Kater overhouden van jureren.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

El_Paso2009

Kater overhouden van jureren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 17:59

Vanmorgen op het KNHS centrum de haflinger wedstrijd gejureerd, aangekomen lag het terrein er super bij en de sfeer was ook goed totdat ik paspoorten ging controleren, allereerst paspoorten niet bij de ring aanwezig, allemaal in auto. Dus veel achteraf gecontroleerd en 4 combinaties moeten disqualifiseren ivm ontbrekende basisenting. Ik werd er echt moedeloos van en stuite op behoorlijk wat commentaar. sommige hadden nog nooit de regelementen boekjes van de KNHS gezien. Ik heb er zelf ook echt een rot gevoel over want de mensen kwamen soms van erg ver weg om een proefje te rijden. Ik kon er gewoon echt niks mee en ik vindt dat regels regels zijn en als je wedstijden start je je daaraan moet houden en entingen vindt ik erg belangrijk. Achteraf nog een praatje hierover met de voorzitter van de club, hij gaf toe dat regels regels zijn, maar hij zei me dat (Quote): we een laagdrempelige club zijn en hier nooit zoveel naar gekeken wordt op wedstrijden van hun zelf. Heb gezegd dat het erg belangrijk is om je paard te enten, je kent het wel. Kreeg wel het gevoel alsof ik de zeur was en dat is niet zo leuk kan ik je zeggen. Uiteindelijk vindt ik dat ik goed gehandeld heb, maar een lekker gevoel heb ik vandaag niet.
Wat vinden jullie hiervan??

Wietsje92

Re: Kater overhouden van jureren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:02

Ik vind entingen sowieso belangrijk! En zeker als je wedstrijd rijdt moet je paard gewoon ingeënt zijn.

Ik geef jou helemaal gelijk, wedstrijd is wedstrijd. En bij de KNHS staan alle regels op papier. Mij lijkt het dat voordat je gaat starten je ook het regelement doorleest.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:04

Paarden moeten natuurlijk gewoon de entingen hebben gehad voor ze op wedstrijd gaan.

Verder heb ik paspoort van mijn paard ook nooit bij de ring bij, ligt wel altijd in de auto...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:07

De influenza entingen zijn maar 9 maanden werkzaam.. De KNHS heeft de regel jaarlijks enten.. Dat is dus sowieso al onzin.. Heb het er eens met een dierenarts over gehad en die vertelde dat van die 9 maanden..

Ik vind de entingen dus niet zo belangrijk.. Maar moet ook zeggen dat ik nog maar 1x heb gehad dat er een enting miste..

El_Paso2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 18:09

Ik weet inderdaad ook dat de entingen maar 9 maanden geldig zijn, ik ent zelf altijd ieder half jaar.
Maar de regel van de KNHS is basisenting met minimaal 21 dagen en maximaal 92 dagen ertussen en dan de 365 dagen grens aanhouden en dat horen wij dus te volgen.

ola42

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:10

Je hebt wel gelijk hoor, als je met wedstrijden meedoet hoor je de regels te kennen. Ik denk niet dat je nog uitgenodigd wordt bij deze club:(

Maartje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:12

Sta er van te kijken dat er bij zoveel combinaties de entingen niet kloppen, vind het belangrijk dat als je wedstrijden rijd je dat op orde hebt!
Moet wel zeggen dat ik de paspoorten ook altijd in de auto laat liggen..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:12

TS, Ik kan begrijpen dat je hier een beetje moedeloos van werd :j Ik ben denk ik de enige op CC die met de dressuur altijd de papieren bij zich heeft. Ik ben de SGW gewend waar je als je pech hebt moet je 20min heen en 20min terug lopen naar de auto.
Sowieso vind ik dat er meer gecontroleerd mag worden op de wedstrijden!

El_Paso2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 18:16

Ach dat die paspoorten in de auto liggen, maakt me niet zoveel uit hoor. Geeft alleen wat onrust tussen de proeven door.
ik was ook verbaasd over het aantal wat niet klopte.
En er was een deelenemer die mij toevertrouwde dat als je met een chiplezer de boel ging controleren dat er nog wel eens wat haflingers rondliepen die niet bij het betreffende aangeboden paspoort hoorde. Is natuurlijk moeilijk te checken want ze zijn allemaal goudblond zeg maar, op een blesje hier en daar na dan.....

ola42

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:18

Als ik ga betalen bij het wedstrijdsecretariaat hoor ik altijd dat zij de entingen proefsgewijs nakijken, zou beter zijn als de jury hier altijd om zou vragen. Maar gaat wel moeilijk in de winter als ze boven de bak zitten?
Oh, dat ze niet bij het paspoort horen had ik ook nog niet gehoord! maar ja, de chip wordt niet gecontroleerd!

