twee jury's en 40 punten verschil

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
spekenham
Berichten: 307
Geregistreerd: 17-01-13

twee jury's en 40 punten verschil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-14 23:57

ik heb er echt wederom de balen van, nu voor de derde keer op rij, brabantse kampieonschappen gehad met maar liefst 3 x meer dan 35 punten verschil, vandaag zelfs 40 punten verschil tussen de twee jury's en wederom daarom geen afvaardiging naar nederlandse.

Vandaag bij jury 1 51% en bij jury 2 62% gereden, helaas heb ik de protocol niet maar dit moet toch niet kunnen!! En geloof me die 62% was gewoon terecht en zeker niet te hoog gepunt.

Ik neem aan dat de jury het "vak"toch op gelijke wijze leren en dus niet zo uiteenlopend onderdelen kunnen beoordelen.

Ik denk dat wij maar gaan springen want dit is af en toe erg onbegrijpelijk en daarom zeer frusterend.

Baal er echt van dat we hiet geen uniformiteit in kunne ontwikkelen via goede opleiding ofzo.


Linnie050

Berichten: 11779
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: twee jury's en 40 punten verschil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 01:02

Zorgen dat je het protocol krijgt en eventueel melden bij het knhs.

vencedor
Berichten: 9350
Geregistreerd: 27-05-04

Re: twee jury's en 40 punten verschil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 02:14

Zie hierboven en zelf naar jury stappen.. kan in iets kleins zitten bijvoorbeeld een scheef paard. Vooral omdat het iedere keer is met een tweede jury zou je zeggen dat de tweede jury iets ziet wat hij niet klopt. Of iets niet ziet wat wel zou moeten.. snap wel dat je teleurgesteld bent,

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: twee jury's en 40 punten verschil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 06:21

Dat is echt niet leuk en heel rot voor jou als ruiter. Voor een jurylid is het ook niet leuk toch gebeurd dit vrij makkelijk. Je bekijkt de proef van een totaal andere plek. Als ik bij C zit en ik zie dat het paard slingerend of scheef over de A-C lijngaat ziet de collega op de hoefslag dat pas als t extreem is. Zelfde bij oefeningen op de hoefslag daar zit de collega dan bovenop maar kan het best zijn dat ik denk dat iets mooi is terwijl de collega ziet dat de oefening niet helemaal is zoals t moet.

Het verschil tussen een 6 en een 7 is niet groot, maar als je op alle onderdelen van mij die 6 krijgt omdat ik iets meer impuls wil zien en mijn collega zegt ja net een 7tje dan heb je over alle onderdelen gezien al snel dat mega verschil. Dat is zuur.
Hopelijk heb je wat aan je protocollen, hebben alle deelnemers dezelfde jury gehad en wordt van iedereen t gemiddelde genomen.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

nadina

Berichten: 1071
Geregistreerd: 07-07-05

Re: twee jury's en 40 punten verschil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 06:34

Dat is echt frustrerend, dat snap ik wel! Toch is het ook te verklaren omdat beide jury's letterlijk vanuit een ander gezichtspunt kijken. Zo heb ik wel eens van de c-jury 8-en gehad voor de travers terwijl de jury op de hoefslag er recht voor zat en me een 5 gaf, dat scheelt nog wel. Heb ook wel eens een megaverschil gezien bij iemand omdat de pony telde maar dat was een jury niet opgevallen en de stap onderdelen telden dubbel. Ik zou ook het protocol vragen en eventueel commentaar/uitleg bij de jury's vragen. Zuur, dat zeker!

mag
Berichten: 1601
Geregistreerd: 09-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 06:38

Echt balen. Ben benieuwd naar je protocol. Heb (ook op de BK) wel eens voor halsstrekken (op de volte) van de ene jury een 4 en van de andere een 8 gekregen :+ . Die vond ik ook heel apart.

