Knoop in teugels- toegestaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gruis

Berichten: 1310
Geregistreerd: 30-01-13

Knoop in teugels- toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 20:25

Hallo mede-juryleden!
Als beginnend jurylid loop je af en toe nog tegen lastige momenten aan. Zo rijdt een meisje bij ons van stal met een knoop in haar springteugels. Ze heeft zegmaar een beide kanten een knoop zitten. Zij heeft dit zodat de teugels niet uit haar handen glijden.
Nu zegt het reglement dat "in géén enkele klasse het gebruik van een voorziening, die als een lus of handvat kan worden aangemerkt, is toegestaan."
Betekent dit dan dat de knopen ook niet toegestaan zijn? En wat zouden jullie in de praktijk hieraan doen?
Ben erg benieuwd naar de reacties!

fleurtjeuh
Berichten: 10317
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Knoop in teugels- toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 20:27

Een knoop in de teugels lijkt mij niet toegestaan, gezien de knoop als 'stop/handvat' wordt gebruikt.

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Knoop in teugels- toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 20:30

Knoop is niet echt een lus of handvat wat je dus vasthoud op andere manieren.. Voor volle zekerheid zou ik toch de KNHS een mailtje hierover sturen.

Ze kan natuurlijk ook teugels laten maken met dikkere stopjes, dan ziet het er minder uit als een knoop maar wel hetzelfde idee natuurlijk.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Knoop in teugels- toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 17:47

Oei, dat is een goeie. Ik heb nog niet eerder iemand in de ring gehad die op deze wijze een knoop in de teugels had. Ik zou het wel aanmerken als een soort handvat/voorziening, aangezien zij daardoor de teugels niet door kan laten glijden. Maar inderdaad, even de KNHS mailen en je weet het antwoord.

Peelie

Berichten: 13417
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Knoop in teugels- toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 17:49

Ik ben geen jurylid, maar als wedstrijdruiter zijnde zou ik zeggen dat het niet is toegestaan.

Het werkt toch als een hulpmiddel om de teugel makkelijker vast te houden.

Milord

Berichten: 603
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Re: Knoop in teugels- toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 20:54

De hele springteugel zou dan niet toegestaan zijn? Al die knopjes die erop zitten kan je als hulp gebruiken tegen het glijden van de teugels.
Ik rij echter geen wedstrijden dus ken ook de regels ervan niet. Zoals ik het lees is het niet toegestaan maar sta dan ook de hele springteugel niet toe. Dressuur rijden doe je dan met dressuur teugels thuis kan je dan oefenen met springteugels.

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 14:59

Die knopen horen niet in de teugel en zijn er ingelegd met als doel het doorglijden van de teugel te voorkomen. Ik zie deze knopen dus als een voorziening die als handvat aangemerkt kan worden. En dan is dan gewoon onderstaande van toepassing:

Wedstrijdreglement Dressuur, Artikel 128-Strafpunten lid 2 schreef:
e. Bij gebruik van niet toegestane hulpmiddelen tijdens de proef, die echter wel toegestaan zijn bij het losrijden, dient dit onmiddellijk hersteld te worden, bestraft te worden als een vergissing en dient de proef opnieuw begonnen te worden. Indien een deelnemer niet in de voorgeschreven kleding of met het voorgeschreven harnachement de ring betreedt, moet dit onmiddellijk hersteld worden. De jury dient deze onregelmatigheid te beoordelen als een vergissing in de proef en de proef dient opnieuw begonnen te worden in de voorgeschreven kleding of het voorgeschreven harnachement. Als de deelnemer de hulpmiddelen, de kleding of het harnachement niet kan corrigeren, mag de jury het opnieuw beginnen van de proef niet toestaan en volgt uitsluiting. Bij het gebruik van hulpmiddelen die niet zijn toegestaan volgens dit reglement volgt uitsluiting van de combinatie.
f. Wanneer de jury verzuimd heeft in te grijpen vóór de inzet van het 3e onderdeel, mag de combinatie de proef verder uitrijden, zonder verdere consequenties voor de beoordeling, echter met het aanrekenen van een vergissing op deze overtreding. Zou dit de 3e vergissing zijn, dan volgt alsnog uitsluiting.

