ORUN 2011/2012

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Re: ORUN 2011/2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 13:18

Even vraagje hè (overigens voor iemand anders), maar mag je voor die PVB "Begeleiden op Wedstrijd" ook een wedstrijd pakken die bv. in september is gereden maar waar diegene (die dus de cursus volgt) wel bij is geweest??

Cchanny

Berichten: 8843
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Re: ORUN 2011/2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:07

Volgens Ronald Beukers (waar wij de cursus) doen, mag dat wel.

Maar ik weet niet hoe jullie begeleiders daar over denken.

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Re: ORUN 2011/2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 09:39

kom weer ff binnenvallen, ik heb zelf een wedstrijd georganiseerd dat was in Februari 2011 en wat ik daar had gedaan mocht ik gewoon inleveren, was ook meer pagina's dan 4 hahhaa.
Gewoon even het knhs gebeld en verteld dat ik een wedstrijd had georganiseerd, was gewoon prima.

Cchanny

Berichten: 8843
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Re: ORUN 2011/2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:37

Ik ga morgen even de KNHS bellen om te kijken of ze mijn verslag binnen hebben gehad.
Het zal me toch niet gebeuren dat het via de post is kwijt geraakt ofzo :P haha!

Butterflys
Berichten: 174
Geregistreerd: 05-11-07
Woonplaats: Mooi Drenthe (Hollandscheveld)

Re: ORUN 2011/2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:44

Ik heb mijn pvb ook af, ga deze aangetekend opsturen. Dan maar wat kosten, maar ik wil niet de kans lopen dat mijn spullen zoek zijn.
Ik zit qua typen ook op 4 a4-tjes, het verhaal over algemeen vooraf een wedstrijd kan ik misschien wat inkorten. Maar hoop dat ze hier niet moeilijk over doen.

Izie

Berichten: 1384
Geregistreerd: 29-09-05
Woonplaats: overijssel

Re: ORUN 2011/2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 18:47

Ik ga de cursus meerijden voor iemand die ik ken... 3 a 4 avonden en dan examen. Ben benieuwd, kan ik meteen kijken wat hij doet op vreemd terrein voor we op concours gaan binnenkort haha.
Maandag 1e keer, in Saasveld. Ben benieuwd!

Cchanny

Berichten: 8843
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Re: ORUN 2011/2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:14

Nog meer mensen met de probleem van het leren?
Het is zo veel, heb het boek al twee keer door gelezen.
En ben het nu goed aan het leren, maar ik krijg het niet echt in mijn hoofd :s

MissCharlie

Berichten: 1438
Geregistreerd: 11-05-06

Re: ORUN 2011/2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:46

Ja hier ook...zoveel rijtjes en opsommingen leren. Echt vreselijk veel stampwerk, bah.

Cchanny

Berichten: 8843
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Re: ORUN 2011/2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:55

En ik begin nu al te stressen met dat haaal ik nooit.
Stomme faalangst :=

PeertjeRijsa

Berichten: 1946
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: ORUN 2011/2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:48

Wat ik altijd erg fijn vind met leren is vragen of samenvattingen maken. Probeer niet alles in 1x te stampen en alles achter elkaar te lezen. Dan gaat het vaak ene oor/oog in, andere er weer uit. (bij mij tenminste :+ )
Ik heb nu gewoon een paar dingen die ik deze week zo en zo wil weten. De afstanden van het springen, de gangen stap, draf, galop, het gebit, stadia van africhting en de been gebreken. Wat extra is is mooi mee genomen, maar eerst dit er maar eens flink in stampen. Dan neem ik volgende week weer een aantal andere punten. Het is ook veel, maar op deze manier hou ik het nog een beetje overzichtelijk voor me zelf ;)

Cchanny

Berichten: 8843
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Re: ORUN 2011/2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:50

Leer inderdaad nu ook elke avond 15 pagina's per keer :)

MissCharlie

Berichten: 1438
Geregistreerd: 11-05-06

Re: ORUN 2011/2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:26

Ik heb vorige week de hele map verdeeld over 5 weken, elke week moet ik een bepaald deel geleerd hebben. Ik maak inderdaad ook vragen..weet niet of er meer zijn die dat via de computer doen, anders kunnen we ze misschien delen :)

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 10:02

Cchanny schreef:
Nog meer mensen met de probleem van het leren?
Het is zo veel, heb het boek al twee keer door gelezen.
En ben het nu goed aan het leren, maar ik krijg het niet echt in mijn hoofd :s


ja ik, het is echt een drama...
Les geven is geen enkel probleem, maar iets uit een boek leren krijg ik niet voor elkaar.
In onze groep hebben we een paar studie bollen enkele hadden de cursus verleden jaar al gedaan en die hadden een samen vatting gemaakt. Die van 2012 komt ook nog.

