijd even moeten doen)

mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: 139 punten op een oefenwedstrijd....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 12:56

Idd, ik vind het l*lliger als mensen op oefenwedstrijden onverdiend hoge punten krijgen en dan bij een echte wedstrijd ineens erachter komen dat ze toch nog niet zover waren.

Maar ja, de beredenering achter de cijfers zullen we nooit achter komen, dus het is niet te zeggen of de punten terecht of onterecht laag waren. Het enige waar we het eens over kunnen zijn, is dat de jury fout is geweest om de punten niet van commentaar te voorzien. Juist een oefenwedstrijd heeft als doel om een combinatie inzicht te geven over wat verbetering verdient en wat ze graag willen zien in een proef. Dat doel is niet bereikt met het ontbreken van commentaar.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: 139 punten op een oefenwedstrijd....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 14:39

Is het geen optie om de jury achteraf even te bellen of mailen? Me dunkt dat hij of zij de combinatie met een dergelijke score nog wel kan herinneren.

Dat gezegd zijnde: blijkbaar was er écht iets mis en dan liever dat op oefenwedstrijd weten dan in het echt. Mijn laagste score ooit is 143 geweest en dat betrof een paard wat om de vijf meter staakte.

Nimber

Berichten: 26554
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 09:39

Zelden tot nooit. Pas 1 keer zo laag gezeten in de B en ja dit was ook op een oefen wedstrijd. Ik heb nog even getwijfeld om de combinatie de baan uit te halen omdat ik haast vond dat ze een gevaar voor zichzelf waren maar omdat t duidelijk een oefen dressuur was laten doorrijden. Paard wilde niet in de buurt van de hekjes komen. veel verzet, weg rennen, staken en ze heeft de gehele proef rondom X gereden. Ook de binnen hoefslag haalde ze niet. Galop heeft ze overgeslagen reed op t verkeerde been licht, rijvaardigheid was afwezig, effect van de hulpen was ook amper aanwezig etcetc. Daarnaast reed ze ook 2 keer verkeerd.
Ik heb echt geprobeerd positief te zijn maar hoe kun je 6jes voor een grote volte halsstrekken geven als het een 10 meter rondom de X is extreem tegen de hand en ook gaat stilstaan als ze naar buiten probeert te sturen. De schrijver had een lamme arm van het schrijven.
Ik heb de ruiter veel advies mee gegeven. En als tip gegeven om vooral veel naar vreemd terrein te gaan en vaak naar Impuls dressuur te gaan voor ze echt gaan starten. Voor haar niet leuk om 124 terug te krijgen in de B voor mij niet leuk om zoń extreem geval in de ring te krijgen. Hopelijk heeft ze iig wat aan het protocol gehad

Gea99

Berichten: 1170
Geregistreerd: 26-09-13

Re: 139 punten op een oefenwedstrijd....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:18

Ponylief is 1.30 en reed proef 1 (van de A/B pony's.

Ik heb dit even uit jouw post gehaald, Maar een pony van 1.30 is bij mijn weten een c pony.
Categorie C: 1.28 tot 1.37,5 .
Jij bent volwassen? Kan je dan even goed met de pony's bij een oefenwedstrijd starten? Misschien is dat het punt wat de jury je duidelijk wou maken? Snap dan nog steeds niet waarom ze je niet heeft aangesproken.

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 12:10

Gea99 schreef:
Ponylief is 1.30 en reed proef 1 (van de A/B pony's.

Ik heb dit even uit jouw post gehaald, Maar een pony van 1.30 is bij mijn weten een c pony.
Categorie C: 1.28 tot 1.37,5 .
Jij bent volwassen? Kan je dan even goed met de pony's bij een oefenwedstrijd starten? Misschien is dat het punt wat de jury je duidelijk wou maken? Snap dan nog steeds niet waarom ze je niet heeft aangesproken.



Je hebt niet goed gelezen.
Ik reed gewoon 2 B proeven welke voor die pony waren, welke ik ook met mijn paard rij.
Ik had een meisje wat nog geen jaar rijdt proef 1 laten rijden.

Dus.... dat punt was het niet.

