IPG diploma een onmogelijke opgave?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12731
Geregistreerd: 27-09-05

IPG diploma een onmogelijke opgave?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 09:54

Hallo,

Ik zou graag mijn IPG diploma (instructie paardrijden gehandicapten) willen halen. Dit gaat via de FPG
http://www.verenigingfpg.nl/

Nu heb ik daar eens even voor gekeken en dit zijn de vooropleiding eisen:
- een behaald diploma Instructeur ORUN niveau 2 met rijden (dressuur en springen) of
- een in het verleden behaald diploma Commandantencursus FPG of
- het KNHS-diploma Vooropleiding, aspirant – instructeur of
- een toelatingsexamen (horsemanship en eigen vaardigheid)

Verderop zag ik staan bij de veelgestelde vragen:
Vraag:
Kan ik tot de Opleiding Instructeur Paardrijden Gehandicapten worden toegelaten zonder een diploma op niveau Instructeur ORUN 2 met Rijden?

Antwoord:
Nee, van deze toelatingseis wordt niet afgeweken, tenzij men een diploma in het buitenland heeft behaald dat met het gevraagde niveau overeenkomt. Dit ter beoordeling van de toelatingscommissie.


Oftewel, ik moet verplicht een diploma ORUN 2 halen.
Niet heel vreemd, je moet immers een beetje verstand hebben van paardrijden.

Dus ik eens kijken naar informatie voor ORUN 2.
Daar staan helaas ook weer eisen waar ik gewoon niets mee kan.

- Een paard meenemen op sommige avonden op L1 niveau hoger dan 1.60.
De manege waar ik vrijwilliger ben wil graag dat ik mijn IPG haal, een paard van de manege gebruiken zou waarschijnlijk wel mogen.
Helaas loopt er geen 1 op L1 niveau, en is er 1 paard hoger dan 1.60 en dat is een trekpaard :').
Nu denk ik dat ik waarschijnlijk wel een paard kan regelen die ik een paar keer mee mag nemen.

- Lid zijn van een KNHS vereniging. Wat dus zou betekenen dat ik lid moet worden van de vereniging hier, alleen om mijn ORUN te halen. Maar oke, dat zou dus een optie zijn.
(Schiet mij te binnen, is er misschien ook ORUN te halen buiten KNHS?)

- Een minimale wedstrijd klassering hebben van L1.
Ik rijd al 12 jaar paard, maar heb nooit een eigen paard gehad of de mogelijkheid om wedstrijden te rijden. Aan deze eis kan ik dus niet voldoen.
Of ik moet een paard gaan kopen en wedstrijden gaan rijden :'). (Geen optie)


Iemand die mij kan vertellen of dit inderdaad een heel veel meerdere jaren plan is, of dat ik misschien wat dingen over het hoofd zie.

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Re: IPG diploma een onmogelijke opgave?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 10:47

Dit zijn helaas harde eisen van de knhs. Zeker de L1 kwalificatie. Ik heb nog nooit gehoord dat zij daar vanaf weken. Stokmaat paard zijn ze wel eens soepel mee. Zij gaan er echt niet met een meetstok naast staan dus een paard van 1.57/1.59 zou geen probleem zijn. Die eis is er omdat de opleiding door volwassene worden gevolgd en die kun je vaak qua gewicht en lengte niet op een pony zetten.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12731
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 10:50

caro29 schreef:
Dit zijn helaas harde eisen van de knhs. Zeker de L1 kwalificatie. Ik heb nog nooit gehoord dat zij daar vanaf weken. Stokmaat paard zijn ze wel eens soepel mee. Zij gaan er echt niet met een meetstok naast staan dus een paard van 1.57/1.59 zou geen probleem zijn. Die eis is er omdat de opleiding door volwassene worden gevolgd en die kun je vaak qua gewicht en lengte niet op een pony zetten.


-O-
Voornamelijk hebben wij haflingers, tinkers staan van 1.50. Waar je dus als volwassene prima op kan zitten.
Helaas, maar dit gaat dus allemaal niets worden. Ik moet misschien maar contact opnemen met de FPG, kijken of zij er nog iets nuttigs over kunnen melden.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: IPG diploma een onmogelijke opgave?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 10:54

Heb je geen kennisen met een dressuurpaard die je een paar keer mag starten?
Als je een beetje kan paardrijden en met een ervaren paard ben je binnen 5 wedstrijden gewoon L1 geklasserd.
Misschien zijn er zelfs wel betere manege's waar je tijdelijk een paard kan leasen.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12731
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 10:59

Sizzle schreef:
Heb je geen kennisen met een dressuurpaard die je een paar keer mag starten?
Als je een beetje kan paardrijden en met een ervaren paard ben je binnen 5 wedstrijden gewoon L1 geklasserd.
Misschien zijn er zelfs wel betere manege's waar je tijdelijk een paard kan leasen.