Mariloulou
Berichten: 250
Geregistreerd: 15-07-12

Re: twee jury's en 40 punten verschil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 07:16

Ik ben dit ook geregeld tegen gekomen.
Ik heb een beetje het gevoel dat met name de jongere generatie jury's veel afgeleid zijn door de wappervoorbenen en niet zo zeer kijken naar hoe de proef technisch wordt gereden.
Laatst nog combi voor mij leuk paard om te zien (mooi voorbeen netjes opgericht) maar ontzettend veel verzet in de proef (echt omhoog komen enzo) ik een fijne proef (in mijn ogen e.a. rond de winstpunt waard) uitslag combi voor mij had 195 en ik kreeg nog niet eens 170.
Echt soms denk ik ook ik ga springen, maar ook daar ben je pas van de subjectiviteit af in het L.

janouk
Blogger

Berichten: 17812
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 07:28

:(:) wij kunnen je een hand geven |( Het zat in de lucht zeker gisteren.

gisteren districtskampioenschappen mennen gereden (Noord Holland, Zuid HOlland, Utrecht en Zeeland) voor de afvaardiging naar de Hippiade mennen:
wij hadden in het ZZ dressuur mennen bij de jury bij H 211 punten en jury bij C 176 punten. %)

Heel apart, terwijl Janouk fijn liep. Jammer.
Ik snap best dat 10 of 15 punten uit elkaar liggen normaal is, maar 35 punten is toch wel erg veel.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

spekenham
Berichten: 307
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-14 09:14

Over het zicht op twee verschillende punten ben ik het in ons geval niet mee ens, het is ook niet bijv alleen de hoofdjury die veel lager beoordeeld maar ook de jury aan de zijlijn heeft het een keer gedaan, ook omstanders begrijpen het niet, en die kijken toch ook echt met redelijke kundige ogen mee ( de meeste dan, wij rijden Z dus vaak staan daar wel de trainers of mederuiters mee te kijken)

Hoe kan me dochter er aan gaan werken als ze bij de ene jury een 5 krijgt en bij de andere een 7 voor hetzelfde onderdeel?

Ik vind dat men een bepaalde "veilige"zone in moet bouwen bijv. max 5% verschil anders een kort overleg tussen de jury's zodat men weet van elkaars meningsverschil. Nu stapt men uit de auto en vind het prima zo of bij een regiokampieonschap dat je iig bij 1 vd jury een winstpunt moet rijden om te selecteren voor NK.

In onze klasse CZ zitten maar 5 combi's nu zijn er twee door naar de nk, daar zijn er waarschijnlijk maar 5 of 6 starts dit is toch ook niet leuk voor de sport zo. Waarom kan het afhangen vd beslissing van 1 persoon op dat moment ( waar ik dan ook aan oprechtheid/eerlijkheid twijfel), dit is een valkuil en ik denk dat daar toch wel wat meer afspraken of regels in gemaakt moeten worden.

Ik ben geen zeur en heb vroeger ook zz licht gereden maar deze situatie heb ik als volwassene nog nooit meegemaakt en nu gebeurt het bij kinderen en dat vind ik echt heel vervelend en niet kunnen.

En pony is niet scheef ofzo we hebben van voren de proef gefilmd en middelnijnen zijn prima gereden en laten we eerlijk zijn

bij de ene jury ruim winst en bij de ander bijna verliespunt, welke jury moet ik nu serieus nemen?

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 12:46

Wat vervelend. Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd naar de proef. Heb je een filmpje?

Ik pleit ook al langer voor andere juryopleidingen en ander soort bijscholingen. Maar het blijft moeilijk. Ik heb met een andere jury ook weleens een groot verschil gehad. Ik zat bij H en zij bij C. Zij zat veel lager. Het bleek dat zij zich stoorde aan het net achter de loodlijn gaan. Ik nam dat wel mee maar het paard had verder zoveel kwaliteit dat het dan een 7 werd ipv een 8 bijvoorbeeld. Onderaan gaf ik een 6 met de opmerking neus voor loodlijn houden. Zij had veel 5-en gegeven. Dan kan het al hard uit elkaar lopen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: twee jury's en 40 punten verschil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 12:52

Puntenverschillen zijn vaak makkelijk te verklaren. Je ziet de proef immers vanuit een ander oogpunt. Waar ik wel benieuwd naar ben is of er ook grote plaatsingsverschillen waren. Want dat zou niet moeten kunnen. Ik heb een jaar geleden met een vriendin samen op de kampioenschappen gejureerd. Zij zit altijd wat hoger dan ik en wij hadden ook bij een aantal combinaties best wat punten verschil. Maar onze 1 t/m 3 waren gelijk en 4 en 5 hadden we omgedraaid.