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: 139 punten op een oefenwedstrijd....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:25

Kan het niet gewoon dat de jury je veel te groot/zwaar vond voor deze pony maar het een no go vond om dat hardop uit te spreken dus dan maar lage punten op het protocol?

Gea99

Berichten: 1170
Geregistreerd: 26-09-13

Re: 139 punten op een oefenwedstrijd....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:54

Een volwassene dus op een c pony die gewone b proeven rijdt, dat lees ik in je posten. Maar ik bedoel of je tussen de paarden bent gestart?
En ik vroeg hoe een pony van de cat C een a en b categorie proef kan rijden?

Misschien zelf ook even beter lezen?

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 15:02

Gea99 schreef:
Een volwassene dus op een c pony die gewone b proeven rijdt, dat lees ik in je posten. Maar ik bedoel of je tussen de paarden bent gestart?
En ik vroeg hoe een pony van de cat C een a en b categorie proef kan rijden?

Misschien zelf ook even beter lezen?



Zoals omschreven was het een oefenwedstrijd.
Ik heb dus speciaal voor dat meisje aangevraagd of ze die proeven mocht starten.
Dit heeft niks te maken met mijn gereden proeven.
Zoals jij het omschrijft lijkt het of ikzelf proef 1 van de A/B pony's gereden heb wat dus niet zo is.
Dus dat kan geen punt van de jury zijn.


DarkShines schreef:
Kan het niet gewoon dat de jury je veel te groot/zwaar vond voor deze pony maar het een no go vond om dat hardop uit te spreken dus dan maar lage punten op het protocol?


Dit ben ik niet, zoals je kan zien op de foto's in mijn profiel.
Daarnaast vind ik dat als iemand dat vindt dat gewoon uitgesproken had moeten worden, of dit opgeschreven had moeten worden.

Daarnaast is mijn vraag niet om er achter te komen waarom ik zulke punten gereden heb, maar waarom een jury die zulke punten geeft terwijl ik alle onderdelen in de goede volgorde in de gevraagde gang rijd mij weer terug laat rijden naar het losrijterrein om nog een 2de proef te laten rijden.

Als het echt zo erg is, waarom de ruiter niet aanspreken, en zeggen dat een tweede proef starten niet verstandig is, en aangeven waarom je dat niet verstandig vindt.

Afgelopen vrijdag met mijn paard voor het eerst M1 gestart in dameszadel, de eerste proef ging niet zo lekker en dit wist ik zelf heel goed.
Aan het einde van de wedstrijd de jury nog gesproken, en die zei ook, ging niet zo lekker he, en daarna nog over wat verbeterpunten gehad.

Zo kan het dus ook. En dan reed ik geen verlies.

Dus gewoon maar lage punten omdat je een ding niet mooi vindt vind ik persoonlijk raar, en mijn vraag was dus ook als je een combinatie in de baan hebt die zulke punten rijdt terwijl de volledige proef juist wordt afgelegd, waarom die niet aanspreken???

Zoals hierboven staat, een combinatie die de bak nog niet rond komt, dan snap ik dat je zulke punten rijdt, en dit zal de ruiter zelf ook weten dat dat niet goed is, en dat je dan lage punten krijgt.


En Gea, ik start zowiezo tussen de paarden al ga ik op een minishetlander zitten.
Ben al een geruime tijd geleden 18 geworden.

Gea99

Berichten: 1170
Geregistreerd: 26-09-13

Re: 139 punten op een oefenwedstrijd....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:46

Tja, ik zal dan echt niet weten waarom er zulke lage punten zijn gegeven. Heb het nog niet eerder gehoord iig.
De lol van zo een proefje rijden gaat er dan wel vanaf.
Vind wel dat de jury je even had moeten vertellen, of op de coupon, hoe en waarom.

welshfan97

Berichten: 1989
Geregistreerd: 27-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 18:04

139 punten op een oefenwedstrijd vind ik ook wel erg laag, aangezien de meeste ruiters op een oefenwedstrijd puir voor het plezier komen zonder ook maar de ambitie te hebben om veel te trainen en dan officieel te gaan starten ofzo.
Dat is wel weer de reden waarom ikzelf altijd twijfel bij oefenwedstrijden, ikzelf zou dit soort punten dus wel "willen" als ons niveau erna is. Laatst ben ik L2 gestart met paard van mn moeder waarmee ik nauwelijks tempo controle heb voor mijn gevoel en toch kreeg ik 193 punten en won de rubriek. Ikzelf vind dit vervelender (was misschien wel winstpunt waardig maar boven de 190 nooit, al gooit mijn moeder het opdat ik nog te veel verwacht van toen ik nog fanatiek de internationale proeven reed bij de pony's.).