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:18

Regels zijn regels, gelijk heb je :)

Wij hebben altijd het paspoort bij ons en laten deze, zeker wanneer het outdoor is, altijd zien bij de jury.

El_Paso2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 18:20

een wedstrijdsecretariaat mag controleren maar heeft niet de bevoegdheid om te disqualifiseren, en in de winter wordt het zowieso lastiger voor de jury, mag nog wel wat op verzonnen worden van mij...

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:26

je hebt gewoon gelijk
regels zijn regels als je met een wedstrijd
mee doet weet je gewoon wat je plichten zijn anders verdiep je er maar in. pas poort ook altijd bij ons doe hem gewoon in een tasje samen met je boekje dat heb je ook nodig. klaar kan je nooit mis grijpen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:27

El_Paso2009 schreef:
Ik weet inderdaad ook dat de entingen maar 9 maanden geldig zijn, ik ent zelf altijd ieder half jaar.
Maar de regel van de KNHS is basisenting met minimaal 21 dagen en maximaal 92 dagen ertussen en dan de 365 dagen grens aanhouden en dat horen wij dus te volgen.

Ik entte idd ook 2 x per jaar.. Maar ben me daarnaast ook bewust van dat het entingensysteem zoals de KNHS dat heeft niet deugt.. Dan nog iets, hoe vaak hoor je wel niet dat veeartsen gewoon de datum terugdraaien als blijkt dat iemand te laat was? Dat doen de veeartsen ook alleen maar omdat dat jaar van de knhs al nergens op slaat..

Om die redenen neem ik de entingen dus niet erg serieus en ik zal er ook niet zo snel iemand om diskwalificeren.. :o

El_Paso2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 18:58

je hoort dat inderdaad vaker over veeartsen, maar je moet toch uitgaan van hetgene wat in het paspoort staat. Maar bij de combinaties van vandaag ontbraken gewoon de gehele basisentingen, dus op 1-11-2002 geent en dan op 30-10-2003 weer netjes. T blijft lastig, als de KNHS hier nou eens een database voor aan zou leggen en alle entingen van actief startende paarden erin vermelden dan zou het bij het invoeren van de uitslagen naar boven moeten komen dat de entinge verlopen is en dan mag voor mij een sanctie volgen. Maar ja vanaf januari moeten verenigingen zelf de uitslagen gaan invoeren en wordt er door de KNHS alleen nog steekproefs gewijs gecontroleerd. In een land als Nederland moet er toch iets zijn wat zo goed als waterdicht is hiervoor. Dan ben je als jury ook niet steeds de boeman.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 19:04

En bij friezen en fjorden... :j

El_Paso2009 schreef:
Ach dat die paspoorten in de auto liggen, maakt me niet zoveel uit hoor. Geeft alleen wat onrust tussen de proeven door.
ik was ook verbaasd over het aantal wat niet klopte.
En er was een deelenemer die mij toevertrouwde dat als je met een chiplezer de boel ging controleren dat er nog wel eens wat haflingers rondliepen die niet bij het betreffende aangeboden paspoort hoorde. Is natuurlijk moeilijk te checken want ze zijn allemaal goudblond zeg maar, op een blesje hier en daar na dan.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 19:07

Tja ik zou iemand echt niet diskwalificeren om een basisenting uit 2002 :n Juist omdat er daarna maar 1 x per jaar wordt geënt, wat zegt dan die basisenting van zoveel jaar terug nog?

Ben het wel met je eens dat dit vanuit de KNHS anders zou moeten :j

El_Paso2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 19:12

de datum was een voorbeeld, maar ik begrijp je reactie. KNHS moet gewoon eens wat doen in plaats van alleen maar overal geld voor vragen......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 19:19

El_Paso2009 schreef:
de datum was een voorbeeld, maar ik begrijp je reactie. KNHS moet gewoon eens wat doen in plaats van alleen maar overal geld voor vragen......