Hopke89

Berichten: 1399
Geregistreerd: 18-04-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 13:00

Ik vind het soms ook bijzonder hoe groot de verschillen wel eens uit willen pakken.
Maar als ze de mensen wel een beetje op dezelfde volgorde zetten vind ik het vaak nog niet het ergste. Pas als de top 3 van de ene jury bij de andere jury niet eens in de top 5 zit snap ik het echt niet meer.

Foto* Guinness, Bojengel x Oscar
Guinness denkt: Wat sil dit boeke!

pien_2010

Berichten: 42812
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 13:31

Begrijp dat je baalt, maar jurysport is immers subjectief. Bij groot verschil keek ik altijd of wel de beoordeling van beiden klopten waarmee ik bedoel de ene jury geeft nu eenmaal een lager punt als de ander. Dus heb je bij de een een zeven en bij de ander een zes op dat onderdeel en dat klopt zo verder op de meeste onderdelen dan heb je gewoon een verschil van punten weggeven of zuinig weggeven maar klopt het geheel verder wel. Omdat alle ruiters met dat gegeven te maken krijgen is er dus wel eerlijk gejureerd. De ene mens is immers positiever en vindt gauw iets een 8 of 9 als de ander.

Dniekje
Berichten: 4679
Geregistreerd: 20-08-06

Re: twee jury's en 40 punten verschil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 13:35

Probeer je protocollen alsnog te krijgen, wanneer je het commentaar leest zal het wellicht iets meer verklaren :) alsnog wel erg balen natuurlijk.

spekenham
Berichten: 307
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-14 14:58

in de Dz heeft dezelfde jury ook bij 8 combinaties puntenverschillen van 30 en meer, dus deze meneer moet echt niet meer jureren, bij hem kan mijn dochter bijv. nooit geen winstpunt halen, iemand moet wel positief iemand kunnen bestraffen op een foutje maar hoeft niet meteen met bijna minpunten te strooien.

Ik heb iig het medegedeeld aan de knhs, heeft geen nut maar is iig wel een punt waar ze dan weer eens over geinformeerd worden.

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 15:21

Maar je bent niet het protocol op gaan halen? Dus je weet ook de motivatie achter de lage punten niet?
Ik persoonlijk zou het protocol eerst willen zien, nu kun je het wel melden bij de knhs maar is het nergens op gebaseerd. Dat vind ik ook niet helemaal eerlijk naar die jury toe.

[RIJ-ITP] Lynn met haar C pony Nikita op de Brabantse Kampioenschappen
Continuing doing what you always did while expecting another result is a definition of insanity
viewtopic.php?f=147&t=1575998

spekenham
Berichten: 307
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-14 15:27

klopt moesten nog twee uur wachten, maar hoe dan ook je praat over een winst en bijna verliespunt.

daar hoef ik de protocol niet voor te zien, jury heeft gewoon negatief zitten punten, anders hadden de punten vd andere jury ook wel minder geweest. als het nou eens tien punten waren maar je praat over 10% verschil, daar kan op de protocol bijna geen voldoende tussen hebben gestaan ( 51%) is bijna verliespunt.

En over eerlijk naar de jury toe, denk dat die wel eens na mag gaan denken of dat hij wel zo eerlijk is geweest naar de deelnemers toe! Knhs kan zo protocollen inkijken dus dat lijkt me geen probleem.

FriesWytske
Berichten: 9892
Geregistreerd: 05-08-06

Re: twee jury's en 40 punten verschil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 15:36

Dan nog had ik de protocollen opgehaald.
Je komt op mij over als een verbitterde moeder, die vind dat haar dochter de beste is. En daar mag niemand aan twijfelen.

