Body protector in de Dressuurring, wat vinden juryleden???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mjoor

Berichten: 1024
Geregistreerd: 08-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 08:50

Ik heb wel eens met bodyprototector een proef gereden en kreeg 153 punten. Terwijl ik de wedstrijd erna (zonder BP) 205 punten reed.. Waren twee soortgelijke proeven. Ben toen maar direct gestopt met het rijden met en BP in de proeven..

vencedor
Berichten: 9350
Geregistreerd: 27-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 08:53

Lijkt me sterkt dat 153 krijgt door je bodyprotector.... ben je later naar de jury gestapt om te vragen? En als zo is heb je klacht ingediend bij knhs?

LK_2312

Berichten: 1591
Geregistreerd: 08-02-07
Woonplaats: Almelo

Re: Body protector in de Dressuurring, wat vinden juryleden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 09:10

Mijn paard is erg lang aan het flippen geweest op het voorterrein en heb altijd met losrijden in de B en L een bodyprotector aan gehad. Meestal werd hij wel rustig genoeg om hem af te doen voor de proef maar als ik het niet vertrouwde hield ik hem aan. Ik heb er nog nooit minder punten om gehad en iets van gehoord dat ik hem aan gehouden heb.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 09:12

Het maakt mij als jury echt helemaal niets uit. Zolang iets mag volgens de reglementen mag het van mij ook. Of dat nou een BP is of een jasje in luipaardprint met zebra laarzen. Als je je daar als ruiter fijn bij voelt dan zeker doen. Ik zal er niet minder of meer om gaan punten.

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 10:31

Nimber schreef:
Het maakt mij als jury echt helemaal niets uit. Zolang iets mag volgens de reglementen mag het van mij ook. Of dat nou een BP is of een jasje in luipaardprint met zebra laarzen. Als je je daar als ruiter fijn bij voelt dan zeker doen. Ik zal er niet minder of meer om gaan punten.


Dat vind ik nou fijn en leuk om te horen! :j
Ik wou dat echt elke jury zo dacht!

Mjoor

Berichten: 1024
Geregistreerd: 08-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 10:38

vencedor schreef:
Lijkt me sterkt dat 153 krijgt door je bodyprotector.... ben je later naar de jury gestapt om te vragen? En als zo is heb je klacht ingediend bij knhs?


Ik ben na de tijd nog naar de jury geweest en hij vertelde mij dat hij het paard ongehoorzaam vond (waar ik echt totaal niet bij kon, hij draafde waar hij moest draven, stapte waar hij moest stappen, en galoppeerde waar hij moest galopperen, liep netjes zijn voltes, liep nagevelijk, dus ik snapte niet waarom hij niet gehoorzaam was in deze B proef.) Wanneer hij weer gehoorzaam was kon ik de BP ook wel weer afdoen. :+

Ik heb het er verder maar bij gelaten.

naam
Berichten: 532
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 13:31

Nimber schreef:
Het maakt mij als jury echt helemaal niets uit. Zolang iets mag volgens de reglementen mag het van mij ook. Of dat nou een BP is of een jasje in luipaardprint met zebra laarzen. Als je je daar als ruiter fijn bij voelt dan zeker doen. Ik zal er niet minder of meer om gaan punten.


Dat is fijn om te lezen!!

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 13:45

Dit is dus een bp uit het iets duurdere segment (airowear), maar zo lelijke vind ik hem nou ook weer niet.
(stuk beter dan mijn equitheme die ik ervoor had, qua uiterlijk en draagcomfort)
https://lh3.googleusercontent.com/-u00x ... 3g0476.jpg
Ik rij overigens sinds HE vorig jaar zonder bp, tot die tijd reed ik overal en altijd met, dus ook op fotoshoot en wedstrijd.

1 x heel leuk commentaar gehad, bij mijn debuut in de L2.
1e proef doodbraaf paard, bij 30 graden ik erop met bp en rijjasje eronder.
(waarbij iedereen zich afvroeg wat ik met dat idiote ding deed)
2e proef vertrok ie ineens (eindresultaat 2 verliespunten...), maar jury gaf aan toen te snappen wat
ik in die smoorhitte met dat ding op dat paard deed en dat ze zich dat echt hadden afgevraagd bij de 1e proef :D :+ .

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 13:49

:) ik heb het in het verleden ook gedaan en aangezien dat het echt een draakje was kreeg ik daar ook alle begrip voor! en nooit een negatief jury lid gehad.... wel een stel wanabee anky's die hun menig wel klaar hadden en dan waren het volwassenen hoor!
ik stond er altijd boven je veiligheid en bescherming is no1! (en dan al het andere pas) 8-)

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Body protector in de Dressuurring, wat vinden juryleden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 23:25

Het zal mij een worst wezen of iemand wel of niet een bodyprotector aan heeft. Ik ben er toch om de proef te beoordelen?
Sommige jasjes en kleuren van dekjes en caps vind ik ook niet mooi, maar ik mag zoiets als jury niet afstraffen.

Eerlijk gezegd valt het me ook niet speciaal op als iemand een BP aan heeft.

paardje1983
Berichten: 1395
Geregistreerd: 04-01-12

Re: Body protector in de Dressuurring, wat vinden juryleden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 23:54

Ben geen jury, maar ben wel een voorstander als meer mensen een BP drageb tijdens de training of tijdens de wedstrijden. Gebruik hem zelf ook bij de trainingen en bij het zadelmak maken van de paarden.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 00:06

Dressuur is een jurysport. En mensen en ook juryleden( zijn net mensen immers) kunnen nooit 100% objectief zijn. Sommige houden van schimmels bijv en zullen daar onbewust hoger op punten. Een ander jurylid houdt juist helemaal niet van schimmels en beoordeeld onbewust lager.

En dat heb je met alles. Bodyprotector of niet. Je kunt het nooit voor alle juryleden goed doen.

Daarom heb je soms bij een goede proef minder punten. Dat is klote. Maar daar tegenover staat vast een proef die niet zo goed was en waar je hoge punten had.

Dus, je moet doen wat bij jou past. Waar jij je lekker bij voelt. En als je gewoon goed rijdt dan komen de punten ook vanzelf.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 21:30

Het maakt mij ook niet uit, het is toegestaan en als jij je er fijner en veiliger mee voelt dan met je hem gewoon aantrekken.
Ik vind het ook geen mooi gezicht, maar dat doet niet ter zake. :)

naam
Berichten: 532
Geregistreerd: 11-07-04

Re: Body protector in de Dressuurring, wat vinden juryleden???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 23:01

Dat het geen mooi gezicht is valt met een air bodyprotector nog wel mee. Ziet eruit als een bodywarmer. Ik had meer het gevoel dat juryleden door het dragen van de bodyprotector het idee zouden hebben dat je paard nog niet volledig onder controle is en je daardoor dus nog niet klaar bent voor wedstrijden. Maar dat zal dan wel een kronkel in mijn hoofd zijn, haha.

Mjoor

Berichten: 1024
Geregistreerd: 08-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 08:48

naam schreef:
Dat het geen mooi gezicht is valt met een air bodyprotector nog wel mee. Ziet eruit als een bodywarmer. Ik had meer het gevoel dat juryleden door het dragen van de bodyprotector het idee zouden hebben dat je paard nog niet volledig onder controle is en je daardoor dus nog niet klaar bent voor wedstrijden. Maar dat zal dan wel een kronkel in mijn hoofd zijn, haha.


Ik deel dit gevoel wel hoor.. ;)

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Body protector in de Dressuurring, wat vinden juryleden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:10

nu ik deel dat gevoel niet , waarom mag een cap wel en een body protector niet?
een echte kenner jury haalt haarfijn de echte goede combinaties er uit en ze horen je niet te veroordelen op een bp!

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:16

naam schreef:
Dat het geen mooi gezicht is valt met een air bodyprotector nog wel mee. Ziet eruit als een bodywarmer. Ik had meer het gevoel dat juryleden door het dragen van de bodyprotector het idee zouden hebben dat je paard nog niet volledig onder controle is en je daardoor dus nog niet klaar bent voor wedstrijden. Maar dat zal dan wel een kronkel in mijn hoofd zijn, haha.