Ts, ikzelf zou erboven staan. Leer van je proef en bedenk je voor jezelf of je zo nog wil starten of dat je het niet "waard" vind op deze manier. Geniet lekker van je pony! Niet iedere combinatie hoeft succesvol prijzen en punten te halen.

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Re: 139 punten op een oefenwedstrijd....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 21:53

Ik geniet zeker van mij pony, en succesvol zijn we al voldoende geweest. Voor de kar dan maar toch.
Ik rij af en toe gewoon voor de fun zulke wedstrijden maar die fun is er nu goed vanaf.
Dat het niet winstwaardig was wist ik van te voren wel. Wedstrijdervaring genoeg, maar de lol is er echt goed vanaf en ik ga er dus geen tijd en geld meer insteken.

jetski8

Berichten: 254
Geregistreerd: 14-05-11
Woonplaats: Ede

Re: 139 punten op een oefenwedstrijd....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 22:03

Wat flauw zeg! Ik vind het niet eerlijk, al helemaal niet op een oefenwedstrijd. Je zou denken dat ze mensen willen motiveren om wedstrijden te rijden (niet om iemand valse hoop te geven, maar ik zou niemand zo diep de grond in boren qua punten!). En er stond niks bij waar je uit zou kunnen halen waarom ze je zulke lage scores hebben gegeven?

hidsiiiggg

Berichten: 240
Geregistreerd: 18-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 19:58

belachelijk laag....

heb je de jury uitleg gevraagd?

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 20:13

hidsiiiggg schreef:
belachelijk laag....

heb je de jury uitleg gevraagd?



Als je mijn berichten in dit topic leest, dan zie je daar al een uitgebreid antwoord op gegeven is.

Janine1997

Berichten: 174
Geregistreerd: 21-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:33

HTM schreef:
Pony liep goed, heb geen dingen gedaan die niet hoorde, reed zelfs zonder zweep :D

Heb veel 4 ren en 5en, maar ook 3en gekregen.
Bij het halthouden om af te groeten een 3 met als commentaar stapt achterwaarts.

Verder wat opmerkingen over dat die vluchterig is, en tegen de hand.
Maar niet eens overal staat commentaar bij, ook niet alle 3en zijn onderbouwd.

Ik weet wel dat deze jury wist dat ik met een ander paard hoger (L2) rij.
maar dit niveau gaat die lieve pony toch echt niet meer redden.


ElineCath schreef:
Wat voor punten had het andere meisje die op jou pony reed?


Het meisje had 180 punten *\o/*
Waren we super blij mee natuurlijk.

Ze rijdt nog geen jaar, en reed proef 1 (van de A/B pony's) en heeft de galop overgeslagen.
Kreeg aan het eind wel een 0 voor de galop, maar dat is logisch want die is niet getoond.
De voltes die ze in galop moest doen kreeg ze wel 6en voor.



wauw dat is wel erg streng voor een B proefje... in de M kan ik me voorstellen dat ze een 3/4 geven wanneer die achterwaarts stapt

SymphonyCD
Berichten: 63
Geregistreerd: 31-10-14

Re: 139 punten op een oefenwedstrijd....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:59

Dat zal wel even schrikken zijn geweest, TS. Jammer dat voor jou de lol er nu af is en dat het onderling starten demotiverend heeft gewerkt.

Officieel of onofficieel, als je 139 punten geeft, dan ben je als jury wel een uitleg verschuldigd is mijn mening.

Jolien93
Berichten: 68
Geregistreerd: 31-10-14

Re: 139 punten op een oefenwedstrijd....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 13:26

Als je enigszins de proef volgt zou ik op een oefenwedstrijd niet zo gouw onder de 150 geven nee. Zo word je natuurlijk absoluut niet gemotiveerd denk ik.