Lesgeven op een manege

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Lesgeven op een manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 21:06

Hoi Bokkers!

Ik zit met een dilemma en hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik geef al sinds een jaar of 8 les op een manege, ik heb echter nooit mijn diploma daarvoor gehaald. Nu ben ik verhuisd en zou ik hier heel graag het lesgeven weer op willen pakken, maar ik merk dat er overal mensen gevraagd worden met ofwel ORUN ofwel Deurne. Nu wil ik het zelf natuurlijk ook graag volgens de regels en veilig doen, dus zou ik graag ergens een certificaat of diploma halen. Ik ben ook zeker niet te beroerd om daar tijd en geld in te steken! Nu heb ik al een paar keer wat rondgeneusd op de KWPN site, maar wat ik daar tegenkom is bijna niet te betalen! Al de toetsen die je moet doen, en dan ook nog zelf een paard zien te regelen wat op behoorlijk niveau loopt... Dat is voor mij gewoonweg niet te doen, en zeker niet rendabel. Ik gaf altijd enkele uurtjes les op zaterdag en kreeg daarvoor een tientje per uur. Voor ik dan de investering heb terugverdiend ben ik jaren verder!

Ik ben nieuwsgierig hoe jullie dat doen. Ik kan me bijna niet voorstellen dat iedereen die enkele uurtjes manegelessen geeft zo veel geld op zijn/haar bankrekening heeft staan.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben er zeker voor om ook op maneges het niveau van lesgeven zo hoog mogelijk te houden. Maar ik kan me indenken dat er meer mensen zijn die niet professioneel fulltime in de paarden werken, maar wel een diploma willen.

Dus: hoe doen jullie dat? :)

Anoniem

Re: Lesgeven op een manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:12

Veel instructeurs op maneges hebben inderdaad Deurne of ORUN gedaan. Ik zou ook graag mijn diploma halen maar ik kan dat gewoon niet betalen... Daarnaast heb ik ook geen paard wat ik voor de ORUN zou kunnen gebruiken dus dat houdt ook op voor mij.

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Re: Lesgeven op een manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:16

Vroeger had je nog de Orun niveau 2 zonder eigen rijden. Dat was niet zo duur en je had geen paard nodig. Veel manege instructeurs hebben dat diploma. Maar die bestaat niet meer.

Er is sinds kort ook een FNRS instructeursopleiding. Een jaar lang één keer per maand een cursusdag en je kan zowel voor het toelatingsexamen als voor de opleiding zelf op locatie een geschikt paard huren. Maar werknemers van een FNRS bedrijf hebben voorrang.

Angelkisssss

Berichten: 516
Geregistreerd: 15-02-07
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:19

Misschien luxe hoor, dat weet ik niet. Maar ik heb de orun gedaan en dat is betaald door de stal waar ik les gaf. Het is een investering door hun, maar geeft ze wel een gediplomeerde instructrice. Wat verzekeringstechnisch ook wel fijn is natuurlijk. Nog een groot voordeel is dat de orun op stal werd gegeven. Dus veel stal genoten die wilde rijden voor je ;-).
Is wel de oude orun, is al 10 jaar geleden denk ik.
Laatst bijgewerkt door Angelkisssss op 09-04-14 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:19

Ik zit met hetzelfde probleem, blijf dit even volgen!

MissChrys

Berichten: 224
Geregistreerd: 16-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:20

Is het geen optie om prive les te geven voor €25 per half uur en hiervan je opleiding te betalen (eerst even sparen)?

JenW

Berichten: 2597
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Beuningen,GLD

Re: Lesgeven op een manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:21

Je kan ook kijken bij de site van de KNHS.
Of kijken via een opleiding, ik volg de orun via school! ;)

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:24

MissChrys schreef:
Is het geen optie om prive les te geven voor €25 per half uur en hiervan je opleiding te betalen (eerst even sparen)?

