staartvlecht verplicht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xJess

Berichten: 2482
Geregistreerd: 17-08-08

staartvlecht verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 17:23

Ik heb bij deze een vraag aan de juryleden, namelijk op mijn protocol laast stond een 7 voor verzorging (dat is natuurlijk gewoon netjes) maar er stond bij commentaar staartvlecht, die ik dus niet had. Mijn paard is van boven een stukje opgeschoren, niet helemaal tot aan de staartwortel, maar wel zo kort dat er geen vlecht van te maken is.
Wat bedoelde deze jury hiermee, ik dacht gelezen te hebben dat je of de staart een stukje opgeschoren moest hebben of een staartvlecht?

Tammy_

Berichten: 5265
Geregistreerd: 20-09-10
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 17:25

Ik lees even mee want dit is Voor het eerst dat ik dit hoor, ik dacht dat de staart ook gewoon los gedragen mocht worden? :?

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Re: staartvlecht verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 17:26

Misschien gaat het om een persoonlijke voorkeur? :)

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 17:28

ik ben hier ook wel benieuwd naar.
Bij het paard wat ik rij is het ooit opgeschoren geweest,
Ik krijg het niet meer zo lang dat ik het kan vlechten.
Maar opscheren vind ik echt niet mooi.
Heb het gelukkig nog niet op mijn protocol zien staan maar heb het dus én niet opgeschoren én niet ingevlochten...
Wel netjes gekamd dus het is geen ragebol ofzo.

Diana_v_l

Berichten: 98
Geregistreerd: 27-06-12
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 17:29

misschien bedoelde de jury wel jouw eigen haar???

xJess

Berichten: 2482
Geregistreerd: 17-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 17:30

Donna89 schreef:
ik ben hier ook wel benieuwd naar.
Bij het paard wat ik rij is het ooit opgeschoren geweest,
Ik krijg het niet meer zo lang dat ik het kan vlechten.
Maar opscheren vind ik echt niet mooi.
Heb het gelukkig nog niet op mijn protocol zien staan maar heb het dus én niet opgeschoren én niet ingevlochten...
Wel netjes gekamd dus het is geen ragebol ofzo.

Zoiets heb ik ook, het is niet heel kort, maar ongeveer 1 cm. Anders staan z'n haren heel erg poef, en dat vind ik niet mooi, maar zo kort opgeschoren ook niet.

Diana.v.l. schreef:
misschien bedoelde de jury wel jouw eigen haar???

Maar dat zat gewoon netjes in een haarnetje.

Diana_v_l

Berichten: 98
Geregistreerd: 27-06-12
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Re: staartvlecht verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 17:35

Dan was het waarschijnlijk niet jouw eigen haar inderdaad!
Misschien vond de jury dat je het OF meer moet opscheren, OF moet laten groeien.
Maar een staartvlecht is volgens mij niet verplicht hoor! Ik start al jaren zonder staartvlecht
en heb er nog nooit commentaar op gekregen.

CChanell
Berichten: 1036
Geregistreerd: 14-08-10
Woonplaats: Grashoek

Re: staartvlecht verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 20:11

Staartvlecht is niet verplicht, start áltijd zonder een ingevlochten staart, vind het eigenlijk ook lelijk, want er zijn altijd haartjes die uit gaan steken...
daarnaast is de staart van mijn paard ook niet opgeschoren, zijn staart heeft zelfs een soort van slag aan de bovenkant, nog nooit commentaar gehad :)

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 09:06

Diana.v.l. schreef:
Dan was het waarschijnlijk niet jouw eigen haar inderdaad!
Misschien vond de jury dat je het OF meer moet opscheren, OF moet laten groeien.
Maar een staartvlecht is volgens mij niet verplicht hoor! Ik start al jaren zonder staartvlecht
en heb er nog nooit commentaar op gekregen.

Maarja jury's moeten toch ook begrijpen dat laten groeien niet altijd een optie is. Bij die van mij krijg ik het echt niet langer.. en als het dan een x wat langer word en hij schuurt 1 x dan kan ik weer over nieuw beginnen.
en scheren vind ik echt geen optie. dat vind ik er dan weer niet uit zien

leonie87

Berichten: 4467
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 12:40

Een staart mag worden ingevlochten. Echter dit is niet verplicht. Als de staart gewoon loshangt zijn hier verder geen verplichtingen aan verbonden wat betreft het toiletteren.
De opmerking op je protocol vind ik dan ook erg vreemd. Indien de rest allemaal een 8 had en je er dus een punt aftrek voor gehad hebt, dan is dat onterecht.