Nee, ik zou echt niemand weten met een geschikt paard die ik wel 'even' een paar keer mag lenen om een dressuur wedstrijd te starten.
Manege met lease is misschien een idee, mag je daarmee ook officiële wedstrijden starten? Volgens mij is er hier in de wijde omtrek geen manege waar je paarden kan leasen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:00

Er staat toch 'of' achter de eerste regel? Je kunt ook een toelatingsexamen doen (laatste regel).

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12731
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 11:01

Lielle schreef:
Er staat toch 'of' achter de eerste regel? Je kunt ook een toelatingsexamen doen (laatste regel).


Dat zag ik inderdaad ook, maar daarna stond bij veelgestelde vragen dat je wel een ORUN 2 moet hebben en dat daar niet van af geweken word.
Of zal het meer bedoeld zijn dat je aan 1 van die 4 punten moet voldoen, en dat daar niet van af geweken word?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:02


sjouk_L

Berichten: 368
Geregistreerd: 10-05-10
Woonplaats: Berlicum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:02

Ik ben inderdaad bang dat als je dit werkelijk zou willen dat het dan een meerjarenplan wordt. De KNHS gaat niet afwijken van de L1 klasseringseis, dus dat zal je eerst moeten regelen. Daarna heb je dan dus dat je eerst de orun 2 moet halen, dit kost je simpelweg een jaar. Je moet tegenwoordig de losse cursussen halen, waarbij je de examens allemaal gehaald moet hebben voor je voor de Ipg kan inschrijven. De Ipg cursus duurt volgens mij daarna ook nog een jaar.

Maar vergis je ook vooral niet in het niveau wat op beide opleidingen gevraagd wordt. al zou het lukken om de orun zonder wedstrijdklassering te kunnen doen, dan nog moet je nog heel aardig kunnen rijden. Daarna zou je dan de Ipg cursus willen doen, hiervoor moet je eerst op intake gesprek en het niveau van de Ipg cursus is daarna al helemaal niet gemakkelijk. Een van onze instructeurs heeft de Ipg gedaan, met al meer dan 30 jaar ervaring als instructeur, maar ook die vond het geen gemakkelijke opleiding. Wat wel zou kunnen is om te vragen op de manege of alleen een orun opleiding voldoende is voor het mogen lesgeven, san wordt het plan al stukken haalbaarder.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12731
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 11:03


Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:04

Je kunt toch ook deze route volgen: https://www.knhs.nl/kenniscentrum/instr ... structeur/ ?
Dan moet je wel je niveau aantonen per module, maar je hoeft niet de route via classificatie en Orun te doorlopen. Wel goed om te weten dat je er verder niks aan hebt - wil je ook gewoon les gaan geven dan kom je toch weer bij de Orun uit en weet ik zelfs niet of je vrijstelling kunt krijgen. Maar voor de IPG leek het een goede optie.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12731
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 11:06

sjouk_L schreef:
Wat wel zou kunnen is om te vragen op de manege of alleen een orun opleiding voldoende is voor het mogen lesgeven, san wordt het plan al stukken haalbaarder.


Als er inderdaad ORUN gehaald moet worden, word dat absoluut het moeilijkste gedeelte voor mij.
Ik ben al 12 jaar actief bij aangepast paardrijden en heb al een 4 jarige SPW opleiding gehad. Qua gehandicapten heb ik dus al heel veel kennis in theorie en praktijk gehad.


De manege streeft er juist na om in de toekomst alleen lessen met instructie met IPG diploma te laten les geven. Dit is volgens mij ook verzekeringstechnisch beter.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:08

@sjouk, volgens mij valt het reuze mee, zie mijn link.

Shadow, die link heb ik net ook geplaatst. Dus gewoon de info uit de FAQ vergeten, en deze link aanhouden.

Metterd dat hoeft echt niet. Ik ga instructeur basissport doen, en daarvoor gelden dezelfde toelatingseisen.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: IPG diploma een onmogelijke opgave?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:12

Lielle, je was me inderdaad voor :)
Mjetterd: misschien nog even melden dat hun FAQ onduidelijk is? Leuk dat je IPG gaat doen (als het allemaal lukt met de toelating natuurlijk) :j

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12731
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 11:14

Bedankt voor alle reacties! Nu heb ik er weer iets meer vertrouwen in :D.
Iemand een idee wat zo'n toelatingsexamen inhoud?

