Lesgeven op een manege

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 12:02

Jasmijn159 schreef:
FNRS kost alsnog bijna 1500 euro.. -O-


investeren kost altijd tijd en geld. Ik heb een 3 jarige instructeursopleiding gedaan en ben daar 7500 voor kwijt. Maar het is me iedere cent waard. Plus dat ik mij gewoon kan verzekeren :)

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Lesgeven op een manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 16:02

Ik snap wel dat als je dit fulltime doet, in de paardensector werkt, dat het dan zeker de moeite waard is!

Alleen hoe doen die mensen dat, die gewoon voor de fun op zaterdagmiddag kinderen leren pony rijden?

Papiertje centered riding zal ik eens uitzoeken, klinkt als een goede oplossing!

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Lesgeven op een manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 16:15

Maar als iedereen dat voor de fun zou kunnen doen dan zou ik toch geen opleiding hoeven doen?

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 16:21

Tja, de regeling is inderdaad erg anders geworden. Ik heb toen ook de orun gedaan (basis) maar betaalde 600,-. Ook geld maar iets minder heftig als wat er nu wordt gevraagd. Overigens, als je al een tijd les geeft en al voldoende basiskennis hebt over bepaalde zaken kun je er ook voor kiezen om enkel het examen te doen. Scheelt een smak geld!

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 16:24

Jasmijn159 schreef:
Papiertje centered riding zal ik eens uitzoeken, klinkt als een goede oplossing!


De Centered Riding instructeursopleiding kost ook ruim 1100 euro. Bovendien moet je om CR-instructeur te mogen blijven minimaal om het jaar een bijscholing volgen van ruim 500 euro.

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 16:24

Mocht je meer info vinden voor goedkopere opties, zou je dan linkjes/info willen plaatsen? Hier ook nog steeds op zoek, maar verzekeraars vragen ORUN, terwijl ik heel wat meer ervaring heb....

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Lesgeven op een manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 16:25

niet alleen ORun, er zijn meerdere opleidingen waarbij je je kunt verzekeren, Voest, Dressuur Natuurlijk, Marijke de Jong

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 22:27

Centered Riding valt financieel idd in dezelfde categorie..

Caira schreef:
Maar als iedereen dat voor de fun zou kunnen doen dan zou ik toch geen opleiding hoeven doen?

Misschien begrijp ik je opmerking verkeerd? Maar ik kreeg een beetje de neiging om me te verdedigen.

Ik vind zeker niet dat over lesgeven aan kinderen licht gedacht mag worden! En ik vind het goed dat niet elke randdebiel in de bak kan gaan staan en dat er de laatste tijd meer aandacht voor is. Alleen kan ik me voorstellen dat dit soort bedragen niet op te brengen zijn voor mensen die het lesgeven als bijbaan zien. En mensen die geen eigen paard hebben, laat staan wedstrijden hebben gereden.

Ik ben zelf student, 23, geef al bijna 8 jaar les en heb bijna allemaal tevreden klantjes en een tevreden baas. Altijd paarden voor anderen gereden, dressuur tot springen tot endurance en dravers. Nooit officieel gestart en geen paard beschikbaar voor ORUN oid.

Dat betekent dus dat voor mensen zoals ik, zoals er volgens mij nog veel meer zijn, het praktisch onmogelijk wordt om 'legaal' les te geven. En dat betekent dus ook dat mijn baas 'gedwongen' wordt om óf een onwijs dure instructie aan te nemen (die vaak niet hun hart hebben liggen bij manegelessen) óf om iemand aan te nemen die geen diploma heeft.

Er moet toch een betere oplossing zijn?

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: Lesgeven op een manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 22:37

Ik heb destijds de ORUN basis via school gedaan.

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Lesgeven op een manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 00:08

Het heeft volgens mij ook te maken met de effort die je erin stopt. Ik heb 3 jaar lang 1/5 van mijn jaarsalaris besteed aan mijn opleiding. Dan zou het voor mij erg zuur zijn als een ander dat voor pak em beet 200 euro zou kunnen doen, snap je wat ik bedoel?

Ik snap best dat je het jammer vindt, maar als iedereen goedkoop en dus in korte tijd die opleiding zou kunnen doen, wat voor waarde zou zo'n opleiding dan nog hebben?