Ik denk dat weinig mensen 25 euro betalen voor een half uur en dan ook nog eens van een instructrice zonder diploma's...
Ik vraag me ook altijd af hoe al die mensen aan dat geld komen...

roombolletje
Berichten: 1212
Geregistreerd: 06-06-12
Woonplaats: Daar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:24

MissChrys schreef:
Is het geen optie om prive les te geven voor €25 per half uur en hiervan je opleiding te betalen (eerst even sparen)?

€25 euro per half uur ???? :wow:
Ik vind dat toch behoorlijk prijzig.

DeEenhoorn
Berichten: 2936
Geregistreerd: 23-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:24

25 euro per halfuur is voor een ongediplomeerd iemand waarschijnlijk wat te hoog volgens velen :)
ik zou het op 17.50 gooien dan ;)

MissChrys

Berichten: 224
Geregistreerd: 16-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:25

Nou bij ons in de omgeving is dat vrij standaard (helaas)

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:25

MissChrys schreef:
Is het geen optie om prive les te geven voor €25 per half uur en hiervan je opleiding te betalen (eerst even sparen)?


:') Dan zal je wel op een heel behoorlijk niveau les moeten geven anders betaalt natuurlijk niemand dat.

Ts, je kunt via de FNRS iets gemakkelijker een opleiding doen dan via de KNHS (KWPN heeft er niets mee te maken overigens). De FNRS richt zich op manegeruiters en instructeurs en gaat er daarom niet direct vanuit dat je een eigen paard hebt en/of wedstrijden rijdt. Het gemakkelijkst is volgens een bedrijf te zoeken waar je kunt gaan werken en dan de opleiding doen, maar op de site is er wel het eea over te vinden.

AnnemiekvM

Berichten: 8246
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Lesgeven op een manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:27

Ik heb mijn MMI diploma gehaald. Speciaal gericht op manegelessen.
Daarvoor moet je wel L1 met punt zijn. Verder hoef je bij het examen niet te rijden.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:29

Betaald lesgeven zonder papieren zou ik niet meer doen. Als er wat gebeurd dan komt de verzekering bij jou verhaal halen.
En dan gaat het niet om een paar tientjes.

Je enige optie is een opleiding via fnrs, via knhs zul je eerst winstpunten in L dressuur en meen ik ook L springen moeten rijden en een paard van minimaal 1.60 hebben.

De toelatingseisen zijn steeds strenger geworden en helaas voor jou bestaat de opleiding basisinstructeur niveau twee zonder rijden niet meer.

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Re: Lesgeven op een manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:38

Je hoeft voor de KNHS geen punten te hebben hoor, voor de opleiding basissport niet in elk geval, wedstrijdsport wel. Je moet een toelatingsexamen doen.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 00:18

FNRS kost alsnog bijna 1500 euro.. -O-

xanthos111
Berichten: 471
Geregistreerd: 30-01-13
Woonplaats: Erpe-Mere ( België)

Re: Lesgeven op een manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 00:26

Ik weet niet hoe het zit met de regeling en diploma's in Nederland , of de prijzen van zo een opleiding. Maar hier in België kan je in Sint-Niklaas een Syntra opleiding volgen van 1 jaar als "zelfstandig instructeur paardrijden" misschien iets voor jou? ligt niet zo ver van de grens met Nederland :) http://www.syntra-mvl.be/opleiding/3147

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Re: Lesgeven op een manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 09:46

Je werkt niet bij een FNRS bedrijf? Want dan krijg je 500 euro korting. Maar het blijft helaas een prijzig gebeuren. Bij mij wordt het ook door het bedrijf waar ik werk betaald, omdat ze me graag als instructeur willen hebben.

Sting

Berichten: 12858
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Lesgeven op een manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:47

Zit met hetzelfde probleem... Hopeloos dat ze de oude ORUN eruit hebben gegooid. Als ik dat eerder had geweten was ik hem nog gauw gaan halen voor het programma veranderde.
Heb het niet nódig, zou wel heel handig zijn. Dus voor mij gaat het over helaas... Wie weet, als ik ooit geld over heb (maar alsnog: 2000 euro investering vind ik behoorlijk).

