139 punten op een oefenwedstrijd....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

139 punten op een oefenwedstrijd....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-14 15:05

Afgelopen weekend ben ik samen met het meisje wat mijn pony rijdt op wedstrijd geweest.
Omdat ik niet het hele circus voor 1 proefje wou doen ben ik zelf ook gestart.
Ik train onder het zadel eigenlijk niet met deze pony, ik longeer heb veel, en men ermee.
Dus had ook zeker niet veel verwacht.

Nou moest ik al eerste starten, en had niet heel lang los kunnen rijden daar meneer niet de trailer in wou.
Mijn eerste proef ging snel, en zeker niet netjes.
De tweede ging een stuk beter, en netter.

Nou reed ik daar voor de fun, gewoon een B proefje zonder startkaart.
Mijn eerste proef kreeg ik 139 punten :roll:
Mijn 2de proef had ik er 151.

Nou lig ik hier persoonlijk niet wakker van, maar ik vraag me af waarom die 139???
had ik 150 gereden had ik het ook wel begrepen.
Ben volwassen, wist dat het niet super goed ging maar vond dit persoonlijk wel heel overdreven.

Dus ben benieuwd, zouden jullie onder de 150 punten geven op een oefenwedstrijd, hoe slecht het ook is?
Nou snap ik dat als een paard / pony de oefeningen niet doet, of alles in galop dat dat niet te doen is., maar ik heb alle oefeningen in de gevraagde gang gereden, niet fout gereden, alleen was de pony erg snel, en soms wat tegen de hand.

Valentino B+11 waarvan 8 in dameszadel!!! *\%/* L1 +11 waarvan 5 in dameszadel *\%/* L2 +10 waarvan 4 in dameszadel *\%/* M1 +9 waarvan 8 in dameszadel *\%/*


Anomien

Berichten: 7300
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: 139 punten op een oefenwedstrijd....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:07

Dan gaat er toch iets mis. Beide proeven een andere jury?

Mama van mijn lieve meisjes

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-14 15:10

Knert schreef:
Dan gaat er toch iets mis. Beide proeven een andere jury?



nope, 2x de zelfde

Valentino B+11 waarvan 8 in dameszadel!!! *\%/* L1 +11 waarvan 5 in dameszadel *\%/* L2 +10 waarvan 4 in dameszadel *\%/* M1 +9 waarvan 8 in dameszadel *\%/*

leonie87

Berichten: 4415
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:11

Ik kan natuurlijk niet oordelen voor hoe de proef er uit heeft gezien maar zelf probeer ik op en oefenwedstrijd altijd rond de 160 te blijven als het echt slecht is (ook officieel trouwens).

Een van je doelen als jury is motiveren van ruiters. Dus ik vind het ook een beetje cru.

Ik heb wel ooit 132 gegeven in de B officiële wedstrijd maar dit paard liep zooo slecht. Niet 100% kreupel dus ik kon hem niet uit de ring halen. Niet 100% gewelddadig wat de ruiter deed, dus wederom geen reden om de ruiter uit de ring te halen, maar deze ruiter had een hele duidelijke boodschap nodig!

Je paardje liep wel gewoon rad?

Wat is het commentaar op je coupons?

Wennedy (v Kennedy) Eindstand M1 +9
Empaier (v. Dayano) Eindstand M1 +8
Kwiedo (v. Furst Romancier) Eindstand Z1+1

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Re: 139 punten op een oefenwedstrijd....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:12

Wow! Dat is wel erg extreem inderdaad. Ben erg benieuwd naar het commentaar wat er bij gegeven is..

Azrael † | v Nero x Cabochon | Z1
Golden Elvis | v Wolkentanz x Wanderbursch II | Z2


Es_ther

Berichten: 18690
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:14

Ik ben wel benieuwd naar commentaar eigenlijk!

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

ElineCath
Berichten: 1178
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Maarssen

Re: 139 punten op een oefenwedstrijd....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:15

Wat voor punten had het andere meisje die op jou pony reed?

Max (melvin x neron) B+10 L1+12 L2+4

Seventeen
Berichten: 1200
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:17

Ik ben ook nieuwsgierig naar commentaar.
Ik weet nog wel dat een ver familielid van mij bij de B pony's cat B ook een keer 136 punten had uitgedeeld... Terwijl ze geen een keer er uit zijn gevlogen en een 'normale' proef reden. Kind zat er niet echt netjes op en pony kop omhoog maar komop, het is B Cat B, kleine kinderen. Dan hoef je heen winst te geven maar 136??! Ze heeft daar ook nooit weer gejureerd :+ Ze jureerde ook Z2 enzo dus stond ook echt bekend om haar strengheid.