Dus bij voorkeur voor de proef de knopen uit de teugels laten halen of andere teugel eraan. Als dit niet kan: niet starten. Zie je het niet op tijd, dan bij het onderdeel verzorging een vergissing aanrekenen. Omdat het een ponyruiter betreft kan je nog overwegen de amazone buiten mededinging te laten starten.

Gruis

Berichten: 1310
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 22:26

Roodvos schreef:
Die knopen horen niet in de teugel en zijn er ingelegd met als doel het doorglijden van de teugel te voorkomen. Ik zie deze knopen dus als een voorziening die als handvat aangemerkt kan worden. En dan is dan gewoon onderstaande van toepassing:

Wedstrijdreglement Dressuur, Artikel 128-Strafpunten lid 2 schreef:
e. Bij gebruik van niet toegestane hulpmiddelen tijdens de proef, die echter wel toegestaan zijn bij het losrijden, dient dit onmiddellijk hersteld te worden, bestraft te worden als een vergissing en dient de proef opnieuw begonnen te worden. Indien een deelnemer niet in de voorgeschreven kleding of met het voorgeschreven harnachement de ring betreedt, moet dit onmiddellijk hersteld worden. De jury dient deze onregelmatigheid te beoordelen als een vergissing in de proef en de proef dient opnieuw begonnen te worden in de voorgeschreven kleding of het voorgeschreven harnachement. Als de deelnemer de hulpmiddelen, de kleding of het harnachement niet kan corrigeren, mag de jury het opnieuw beginnen van de proef niet toestaan en volgt uitsluiting. Bij het gebruik van hulpmiddelen die niet zijn toegestaan volgens dit reglement volgt uitsluiting van de combinatie.
f. Wanneer de jury verzuimd heeft in te grijpen vóór de inzet van het 3e onderdeel, mag de combinatie de proef verder uitrijden, zonder verdere consequenties voor de beoordeling, echter met het aanrekenen van een vergissing op deze overtreding. Zou dit de 3e vergissing zijn, dan volgt alsnog uitsluiting.

Dus bij voorkeur voor de proef de knopen uit de teugels laten halen of andere teugel eraan. Als dit niet kan: niet starten. Zie je het niet op tijd, dan bij het onderdeel verzorging een vergissing aanrekenen. Omdat het een ponyruiter betreft kan je nog overwegen de amazone buiten mededinging te laten starten.


Ja, toch wel dus hè? Ik vind het echt ontzettend moeilijk. Moet ook zeggen dat als je het niet weet je het haast niet kan zien, omdat ze haar handen hier natuurlijk overheen heeft.
In de praktijk dus als vergissing aanmerken.
Overigens is het geen ponyruiter hoor. Ik snap de verwarring door het woord 'meisje' maar ik bedoel een meisje van 22 :-)

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Knoop in teugels- toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 22:28

'Meisje' van 22 vind ik dan weer een hele andere zaak.. dacht eerder aan iemand van jaar of 6/7/8...
Dan veranderd de zaak en zou ze toch wel zonder knopen moeten kunnen.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Knoop in teugels- toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 22:41

Als er zulke knopen in de teugels nodig zijn tegen doorglijden, staat er dan niet een beetje veel druk op de teugels?

Kan ook dat ze iets heeft aan haar handen waardoor ze deze niet goed kan sluiten.
Ik kan 's winters met m'n artrose handjes ook moeilijk grip krijgen.

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 11:42

Ja, ik zou hier gewoon net zo mee omgaan als vergeten beenschermers, zwepen oid. Helemaal omdat het een volwassen amazone betreft. Daar mag je wel gewoon de regels handhaven hoor, anders wordt het een puinhoop.

