139 punten op een oefenwedstrijd....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 21:09

Ik vind het wel behoorlijk aan de lage kant voor een oefenwedstrijd, maar goed, ik heb het niet IRL gezien. Stel dat je pony niet regelmatig liep dan kan ik me wel in de punten vinden. Zeker omdat je voor de gangen ook laag gescoord hebt, lijkt me dat niet onmogelijk. Maar in dat geval geef ik mensen zelf de keuze: doorrijden met lage punten of niet starten.

AnnemiekvM

Berichten: 8247
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 21:11

In jouw profiel zie ik een kleine pony.
Ben je er misschien veel te groot voor?

Hoe groot is de pony en hoe lang ben jij?

Misschien dat de jury het op deze manier wil laten weten?
Persoonlijk vind ik dat ze dat dan moeten zeggen, maar dat is voor iedereen anders.

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 21:15

Dorine92 schreef:
Dat is dus precies mijn punt.. Hoe krijg je het voor elkaar om enerzijds in de Z te komen, maar anderzijds 139 punten in de B te halen? Daar zit een soort ehhhh.. tegenstrijdigheid in vind je niet?



Misschien omdat mennen toch echt heel iets anders is dan op een paard zitten :o

En zoals in de OP staat rij ik deze pony eigenlijk nooit maar train ik hem aan de longe of voor de kar.
Aan de longe loopt die altijd super fijn, maar onder het zadel is het gewoon een drammertje soms.
En zoals in de OP staat ging de eerst proef wat snel en niet netjes.
Dus had echt geen winst verwacht.

En helaas de jury niet meer gesproken.
Kreeg mijn punten en heb daar eerst even met verbazing naar staan kijken.
Daarna aandacht besteed aan de punten van het meisje wat ik mee had, en toen ik bij de jury langs wou ging ze weg om weer verder te gaan.


mariekerocky schreef:
HTM schreef:
Zoals eerder al gemeld er komt geen foto het gaat hier niet zozeer om mijn punten of hoe ik dan gereden heb.


Sorry, maar dit vind ik een beetje vreemd.. Het gaat toch juist om hoe je gereden hebt? Ik vind het eigenlijk een beetje raar dat je geen foto van de protocollen wil plaatsen want dan zal er wel iets geks op staan.
Kan ik ook verkeerd opvatten hoor, maar zo komt het nu op mij over..


Zoals ik al zei, er staat weinig op.
Soms een TDH (bij overgangen van draf naar stap) en bij de middendraf moet meer (dit staat er bij het mennen ook altijd dus niks nieuws voor mij)
En bij het halsstrekken moet die meer zakken (ook niks nieuws voor mij)

Maar zoals al eerder gemeld, en nu echt de laatste keer wil ik deze discussie niet houden over de punten die ik gereden heb, maar of dit thuishoort op een OEFENwedstrijd!
En of er dingen anders hadden moeten gaan.

Want ik ben persoonlijk van mening dat als een ruiter een paard echt in de weg zit je dit direct moet melden en deze niet terug laat rijden naar het losrijterrein en een 2de proef laat starten.
Maar dit is mijn mening.
En vooral mijn vraag aan mensen hier wat hun mening is.

Die punten zullen mij namelijk een worst wezen, maar het ding bij mij is dat je op een oefenwedstrijd komt, je rijdt daar en hoop op die manier gemotiveerd te worden om door te trainen om ooit eens officieel te starten.
Nu is dit mijn doel echt niet. Heb een goed paard staan waar het leuk mee gaat.
Maar ik ben niet de enige die op die wedstrijd rijdt, en er rijden ook veel kinderen.
Als een jury zulke punten geeft op een oefenwedstrijd aan mij maakt het me weinig uit, maar als een kind met zn lijst naar huis gestuurd wordt denk ik dat die nooit meer op een paard durft te stappen, en als die dat nog durft geen idee heeft waar te beginnen.

Ik heb dit topic echt niet zomaar hier neer gezet, voor mij is het namelijk niet echt reclame om op internet te zetten dat ik 139 punten rij....



AnnemiekvM schreef:
In jouw profiel zie ik een kleine pony.
Ben je er misschien veel te groot voor?

Hoe groot is de pony en hoe lang ben jij?

Misschien dat de jury het op deze manier wil laten weten?
Persoonlijk vind ik dat ze dat dan moeten zeggen, maar dat is voor iedereen anders.