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-14 15:18

Pony liep goed, heb geen dingen gedaan die niet hoorde, reed zelfs zonder zweep :D

Heb veel 4 ren en 5en, maar ook 3en gekregen.
Bij het halthouden om af te groeten een 3 met als commentaar stapt achterwaarts.

Verder wat opmerkingen over dat die vluchterig is, en tegen de hand.
Maar niet eens overal staat commentaar bij, ook niet alle 3en zijn onderbouwd.

Ik weet wel dat deze jury wist dat ik met een ander paard hoger (L2) rij.
maar dit niveau gaat die lieve pony toch echt niet meer redden.


ElineCath schreef:
Wat voor punten had het andere meisje die op jou pony reed?


Het meisje had 180 punten *\o/*
Waren we super blij mee natuurlijk.

Ze rijdt nog geen jaar, en reed proef 1 (van de A/B pony's) en heeft de galop overgeslagen.
Kreeg aan het eind wel een 0 voor de galop, maar dat is logisch want die is niet getoond.
De voltes die ze in galop moest doen kreeg ze wel 6en voor.

Valentino B+11 waarvan 8 in dameszadel!!! *\%/* L1 +11 waarvan 5 in dameszadel *\%/* L2 +10 waarvan 4 in dameszadel *\%/* M1 +9 waarvan 8 in dameszadel *\%/*

ElineCath
Berichten: 1178
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Maarssen

Re: 139 punten op een oefenwedstrijd....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:21

Dan zou ik toch naar je eigen rijkunsten gaan kijken.. Zo te horen ligt het dan niet aan de pony. Wel wil ik daarbij zeggen dat er dan wel ontzettend streng gejureerd is!!

Max (melvin x neron) B+10 L1+12 L2+4

Emerelle

Berichten: 1159
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:22

Is wel erg laag inderdaad...
Totaal niet motiverend haha
Je doet toch je best en maakt je pony/paard netjes en dan wordt je even zo afgestraft!

Ik reed een keer in de L1 met mijn oude pony die nog wel is opstandig kan zijn..
Kon geen 1 oefening rijden zonder dat ze ging steigeren zeg maar..
Proef wel uit gereden omdat ik niet haar de zin wilde geven
Had toen geloof ik 156 punten.
Geen min punt gereden gelukkig haha, maar die jury was ook gewoon "aardig" gebleven in de beoordeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:22

Het lijkt er eerder op dat je gewoon bent afgestraft omdat je als volwassene en hoger geclasseerde amazone op een pony in de b bent gestapt. Heel flauw, maar zo schijnt het tegenwoordig wel te werken bij sommige juryleden.

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-14 15:25

ElineCath schreef:
Dan zou ik toch naar je eigen rijkunsten gaan kijken.. Zo te horen ligt het dan niet aan de pony. Wel wil ik daarbij zeggen dat er dan wel ontzettend streng gejureerd is!!



Mijn eigen rijden....
Misschien dat mijn rijkunsten op die pony minder zijn, maar met mijn paard rij ik toch over het algemeen wel normale punten.

Maar het gaat hier niet zozeer om mijn proef, en mijn punten.
Ik reed er voor de fun, en heb een meisje de dag van dr leven kunnen geven.
Dus ik vind alles best.

Mijn vraag is, is de boodschap niet duidelijk als je 150 of 160 geeft (helemaal als het een oefenwedstrijd is) of zijn er meer die gewoon omdat ze weten dat iemand officieel start met een ander paard / pony zo laag geven?

Ik rij niet voor niks zonder startkaart.
Ik weet dat ik met die pony geen winstpunt waardige dingen neer kan zetten, en al helemaal niet met de training die ik doe / eigenlijk dus niet doe :7

Valentino B+11 waarvan 8 in dameszadel!!! *\%/* L1 +11 waarvan 5 in dameszadel *\%/* L2 +10 waarvan 4 in dameszadel *\%/* M1 +9 waarvan 8 in dameszadel *\%/*

Emerelle

Berichten: 1159
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:26

Heb trouwens ook een keer met mijn andere pony een oefen wedstrijdje gedaan.
Ik rijd expres niet officieel met haar omdat ze soms van de zenuwen een raar hupje doet in de draf, wat dus net niet helemaal regelmatig is. Maar als ik even kan door rijden gaat dat gewoon weer weg..