Wat ik in de praktijk probeer te doen als ik iets bijzonders waarneem en als daar de mogelijkheid voor is: ik ga direct na het afgroeten en voor het geven van de eindcijfers even een praatje maken met de deelnemer. Ik kom daarbij gelijk terzake op de manier "hard op de zaak, zacht op de mens". In dit geval zou ik dus zeggen "ik zie dat je knopen in je teugels hebt, is daar een bijzondere reden voor?" Afhankelijk van wat er dan komt kan je besluiten hoe je verder gaat en hoe je gaat beoordelen. Is het idd enkel "gemakzucht" en "teugels vast kunnen houden" dan ben ik wel streng, en zou dan ik in dit geval voor verzorging geven een 6 (-2) en voor houding en zit max. een 5 met de opmerking "zit niet onafhankelijk".

Krijg je idd zoiets als wat LBLGypsyCobs aangeeft, dan kun je verwijzen naar de KNHS en dat ze wellicht in aanmerking komt voor een keuring voor aangepast sporten/middelen. Lang niet iedereen weet dat deze mogelijkheden er zijn. Dan zou je voor houding en zit een 6 kunnen geven met "weinig balans" en geef je bijvoorbeeld voor verzorging een 8 (-2).

Ik zwaai in dergelijke gevallen wel met mijn reglement, geef aan dat dit niet is toegestaan en dat je dat als een vergissing gaat aanrekenen. Ook waarschuw ik dat bij een andere jury het tot uitsluiting kan leiden, en dat dat toch jammer zou zijn.
Die vergissing aanrekenen zou ik in elk geval doen, want:
- de deelnemer doet iets wat niet is toegestaan
- als andere deelnemers het hebben gezien en "verhaal" komen halen, kan je altijd aangeven dat je het conform reglement als vergissing hebt aangerekend.

Maar ik begrijp dat je het als beginnend jurylid moeilijk vindt. Dit soort situaties krijg je nooit op de cursus :+ .

CalvinenGino

Berichten: 3482
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Berg aan de Maas, Zuid-Limburg

Re: Knoop in teugels- toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 11:47

Ik heb ook gewoon een knoop in mijn teugels, zowel dressuur- als springhoofdstel
Nog nooit een opmerking overgehad.
En gezien in de proef vooral, mijn teugels uit mijn handen glijden, is dit voor mijn een meetpunt.
Ik wordt er weer aan herinnert dat ik ze korter moet pakken.

xMyrth

Berichten: 2800
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Re: Knoop in teugels- toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 12:02

Ik ben geen wedstrijdruiter, maar:

CalvinenGino: als het als meetpunt fungeert, kun je ook een klein stipje zetten of een elastiekje om je teugels doen, dat wordt je er ook aan herinnert. Volgens mij gaat het er hier om dat je houvast hebt aan de knoop en dat is niet de bedoeling.

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Knoop in teugels- toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:30

Nee het mag niet.

Aan de andere kant als je ze in je handen houdt weinig jury's die het zien.

En inderdaad zoals hierboven wordt gezegd, als je met springteugels rijdt dan weet je ook waar je moet pakken bij "korte teugels" dat gaat autmatisch en zitten ook stopjes op, geen excuus dus om knopen te leggen.

Gruis

Berichten: 1310
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 20:05

Roodvos schreef:
Ja, ik zou hier gewoon net zo mee omgaan als vergeten beenschermers, zwepen oid. Helemaal omdat het een volwassen amazone betreft. Daar mag je wel gewoon de regels handhaven hoor, anders wordt het een puinhoop.

Wat ik in de praktijk probeer te doen als ik iets bijzonders waarneem en als daar de mogelijkheid voor is: ik ga direct na het afgroeten en voor het geven van de eindcijfers even een praatje maken met de deelnemer. Ik kom daarbij gelijk terzake op de manier "hard op de zaak, zacht op de mens". In dit geval zou ik dus zeggen "ik zie dat je knopen in je teugels hebt, is daar een bijzondere reden voor?" Afhankelijk van wat er dan komt kan je besluiten hoe je verder gaat en hoe je gaat beoordelen. Is het idd enkel "gemakzucht" en "teugels vast kunnen houden" dan ben ik wel streng, en zou dan ik in dit geval voor verzorging geven een 6 (-2) en voor houding en zit max. een 5 met de opmerking "zit niet onafhankelijk".