Ponylief is 1.30 maar vrij breed, en ik ben 1.65 met korte benen.
De springfoto's die er van hem staan zit ik allemaal zelf op.

En als ze vond dat ik te groot was, hoe moeilijk is het om dat even onderaan te zetten...

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Re: 139 punten op een oefenwedstrijd....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 21:22

TS...ik ben het met je eens dat 139 punten voor een oefenwedstrijd eigenlijk helemaal nergens meer over gaat. Ik vind het jammer dat je de kans niet hebt gehad om met de jury erover te praten. Wij kunnen wel gaan speculeren wat de jury gedacht heeft, maar dat schiet niet op.
Ja, ik vind het veel te laag voor een oefenwedstrijd. Ik bedoel een 4 (of 3) omdat je pony een stap achterwaarts zette bij het halthouden? De jury had echt een hekel aan je of niet :+

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 21:23

Dieselpaard schreef:
TS...ik ben het met je eens dat 139 punten voor een oefenwedstrijd eigenlijk helemaal nergens meer over gaat. Ik vind het jammer dat je de kans niet hebt gehad om met de jury erover te praten. Wij kunnen wel gaan speculeren wat de jury gedacht heeft, maar dat schiet niet op.
Ja, ik vind het veel te laag voor een oefenwedstrijd. Ik bedoel een 4 (of 3) omdat je pony een stap achterwaarts zette bij het halthouden? De jury had echt een hekel aan je of niet :+



Misschien heb ik niet genoeg gelachen :D

Tabaluga12

Berichten: 2946
Geregistreerd: 12-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 21:27

ElineCath schreef:
Dan zou ik toch naar je eigen rijkunsten gaan kijken.. Zo te horen ligt het dan niet aan de pony. Wel wil ik daarbij zeggen dat er dan wel ontzettend streng gejureerd is!!



Mee eens. Dan heb je echt niet correct gereden en/of correct je oefeningen getoond.
Het lijkt mij te streng maar wellicht wil de jury iets flink duidelijk maken over jullie als combinatie. Zonde dat je niet naar de jury bent gegaan.

Succes voor de volgende keer en laat je plezier niet verpesten. Ik zou absoluut nog een keer starten met je pony.

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Re: 139 punten op een oefenwedstrijd....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 21:30

Als de jury je iets flink duidelijk had willen maken, dan kom je toch dat juryhokje uit? Wat is hier dan het nut van geweest? TS weet nog niets, begrijpt er niets van en heeft absurd lage punten. Nee, ik vind het echt niet netjes van de jury...

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 21:31

Citaat:
Maar zoals al eerder gemeld, en nu echt de laatste keer wil ik deze discussie niet houden over de punten die ik gereden heb, maar of dit thuishoort op een OEFENwedstrijd!

Nou dat ligt eraan hoe jij gereden hebt.. wat wij dus niet kunnen beoordelen. Stel jij was supergemeen tegen je pony, vind ik het helemaal terecht. Stel je hebt werkelijk waar overal slordig gedaan (niet de moeite nemen om stil te staan, alles afsnijden, verkeerde been lichtrijden, verkeerde galop, volte over de binnenhoefslag), vind ik het helemaal terecht. Maar wij hebben geen idee want we hebben geen beeldmateriaal en geen protocollen.

ElineCath
Berichten: 1178
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 21:32

Ik blijf t vreemd vinden dat het andere meisje op de zelfde pony wel goede punten reed.. Het kan ook zijn dat je er qua lengte niet mooi opzit, al zit je qua gewicht nog goed? Al met al stom dat ze zulke punten geven zonder onderbouwend commentaar.

Tabaluga12

Berichten: 2946
Geregistreerd: 12-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 21:34

Dieselpaard schreef:
Als de jury je iets flink duidelijk had willen maken, dan kom je toch dat juryhokje uit? Wat is hier dan het nut van geweest? TS weet nog niets, begrijpt er niets van en heeft absurd lage punten. Nee, ik vind het echt niet netjes van de jury...



Hoezo je hebt toch een protocol? Daar kun je een hoop uithalen als je een beetje kritisch kijkt. Wil niet zeggen dat het me wat overdreven streng lijkt.

Tabaluga12

Berichten: 2946
Geregistreerd: 12-01-13

Re: 139 punten op een oefenwedstrijd....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 21:35

Als het echt bar en bar slecht was hoort het wel degelijk op elke wedstrijd thuis. Maar hoe slecht het was kunnen wij niet beoordelen dus ik weet niet of het eerlijk was.