1. omgang & verzorging

Hoefmechanisme : bij belasting zal de achterste hoef helft wijder worden, de zool vlakker, de steunsels vlakker en de straal neergedrukt worden.

Functies hoefbeslag: * beschermen van de draagrand
* bevorderen van goede gang/stand
* voorkomt uitglijden
* toepassing op veterinair advies


Strijkijzer: voorkomt dat het paard zich met de binnenkant verwondt aan meestal de kogel
Klapijzer: voorkomt het inslaan van het achterijzer in het voorijzer

2. Kennis van het paard

Skelet: * biedt stevigheid * aanhechting’s plaats voor spieren/pezen * beschermt de organen * bevat beenmerk, zorgt voor de aanmaak van bloed
Schedel * onderkaak * voorhoofdsholte * bovenkaak * hersenholte * gebit * grote neusholte * kaakboezems * gangen systeem
Voorbeen * opperarmbeen * onderarmbeen * spaakbeen * ellepijp * elleboogsknobbel Achterbeen * dijbeen / bovenbeen * knieschijf * schenkelbeen * ondervoet Achterbeen -> dragende & stuwende functie
Romp * 7 halswervels * 18 borst of rug wervels * 5 of 6 lenden wervels * 5 kruiswervels * 18 tot 21 staart wervels totaal: 54 wervels

Lendenwervel * doornuitsteeksel * gewrichtsuitsteeksel * wervelkanaal * dwarsuitsteeksel * wervellichaam
Ribben * 8 ware & 10 valse

Het gewricht is omgeven door een kapsel van soepel bindweefsel. De botuiteinden zijn bekleed met een laag kraakbeen. Aan de binnenkant van het gewrichtskapsel zit een vlies, het beenvlies dat gewrichtsvocht afscheidt. Huid * temperatuur * bescherming * afbraakstoffen * vochtreguleren

Synovia = vocht dat zorgt voor de smering en voeding van het gewricht

Gewrichten * kogelgewricht = laat alle bewegingen toe * volkomen scharniergewricht = 2 richtingen * onvolkomen scharniergewricht = buigen + strekken * draai/spil gewricht = alleen draaiende bewegingen * straffe gewricht = vlakke boteinden

Bewegingsmogelijkheden ruggengraat * rek + strek mogelijkheid lengte * zijwaartse richting * lengte as

Signalement (G H R O K A) * geslacht * ras * kleur * hoogte * ouderdom * aftekeningen
Melkgebit * 24 gebitselementen * veel kleine groefjes * tandhals = overgang zichtbare deel van de tand
Volw. gebit * 36 gebitselementen * grotere tanden * geler van kleur * 1 duidelijke groef
Uitbotten veulentanden * 6 dagen t/m 6 maanden Vullen veulentanden * 12 maanden t/m 24 maanden
Wisselen * 2,5 jaar t/m 4,5 jaar Vullen onderkaak * 6 jaar t/m 8 jaar
Vullen bovenkaak * 9 jaar t/m 11 jaar
Pols hartslag * 28 tot 40 slagen per minuut
Temperatuur * 37,5 tot 38 graden celsius
Ademhaling *8 tot 14 keer per minuut

Kreupelheid * belasting -> wanneer het paard het been belast
* beweging -> wanneer het been wordt bewogen