Pcies :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 19:40

Tja, entingen moeten in orde zijn, heel simpel.
Zou zeggen gewoon iedereen controleren laten door secretariaat, bij twijfel oid,
paspoort naar jury, die kan uitsluiten.
Gaat wel hoop hommelus opleveren denk ik :+ aangezien hier veel slachtoffers zullen vallen.
Doe dit half jaar en vele paspoorten zullen dan wel in orde zijn.
Nu denkt iedereen ach, loopt zo'n vaart niet. Doe net of ik het niet wist.

Nog harder zou zijn, bij niet oke paspoort startkaart tijdelijk intrekken, tot entingen in orde zijn }> .
Zal voor velen dan toch ca 1 maandje kosten, of je moet hem net week geleden hebben laten enten
dan kan je je basis nog redelijk snel herstellen.
Kan me nog herinneren bij vroeger startkaart aanvragen, dan KNHS naar die entingen keek en chipnummer.

Als je bij de endurance aankomt met verlopen wat voor enting dan ook, kan je meteen naar huis.
Ze beginnen namelijk altijd met controle van je paspoort bij de veterinaire controle.

En chips controleren, lijkt me ook geen overbodige luxe zo nu en dan.
Bij fjordenstamboek fjordsport wedstrijden, lopen ze regelmatig met chiplezer rond (terwijl we daar vaak
elkaars fjord nog herkennen, dus ook weten als het toevallig wel een andere is.)
Heb er ooit 1 gezien bij een KNHS wedstrijd! 1 x, dat is wel heel weinig.

edit.. Heb me wel een keer doodgeergerd op een koudbloedconcours waar niets gecontroleerd werd,
daar liepen gewoon mensen met paarden met een gele snotneus rond die onofficieel starten.
Dat vind ik dus echt niet kunnen.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 20:12

wat ik me wel afvraag is of de TS de officiele rubriek heeft gejureerd of de proef zonder startkaart.

Bij degene die officieel starten kan ik prima begrijpen dat alles perfect in orde moet zijn. Bij het gedeelte zonder startkaart heb ik er minder moeite mee als het net niet helemaal klopt. Die mensen rijden 1 proefje per jaar en komen daarvoor vanuit het hele land naar de haflingerdag in Ermelo. Tja als je dan een basisenting uit 2000 mist maar verder gewoon geent hebt til ik daar niet echt zwaar aan

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 20:26

Regels zijn regels!
Die zijn voor iedereen gelijk en ik vind het eigenlijk niet meer dan logisch dat iemand gedisqualificeerd wordt wanneer hij/zij zijn spullen niet voor elkaar heeft.. De rest heeft immers toch ook alles op orde?
Zo moeilijk kan het nu ook weer niet zijn denk ik dan :o

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 00:42

Wat vervelend TS. Zo heb ik eens een combinatie uit moeten sluiten wegens echt onregelmatig. Was ook van organiserende vereniging.

Toch goed gedaan hoor, ook al is het zonder startkaart, als je bij andere paarden komt horen je entingen in orde te zijn.

El_Paso2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 08:10

Iedereen in mijn ring starte officeel met een startkaart. ik zeg maar zo: je weet ook dat je een witte rijbroek aanmoet, rij-jasje enz, dan vindt ik ook dat je je entingen in orde moet hebben. Ik heb er ook echt een rot gevoel aan over gehouden en wou dat ik nooit aan die paspoort controle was begonnen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 08:22

Ik ben het met je eens TS, vind sowieso wel dat sommigen laks omgaan met entingen etc.
Nu kan dat deels komen door dat er niet standaard op gecontroleerd wordt.
Hier in de regio moet je àltijd je paspoort laten zien bij de jury, zelfs bij de 2e proef :j Ik start ook weleens in een andere regio en dan is het noemen van je naam voldoende..

En ik heb het idee dat bij die Haflinger/Fjorden wedstrijden maar wat gedaan wordt, gezellig clubje met weinig controle. Tsja als je er dan zelf al niet veel verstand van hebt wordt je daar ook niet veel wijzer ;)

Ook bij de gewone KNHS wedstrijden zijn paarden die niet goed geeent zijn, en blijkbaar tussen de jurycontroles doorglippen. Elk jaar zie ik er wel 1 à 2 die uitgesloten worden op de Regiokampioenschappen.