Heb laatst bij onze regiokampioenschappen geschreven. En kan je zeggen dat er heel snel puntenverschillen zijn. Je moet naar de plaatsing kijken. Hebben ze je dochter beide op dezelfde plaats staan. Dan is er in mijn ogen niks aan de hand.

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 17:17

Je dochter rijdt Z2, dat zijn hoeveel onderdelen? Meer dan 30 volgens mij. Daarbij opgeteld dat de ene jury bij H zit en de andere jury bij C plus dat er oefeningen gereden worden, anders dan in een B of L proef, dus geen simpele grote voltes etc, dan kun je dus makkelijk verschillen krijgen.

Daarbij punt de ene jury net iets kritischer dan de andere jury. Waarom is dan per definitie de jury die de minste punten geeft niet goed? Als ik de uitslagenlijst bekijk, zitten de jury's qua plaatsing van de podiumplaatsen bij de D/E Z2 toch redelijk op 1 lijn.

Daarom zou ik de protocollen willen zien.

Mijn dochter deed gisteren mee in het middagprogramma. Ik wist haar punten al bij beide jury's en ze zat niet in de prijzen ( ook niet verwacht want dit was haar 5de wedstrijd, is pas dit seizoen voor het eerst gestart). Toch tot 18 uur gewacht want ik wilde wel de protocollen.

Die neemt haar lesjuf weer mee in de training. En ook al vond ik de punten wat tegenvallen, met het commentaar erbij hadden beide jury's gewoon gelijk. En wij kunnen er weer mee aan de slag.

[RIJ-ITP] Lynn met haar C pony Nikita op de Brabantse Kampioenschappen
Continuing doing what you always did while expecting another result is a definition of insanity
viewtopic.php?f=147&t=1575998

pien_2010

Berichten: 42812
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 18:13

FriesWytske schreef:
Dan nog had ik de protocollen opgehaald.
Je komt op mij over als een verbitterde moeder, die vind dat haar dochter de beste is. En daar mag niemand aan twijfelen.

Heb laatst bij onze regiokampioenschappen geschreven. En kan je zeggen dat er heel snel puntenverschillen zijn. Je moet naar de plaatsing kijken. Hebben ze je dochter beide op dezelfde plaats staan. Dan is er in mijn ogen niks aan de hand.


Precies, op een andere manier verwoord zegt Frieswytske precies wat ik ook zei. Je moet kijken naar het totaal plaatje.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: twee jury's en 40 punten verschil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 18:23

Wat wil je horen? Jury's zijn stom en slecht en ze doen het expres? Dacht je niet dat iedere jury in de auto stapt om daar naar eer en geweten te jureren. Dit zijn nou eenmaal dingen die erbij horen. Je kijkt als jury uit een andere hoek. En geeft de punten die je het waard vond.

Ik vind klagen bij de knhs zelf nooit zo 'sjiek'. Ga dan eerst eens een praatje maken met die jury, misschien kom je in een gesprek achter de motivatie voor de punten.

"God gave men both a penis and a brain, but unfortunately not enough blood supply to work both at the same time."

spekenham
Berichten: 307
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-14 18:48

FriesWytske schreef:
Dan nog had ik de protocollen opgehaald.
Je komt op mij over als een verbitterde moeder, die vind dat haar dochter de beste is. En daar mag niemand aan twijfelen.

Heb laatst bij onze regiokampioenschappen geschreven. En kan je zeggen dat er heel snel puntenverschillen zijn. Je moet naar de plaatsing kijken. Hebben ze je dochter beide op dezelfde plaats staan. Dan is er in mijn ogen niks aan de hand.



ben idd wel verbitterd maar vind me dochter echt niet de beste heb ik ook niet gezegd, maar verwacht wel op een brabantse dat de jury met de neuzen ongeveer dezelfde richting heen wijzen.