Bij de 1e jury kon ik na 3 rondjes de bak alweer verlaten, ik uitleggen maar dat wilde mevrouw absoluut niet horen. De dierenarts was die dag ervoor nog geweest en alles was helemaal in orde met mijn pony.

Toen bij de 2e jury wel mogen rijden, hupte ze ook wel een beetje in het begin, maar mocht wel mijn proef rijden. En daar was ik 1e geworden met 193..

Zo aparte jury sport haha..

Mijn pony heeft trouwens die hup aangeleerd toen ze een aantal jaar terug veel last van haar rug had. Nu is haar rug 100% goed en hupt ze eigenlijk nooit meer. Behalve als ik of zij heel gespannen is, dan komt het weer een beetje naar voren.

DaraBariton

Berichten: 1303
Geregistreerd: 15-12-11
Woonplaats: Noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:27

Ik vind dit wel erg streng voor een oefenwedstrijd. Als het officiël zou zijn zou ik het nog wel enigzins kunnen begrijpen al zou ik dan wel de proef gezien moeten hebben.

Dara♡ Bedankt voor de mooie jaren samen...
*31-05-2001 - †27-06-2021
◇Wiebe◇|31-03-2023| Fryso 518 x Tsjalle 454|

BLAF
Berichten: 44
Geregistreerd: 31-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:33

Ik heb tijdens mijn allereerste oefenwedstrijd 126 punten (of zoiets) gekregen.

Het was een buitenwedstrijd en er stonden geen hekjes alleen maar letters. Paard en ik beide nog nooit een wedstrijd gereden. Dus hartstikke zenuwachtig. Het gevolg was dus dat het paard lichtelijk onbestuurbaar was en ik niet meer kon rijden. Toen ik vervolgens de uitslag kreeg, stond er ook geen enkele opmerking bij.

Ach paard en ik beide weer een ervaring rijker en slechter kan haast gewoon niet. Je kunt alleen maar beter worden :+ .

Suzanne F.

Berichten: 48953
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:37

Poeh dat is wel erg laag. Ik zit zelden tot nooit zo laag. Heb weleens verlies uitgedeeld maar dat is op 1 hand te tellen. In de B gebeurt dit eigenlijk nooit. Dan moet het wel heel slecht zijn. Ik kan me alleen maar bedenken dat het paard continue tegen de hand loopt, geen buiging en stelling toont, niet tactmatig beweegt en bijv. contragalop aangaloppeert en niet gecorrigeerd wordt.... Of helemaal niet galoppeert.

Wat was het commentaar op je protocol?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:45

Orchidee14 schreef:
Het lijkt er eerder op dat je gewoon bent afgestraft omdat je als volwassene en hoger geclasseerde amazone op een pony in de b bent gestapt. Heel flauw, maar zo schijnt het tegenwoordig wel te werken bij sommige juryleden.


Ik vind dit toch wel aparte opmerkingen. Een jury beoordeelt de combinatie die hij/zij ziet, en gaat echt niet vergelijken met hoe eenzelfde ruiter met een ander paard in een hogere klasse rijdt. Ook maakt het niets uit of je als volwassene op een pony rijdt, gebeurt wel vaker. En dan de laatste opmerking: dank voor het vertrouwen in de juryleden...


TS, ik begrijp je opmerking dat je de boodschap ook wel had begrepen bij 150 punten. Maar als een jury zo moet punten, is hij t.o.v. andere combinaties niet zuiver aan het beoordelen. Dan zou hij jou dus hoger geven dan verdiend. Daarbij, als ik naar mezelf kijk, ga ik tijdens het beoordelen echt niet bijhouden op wat voor score de combinatie uit zal komen. Ik punt wat ik zie, en aan het eind tel ik pas op en zie ik wat er onder de streep komt te staan. En als dat verlies is, is dat heel sneu maar helaas.

Wat wel raar is, is dat er geen fatsoenlijk commentaar gegeven is. Zeker bij een oefenwedstrijd, die rijdt iemand niet om met een lege protocol naar huis te gaan. Vraag een jury dan ook gewoon naar commentaar na afloop, dan weet je waarom hij/zij die punten gegeven heeft.