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 21:36

Nou...ik vind dat als je iemand 139 punten scoort op een oefen wedstrijd, je op z'n minst het fatsoen kunt opbrengen om daar een toelichting op te geven... Je kunt als jury toch hopelijk iemand op een goede manier kritiek geven zonder dat je diegene compleet de grond in boort?

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 21:37

Dorine92 schreef:
Citaat:
Maar zoals al eerder gemeld, en nu echt de laatste keer wil ik deze discussie niet houden over de punten die ik gereden heb, maar of dit thuishoort op een OEFENwedstrijd!

Nou dat ligt eraan hoe jij gereden hebt.. wat wij dus niet kunnen beoordelen. Stel jij was supergemeen tegen je pony, vind ik het helemaal terecht. Stel je hebt werkelijk waar overal slordig gedaan (niet de moeite nemen om stil te staan, alles afsnijden, verkeerde been lichtrijden, verkeerde galop, volte over de binnenhoefslag), vind ik het helemaal terecht. Maar wij hebben geen idee want we hebben geen beeldmateriaal en geen protocollen.

Tabaluga12

Berichten: 2946
Geregistreerd: 12-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 21:39

Dieselpaard schreef:
Nou...ik vind dat als je iemand 139 punten scoort op een oefen wedstrijd, je op z'n minst het fatsoen kunt opbrengen om daar een toelichting op te geven... Je kunt als jury toch hopelijk iemand op een goede manier kritiek geven zonder dat je diegene compleet de grond in boort?



Ja vind ik ook. Hij/zij zal er vanuit gegaan zijn dat het zo duidelijk zou zijn denk ik. Een jury waarbij ik schreef zei wel eens, ik ben hier niet om les te geven, ze moeten maar met het protocol naar de instructeur.

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Re: 139 punten op een oefenwedstrijd....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 21:41

Ja, dat is ook lekker simpel gezegd. Alsof jouw instructeur weet hoe die jury heeft gedacht als hij de proef niet eens heeft gezien...belachelijk! Bovendien...het gaat om een oefenwedstrijd...dat vind ik iets anders dan een officiële wedstrijd.

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 21:53

ElineCath schreef:
Ik blijf t vreemd vinden dat het andere meisje op de zelfde pony wel goede punten reed.. Het kan ook zijn dat je er qua lengte niet mooi opzit, al zit je qua gewicht nog goed? Al met al stom dat ze zulke punten geven zonder onderbouwend commentaar.



Ik weeg nog geen 60 kilo, dus aan mijn gewicht kan het niet echt liggen.
Het meisje wat er op rijdt heeft de beugels 1 gaatje korter (zit liever wat korter met dr benen) en verder reed ze in mijn kleding.
Zelfde maat dus, ongeveer even lang dus denk niet dat het daar aan lag.

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 21:54

Tabaluga12 schreef:
Dieselpaard schreef:
Nou...ik vind dat als je iemand 139 punten scoort op een oefen wedstrijd, je op z'n minst het fatsoen kunt opbrengen om daar een toelichting op te geven... Je kunt als jury toch hopelijk iemand op een goede manier kritiek geven zonder dat je diegene compleet de grond in boort?



Ja vind ik ook. Hij/zij zal er vanuit gegaan zijn dat het zo duidelijk zou zijn denk ik. Een jury waarbij ik schreef zei wel eens, ik ben hier niet om les te geven, ze moeten maar met het protocol naar de instructeur.



Als er duidelijk commentaar staat kan dit ja.
Maar met een 4 voor houding en zit op een oefenwedstrijd en geen commentaar 8)7
Terwijl ik op mijn paard er toch altijd zeker wel een 6 of 7 voor krijg.
Hoe beroerd de proef ook gaat.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 21:58

Wij hadden laatst een jury bij een officiële wedstrijd die per proef 8 minuten wilde hebben, waarom?, kon ze bij elke combinatie even de auto uit om wat mee te geven +:)+
Tevens had ze (ook de jury in de andere ring overigens) op elk protocol een algemene (positief geformuleerde) opmerking gezet.
Zo kan het dus ook!

Als organisatie juichen wij dat juist toe en deze jury's worden zeker weer gevraagd.

Persoonlijk vind ik dan ook dat je je als jury niet achter protocollen en cijfers moet verschuilen maar als je echt vind dat de combinatie in de ring zo bar slecht is even de auto uit moet stappen en dit mondeling toe moet lichten.