En vooral kinderen zijn een kwetsbare groep en daarbij is het belangrijk dat je daar een goede en gedegen opleiding voor hebt gevolgd. Niet alleen vwb veiligheid maar ook voor de didactiek.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 00:20

Caira schreef:
Het heeft volgens mij ook te maken met de effort die je erin stopt. Ik heb 3 jaar lang 1/5 van mijn jaarsalaris besteed aan mijn opleiding. Dan zou het voor mij erg zuur zijn als een ander dat voor pak em beet 200 euro zou kunnen doen, snap je wat ik bedoel?

Ik snap best dat je het jammer vindt, maar als iedereen goedkoop en dus in korte tijd die opleiding zou kunnen doen, wat voor waarde zou zo'n opleiding dan nog hebben?

En vooral kinderen zijn een kwetsbare groep en daarbij is het belangrijk dat je daar een goede en gedegen opleiding voor hebt gevolgd. Niet alleen vwb veiligheid maar ook voor de didactiek.


Ja, ik snap wat je bedoelt! Maar denk je dat er veel mensen zijn met een dure, meerjarige opleiding die voor een laag loontje manegelessen gaan geven?

Van mij mogen de slagingseisen ook echt wel streng zijn! Daarmee filter je incapabele mensen of mensen zonder didactische vaardigheden eruit. Maar nu heb ik het idee of ik wordt afgewezen op het feit dat ik nooit wedstrijden heb gereden en niet de financiële middelen heb om een paard te onderhouden (om nog maar niet te spreken over tijd, naast mn studie).

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 00:29

Hoi allemaal!

Ik zit erover te denken om te beginnen met de FNRS instructeurscursus.

Al vanaf jong meisje wil ik graag op de manege lesgeven als bijbaantje, altijd getwijfeld en altijd gezegd als ik 18 ben ga ik die cursus doen. Toen ik eenmaal 18 was, vond ik mezelf nog wat te jong dus dacht ik dat komt nog wel. Helaas, had ik het toen maar toch gedaan, toen was de oude Orun van 600 euro er nog.

Helaas ben ik manegeruiter, niet in het bezit van een eigen paard, maar wel verzorgpaard. Hier nog geen wedstrijden mee gestart en zit er voorlopig niet in. De nieuwe Orun is dik 2000 euro, zonder vooropleiding etc. Deze cursus valt dus eigenlijk af. Nu hebben ze van de FNRS wat nieuws. Eigen paard is handig, maar deze kun je evt. ook huren op de manege van daar. Evt. kan ik vragen of ik soms met mijn verzorgpaard kan gaan. Dit is dus niet echt een probleem. Wel kost deze cursus ook al 1500 euro, wat nog steeds een ernorme hoop met geld is, zeker als het eigenlijk voor de leuk is en niet om het brood ermee te verdienen.

Nu vraag ik me af of mensen mij kunnen helpen met mijn keuze en of er mensen zijn die ervaring hebben met de FNRS cursus?

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 00:51

Jasmijn159 schreef:
Ja, ik snap wat je bedoelt! Maar denk je dat er veel mensen zijn met een dure, meerjarige opleiding die voor een laag loontje manegelessen gaan geven?

Ja, want er zijn niet zoveel banen vrij in die sector. Wat krijg je als je jan en alleman boter-kaas-en-eieren diploma's laat halen voor een lage prijs: al deze goed opgeleide mensen met een uitkering en overal goedkope stalhulpjes die staan les te geven. Zonder gedegen opleiding = niveautje waardeloos en rondjes hobbelen. Het heeft een reden dat je niet meer zo makkelijk en goedkoop aan een papiertje komt.

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 01:16

Jasmijn159 schreef:
Ik snap wel dat als je dit fulltime doet, in de paardensector werkt, dat het dan zeker de moeite waard is!

Alleen hoe doen die mensen dat, die gewoon voor de fun op zaterdagmiddag kinderen leren pony rijden?

Papiertje centered riding zal ik eens uitzoeken, klinkt als een goede oplossing!



Niet vervelend bedoeld hoor, maar op zaterdag voor de fun les geven?
Voor de gediplomeerde lesgevers die er van moeten leven , is de zaterdag de dag van de week waarop zij hun geld kunnen verdienen, ik weet niet wat voor werk jij in het dagelijks leven doet, maar jij zou het vast niet fijn vinden als je wanneer je je diploma's op zak hebt, thuis moet zitten nagels bijten, omdat er iemand is die onbevoegd zonder diploma's jou werk aan het uitoefenen is.... :x

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 10:18

Caira schreef:
Ik snap best dat je het jammer vindt, maar als iedereen goedkoop en dus in korte tijd die opleiding zou kunnen doen, wat voor waarde zou zo'n opleiding dan nog hebben?