Je mag dus gewoon starten met een loshangende staart die al dan niet nog aan het bijgroeien is.
Als het nou echt alle kanten op springt zou je hooguit kunnen overwegen het wat platter te maken, maar ook dit is niet verplicht.

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 21:34

In het reglement staat het volgende over het toilet van de bovenkant van de staart:

De bovenkant van de staart:
a. De haren van de staart ingevlochten over een afstand van tenminste een vierde deel van de staartwortel. Het mee vlechten van gekleurde linten is niet toegestaan.
b. De haren van de staartwortel „bijgetrokken‟.
c. De haren van de staartwortel „bijgeknipt‟ of „bijgeschoren‟.


Er staat dus nergens dat het paard een onbijgewerkte, niet ingevlochten staart mag hebben. Als je het zo leest zou de jury dus gelijk hebben.

Jodi93

Berichten: 1631
Geregistreerd: 10-10-11

Re: staartvlecht verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 21:37

ik vind het raar ik wil starten met mijn fjord en ga zijn staart niet opscheren maar je kan het mij hem niet vlechten (spriethaartjes bovenop) wat moet ik dan doen?

CChanell
Berichten: 1036
Geregistreerd: 14-08-10
Woonplaats: Grashoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 21:49

Dan heeft die van mij dus een "bijgetrokken" staart :+

@Jodi, wat is die Harry van jou een schattige fjord zeg!! <3 (sorrymoesterevenuit)
eum... dan moet je het haar gewoon laten groeien, zodat het "bijgetrokken" is

Jodi93

Berichten: 1631
Geregistreerd: 10-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 21:53

CasanovaLY schreef:
Dan heeft die van mij dus een "bijgetrokken" staart :+

@Jodi, wat is die Harry van jou een schattige fjord zeg!! <3 (sorrymoesterevenuit)
eum... dan moet je het haar gewoon laten groeien, zodat het "bijgetrokken" is


Haha dankje oke dan laat ik het mooi groeien

Estribo

Berichten: 1813
Geregistreerd: 26-03-06
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:00

Een staartvlecht is absoluut niet verplicht. Zelfs knotjes niet, mits de manen op 1 lengte geknipt/ getrokken zijn en niet langer dan ongeveer 1 handbreedte zijn.
Ik vlecht mijn paard zijn staart nooit in, ik vind dat bij hem gewoon super lelijk staan. Dan ziet het er zonder vlecht beter verzorgt uit dan wanneer ik er wel een vlecht in probeer te maken (die er vervolgens door zijn dikke staart weer half uit zakt).

Een jurylid mag zelf bepalen wat voor cijfer zij geven voor de verzorging. De één geeft iedereen standaard een 8, de ander een 7 of een 6. Sommige kijken naar of het paard ingevlochten is, omdat ze zien dat je er tijd in gestoken hebt willen ze je daar wel eens voor belonen. Maar dat is per jury verschillend.

Jodi93

Berichten: 1631
Geregistreerd: 10-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:05

Mariettjj schreef:
Een staartvlecht is absoluut niet verplicht. Zelfs knotjes niet, mits de manen op 1 lengte geknipt/ getrokken zijn en niet langer dan ongeveer 1 handbreedte zijn.
Ik vlecht mijn paard zijn staart nooit in, ik vind dat bij hem gewoon super lelijk staan. Dan ziet het er zonder vlecht beter verzorgt uit dan wanneer ik er wel een vlecht in probeer te maken (die er vervolgens door zijn dikke staart weer half uit zakt).

Een jurylid mag zelf bepalen wat voor cijfer zij geven voor de verzorging. De één geeft iedereen standaard een 8, de ander een 7 of een 6. Sommige kijken naar of het paard ingevlochten is, omdat ze zien dat je er tijd in gestoken hebt willen ze je daar wel eens voor belonen. Maar dat is per jury verschillend.



Oke das wel handig om te weten.. heb wel is gehoord (alleen gehoord) dat sommige jury's een lager cijfer geven bij sommige fjorden want ja daar valt als ze geknipt zijn niet veel aan te vlechten :P

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:10

Mariettjj schreef:
Een staartvlecht is absoluut niet verplicht. Zelfs knotjes niet, mits de manen op 1 lengte geknipt/ getrokken zijn en niet langer dan ongeveer 1 handbreedte zijn.
Ik vlecht mijn paard zijn staart nooit in, ik vind dat bij hem gewoon super lelijk staan. Dan ziet het er zonder vlecht beter verzorgt uit dan wanneer ik er wel een vlecht in probeer te maken (die er vervolgens door zijn dikke staart weer half uit zakt).

