Cijfer voor verzorging

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Cijfer voor verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 14:50

N.a.v. [JI] Welk cijfer als hoogste gegeven en waarvoor?
Blijkt dit cijfer toch nog vaak te verschillen per jury.

Ook bij het (B-)springen is er niet altijd een vinger op te leggen wat het verschil heeft gemaakt voor de 9 voor de een en de 8 voor de ander.

Hoe maken jullie juryleden dit onderscheid precies? Wanneer geef je een 9 of een 10?

Anoniem

Re: Cijfer voor verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 16:31

Gebruik ff de zoekfunctie, hier zijn wel al 100.000 topics over geweest..

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Re: Cijfer voor verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 16:31

Dat gaat toch vooral over dressuurjury's? Kom nooit iets van springjury's tegen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 16:41

Kahawa schreef:
Dat gaat toch vooral over dressuurjury's? Kom nooit iets van springjury's tegen...


En waarom zou er voor het onderdeel verzorging verschil moeten zitten in de beoordeling? :?

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 16:48

Relaxed schreef:
Kahawa schreef:
Dat gaat toch vooral over dressuurjury's? Kom nooit iets van springjury's tegen...


En waarom zou er voor het onderdeel verzorging verschil moeten zitten in de beoordeling? :?


Dat is dus precies mijn vraag. ;) Want daar zit dus veel verschil in bij springen.

Ja het creƫert meer diversiteit, maar waar is het cijfer dan op gebaseerd?

Anoniem

Re: Cijfer voor verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 17:00

Op de verzorging van paard, ruiter en harnachement, precies zoals bij de dressuur. Paard en ruiter moeten in goede conditie zijn, alles moet schoon en goed verzorgd zijn en voldoen aan de regels van wat is toegestaan. De ene jury geeft standaard een 9, de andere standaard een 8 of een 7. De ene jury wil graag ingevlochten paarden zien en weer een ander vindt dat minder belangrijk. Dat is precies wat je in al die topics hier op bokt kunt lezen en het is een eeuwig terugkerende discussie over 1 onderdeel :)

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 17:06

Ik merk dat er veel verschil zit tussen de punten van springen en dressuur en heb hier nog nooit een verklaring voor gelezen in al die topics. :)

edit: Terwijl er in de reglementen ook niet duidelijk andere criteria oid staan.

Anoniem

Re: Cijfer voor verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 17:19

Tja, dan toch een keer een springjury vragen ;)

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 17:20

Zijn die hier niet dan? :)

Anoniem

Re: Cijfer voor verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 17:43

Dan had je een andere titel moeten gebruiken, ik denk dat geen springjury nu jouw topic aanklikt :+

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Re: Cijfer voor verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 17:44

Maar ik wil juist het verschil tussen dressuur en springen weten, want die springjury weet niet per se waarom de dressuurjury het onderdeel anders beoordeelt dan hij. En andersom.

Dus wilde het van beide jury's weten...

Anoniem

Re: Cijfer voor verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 17:47

In de dressuurreglementen staat duidelijk wat de regels omtrent verzorging zijn, staan zelfs in het proevenboekje omschreven. Hoe het in de springreglementen staat weet ik niet. Daarom een springjury vragen als je die op een wedstrijd treft? Ik weet niet welke bokkers er springjury zijn.

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 17:49

Ik ben van mening dat de paardensport een jurysport blijft en dus ook afhankelijk is van de meningen en opvattingen van de jury.. De een wil dit zien, de ander dat..

Anoniem

Re: Cijfer voor verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 17:50

Nine, deels werkt dit inderdaad zo, maar toch zijn er regels waar je je ondank je eigen voorkeur en mening aan moet houden.

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Cijfer voor verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 17:53

Zeker, maar de een ziek graag een gevlochten staart, de ander maakt het niet uit..
de een rekent af op een paar haren op het witte dekje, de ander niet..

Er zijn wel regels, maar binnen die regels moet je t ook met de persoonlijke voorkeur van dat jurylid doen..

Ik heb ook wel eens bij mijn eerste proef een 7 gehad voor verzorging en bij mijn tweede proef (andere jury) een 8.. Tja..

Anoniem

Re: Cijfer voor verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 18:08

Precies, dat geef ik hierboven ook aan, de een geeft standaard een 7, de ander standaard een 8 (uitgaande van normale/goede verzorging)

Maar goed, ik heb mezelf meer dan eens voorgenomen om niet in discussie te gaan over het verzorgingsonderdeel, aangezien iedereen er zo ongeveer anders over denkt en het slecht 1 va de 30 onderdelen betreft :+

TS, ik hoop dat er een springjury reageert die kan uitleggen waar bij het springen op gelet wordt, maar ik kan me niet voorstellen dat er verschil zit tussen waar dressuurjury's op letten :n

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Cijfer voor verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 18:10

Daarom.. Al probeer ik altijd hoog te scoren op verzorging.. Zijn toch altijd van die "gratis" puntjes die je mee kunt nemen :D

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 18:11

Nou zal ik dan als springjury hier wat over zeggen ;)

Het punt algemene indruk is gebaseerd op verzorging van ruiter en paard inclusief de staat van het harnachement. Op de bijscholing werd gezegd dat we voor niet opgeschoren benen een punt af moesten trekken, maar dat heb ik nog nooit iemand zien doen.