Ik vind de prijs van een opleiding geen indicatie voor de waarde van een opleiding. De waarde van de opleiding is dat deze goede instructeurs aflevert. En dat zijn per definitie niet de instructeurs die de opleiding hebben kunnen betalen.

Wat ik in ieder geval wel goed vind aan de recente wijziging van de ORUN opleiding is, dat je zelf ook bij de basiscursus op zijn minst L niveau moet hebben. Ik ken serieus mensen die een ORUN basiscursus hebben gedaan en zelf niet rijden. Geen meter. Maar wel les staan te geven. Hoe wil je nu ruitergevoel overbrengen als je het zelf niet hebt?
De ORUN basisinstructeurs zijn nu net wel de instructeurs die de kindertjes op de manege les staan te geven. (Ik meen hier op Bokt een topic langs hebben zien komen met de vraag waarom op manege's zo slecht les wordt gegeven: nou hier heb je dan je antwoord).

Voor de instructeursopleiding "nieuwe stijl" moet je tegenwoordig twee toelatingstesten doen (tenzij je al een vooropleiding hebt afgerond) 1) horsemanship en 2) eigen vaardigheid.

2. Toelatingstest Eigen vaardigheid: Deze test toetst je vaardigheid in twee disciplines, namelijk dressuur en springen. Tijdens deze toelatingstest is het verplicht om te rijden met een veelzijdigheidszadel of een springzadel. Je begint met dressuurmatig losrijden om vervolgens een klein parcours te springen op een hoogte van ongeveer 80cm. Tijdens dit examen wordt er gelet op je houding en zit, je inwerking op het paard, je gevoel en inlevingsvermogen in het paard en de potentie om in 10 weken door te groeien naar L-dressuur en B-springen niveau.

Voor de instructeurs met een "oud" papiertje, mag wat mij betreft een verplichte nascholing komen met eigen vaardigheid als nadrukkelijk criterium.
(Ik denk dat er dan een hoop instructeurs hun papiertje wel weer kunnen inleveren) : _O- _O- _O-

Ik denk dat met name de toelatingstest eigen vaardigheid de ORUN opleiding op een wat hoger niveau kan brengen. Voor de mensen met echt talent zou de KNHS best een korting mogen geven op de kosten voor de opleidingen als een soort prestatiebeurs. Want het KNHS is er best bij gebaat dat de ORUN opleiding op een hoger niveau wordt getild door echt talentvolle instructeurs.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Lesgeven op een manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 10:20

en houd er rekening mee dat je opleidingskosten (alles wat je meer betaalt dan (uit mijn hoofd) 250 euro)mag aftrekken bij je belastingaangifte. dat kan toch aardig wat schelen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Lesgeven op een manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 10:25


chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 10:45

Ik heb een paardenhouderij opleiding gedaan. Via mijn school kon ik destijds mijn inschrijven voor de ORUN, en dan maar de helft hoeven te betalen. Dus 300 euro ipv van 600 euro. Als nog een pak geld, maar ik wilde graag werken op een manege en ja dan is een ORUN diploma wel handig. :o

Toen was nog het oude systeem dat zelf niet hoefde te rijden en omdat we met een best grote groep waren hoefde ik maar 1 keer per maand een combinatie te regelen. Meestal was dit een andere klasgenoot die dan kwam met zijn of haar paard en die dan voor ons reed. Voor examen had ik een pensionklant bereid gevonden om het stuk te rijden (woonde destijds in Lelystad en de opleiding was in Zwolle, een uur rijden)

Ik hoefde zelf dus niet te rijden (ORUN Basis tot M) maar ik heb gegrepen dat daarna de eisen zijn aangepast en je zelf elke keer een combinatie mee moet en ook zelf moet rijden.

Echter wil ik nu hoger opgeleid worden (ORUN M tot Z, allround) maar dan moet ik een eigen paard hebben/regelen die dat niveau aankan en weer een pak geld betalen. Geld wat ik nu dit niet heb. Baas wilt ook niet betalen of de helft betalen (terwijl voor haar is het ook handig) Dus ik zit nu te kijken of in voor de jury opleiding kan gaan, die is goedkoper, veel maneges willen een eigen jury die de paarden kent (vooral ook omdat het goedkoper is) en omdat ik dan meer leer waar die naar kijken en hoe ze dat beoordelen. Dan wordt mijn lesgeven ook een stuk beter.