Krijg je idd zoiets als wat LBLGypsyCobs aangeeft, dan kun je verwijzen naar de KNHS en dat ze wellicht in aanmerking komt voor een keuring voor aangepast sporten/middelen. Lang niet iedereen weet dat deze mogelijkheden er zijn. Dan zou je voor houding en zit een 6 kunnen geven met "weinig balans" en geef je bijvoorbeeld voor verzorging een 8 (-2).

Ik zwaai in dergelijke gevallen wel met mijn reglement, geef aan dat dit niet is toegestaan en dat je dat als een vergissing gaat aanrekenen. Ook waarschuw ik dat bij een andere jury het tot uitsluiting kan leiden, en dat dat toch jammer zou zijn.
Die vergissing aanrekenen zou ik in elk geval doen, want:
- de deelnemer doet iets wat niet is toegestaan
- als andere deelnemers het hebben gezien en "verhaal" komen halen, kan je altijd aangeven dat je het conform reglement als vergissing hebt aangerekend.

Maar ik begrijp dat je het als beginnend jurylid moeilijk vindt. Dit soort situaties krijg je nooit op de cursus :+ .


Dat laatste klopt inderdaad! En in dit soort situaties is dat heel erg lastig.
Erg bedankt voor je uitgebreide antwoord. Hier heb ik zeker wat aan!

Voor degene die vroeg of er dan niet heel veel druk op de teugels stond: ja, dat staat er inderdaad wel := ...

bertie

Berichten: 1848
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Bunderhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 13:15

Onlangs had ik een Z2 pony-amazone in de ring die ook internationaal dressuur rijdt. Zij en haar vader vertelden dat er bij de controle bij internationale wedstrijden nooit iets van werd gezegd.
Ik heb een foto gemaakt van de knoop en het rubber knolletje en de vraag aan de KNHS voorgelegd.
Het antwoord was duidelijk. Het is NIET toegestaan.

Wordt in de ring gestart met een optoming die/ harnachement dat op het voorterrein dan wordt dat aangemerkt als een vergissing.
Wordt daarentegen gestart met optoming die/ harmachement dat ook op het voorterrein niet is toegestaan, dan volgt uitsluiting.

Gruis

Berichten: 1310
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 17:15

bertie schreef:
Onlangs had ik een Z2 pony-amazone in de ring die ook internationaal dressuur rijdt. Zij en haar vader vertelden dat er bij de controle bij internationale wedstrijden nooit iets van werd gezegd.
Ik heb een foto gemaakt van de knoop en het rubber knolletje en de vraag aan de KNHS voorgelegd.
Het antwoord was duidelijk. Het is NIET toegestaan.

Wordt in de ring gestart met een optoming die/ harnachement dat op het voorterrein dan wordt dat aangemerkt als een vergissing.
Wordt daarentegen gestart met optoming die/ harmachement dat ook op het voorterrein niet is toegestaan, dan volgt uitsluiting.


Hartelijk dank voor je reactie! Dat er zelfs op dat niveau onduidelijkheid over is, ongelooflijk.
Dit laatste is hier dus het geval, als ik het goed begrijp? Dat is niet niks zeg.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Knoop in teugels- toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 17:16

Ik heb het ook al zien voorbijkomen op dressuurwedstrijd... Geen idee of het mag.

bertie

Berichten: 1848
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Bunderhee

Re: Knoop in teugels- toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 20:17

Oeps, ik zie dat er iets is weggevallen. Hoofdletters is toegevoegde tekst.

Het moet zijn:
Wordt in de ring gestart met een optoming die/ harnachement dat op het voorterrein IS TOEGESTAAN dan wordt dat aangemerkt als een vergissing.
Wordt daarentegen gestart met optoming die/ harmachement dat ook op het voorterrein niet is toegestaan, dan volgt uitsluiting.