Tabaluga12

Berichten: 2946
Geregistreerd: 12-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:00

Heb je geen beeldmateriaal van jezelf op je pony? Een 4 geeft toch duidelijk aan dat je een slechte houding/zit hebt. Even een filmpje van jezelf kijken of in de spiegel kijken of iemand kritisch laten meekijken.

Check check dubbel check

De goede zithouding:
Je zit rechtop in een natuurlijk, ontspannen houding op je zitbeenknobbels diep in het midden van het zadel. Je kunt eigenlijk twee lijnen trekken:
1. Je kunt een verticale lijn trekken vanaf je oor, schouder tot je heup en je hiel.
2. Vanaf het bit via teugels en onderarm naar de elleboog.
Beweeglijk en soepel blijven je benen en heupen alsook de armen en nek. Je bovenlichaam blijft stil zitten (niet stijf), rustig en rechtop en slechts de wervelkolom vangt de beweging van het paard op vanuit de onderrug en heupen.


Gelijke gewichtsverdeling zitbeenderen.
Heupen gelijk.
Knieën gelijke hoogte.
Stijgbeugels gelijk.
Schouders gelijke hoogte.
Hoofd in balans.

Kopie paardenblaadjes

Tabaluga12

Berichten: 2946
Geregistreerd: 12-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:02

ingvdh schreef:
Wij hadden laatst een jury bij een officiële wedstrijd die per proef 8 minuten wilde hebben, waarom?, kon ze bij elke combinatie even de auto uit om wat mee te geven +:)+
Tevens had ze (ook de jury in de andere ring overigens) op elk protocol een algemene (positief geformuleerde) opmerking gezet.
Zo kan het dus ook!

Als organisatie juichen wij dat juist toe en deze jury's worden zeker weer gevraagd.

Persoonlijk vind ik dan ook dat je je als jury niet achter protocollen en cijfers moet verschuilen maar als je echt vind dat de combinatie in de ring zo bar slecht is even de auto uit moet stappen en dit mondeling toe moet lichten.



Met een beetje zelfreflectie en je protocol kom je al een heel eind vind ik. Tevens kun je achteraf vragen stellen.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: 139 punten op een oefenwedstrijd....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:09

ehmmm, ik stel het juist zeer op prijs dat de jury de moeite neemt om mondeling dingen toe te lichten, en zeker in dit geval.
Achteraf vragen stellen is vaak lastig, TS heeft ook een poging gedaan, jury ging net weg, of jury heeft 30 combi's gejureerd met 25 donkerbruinen, vis dan nog maar eens die ene van jou eruit in het geheugen. Net na de proef is het nog vers in het geheugen en kan je het zelfs nog meenemen naar de volgende proef.

TS geeft aan meestal 7 voor houding en zit te krijgen en nu een 4, met een beetje zelfreflectie gaat het niet lukken om dat te verklaren, van een dikke voldoende naar een dikke onvoldoende.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: 139 punten op een oefenwedstrijd....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:19

Haha of het protocol is verwisseld
Heb als schrijfster al meerdere keren voorkomen dat dat gebeurde :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:21

ingvdh schreef:
ehmmm, ik stel het juist zeer op prijs dat de jury de moeite neemt om mondeling dingen toe te lichten, en zeker in dit geval.
Achteraf vragen stellen is vaak lastig, TS heeft ook een poging gedaan, jury ging net weg, of jury heeft 30 combi's gejureerd met 25 donkerbruinen, vis dan nog maar eens die ene van jou eruit in het geheugen. Net na de proef is het nog vers in het geheugen en kan je het zelfs nog meenemen naar de volgende proef.

TS geeft aan meestal 7 voor houding en zit te krijgen en nu een 4, met een beetje zelfreflectie gaat het niet lukken om dat te verklaren, van een dikke voldoende naar een dikke onvoldoende.


Lijkt mij ook niet. Bovendien is ts geen groentje in de wedstrijdsport als ik zo in haar profiel spiek. :oo

Tabaluga12

Berichten: 2946
Geregistreerd: 12-01-13

Re: 139 punten op een oefenwedstrijd....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:23

Ts zat gewoon per ongeluk met 2 benen aan 1 kant!!!

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:36

Tabaluga12 schreef:
Ts zat gewoon per ongeluk met 2 benen aan 1 kant!!!


_O-

Ik vind dergelijke punten overigens echt niet kunnen bij een oefenwedstrijd :n
Ben toch benieuwd naar de uitleg van de jury.