Geef jij wel eens een 1?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Geef jij wel eens een 1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 22:57

Ik heb 1,5 jaar geleden de cursus gedaan maar ken die regel niet hoor!

Miepie77

Berichten: 5586
Geregistreerd: 04-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 22:58

Lusitana schreef:
Als je niet in de goede galop aanspringt voordat je bij je volgende onderdeel (in dit geval de volte) bent, heb je het niet uitgevoerd en kun je idd gewoon een 1 krijgen. De volte heb je vervolgens ook maar half in de goede galop gereden en wellicht mankeerde er meer aan de uitvoering van dat onderdeel.

Enen zijn altijd ontzettend sneu, vooral als de rest wel naar wens gaat, en niet veel juries delen ze uit, maar het is, vind ik persoonlijk, in dit geval wel gerechtvaardigd.

Dat aanpassen echter weer niet, vind ik.

volgens mij ben jij geen jurylid en geen wedstrijdrijder dus vind het nogal wat om dit zo te stellen

zelf ook wel eens een 1 gehad, omdat mn paard hevig in verzet kwam, vond ik wel terecht, maar ik vind wel dat als je zo flink bent om een 1 te geven je ook een 9 moet willen geven en dat is nog wel eens moeilijk, afbranden alleen is makkelijk genoeg, voor verkeerd aanspringen lijkt me een 3 wat redelijker, aangezien je wel aanspringt.
Laatst bijgewerkt door Miepie77 op 17-10-11 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Paddenpad
Berichten: 1405
Geregistreerd: 23-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 23:05

En ik heb laatst in het Z1 een 1 gekregen voor het onderdeel M-V van hand veranderen middengalop,V-K-A contragalop,bij A eenvoudige galopswissel en DAAR changeerde ze dus omdat ik iets te diep ging zitten voor V.

Heb haar teruggenomen in stap en weer aangesprongen in linker galop,had dus geen contragalop laten zien tussen V-K-A.

Volgens de jury had ik een volte moeten draaien in contragalop langs V-K-A moeten rijden en bij A de galopswissel laten zien,tja in deze klasse kan ik het inkomen dat je zwaar afgestraft wordt,was toch nog derde met winst dus moest er wel om lachen,maar wist in de proef even niet 1-2-3 hoe ik het op moest lossen,nu dus wel in het vervolg!

Paddenpad
Berichten: 1405
Geregistreerd: 23-02-11

Re: Geef jij wel eens een 1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 23:21

Ja Tjuppie nu kom je al helemaal niet meer geloofwaardig over!

Vaak zijn de jury's die een 1of 0 geven in een B-L-M klasse mensen die zelf weinig of niks klaar maken in de sport en niet beseffen dat ze onsportief zitten te jureren,maar zichzelf toch wel helemaal geweldig vinden!

Dan geef mij maar eens de naam van wie "jullie" in de L1 voor dat onderdeel standaard een 1 moeten geven wanneer alleen het aanspringen de mist ingaat,mag per PB,dan neem ik dat eens mee naar de volgende jury bijeenkomst!

Anoniem

Re: Geef jij wel eens een 1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 07:42

Paddenpad, wat een flauwekul zeg :n Dus omdat ik wel eens een 1 geef ben ik onsportief en speel ik zelf niks klaar? :? Tja sorry, maar wat moet je dan soms? Voorbeeld uit de B/L1 wat ik erg vaak zie.. Aangaloperen in de hoek, volte bij B of E en volgende hoek in draf.. Paard wil niet aangaloperen, zo ongeveer halverwege de volte en 4 pogingen verder houden ze er maar mee op, want het lukt niet en draven dus verder tot het punt waar ze weer in draf moeten. Dan mag jij mij uitleggen wat jij hierop zou geven, dus op het aanspringen (4x mislukt), de volte (in draf gereden met pogingen tot aangaloperen) en de overgang naar draf (alleen getoond bij het proberen te herstellen van de galop) Zomaar even een voorbeeld uit de praktijk..

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 08:04

Ik heb het ook zo geleerd hoor. En ben nu 1,5 jaar jury, en heb zelf ook niets gepresteerd in de sport. Ik geef ook geen 8-en en 9-ens. Dus ben ik eigenlijk maar een domme sul die de examencommissie omgepraat heeft en zo mn jurybrevetje gehaald heeft 8)7

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:43

Ik geef wel enen, maar dat komt in het B en L1 niet zovaak voor.
Paddenpad schreef:
En ik heb laatst in het Z1 een 1 gekregen voor het onderdeel M-V van hand veranderen middengalop,V-K-A contragalop,bij A eenvoudige galopswissel en DAAR changeerde ze dus omdat ik iets te diep ging zitten voor V.

Heb haar teruggenomen in stap en weer aangesprongen in linker galop,had dus geen contragalop laten zien tussen V-K-A.

Volgens de jury had ik een volte moeten draaien in contragalop langs V-K-A moeten rijden en bij A de galopswissel laten zien,tja in deze klasse kan ik het inkomen dat je zwaar afgestraft wordt,was toch nog derde met winst dus moest er wel om lachen,maar wist in de proef even niet 1-2-3 hoe ik het op moest lossen,nu dus wel in het vervolg!

Je had in dit geval genoeg ruimte om te corrigeren, een volte draaien zou ik zeker niet doen, want dat levert ook nog eens -2 op. Na het omspringen bij V terug naar stap, weer aangalopperen in de contra en bij A de eenv wissel.
Bij mij had je trouwens geen 1 maar een 2 gehad, want je hebt als het goed is wel de middengalop op de korte diaginaal laten zien.

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:02

ambre schreef:
Nou,zelfs in het ZZz kreeg ik nog een 4 voor verkeerd aangalopperen dus ik vind dit zeker te streng.
Ligt er aan hoe je het zelf hersteld,hoe de overgang was mbt nageeflijkheid en impuls want ik ga dan toch naar een 4 hoor.


Ik neem aan dat jij in het ZZZ een keer verkeerd aansprong en dit meteen corrigeerde en daar geen halve baan over deed. Anders had jij ook een 1 gehad in het ZZZ hoor. :j

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Geef jij wel eens een 1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:36

Ik vind het sowieso een 1 en geen 4 waard op dat niveau,correctie of niet.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:16

Miepie77 schreef:
Lusitana schreef:
Als je niet in de goede galop aanspringt voordat je bij je volgende onderdeel (in dit geval de volte) bent, heb je het niet uitgevoerd en kun je idd gewoon een 1 krijgen. De volte heb je vervolgens ook maar half in de goede galop gereden en wellicht mankeerde er meer aan de uitvoering van dat onderdeel.

Enen zijn altijd ontzettend sneu, vooral als de rest wel naar wens gaat, en niet veel juries delen ze uit, maar het is, vind ik persoonlijk, in dit geval wel gerechtvaardigd.

Dat aanpassen echter weer niet, vind ik.

volgens mij ben jij geen jurylid en geen wedstrijdrijder dus vind het nogal wat om dit zo te stellen

zelf ook wel eens een 1 gehad, omdat mn paard hevig in verzet kwam, vond ik wel terecht, maar ik vind wel dat als je zo flink bent om een 1 te geven je ook een 9 moet willen geven en dat is nog wel eens moeilijk, afbranden alleen is makkelijk genoeg, voor verkeerd aanspringen lijkt me een 3 wat redelijker, aangezien je wel aanspringt.

Ik weet niet waarom je mij quote en persoonlijk aanvalt. Ik ben niet de enige met deze mening en ik heb er duidlijk bijgeschreven dat het gewone logica is. Als een paard niet heeft uitgevoerd wat er wordt gevraagd en dat is hier specifiek linker- of rechtergalop, niet "galop" , en pas in een volgend onderdeel dit voor elkaar krijgt, is een 1 gerechtvaardigd. Daarbij heb ik ook gezegd dat ik niet weet wat er precies met de volte aan de hand was, en dat veranderen van een 3 naar een 1 niet correct is en dat enen op zich niet zoveel worden uitgedeeld omdat men eerder een 3 geeft.
Als het een B klasse is, kun je nog denken, nou ja, vooruit het kan een jong paard zijn en hij spring tenminste aan, maar als je eenmaal in de L zit, mag je aannemen dat je een paard correct aankunt laten springen of snel kunt herstellen.

Ik zie niet wat mijn persoonlijke situatie, die je slecht gist, er mee te maken heeft (ik ben wel actief wedstrijdruiter geweest in Nederland en trainer van wedstrijdruiters).

Ik heb al gezegd dat een 1 ontzettend sneu is, ik voel heus wel met iemand mee die een 1 krijgt, maar het enige dat je er tegen kunt doen is het de volgende keer proberen te vorkomen.

Je vraagt, als je wedstrijden rijdt, om een beoordeling van je proef. Niet om het vrijwillig uitdelen van winstpunten.
Gewoon even reflecteren wat er gebeurd is en hoe dat te veranderen of te voorkomen is.

TS onderzoekt of het terecht is of niet, daar komen meningen over en ze kan daar zelf uithalen wat ze logisch lijkt.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re: Geef jij wel eens een 1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:35

Dit is wel een subforum voor juryleden en instructeurs Lusitana en er wordt door de TS een vraag gesteld aan juryleden.
Wat iemand als niet-jury zonder juryopleiding hiervan denkt of vindt is dus niet echt relevant.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:43

Dat is waar, ze hoeft het dus ook niet serieus te nemen, het is alleen een meedenk situatie.

Buiten dat, als iemand geen jury is of opleiding heeft gevolgd, wil dat nog niet meteen zeggen dat er geen inzicht is in jureren.

Het lijkt me verder niet de bedoeling dat het topic over posters gaat.

TS, wat had je zelf wel redelijk gevonden en waarom? Zou je zelf nooit een 1 geven, of wanneer wel?

Djoke
Berichten: 216
Geregistreerd: 28-07-03

Re: Geef jij wel eens een 1?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 12:58

Ja, ik zou zeker in de L1 geen 1 hiervoor geven!
Ik ben namelijk van een hele andere lichting dan Paddepad, maar heb dezelfde uitleg hierover gekregen in mijn opleiding. Ik heb net afgelopen winter de opleiding gedaan, en dit voorjaar afgesloten.
Precies wat Paddepad zegt over positief jureren is ons ook duidelijk gemaakt! Niet zo negatief jureren, maar kijken wat er wel goed ging vertelde onze cursusleider! Dus ik reed netjes over de hoefslag, sprong keurig beheerst aan, netjes nageeflijk. Alles goed behalve dus dat het de verkeerde galop was! Dus ik zou zelf hiervoor een 4 gegeven hebben. Als hij verder nog wegschoot of verder ging het ook niet netje een 3.
Zo is het ons geleerd in onze opleiding!
Dan kun je toch in de punten terug zien dat ik wel netjes aangesprongen ben! Want wat doen jullie dan met iemand die helemaal niet in de galop komt, en als een idioot van de hoefslag met de kop omhoog in een race draf ervan door gaat? Dit vind ik erger, die geef ik een 1 ofzo. Want die heeft helemaal niet het gevraagde uitgevoerd, geen controle meer over het paarde ed. Dit is in mijn ogen veel erger, en dit zou je dus in de punten terug moeten zien! Ik vind een 1 echt zwaar onterecht! En veel te streng afgestraft.
Door even een foutje bij een jong paard, die 2x verkeerde aanspringt omdat ze de hoek eng vindt. Hierdoor niet de juiste stelling en buiging, en sprong ze 2x verkeerd aan. Dan kom ik door 2x een 1 op al -10 punten.
Dit vind ik erg streng als je verder een nette proef rijdt en 1 onderdeel lukt even niet.
Maar goed, dat is mijn mening, en zo heb ik het geleerd in de opleiding. Ik ben ook liever geen foutenkijker, en dit foutenkijken was zowat de basis van de gehele opleiding! Zo vaak is er door onze cursusleider op gehamert geen foutenkijker te worden, maar juist te kijken wat gaat er goed! Dus daarom snap ik 2x een 1 niet, misschien inderdaad van een oude lichting juryleden, maar aangezien dit ook al in Paddepad haar tijd zo werd uitgelegd snap ik er niets meer van.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Geef jij wel eens een 1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:12

Ben je niet bang dat "positief" jureren dan een vals beeld geeft van waar de ruiter en zijn paard werkelijk toe in staat zijn?
Ik bedoel, als je altijd maar met je redelijke tot goede punten thuiskomt, en ook maar steeds promoveert, heb je niet het idee dat je moet veranderen of verbeteren. Terwijl er toch zelden werkelijk dressuurmatig correcte proeven afgelegd worden.
Men krijgt dan misschien de indruk dat ze beter zijn dan ze werkelijk zijn? Hoe wordt dat dan voorkomen?

Overigens, en dat is ook genoemdt, vind ik dat er ook wel meer hoge cijfers uitgedeeld mogen worden.
als je uitgaat van een 10 en trekt af wat er niet zo goed gaat, dat is dus ook positief benaderen, kom je soms niet zo snel op een 6 als dat ze nu worden uitgedeeld omdat men uitgaat van een 6 tenzij veel beter of slechter gereden.

Ik begrijp nu dus wel dat er tegenwoordig andere dingen aangeleerd worden dan vroeger (ik ben zelf trowuens 50 en wat mij geleerd is van juries wijkt dus wellicht ook af) en ik vraag me af of er gelijkenis is tussen de cursussen international gezien? Is er iemand die daar wat van kan zeggen?

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re: Geef jij wel eens een 1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:19

Een 4 vind ik te hoog Djoke, dan had je bij de tweede poging in de goede galop moeten zitten. Ik vind een 3 voor z'n grote fout meer dan genoeg in het L1. Een 3 voor de volte met middengalop vind ik ook een correct cijfer.

FrankavdT
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:28

Attitude schreef:
Ik heb het ook zo geleerd hoor. En ben nu 1,5 jaar jury, en heb zelf ook niets gepresteerd in de sport. Ik geef ook geen 8-en en 9-ens. Dus ben ik eigenlijk maar een domme sul die de examencommissie omgepraat heeft en zo mn jurybrevetje gehaald heeft 8)7


Mag ik vragen waarom jij geen 8en en 9ens geeft?
Wat is dan jouw "range" qua punten? Minimaal een 4, maximaal een 7?

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Geef jij wel eens een 1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:41

Ik geef ook zelden een 9 in de B/L.Je punt op basis vh scala en een 10 is absolute perfectie.
Dus om die perfectie te benaderen zou het paard super verzameld moeten zijn.
Dit is in de B/L nog niet aan de orde.
Een 8 kan wel en een 9 voor bv halsstrekken kan ook en geef ik ook.
Voor hogere cijfers zit je toch echt op een ander africhtingsniveau.

FrankavdT
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-01-06

Re: Geef jij wel eens een 1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:48

@ Ambre, dat ben ik met je eens.
Ik ben alleen benieuwd waarom iemand zelfs nooit geen 8 geeft of een 9.
Zoals idd halsstrekken, maar ook wanneer een jong paard bijvoorbeeld op de laatste lijn precies recht over die middenlijn gaat, keurig halthoudt, waarom zou dit dan geen 8 of 9 kunnen opleveren? In mijn optiek kan een jong paard ook een 2 of 3 of een 8 of 9 kunnen halen.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re: Geef jij wel eens een 1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:52

Ik geef ook wel 8en en heel soms een 9.
Als je nooit een 8 geeft klopt er iets niet want je krijgt altijd wel een keer een paard in de ring met fijne bewegingen voor een 8, iemand die heel strak binnenkomt, of iemand die heel netjes en vierkant stilstaat, iemand met een heel nette zit en zo zijn er wel meer onderdelen waar een hoog cijfer voor gehaald kan worden. :)

_xwien
Berichten: 1935
Geregistreerd: 24-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:53

KarinvdM schreef:
Ik geef ook wel 8en en heel soms een 9.
Als je nooit een 8 geeft klopt er iets niet want je krijgt altijd wel een keer een paard in de ring met fijne bewegingen voor een 8, iemand die heel strak binnenkomt, of iemand die heel netjes en vierkant stilstaat, iemand met een heel nette zit en zo zijn er wel meer onderdelen waar een hoog cijfer voor gehaald kan worden. :)

mee eens, k heb ook wel eens een 9 gehaald in de L1

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:54

Omdat hij dan ook perfect in aanleuning en verzameld zou moeten gaan.
En dat is zelden het geval in de B/L.
Maar wanneer dat benaderd wordt en de lijn zelf is ook perfect dan geef ik een 8.
Een 9 is in mijn ogen meer voor een LT of GP paard weggelegd.
Tenzij het gaat om niveau gebonden oefeningen zoals het halsstrekken.

Miepie77

Berichten: 5586
Geregistreerd: 04-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 14:04

ambre schreef:
Ik geef ook zelden een 9 in de B/L.Je punt op basis vh scala en een 10 is absolute perfectie.
Dus om die perfectie te benaderen zou het paard super verzameld moeten zijn.
Dit is in de B/L nog niet aan de orde.
Een 8 kan wel en een 9 voor bv halsstrekken kan ook en geef ik ook.
Voor hogere cijfers zit je toch echt op een ander africhtingsniveau.

maar je beoordeeld dan toch ook op het B of L niveau, dan ga je uit van wat op dat moment het maximaal haalbare op B of L niveau is? anders heeft iemand met een jong paard al een handicap tegenover iemand die met een leermeester de bak in komt

Kyarahh
Berichten: 2438
Geregistreerd: 03-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 14:09

Ik vind een 1 soms ook wel terecht hoor :j
In jouw geval is het misschien wat overdreven, want je paard sprong immers wel aan, maar in de verkeerde galop. Dan had het wel iets hoger mogen zijn vind ik.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 15:03

In de B/L kijk je inderdaad voornamelijk naar de eerste drie punten van het scala, Miepie77.
Ik ben het dus ook niet met Amber eens.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Geef jij wel eens een 1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 15:57

Maar de punten worden gegeven mbt het scala.
En idd kijk je naar de 1ste 3 punten vh scala,maar een 10 is nu eenmaal het hoogst haalbare en niet het hoogst haalbare op dat niveau.
Dus ik ga niet uit wat het hoogst haalbare is op B/L niveau,ik neem de graad van africhting wel mee in mijn beoordeling.
Vandaar dat ik ook geen 1 zal geven voor het verkeerd aanspringen als het paard nageeflijk,ontspannen en op de juiste lijn blijft.