Voorbeen afwijkingen * gestrekte stand * bokbenige stand * ondergeschoven stand * holle stand * steile kootstand * bokhoevige stand * doorgezakte stand
Voorbeen afwijkingen * bodemnauwe stand * bodem wijdte stand * toontreder stand * franse stand * O benige stand * X benige stand
Achterbeen afwijkingen * ondergeschoven stand * gestrekte stand * sabelbenigheid * steile kootstand * steile sprong * bokhoevige stand * doorgezakte stand
Achterbeen afwijkingen * bodemwijd / bodemnauw
* toontreder stand * O benige stand * X benige stand * franse stand
Beengebreken * Harde * Zachte * Functionele Harde * schiefel -> voorbeen, pijp (VOOR) * overhoef -> koot ( VOOR / ACHTER) * verbeend hoefkraakbeen (VOOR) * spat -> voor binnen zijde, onder spronggewricht (ACHTER) * hazenhak -> achterkant spronggewricht (ACHTER) * reebeen -> buitenkant spronggewricht (ACHTER) Zachte * legger -> achterzijde ellebooggewricht ( VOOR ) * dikke voorknie -> voor binnen kant knie ( VOOR ) * gallen -> kootgewricht ( VOOR ) * mouw -> voorkant knie ( ACHTER ) * bolspat -> voor/binnen spronggewricht ( ACHTER ) * waai / vlot gal -> 3 hoek hiel been ( ACHTER ) * piephak -> hak/spronggewricht ( ACHTER ) * gallen ( ACHTER ) Functionele * Patellafixatie = knie op slot * hoefkatrol ontsteking * OCD = botsplinter die zweeft 3. Kennis van de ruiter

FITT * Frequentie = aantal keren p.w. dat je rijd * Intensiteit = zwaarte van de inspanning * Tijdsduur = duur activiteit * Type activiteit = soort oefening
Paardrijden draait voor het grootste deel om het vinden van een goede balans, het ontwikkelen van ruitergevoel en fijne afstemming van de hulpen. Doel gymnastische & houding corrigerende = geven van vertrouwen in het begin = ontwikkelen goede onafhankelijke zit = corrigeren van de houding ruiter 4. Didactiek

Hoofdvragen * wat wordt er geleerd
* wie leert er * waarmee wordt er geleerd Belangrijk * aanpassen aan het niveau * theorie + praktijk op elkaar afstemmen * niets nieuws leren voor iets bevestigd is * op tijd beginnen * niet bang zijn om fouten te maken Interactie * ruiter - mederuiter * ruiter - paard * ruiter - instructeur * instructeur - paard Feedback = doelgerichte, concrete en positief verwoorde aanwijzingen waar de ruiter van kan leren 5. Rijtechniek Dressuur Dressuur = gymnastiseren van het paard met hulpen en tekens die het paard geleerd heeft en begrijpt, zodat een volledige harmonie ontstaat tussen ruiter en paard
Durchlassigkeit * rechtgericht zijn * impuls en schwung * nageeflijkheid en aanleuning * ontspanning * takt Takt = ritme, regelmaat, juiste volgorde beenzetting Ritme = gelijkmatigheid in tijdsduur optillen / neerzetten van de benen
Regelmaat = gelijk blijven in tijdsduur van de benen

Ontspanning = verende rug + spieren ongedwongen en soepel worden

Nageeflijkheid = losgelatenheid in nek en kaakgewricht Aanleuning = licht verende druk op de teugel die het paard aanbiedt

Impuls = drang naar voren opgewekt vanuit de achterhand

Rechtgericht * recht op rechte lijn * gebogen op gebogen lijn Buiging * van kop tot staart gebogen Stelling * alleen voorste gedeelte Beenhulp * voorwaartse drijvende * voorw. zijw. drijvende * begrenzend
Toestaan = soepel meegaande beweging Geven = zoveel halsvrijheid wel contact Aan de teugel = constante, soepele verbinding tussen hand en paarden mond

Hulpen * gewichtshulpen * beenhulpen * teugelhulpen
Halve ophouding = attentie seintje / moment teugel druk + been druk Hele ophouding = stil staan Rechtuit = beide teugels evenveel druk Volte = buiten teugel meer druk Evenwicht * natuurlijk evenwicht = in de wei * natuurlijk evenwicht onder de ruiter * het horizontaal evenwicht * het evenwicht op de achterhand * het verticale evenwicht Rijkunstig gevoel * veel rijden in het algemeen * correcte en ontspannen houding * leren voelen beenzetting * werken in juiste ritme en tempo * rijden van verschillende paardn * goede begeleiding * zelfdisipline Overgangen -> hoe meer overgangen je rijdt hoe meer je aan het gymnastiseren bent
DOEL * verkrijgen meer impuls * bevorderen gehoorzaamheid * bevorderen balans ruiter / paard * verbeteren van de draagkracht achterkant * controle op de vorderingen van het paard * bevorderen van het rijkunstig gevoel Bolle zijde * teugel tegen de hals * neemt het paard meer druk op de teugel * bit komt vaak wat verder uit de mond * is het oor lager bij verkantelen hoofd * houdt het paard zich stijf en buigt moeilijk * ligt de kuit van de ruiter meer aangesloten Holle zijde * teugel van de hals * wil het paard geen druk op teugel nemen * oor hoger bij verkantelen hoofd * buigt het paard makkelijk in * ligt de kuit van de ruiter minder aangesloten * trekt de ruiter de heup in * zal de kruishelft van het paard lager zijn 6. Rijtechniek springen
Verlichte zit belangrijk * de balans van ruiter + paard * leren stilzitten voor de sprong Fouten tijdens sprong * ellebogen uitdrukken * steunen op de manenkam * handen naar boven brengen * hakken optrekken * benen naar voren * rechtop blijven zitten * te veel naar voren zitten * niet stillen zitten voor de sprong OORZAAK = gebrek aan balans GEVOLG = paard wordt gestoord

Afstanden vanuit draf * in/uitjes 3 meter * 2 galop sprongen 9.00 - 9.50 * 3 galop sprongen 12.00 - 13.00 * 4 galop sprongen 16.00 * 5 galop sprongen 19.00 Afstanden vanuit galop * 2 galop sprongen 10.00 - 10.50 * 3 galop sprongen 14.00
* 4 galop sprongen 17.00 - 17.50 * 5 galop sprongen 20.00 - 21.00
Hindernis -> Drafbalk = 2.20 / 2.50 Afhankelijk * jong paard = ruimer * groot paard = ruimer * paard wat te veel naar voren springt = korter * paard wat terughoudend is 7. Longeertechniek
Bijzetten afhankelijk * leeftijd & graad van africhting * bouw van het paard * vakmanschap van de longeur * natuurlijke souplesse Benodigdheden * longe (9 meter) * goed passend hoofdstel * zadel of longeercirkel * zweep * bijzetteugels

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: ORUN 2011/2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:27

Als ik alles zo lees Black_Riders dan weet ik het wel, maar bij het zelf benoemen ga ik vaak te moeilijk denken.

Ik zie juist meer tegen de praktijk op :+ Ik zie wel wat er niet goed gaat maar ga dan twijfelen over hoe je het op kunt lossen... en dan sla ik dicht......

Cchanny

Berichten: 8843
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 19:52

MissCharlie schreef:
Ik heb vorige week de hele map verdeeld over 5 weken, elke week moet ik een bepaald deel geleerd hebben. Ik maak inderdaad ook vragen..weet niet of er meer zijn die dat via de computer doen, anders kunnen we ze misschien delen :)

Ik ben nu begonnen bij didaktiek.
Ik wil vanaf nu ook wel vragen maken dan hoor! :)
En dan inderdaad onderling delen.
Lijkt me erg fijn! :D

MissCharlie

Berichten: 1438
Geregistreerd: 11-05-06

Re: ORUN 2011/2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:03

Dan doen we dat :D
Ik heb vragen van springtechniek en dressuur

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:07

Ergens in het topic van vorig jaar staat een megalijst met vragen O:)

Cchanny

Berichten: 8843
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:19

MissCharlie schreef:
Dan doen we dat :D
Ik heb vragen van springtechniek en dressuur

Zal ik van didactiek doen ?

MissCharlie

Berichten: 1438
Geregistreerd: 11-05-06

Re: ORUN 2011/2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:39

Prima!

Bedoel je de examen vragen? Die heb ik idd ook opgeslagen

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: ORUN 2011/2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:41

Ik? Nee, een voorbereidingslijst. Meer dan 100 volgens mij.

Cchanny

Berichten: 8843
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Re: ORUN 2011/2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:46

Examen vragen?
Ik denk dat ik iets gemist heb :o

MissCharlie

Berichten: 1438
Geregistreerd: 11-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:53

Deze lijst van examenvragen heb ik uit het vorige topic

Citaat:
Onze instructeur zei dat ze over didactiek en longeren meestal maar 1 of max 2 vragen stellen.
Voor de rest het meest over kennis paard, dressuur en springen.

Hij noemde dat ze meestal wat over de beenstanden vragen, beengebreken, meeste dressuurvragen, springafstanden. Ziektes zoals koliek, gezond/ziek paard etc.
Ook noemde hij dat de man die de toets maakt "gek is van rijtjes". Dus heb ook als een gek die rijtjes zitten stampen

Nog een vraag uit het examen van 2008:
Teken twee verschillende voorbeelden van een besturingsoefening die men kan gebruiken om de lijnen in een parcours goed te leren rijden. (staan wel in het boek)
Noem 5 vaak voorkomende fouten die bij het rijden van besturingsoefeningen worden gemaakt.
Antwoorden op de B-vraag:
Niet van achter uit geimpulseerd (wending moet in en ook weer uit worden gereden), onder het tempo rijden, ruiter geeft verkeerde gewichtshulpen, ruiter trekt aan binnenteugel, paard valt door het binnenbeen, paard loopt over de buitenschouder weg, teveel druk op buitenteugel

Vraag over longeren (examenvraag):
De manier van bijzetten is afhankelijk van een aantal factoren. Noem er 4.

- leeftijd en graad van africhting
- bouw van het paard
- vakmanschap van de longeur
- natuurlijke souplesse van het paard.


Vorig jaar was bv ook een vraag:
Beschijf in het kort de volgende begrippen:
- aanleuning
- verzameling
- tact
- regelmaat
- en dan nog een stuk of vier andere begrippen.


Alle examens bij elkaar:
Hoe stijg je op:
Lengte beugelriemen:
- Het kudde instinct van een paard kan van invloed zijn op de africhting.
Noem een positief effect en een negatief effect op de africhting.


Benoem in de juiste volgorde de beenderen en gewrichten van het achterbeen van een paard.

Benoem in de juiste volgorde de beenderen en gewrichten van het voorbeen van een paard.

In de gewrichten van een paard zit een vloeistof.
Wat is de naam van die vloeistof en het doel ervan.


Noem 5 punten waar men zich zorgvuldig aan moet houden om koliek en ziektes te voorkomen bij het paard.

Noem de symptomen van ziek paard:

Waar staan de letters GHROKA voor?

Tandenschema:
(heb de echte vraag verwijdert, ze vragen bv hoe oud is een paard waarbij de tanden in de onderkaar gevuld zijn, dus je moet dat schema`tje op kunnen noemen)

Een paard kan aan de voorbenen en achterbenen afwijkende standen vertonen
Geef minimaal 5 afwijkende standen van de voorbenen terzijde gezien:
En van voor.
Geef minimaal 5 afwijkende standen aan het achterbeen van achteren gezien.
En van opzij
Standen van de hoef:

Harde beengebreken voorbenen:
Harde beengebreken achterbeen:
Zachte beengebreken voorbeen:
Zachte beengebreken achterbeen:

Fuctione beegebreken:
Geef de waarden van een paard in normale stand.
Ademhaling:
Temperatuur:
Hartslag:

Een correcte houding en zit van de ruiter is van groot belang voor het paard.
a. Geef aan waarom?


b. Geef een omschrijving van een correcte verlichte zit:

Geef een omschrijving van het rijtechnische begrip “hulpen”..


Doel van de dressuur: ( gymnastiseren van het paard)
-
- Doel van africhters:
-
- Wat is een stille hand?

Geef een omschrijving van de volgende rijkunstige begrippen.
- Aanleuning
- Contact
- Toestaan:
Geven:
Impuls
buiging:
Stelling:
tact:
Ritme:
Regelmaat:
swung:
durchlassigheid:
weerstand bieden:
rechtgericht

Leg uit hoe en waarom een paard ten opzichte van de lichaamsbouw schreef kan gaan?

Een paard heeft rechts de bolle zijde, geef een omschrijving?

Wat is in de springtraining het nut van galopperen over op de grond liggende balken?.

Wat is de logische afstand van 2 op de grond liggende balken met de optie 5 of 6 galopsprongen?