Een jurylid mag zelf bepalen wat voor cijfer zij geven voor de verzorging. De één geeft iedereen standaard een 8, de ander een 7 of een 6. Sommige kijken naar of het paard ingevlochten is, omdat ze zien dat je er tijd in gestoken hebt willen ze je daar wel eens voor belonen. Maar dat is per jury verschillend.


Dat van de knotjes klopt, dat staat ook letterlijk in het reglement. Maar als je het reglement doorlees vwb de staart klopt jouw stelling toch echt niet. Nou ja, laat ik het zo zeggen, een staartvlecht is idd niet verplicht MAAR dan moet de bovenzijde van de staart wel bijgetrokken, bijgeknipt of opgeschoren zijn.

Estribo

Berichten: 1813
Geregistreerd: 26-03-06
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:21

Horseware schreef:
Mariettjj schreef:
Een staartvlecht is absoluut niet verplicht. Zelfs knotjes niet, mits de manen op 1 lengte geknipt/ getrokken zijn en niet langer dan ongeveer 1 handbreedte zijn.
Ik vlecht mijn paard zijn staart nooit in, ik vind dat bij hem gewoon super lelijk staan. Dan ziet het er zonder vlecht beter verzorgt uit dan wanneer ik er wel een vlecht in probeer te maken (die er vervolgens door zijn dikke staart weer half uit zakt).

Een jurylid mag zelf bepalen wat voor cijfer zij geven voor de verzorging. De één geeft iedereen standaard een 8, de ander een 7 of een 6. Sommige kijken naar of het paard ingevlochten is, omdat ze zien dat je er tijd in gestoken hebt willen ze je daar wel eens voor belonen. Maar dat is per jury verschillend.


Dat van de knotjes klopt, dat staat ook letterlijk in het reglement. Maar als je het reglement doorlees vwb de staart klopt jouw stelling toch echt niet. Nou ja, laat ik het zo zeggen, een staartvlecht is idd niet verplicht MAAR dan moet de bovenzijde van de staart wel bijgetrokken, bijgeknipt of opgeschoren zijn.


Ik zeg dat een staartvlecht absoluut niet verplicht is. Ik zeg niet dat je er helemaal niets aan hoeft te doen. Zelf vind ik het geen pan om mijn paard zijn mooie volle staart te scheren of te vlechten, dat is mijn keuze en heb er nooit problemen mee gehad (krijg nu niet eens meer een cijfer voor de verzorging, maar daarvoor heb ik er nooit gezeur meegehad). Het klopt idd dat het dan officieel opgeschoren 'moet" zijn, maar ik heb nergens gezegd dat dat niet hoeft toch. Ik probeerde alleen maar een situatie te schetsen hoe sommige juryleden daarmee omgaan.
Had het misschien iets duidelijker moeten beschrijven.

En dat over fjorden, tja.. ikzelf ben daar naar mijn weten nooit in benadeeld toen ik nog wedstrijden met mijn fjord reed. En netjes knippen daar gaat ook veel tijd in zitten. Maar goed, of je een winstpunt rijdt of niet moet niet van je verzorgingspunt afhangen vind ik dan. :)

ANightAway

Berichten: 271
Geregistreerd: 04-05-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: staartvlecht verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:23

Staartvlecht is niet verplicht, gelukkig maar want ik vind het vrij lelijk :=

Sjolvir

Berichten: 25285
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:27

Jodi93 schreef:
Mariettjj schreef:
Een staartvlecht is absoluut niet verplicht. Zelfs knotjes niet, mits de manen op 1 lengte geknipt/ getrokken zijn en niet langer dan ongeveer 1 handbreedte zijn.
Ik vlecht mijn paard zijn staart nooit in, ik vind dat bij hem gewoon super lelijk staan. Dan ziet het er zonder vlecht beter verzorgt uit dan wanneer ik er wel een vlecht in probeer te maken (die er vervolgens door zijn dikke staart weer half uit zakt).