Plaatsing klopte wel maar is bij 5 start ook lastig te beinvloeden en ze was de enigste vd 5 die zoveel verschil had.

spekenham
Berichten: 307
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-14 18:54

Anoeska schreef:
Wat wil je horen? Jury's zijn stom en slecht en ze doen het expres? Dacht je niet dat iedere jury in de auto stapt om daar naar eer en geweten te jureren. Dit zijn nou eenmaal dingen die erbij horen. Je kijkt als jury uit een andere hoek. En geeft de punten die je het waard vond.

Ik vind klagen bij de knhs zelf nooit zo 'sjiek'. Ga dan eerst eens een praatje maken met die jury, misschien kom je in een gesprek achter de motivatie voor de punten.



praatje maken met de jury? is best lastig op zo'n evenement de jury is echt niet aan het wachten op jou om met je een praatje te maken. overigens ken ik de jury niet eens. op een "normale"wedstrijd lukt dat vaak wel maar voordat wij de pony afgezadeld hadden was de rubriek voorbij en bij de jury afdeling mocht je nie tkomen.

Ik hoop dat de knhs het voorlegd aan hem en dan komt er misschien wel een gesprek.

maar ik vind sommige wel een beetje "simpel" zeggen dat je zomaar dat verschil kunt hebben maar realiseren die zich wel dat in principe bij die jury onze dochter daar "nooit"een winstpunt zou kunnen rijden immers ze had een prima proef gereden zoals de andere jury ook heeft laten zien in de punten.

Ik neem aan dat dit niet de bedeloeling is van op wedstrijd gaan als je van te voren al weet dat je geen wins tkunt rijden.

Wat moe tik immers zeggen tegen me dochter anders te doen als de ene jury wel tevreden is?

spekenham
Berichten: 307
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-14 18:58

nog iets het gaat me er alleen om dat er betere bepalingen komen die beter dit soort situaties kunnen voorkomen , de afspraken omtrent het jureren mogen volgens mij nog wel eens onder de loep genomen worden.

Het zou bijv. beter zijn als er een regel kwam die zegt bij minimaal 1 jury een winstpunt te behalen of maximaal verschil van 5% te tolereren om te kwalificeren voor Nk

In onze klasse mag iedereen naar NK mits die 60% gemiddeld scoort vandaar dat dit zo zuur is en ik idd verbitterd.

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:01

spekenham schreef:
Anoeska schreef:
Wat wil je horen? Jury's zijn stom en slecht en ze doen het expres? Dacht je niet dat iedere jury in de auto stapt om daar naar eer en geweten te jureren. Dit zijn nou eenmaal dingen die erbij horen. Je kijkt als jury uit een andere hoek. En geeft de punten die je het waard vond.

Ik vind klagen bij de knhs zelf nooit zo 'sjiek'. Ga dan eerst eens een praatje maken met die jury, misschien kom je in een gesprek achter de motivatie voor de punten.



praatje maken met de jury? is best lastig op zo'n evenement de jury is echt niet aan het wachten op jou om met je een praatje te maken. overigens ken ik de jury niet eens. op een "normale"wedstrijd lukt dat vaak wel maar voordat wij de pony afgezadeld hadden was de rubriek voorbij en bij de jury afdeling mocht je nie tkomen.

Ik hoop dat de knhs het voorlegd aan hem en dan komt er misschien wel een gesprek.

maar ik vind sommige wel een beetje "simpel" zeggen dat je zomaar dat verschil kunt hebben maar realiseren die zich wel dat in principe bij die jury onze dochter daar "nooit"een winstpunt zou kunnen rijden immers ze had een prima proef gereden zoals de andere jury ook heeft laten zien in de punten.

Ik neem aan dat dit niet de bedeloeling is van op wedstrijd gaan als je van te voren al weet dat je geen wins tkunt rijden.

Wat moe tik immers zeggen tegen me dochter anders te doen als de ene jury wel tevreden is?

Wat je moet zeggen tegen je dochter? Dat ze het goed gedaan heeft en volgende keer beter. Er komen meer kampioenschappen en het is en blijft hobby ;)

[RIJ-ITP] Lynn met haar C pony Nikita op de Brabantse Kampioenschappen
Continuing doing what you always did while expecting another result is a definition of insanity
viewtopic.php?f=147&t=1575998


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers