Vraag aan de jury: middengalop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Vraag aan de jury: middengalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 10:51

Ik rijd M1 met mijn paard en er wordt middengalop op de lange zijde en op de volte gevraagd.

Voor mijn gevoel rijd ik steeds eens uitgestrekte galop en markeer ik mijn overgangen. Ik voel dat mijn paard echt vertrekt en ook weer terug komt. Toch staat er steeds "te weinig" op het protocol. Mijn paard heeft van zichzelf een grote ruime galop, de verameling is meer een aandachtspuntje, die zou beter kunnen en daar werken we aan. Zou het kunnen zijn dat de arbeidsgalop dan nog meer verzameld moet en dat op die manier meer verschil kan tonen?

Met mijn vorige paard (fries nb) had ik hetzelfde gevoel maar daar kreeg ik wel een goed punt.

Ik begrijp dat het moeilijk beoordelen is als je mij niet ziet rijden, maar wat zijn veel gemaakte fouten en wat willen jullie exact zien om minstens een 7 te geven? Kijken jullie ook naar de halshouding zoals bij een uitgestrekte stap?

De jury was gisteren na de uitslag al weg, anders had ik het meteen gevraagd natuurlijk :)

The_Stig
Berichten: 887
Geregistreerd: 29-04-06

Re: Vraag aan de jury: middengalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 10:59

Paard mag niet te kort worden in de hals, te diep komen en op de voorhand gaan, dat zie je nogal eens. Moet bergop ruimer gaan galopperen zonder te versnellen. Het is moeilijk om een paard met een grote galop meer te verzamelen. Veel schakelen en zorgen dat de sprong goed blijft en het paard snel genoeg in de benen blijft. Echt verzamelen in de M1 hoeft nog niet, de markering met een paard dat een ruime galop heeft is soms iets lastiger. Als markering zou je een paar passen terug kunnen rijden en het paard wat kleiner laten galopperen en dan verruimen. Dus thuis oefenen op het een paar passen wat kleiner terug kunnen rijden in de galop met behoudt van impuls en sprong. Ook al is je arbeidsgalop dan bijna hetzelfde als de midden galop, visueel lijkt het dan anders.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 11:10

Bedankt voor de tips!

In draf had ik idd hetzelfde probleem, alleen maar groot en voorwaarts draven. Nu ligt het tempo stúkken lager, maar nog wel actief (normaal eigenlijk, maar voelt langzaam voor mij). De drafonderdelen zijn sterk verbeterd hierdoor, nu de galop nog dus :)

Dat te diep is ook erg herkenbaar :)* , komt denk ik ook omdat het tempo te hoog ligt en de passen al ruim zijn én dan moet ie nog meer verruimen. Dat gaat dus niet. Had ie in draf ook. Het moet dus allemaal meer gecontroleerd en gedragen.

#gaatoefenen

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 11:47

Dat verzamelen in de arbeidsgalop voor het verruimen, in welke mate mag dat? Als de galop correct blijft mag je zoveel mogelijk verzamelen in je arbeidsgalop om contrast te tonen?

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Vraag aan de jury: middengalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:41

Duidelijk verruimen en duidelijk de overgang terug maken. Ik zie vaak middengalop waar amper wordt verruimd of geen duidelijke overgang naar arbeidsgalop wordt gemaakt. De paarden denderen dan door in middengalop

The_Stig
Berichten: 887
Geregistreerd: 29-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:51

Kahawa schreef:
Dat verzamelen in de arbeidsgalop voor het verruimen, in welke mate mag dat? Als de galop correct blijft mag je zoveel mogelijk verzamelen in je arbeidsgalop om contrast te tonen?


Je moet dat natuurlijk niet overdrijven. De bedoeling is natuurlijk dat je vanuit arbeidsgalop een overgang maakt naar midden galop en weer terug naar arbeidsgalop. Maar om te markeren een stukje terug rijden om verschil te tonen zal je over het algemeen minder op aangekeken worden dan te weinig verschil tonen. Voordeel van wat verzamelen is ook dat je ze wat meer op het achterbeen zet en zo ook een meer bergop midden galop krijgt.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Re: Vraag aan de jury: middengalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 14:50

Zorg inderdaad dat je de overgang náár de middengalop en de overgang terug duidelijk markeert, paard mag iets meer lengte in de bovenlijn pakken maar moet wel in balans blijven en de sprongen moeten duidelijk over meer bodem. Vooral dat laatste zie je weinig gebeuren, paarden gaan dan wel harder en wellicht dat dat de ruiters ook het gevoel geeft dat er genoeg gebeurt, maar qua absolute verruiming is het dan onvoldoende. Je mag ervoor en erna ook best de galop ietsje meer sluiten dan 'arbeidsgalop' om meer te markeren en voor een puntje hoger te gaan, maar let dan wel op dat je voldoende sprong (zuiverheid!) en activiteit overhoudt. Doe dit dus alleen als het ook echt kan, anders loop je het risico het cijfer juist naar beneden te halen.

Heb je je proeven wel eens gefilmd en onderdeel voor onderdeel terug gekeken met je protocol(len) erbij?

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 15:01

Nee nog niet, maar ik kan dit natuurlijk tijdens het rijden thuis ook eens laten filmen. Het is net wat jij zegt, voor mijn gevoel zit ik bijna in rengalop ;( maar als dat zo ongecontroleerd gaat verliest hij natuurlijk ook zijn balans. Ik denk dat als ik overall het tempo omlaag haal in de galop het al beter zal gaan, maar dit is best moeilijk bij mijn paard nog, ja als ik het een paar keer achter elkaar herhaal doet ie het wel haha, maarja, in de proef heb je maar 1 kans. Dan kan ik idd ook die bovenlijn proberen wat langer te maken en kan ik de overgang beter markeren. Uiteindelijk zal het dan zijn zoals de Stig zegt, het verschil met de arbeidsgalop zal uiteindelijk niet zo groot zijn omdat hij al heel ruim galoppeert, maar door bij de overgangen net wat meer te verzamelen lijkt het verschil groter.

miicchhellee

Berichten: 1341
Geregistreerd: 06-09-11
Woonplaats: Kerkrade, Zuid Limburg

Re: Vraag aan de jury: middengalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 15:06

Ik zit zelf ook met hetzelfde probleem, alleen dan in de L1.
We galopperen vrij verzameld al, en rijden dan groot met balans weg, en rijden dan mooi weer naar de verzameling terug.
Echter krijg ik vaak op mijn staaltje meer sprongen midden galop (rij minimaal n halve volte echte midden galop, op de late "kwartjes" rij ik weg en terug). Ik en mijn instructrice snappen er niks van aangezien het maar gaat om enkele sprongen.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 15:10

Als hij al zo'n grote galop heeft let dan wel heel goed op als je net wat meer terug rijdt dat je voldoende sprong en 3 takt behoudt, je ziet dan heel vaak dat de paarden juist traag en tegen 4-takt aan gaan galopperen en dat haalt echt je cijfer omlaag (Skala!). Dan kun je nog beter 'tevreden' met het 6-je zijn, dit gewoon meer tijd en training geven en iets wat jullie goed kunnen nóg beter maken. Misschien zijn er wel onderdelen waar je bijna altijd een 7 of 8 op scoort die je met wat extra finetuning nog een punt omhoog kan halen :) ?

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: Vraag aan de jury: middengalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 15:45

Hij heeft een prachtige galop met veel sprong en takt, dus daar ben ik niet bang voor en thuis pakt hij de verzameling na schakelwerk al wat beter op. Dat vind ik meteen ook het mooie aan wedstrijd rijden, de grootste verbeterpunten komen gelijk in je punten tot uiting. Uiteraard werk ik hier ook met mijn instructrice aan en vind ik het fijn om te horen hoe een jury het nou ziet in de ring en wat de valkuilen zijn zodat ik nog meer proefgericht kan trainen. Had voor het onderdeel ´galop´ een 7 gisteren. En 8´en voor de middendraf en uitgestrekte stap, dus in die gangen kunnen we het al wel ;)