Ik let er meestal op of het paard er netjes voor staat. Daar versta ik onder gepoetst, getoilleteerd en in sportconditie. Of een dier wel of niet gevlochten is interesseert me weinig, maar manen die in pieken alle kanten op staan dat is niet zoals het hoort. Netjes op gelijke lengte geknipt/getrokken en naar 1 kant dus :j Tuig moet schoon, heel en correct zijn, als ik vanuit de wagen al kan zien dat het echt niet past dan neem ik dit mee in de indruk. Verder weegt het me of een ruiter netjes komt groeten, dat geeft toch een andere indruk dan iemand die achterop het veld de zweep even in de lucht steekt. Als laatste neem ik de omgang met het paard mee, als iemand het hele parcours een Pelham door de mond van het paard trekt of anderszins onvriendelijk met het dier omgaat dan komt dat het cijfer voor de algemene indruk ook niet ten goede :n

Maar dat is hoe ik er naar kijk, er zijn ook jury's die het anders doen. Zo krijgt soms standaard iedereen een 7. En ik zie ook nog weleens dat je een 10 krijgt als je je naam, verenging en startnummer zegt ;)
Ik snap ook niet altijd waarom ik in de ene ring een 6 krijg en in de andere een 10, maar dat geldt ook voor die andere twee cijfers. De ene week rij ik 82,5 punt bij elkaar en een week later zit ik met 66 punten niet eens bij de volgprijzen, terwijl het rondje echt niet veel anders was :+

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 21:47

Bedankt!! :)

max66
Berichten: 3581
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 23:09

er wordt ook gekeken naar het algemene plaatje.
Als bv iemands laarzen niet passen bij de rest van de outfit wordt dit iets minder gewaardeerd. Wel of geen handschoenen aan wordt ook naar gekeken. Ook is van belang of iemand vriendelijk groet of gewoon niet groet en begint. Dit kost niet gelijk punten maar komt niet lekker binnen bij de jury en kan wel meewegen bij de algemene indruk.

Verder de manier waarop iemand rijdt en wel/niet zijn paard in de weg zit en de manier waarop iemand problemen oplost tellen mee.

Ook (onnodig) gebruik van zweep telt mee en de (on) vriendelijke manier van rijden.

Algemene verzorging zijn over het algemeen hoge cijfers, 8 of 9 vaak

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 23:15

max66 schreef:
er wordt ook gekeken naar het algemene plaatje.
Als bv iemands laarzen niet passen bij de rest van de outfit wordt dit iets minder gewaardeerd. Wel of geen handschoenen aan wordt ook naar gekeken.Je mag tegenwoordig zonder handschoenen rijden. Dus daar mogen ze niet meer op afstraffen Ook is van belang of iemand vriendelijk groet of gewoon niet groet en begint.Hoort niet bij verzorging Dit kost niet gelijk punten maar komt niet lekker binnen bij de jury en kan wel meewegen bij de algemene indruk.

Verder de manier waarop iemand rijdt en wel/niet zijn paard in de weg zit en de manier waarop iemand problemen oplost tellen mee.Dit wordt beoordeelt in een ander punt, dan verzorging

Ook (onnodig) gebruik van zweep telt mee en de (on) vriendelijke manier van rijden.Wordt ook beoordeelt in een ander punt dan verzorging

Algemene verzorging zijn over het algemeen hoge cijfers, 8 of 9 vaak

max66
Berichten: 3581
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: op stal

Re: Cijfer voor verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:18

de manier waarop iemand rijdt zijn stijlpunten, de wijze van rijden, hetzelfde als bv het gebruiken van zweep (of juist niet).
Je mag ook zonder handschoenen rijden, maar niet iedere jury vindt dit een mooi plaatje, al mogen ze er niet op afstraffen, weegt toch mee met het algemene plaatje.
Ook het wel/niet groeten is de algemene indruk, net als iemand die even vriendelijk kijkt/lacht of knikt, dit komt beter over dan iemand die sjagerijnig op haar paard zit

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 22:51

Ben jij jury Max66???

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 22:59

max66 schreef:
de manier waarop iemand rijdt zijn stijlpunten, de wijze van rijden, hetzelfde als bv het gebruiken van zweep (of juist niet).
Je mag ook zonder handschoenen rijden, maar niet iedere jury vindt dit een mooi plaatje, al mogen ze er niet op afstraffen, weegt toch mee met het algemene plaatje.
Ook het wel/niet groeten is de algemene indruk, net als iemand die even vriendelijk kijkt/lacht of knikt, dit komt beter over dan iemand die sjagerijnig op haar paard zit


Duidelijk dat jij geen verstand hebt van wedstrijdrijden. Want kan je uit de droom helpen dat wat jij zegt niet waar is. Ben dan wel geen jury, maar rijd wel wedstrijden.

Mama3
Berichten: 1805
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 23:00

Dit vroeg ik me onlangs ook af. Mijn zoon scoorde bij verzorging paard en ruiter een 6, terwijl een lesgenoot met dezelfde outfit (geleend van mijn zoon) op dezelfde pony een 8 scoorde. Beide een schone cap en laarzen.

Ik vroeg me af of mijn zoon 2 pnt minder scoorde omdat zijn jasje iets ruim zit. . Vind 2 pnt minder dan best veel