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:50

Zal best een aparte opmerking zijn maar ik heb zelf meegemaakt dat iemand met een oude pony 1e werd en zelfs winstpuntwaardige punten kreeg terwijl de pony totaal niet voorwaarts was en de galop niet eens getoond heeft. Heel toevallig was de pony van een vriendin van de jury geweest. Vooral bij onderlinge wedstrijden heb ik het idee dat er nog wel eens apart gejureerd wordt. In ieder geval bij de club waar ik lid van was.

Trouwens erg jammer dat jij je aangesproken voelt, er staat toch duidelijk sommige juryleden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-09-14 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: 139 punten op een oefenwedstrijd....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:51

Vaak zitten bij onderlinge wedstrijden geen officiële juryleden...

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

Anoniem

Re: 139 punten op een oefenwedstrijd....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:51

In dit geval toch echt wel.

eenitraM
Berichten: 10947
Geregistreerd: 24-08-06

Re: 139 punten op een oefenwedstrijd....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:56

heb je een foto van je protocol?

mylittlejoy

Berichten: 3289
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:02

Orchidee14 schreef:
Het lijkt er eerder op dat je gewoon bent afgestraft omdat je als volwassene en hoger geclasseerde amazone op een pony in de b bent gestapt. Heel flauw, maar zo schijnt het tegenwoordig wel te werken bij sommige juryleden.


Dit lijkt me een iets te voorbarige conclusie. Als we er al van uit kunnen gaan dat er een officiële (en geschoolde) KNHS jury zat, dan heeft die jury echt wel betere dingen te doen dan bij te houden wie er op hoeveel paarden in welke klasses rijdt. Los van dat ik zelf nog nooit een jury ben tegengekomen die er zo negatief in staat, krijgen die mensen zoveel combinaties te zien dat het echt niet te doen is om dat te onthouden. Dus dit lijkt mij onwaarschijnlijk.

TS, weet je toevallig of het een officiële KNHS jury was? Het klinkt inderdaad alsof het behoorlijk streng is afgestraft allemaal. En zeker als je 3en op je protocol hebt, hoort hier gewoon een uitleg bij te staan, juist bij een oefenwedstrijd.

Wat ik wel eens zie bij juryleden is dat als er iets is wat ze erg tegen de borst stuit, bijvoorbeeld een paard dat in de krul wordt getrokken in de B of een erg onvriendelijke ruiter richting mens of dier, dat dit dan in elk punt bij de beoordeling wordt meegenomen. De jury is dan meestal niet bezig met op welk eindtotaal punten ze aankomen, maar willen wel een duidelijk signaal aan de ruiter meegeven. Je hebt best kans dat de jury zelf achteraf ook behoorlijk is geschrokken van het aantal punten trouwens. Ze kunnen het alleen op dat moment natuurlijk niet meer wijzigen.

Hoe dan ook, zonder beeldmateriaal en protocol is het voor ons niet mogelijk om te zeggen waar dit in zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:04

mylittlejoy schreef:
Orchidee14 schreef:
Het lijkt er eerder op dat je gewoon bent afgestraft omdat je als volwassene en hoger geclasseerde amazone op een pony in de b bent gestapt. Heel flauw, maar zo schijnt het tegenwoordig wel te werken bij sommige juryleden.


Dit lijkt me een iets te voorbarige conclusie. Als we er al van uit kunnen gaan dat er een officiële (en geschoolde) KNHS jury zat, dan heeft die jury echt wel betere dingen te doen dan bij te houden wie er op hoeveel paarden in welke klasses rijdt. Los van dat ik zelf nog nooit een jury ben tegengekomen die er zo negatief in staat, krijgen die mensen zoveel combinaties te zien dat het echt niet te doen is om dat te onthouden. Dus dit lijkt mij onwaarschijnlijk.

TS, weet je toevallig of het een officiële KNHS jury was? Het klinkt inderdaad alsof het behoorlijk streng is afgestraft allemaal. En zeker als je 3en op je protocol hebt, hoort hier gewoon een uitleg bij te staan, juist bij een oefenwedstrijd.

Ik weet wel dat deze jury wist dat ik met een ander paard hoger (L2) rij.
maar dit niveau gaat die lieve pony toch echt niet meer redde


Zijn anders haar eigen woorden.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: 139 punten op een oefenwedstrijd....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:06

Ja maar dat ze dat zegt wil nog niet zeggen dat een jury dat in zijn achterhoofd houdt? Ik zie genoeg ruiters in de ring waarvan ik weet dat ze met nog meer paarden rijden maar beoordeel dat wat ik op dat moment in de ring zie en niet wat ze met een ander paard kunnen of doen.

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 en 4 bezoekers