Noem 4 punten die van belang zijn bij het voorbereiden van een springles:

Noem 4 rijtechnische punten die aandacht nodig hebben bij het springen.

(vanuit draf was de afstand tussen de grondbalk en eerste 2 sprong 2.20 en vanuit galop 2.50)

Op welke afstand leg je de volgende hindernissen tijdens een springles met paarden in een binnenmanege onder normale omstandigheden?
- Een drafbalk gevolgd door een kruisje van 80 cm op 1 galopsprong gevolgd door een oxer van 100 cm?
-Uit draf een kruisje en dan op een rechte lijn een oxer van 100cm op 3 galopsprongen?
-Uit galop een steil op 100cm gevolg door een oxer op een rechte lijn op 5 galopsprongen?

Noem 5 uiterlijke kenmerken van een paard wat het vertoond bij weigeren/ verzet uit angst?

Waar moet je doen als een paard verzet toont uit onwil?

Als je je paard goed wilt longeren moet je aan een aantal punten voldoen.
Noem 4 punten:

Welke benodigdheden heb je nodig om juiste te kunnen longeren?

Noem de 4 grondregels van didactiek:

Welke gegevens zijn van belang bij een goed voorbereiding van de les?

Noem de 4 functies van het skelet

noem 5 stalondeugden.

wat zijn de onderdelen van een hoefnagel

Ijzer:

noem de functies van het voorbeen en het achterbeen


wat is het doel van de dressuur ?

Wat is het verschil tussen kribbebijten en luchtzuigen?

Noem de wervels en aantallen.

Noem de onderdelen van een wervel.

Noem de onderdelen van een gewricht.


Waar zit het sleutelbeen bij het paard?

Leg uit wat de basisvaccinatie inhoud.

Wat in Einschuss?.

Wat is cornage?

- Geef minimaal 5 oorzaken van koliek:

Rotstraal
Attaxie


Wat is hoefbevangen?

Wat is maandagsziekte?

Geef minimaal 3 huidaandoeningen:


Beenzetting in stap is:
en voor de galop:

benoem de hulpen bij het sluiten van een volte (7 in totaal)

uitleg hoefkatrol

wormbesmetting voorkomen

Welke problemen kom je tegen bij de overgang van pony naar paard:

hoe je kan ziet dat een paard goed aan de longe loopt

sandwich feedback model

product, proces&persoonlijke evaluatie

wat word verstaan onder de drie hoek bij longeren?

hulpen weten te omschrijven voor aangalopperen en over de holle en bolle kant krijg je ook vragen en ook hoe je een paard recht moet richten als bijv. het paard rechts bol is

Wat is het doel van schouderbinnenwaarts, 4x

Wat is het doel van wijken

Wat is het doel van achterwaards gaan? 5x

Het verschil in hulpen bij een jong en een gevorderd paard

Paard loopt langst de hindernis, noem 5 manieren om dit op te lossen.

Welke 4 punten zijn van belang bij een lesopbouw?

Een paard loopt scheef.
Noem 4 punten die vanuit de ruiter komen
Noem 4 punten die van mechanisme van het paard komen

Noem de soorten evenwicht, plus kort omschrijving

Volgorde belangrijkheid: lichaamstaal – stemgebruik – woordkeuze

Welke 3 factoren zijn belangrijk bij lesgeven aan 7/8 jarige.
9/10 jarige
12-16 jaar
17 en ouder

De volgeden vragen kregen we dit jaar erbij, die zaten er voorgaande jaren nooit in:
Hoe straf je een paar correct? 5 dingen opnoemen

En waar dienen gymnatische oefeningen voor. (krijg je plaatjes te zien van verschillende oefeningen, en dan moet je bij elk plaatje vertellen waar het goed voor is)

de benamingen van de hoefnagel

waarvoor dient het skelet

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: ORUN 2011/2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 21:13

ja, die bedoelde ik. Ik heb ergens een gesorteerde versie ervan, zal morgen even kijken.

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 21:26

das super who :j

Cchanny

Berichten: 8843
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 21:27

Lielle schreef:
ja, die bedoelde ik. Ik heb ergens een gesorteerde versie ervan, zal morgen even kijken.

Graag. :)


Had vanochtend weer ORUN. En volgens de cursus leider had ik een van de luidste stemmen :P haha