@Shadow, ik heb net een mail gestuurd en erbij gezet dat het inderdaad niet heel erg duidelijk is.

Ik hoorde trouwens dat FPG samen gaat met de KNHS volgend jaar en dat de opleiding IPG ook zou veranderen?
Januari 2014 begint er volgens mij een nieuwe opleiding en ik hoop dan er bij te zitten.
De opleiding duurt volgens mij een half jaar.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:40

Mjetterd schreef:
Sizzle schreef:
Heb je geen kennisen met een dressuurpaard die je een paar keer mag starten?
Als je een beetje kan paardrijden en met een ervaren paard ben je binnen 5 wedstrijden gewoon L1 geklasserd.
Misschien zijn er zelfs wel betere manege's waar je tijdelijk een paard kan leasen.


Nee, ik zou echt niemand weten met een geschikt paard die ik wel 'even' een paar keer mag lenen om een dressuur wedstrijd te starten.
Manege met lease is misschien een idee, mag je daarmee ook officiële wedstrijden starten? Volgens mij is er hier in de wijde omtrek geen manege waar je paarden kan leasen.


Dan haal je een lease-paard van verder weg.
Waar een wil is, is een weg ;)

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12731
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 11:43

Sizzle schreef:
Mjetterd schreef:


Nee, ik zou echt niemand weten met een geschikt paard die ik wel 'even' een paar keer mag lenen om een dressuur wedstrijd te starten.
Manege met lease is misschien een idee, mag je daarmee ook officiële wedstrijden starten? Volgens mij is er hier in de wijde omtrek geen manege waar je paarden kan leasen.


Dan haal je een lease-paard van verder weg.
Waar een wil is, is een weg ;)


Maar zo'n leasepaard blijft toch altijd op de manege zelf staan? Of heb ik een heel verkeerd beeld van leasepaarden :Y)?
Daarbij kan ik financieel helemaal geen lease paard betalen als er stalling etc. bij komt.

Maar misschien is het wel niet eens nodig, eerst maar eens het antwoord afwachten.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:46

Zet eens een advertentie op marktplaats en kijk eens wat daarop als reactie komt. Misschien is er wel iemand zwanger of op andere manier tijdelijk niet in staat om eigen paard uit te brengen op wedstrijden. Als je daar duidelijke afspraken over kan maken moet het wel mogelijk zijn om op die manier een paard tijdelijk uit te kunnen brengen. Regio Kampen zijn paarden zat...

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:47

Je kunt een lease-paard meestal ook wel verplaatsen.
Als je dat doet in samenwerking met de stal die wil dat jij dat diploma haalt dan zou het toch haalbaar moeten zijn dat je daar voor een klein bedragje een paar maandjes een paard deponeerd?
Desnoods deel je hem ook nog met iemand.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: IPG diploma een onmogelijke opgave?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:08


Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: IPG diploma een onmogelijke opgave?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:09

Maar ze heeft toch ook een paard nodig voor de toelatingsexamens?
Of begrijp ik dat verkeerd?

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:10

Wauw, als dat echt alles is zet ik het toch ook maar eens op mijn verlanglijstje :)

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12731
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 12:11

Lielle schreef:
Allemaal niet nodig, je kunt gewoon toelatingsexamen doen.

Mjetterd, hier iemand die het heeft gedaan voor instructeur basissport. PolleMaster @ [JI] KNHS Vooropleidingen ORUN 2013


Ooh, dat is inderdaad allemaal prima te doen :D!

Sizzle schreef:
Maar ze heeft toch ook een paard nodig voor de toelatingsexamens?
Of begrijp ik dat verkeerd?



Ja dat klopt, maar een paard lenen voor een dagje moet geen enkel probleem zijn en dat is wel te regelen.
Wedstrijden rijden en L1 worden zou een stuk moeilijker zijn.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:14

Shadow0 schreef:
Wauw, als dat echt alles is zet ik het toch ook maar eens op mijn verlanglijstje :)

Let wel, dat is alleen voor de toelating. Geen idee wat er in de opleiding gevraagd wordt.

En toelating is met een vreemd paard, hoef je dus niet zelf te regelen.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: IPG diploma een onmogelijke opgave?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:19

Ja, dat snap ik, maar toch... Bovendien ga ik er vanuit dat je het in een opleiding ook leert. Ik wil het ooit (ooit...) wel eens gaan doen maar dacht dat het heel erg lastig was en voor mij als bescheiden manegeruiter niet haalbaar. Maar als ik dit zo lees dan stijgt mijn vertrouwen daarin wel een stuk :)