Dat is in mijn ogen inderdaad een gedachte kronkel :D En als de jury een heel proefje kijkt zien ze heus wel hoe het gesteld is met de africhting.

Sommige mensen hebben zelf een dusdanig rugblessure dat het risico te groot is om zonder bodyprotector te rijden. In die gevallen heeft het dragen van een bodyprotector dus niets met het paard of de africhting te maken, maar kan het ook gewoon een doktersvoorschrift zijn.
Overigens kan je ook samen met je paard vallen en hoeft het niet altijd een stout paard te zijn.

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:22

Apple schreef:
Ik kan mij ergens voorstellen dat als je een niet goed passende BP hebt dat deze dan de ruiter belemmert in de bewegingen. Het hele plaatje kan er dan minder netjes uit zien en dat zie je als ruiter dan terug in de punten. .


Dat lijkt me sowieso onveiliger dan gewoon zonder bp :+

Ik kan me niet voorstellen dat je met bp minder punten zou krijgen.

Gruis

Berichten: 1310
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Body protector in de Dressuurring, wat vinden juryleden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 20:43

Als jury heb je er niet zo veel over te vinden. Het is toegestaan en daarmee is de kous af.
Ik denk dat juryleden professioneel genoeg zijn om zich door een bodyprotector niet volledig van de kaart te laten brengen :+

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 17:11

Ik ben jurylid en juich het gebruik alleen maar toe. Zeker bij kinderen. Ik zal er nooit minder om punten zowel bij volwassenen niet als bij kinderen.
Qua houding en zit denk ik dat 'n blokjes bp veel fijner zit dan die stugge planken.

ravanellie98
Berichten: 8
Geregistreerd: 14-09-14

Re: Body protector in de Dressuurring, wat vinden juryleden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 22:02

Ben zelf jury en vind het prima als men daarvoor kiest. Het is niet charmant maar wel veilig en daar gaat het om, zeker voor kinderen

MarjoSonny

Berichten: 56
Geregistreerd: 21-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 17:24

Elke jury is weer anders een elke jury denkt er weer anders over. Dus het is maar net welke jury je hebt

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Body protector in de Dressuurring, wat vinden juryleden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 17:51

Een te grote BP kan erg verbloemen hoe je daadwerkelijk zit,een passende lompe kan dit ook verbloemen,hier is het dus een moeilijk punt voor de jury.
Want iemand met een strak jasje is duidelijker te beoordelen.
Het zou dus in theorie kunnen dat je een lager punt voor dit onderdeel krijgt, omdat het niet te zien is, en bij sommige (slecht passende) je in een gedwongen houding zit.

Voor je houding zou je met een airjacket moeten rijden, maar ja dat ziet er dan net weer uit alsof je je boerenbodywarmer per ongeluk hebt aangelaten, die dingen zijn echt lelijk.

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Body protector in de Dressuurring, wat vinden juryleden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 17:55

Ik vind het volkomen oninteressant of je ermee rijdt of niet....het zal je punten niet beïnvloeden. Net als Nimber, al ga je gekleed in een hardroze jasje met paarse laarzen, helemaal goed. Het maakt mij niets uit. Je kunt een cap van 1500 euro opzetten of eentje van drie tientjes, mij zal het om het even zijn!

Het enige waar ik op let is dat je harnachement klopt, je sporen niet omgedraaid zitten (en ja dat komt heel vaak voor) en je je paard fijn voorstelt in de ring en bovenal gewoon lekker aan het rijden bent! Die punten komen echt vanzelf dan!

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 07:03

Moet wel zeggen, dat ik de laatste tijd ruitertjes zie, die de BP verkeerd dragen, waardoor hij gewoon niet meer veilig is.
Die rode stukken zitten er niet voor niets aan. Als je de rode stukken kunt zien, dan zit de BP niet op de juiste manier dicht en is de veiligheid juist eerder in gevaar, dan veilig.
Hier wijs ik mensen na de proef altijd wel op.
Je hebt dat ding aan voor de veiligheid, draag hem dan ook zo.