Een jurylid mag zelf bepalen wat voor cijfer zij geven voor de verzorging. De één geeft iedereen standaard een 8, de ander een 7 of een 6. Sommige kijken naar of het paard ingevlochten is, omdat ze zien dat je er tijd in gestoken hebt willen ze je daar wel eens voor belonen. Maar dat is per jury verschillend.



Oke das wel handig om te weten.. heb wel is gehoord (alleen gehoord) dat sommige jury's een lager cijfer geven bij sommige fjorden want ja daar valt als ze geknipt zijn niet veel aan te vlechten :P


Niets van gemerkt en ik reed met fjord met boog, met NIET in gevlochten voorpluk (althans meestal) en staart los, niet getrokken of
bijgeschoren.
Niets van gemerkt met de punten en al zou er anders om gepunt worden, staart ga ik niet bijtrekken of scheren.
Vlechten heb ik paar keer gedaan, maar vond ik minder mooi dan los.

Wel vaak gehoord dat ze vonden dat de sokken eraf moeten, maar het is een fjord, die hebben geen sokken zoals Friezen,
maar ik vind dat dat sokje wel fjord typisch is.

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:30

Citaat:
Ik zeg dat een staartvlecht absoluut niet verplicht is. Ik zeg niet dat je er helemaal niets aan hoeft te doen. Zelf vind ik het geen pan om mijn paard zijn mooie volle staart te scheren of te vlechten, dat is mijn keuze en heb er nooit problemen mee gehad (krijg nu niet eens meer een cijfer voor de verzorging, maar daarvoor heb ik er nooit gezeur meegehad). Het klopt idd dat het dan officieel opgeschoren 'moet" zijn, maar ik heb nergens gezegd dat dat niet hoeft toch. Ik probeerde alleen maar een situatie te schetsen hoe sommige juryleden daarmee omgaan.
Had het misschien iets duidelijker moeten beschrijven.


Klopt, maar aangezien TS zich afvraagt waarom het cijfer op haar protocol voor de verzorging lager is is het idd handig om aan de stelling "een staartvlecht is niet verplicht" toe te voegen dat "de staart dan wel bijgetrokken, bijgeknipt of opgeschoren moet zijn". Maar daarom ook mijn laatste zin, om mijn reactie op jouw post te nuanceren :-)

Ik moet trouwens zeggen dat 1 van mijn paarden een opgeschoren staart heeft, maar de ander niet en dat ik niet ga opscheren, bijtrekken, bijknippen of vlechten. Vlechten van de staart vind ik echt niet mooi en verder bijwerken vind ik bij dat paard zonde, omdat zijn staart zo ontzettend mooi vol is bovenaan met een slag erin. Ik heb er overigens nog nooit enig commentaar op gehad, maar weet wel dat ik er officieel gezien aftrek voor kan krijgen op het punt voor verzorging. Dat neem ik dan maar voor lief :+

CChanell
Berichten: 1036
Geregistreerd: 14-08-10
Woonplaats: Grashoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:31

Dan heb je toch weer dat stukje voorkeur voor type paard in de ring, wat ik eigenlijk niet vind kunnen maar goed :+
ik vind een staartvlecht ook aardig lelijk, zeker omdat er heel vaak van allerlei sprieten uit de staart steken dus ik vind het er niet uit zien, dus doe het ook nooit :=

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:31

Voor wat betreft fjorden gelden er andere regels voor de manen: deze mogen wel degelijk in een boog geknipt zijn en daar mag je ook geen punten aftrek voor krijgen.

Sjolvir

Berichten: 25285
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:33

Horseware, jij denkt al net zoals ik, jammer dan van het puntje, maar als het baasje het niet mooi
vind doet het baasje het gewoon zoals ze het wel mooi vind.

Overigens vanaf het M, ben je die punten toch kwijt, dan krijg je geen gratis niet rijden gerelateerde punten meer.


Overigens mijn knabstrupper start ik met losse voorpluk, 1 doorgevlochten vlecht en losse staart die niet bijgewerkt is.
(heeft toch al een rattestaartje, hoe meer je daar aan prutst hoe zieliger het staartje lijkt)

CChanell
Berichten: 1036
Geregistreerd: 14-08-10
Woonplaats: Grashoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:35

maar ja de staart van mijn paard is niet bijgeschoren, bijgeknipt of ingevlochten en heb al wel is een 9 gehad voor mijn verzorging :P
dus volgens mij let de helft van de jury's daar niet op :)
ja, in de M1 is het weg die punt, dus wat maakt het uit :')