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 15:33

Het is toch eigenlijk raar, dat er blijkbaar wel veel animo is voor zo'n soort cursus.. Maar dat er niet voorzien wordt in die behoefte? Ik ken weinig mensen die 2000 euro zouden willen neerleggen om elke zaterdag een paar uurtjes les te geven. Nu wordt dus alleen maar in de hand gewerkt dat mensen zonder diploma daar gaan staan.. :?

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 17:10

DeEenhoorn schreef:
25 euro per halfuur is voor een ongediplomeerd iemand waarschijnlijk wat te hoog volgens velen :)
ik zou het op 17.50 gooien dan ;)

Dat zou ik absoluut niet betalen voor iemand die ongediplomeerd is. Tenzij diegene zichzelf bewezen heeft door op zeer hoog niveau zelf ook te kunnen rijden.

Ik betaal nu minder voor een vol uur les, inclusief de bak erbij en ook nog van iemand die behoorlijk gerenommeerd is in onze regio.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Lesgeven op een manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 17:41

€17,50 voor een uur inclusief btw is dan weer heel weinig voor iemand die ervan moet leven.

Ik weet niet wat voor je werk je verder doet TS maar opleidingen zijn vaak voor een groot gedeelte belastingaftrekbaar dus als je het geld bij elkaar kun krijgen ben je het daarna niet kwijt.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Lesgeven op een manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 11:26

Het zou voor mij puur als bijbaantje zijn, voor de leuk. Vandaar ook dat ik schrik van de bedragen die eerst geïnvesteerd moeten worden.

Ik zie om me heen ook veel mensen die het voor enkele dagen/uren in de week doen en vraag me dus echt af of die dat bedrag gewoon neergeteld hebben of dat die daar zonder diploma staan..

Babootje

Berichten: 26239
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:42

Sanned schreef:
Vroeger had je nog de Orun niveau 2 zonder eigen rijden. Dat was niet zo duur en je had geen paard nodig. Veel manege instructeurs hebben dat diploma. Maar die bestaat niet meer..


En terecht. Goed dat het kwartje is gevallen dat je - om les te geven - zelf ook een goede praktische basis moet hebben.
Maar idd de opleiding is nu vrij kostbaar, zeker als je ook nog de vooropleiding moet doen omdat je niet aan de toelatingseisen voldoet.

Sanned schreef:
Er is sinds kort ook een FNRS instructeursopleiding. Een jaar lang één keer per maand een cursusdag en je kan zowel voor het toelatingsexamen als voor de opleiding zelf op locatie een geschikt paard huren. Maar werknemers van een FNRS bedrijf hebben voorrang.


Dit is idd ook een mogelijkheid. Maar je kunt ook een andersoortige opleiding doen. Ook een papiertje Centered Riding of Antoine de Bodt instructeur voldoet en wordt in het algemeen geaccepteerd. Het belangrijkste voor een manegeaccomodatie is de verzekering.

mala26

Berichten: 4992
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Lesgeven op een manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:58

Ik heb zelfs drie verschillende cursussen gevolgd van het KNHS orun.... Laten we er het op houden dat het een behoorlijke smak geld was. Maar heb die cursussen wel verspreid gevolgd in 10 jaar, dat helpt. De oude basis cursus zonder rijden hebben ik 10 jaar geleden behaald toen ik de opleiding volgde aan het groenhorst. toen kregen wij nog een korting van 250 euro, dat scheelt al een boel. Ik heb alle opleidingen zelf moeten betalen, en voor mij was het (zeker het eerste diploma) noodzaak om te halen voor mijn werk. Ik heb elke maand geld op zij gezet om de cursussen te kunnen betalen.
Nu is idd de hele boel op zijn kop gezet maar je behaalt nu geen diploma meer voor 1 cursus maar certificaten voor verschillende onderdelen waar je je ook apart voor moet inschrijven, misschien kan je onderdeel voor onderdeel volgen? en op die manier de kosten wat spreid? ben je wel langer bezig maar zou je zeer aanraden om wel een diploma te behalen want als er een keer wat gebeurt in je les dan kan de verzekering alles van jou persoonlijk claimen en dan heb je pas helemaal een groot probleem.