Controleren of wedstrijd is goedgekeurd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TeeGee

Controleren of wedstrijd is goedgekeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 08:21

Gister hoorde ik dat de wedstrijd waar ik vorige week heb gejureerd niet met een goedgekeurd vp is verreden. Net als de 2 andere wedstrijden daarvoor bij die vereniging.

Kan ik dit als jurylid controleren en hoor ik dit te doen?

Nu was het verhaal dat de KNHS de resultaten van die 3 wedstrijden niet gaat registeren, erg zuur voor de ruiters natuurlijk.

Hebben jullie dit wel eens meegemaakt?

kleinvosje

Re: Controleren of wedstrijd is goedgekeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 08:24

Ik heb het nog nooit meegemaakt, maar als het goed is staan alle goedgekeurde vraagprogramma's op de site van de KNHS. Ik weet niet of wij als jurylid dat horen te controleren, volgens mij is dat aan de organiserende vereniging? Wel vaag dat het elke keer bij dezelfde vereniging is, schrijven ze hem wel uit als officiele weddstrijd?

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 08:28

Ja ze schrijven hem uit als officiele wedstrijd. Waarschijnlijk is het misgegaan doordat het secretariaat is overgenomen door iemand anders.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 08:29

Dat zou kunnen. Ik zou de vereniging erop aanspreken, zeker omdat het de derde keer is. Meld dan dat de mensen die gestart zijn gedupeerd zijn, die hebben geld betaald en moeite gedaan voor punten die ze niet krijgen.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 15:34

Toevallig heb ik vorige maand ergens gestart die achteraf niet bleek goedgekeurd.
Kreeg er een brief van thuis dat het secretariaat de aanvraag voor de wedstrijd te laat had verzonden en daardoor de wedstrijd niet als officieel verreden was.
De vereniging is nog bezig met de knhs maar als dit niet wordt terug gedraaid krijg ik het startgeld terug gestort en ben de punten kwijt.

Het is erg zuur voor de mensen die bijv. net dat laatste puntje binnen hebben gehaald en die dan alsnog weer kwijt zijn :\

Als jury heb ik dit gelukkig nooit eerder meegemaakt.
Ga er vanuit dat verenigingen dit goed regelen, maar mocht dit vaker voorkomen bij een bepaalde vereniging zou ik daar niet zomaar meer gaan jureren.
Is gewoon erg slordig.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 15:45

Moeten mensen dan ook prijzengeld terugstorten??

Het is inderdaad erg slordig.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:00

Nee er staat in de brief dat de prijzen niet terug hoeven.
Zou helemaal zuur zijn...

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:59

Het gebeurt wel vaker. Ik kijk voor ik mij opgeef of het vraagprogramma wel op de site van de KNHS staat. De jury hoeft dit niet te controleren. Ik zou net als _10_ daar dan niet meer jureren of starten.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 17:00

Ik controleer dat dus ook nooit hoor....maar vraag me dan wel af, hadden ze een KNHS formulier om in te vullen? Dat is verplicht en elk jurylid dient daar zijn handtekening op te zetten en in te vullen welk deel ze gejureerd hebben.

Lekker slordig zeg, als jury ben je daar niet blij mee maar als ruiter wordt je daar woest om!!!!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 17:24

Ja ze hadden wel van die formulieren, waar ik ook netjes mn tijden en handtekening op heb gezet. :+

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 17:27

Nou ja zeg, hoe komen ze daar nou aan of hebben ze die in stapeltjes op voorraad? Ik dacht dat ze die per wedstrijd toegezonden kregen....das dus ook geen controle middel!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:07

Ik ben in maart ergens gestart, 2 winstpunten gehaald. Deze zijn nog niet bijgeschreven door de knhs, en viavia hoorde ik dat ook hier het vraagprogramma niet goedgekeurd is, of niet is ingediend.
Maar ik heb nooit van de knhs een brief gehad.

Hoe zit het in zo'ngeval met inschrijfgeld dan? Ik heb dus gewoon 10 euro per proef betaald en coupons ingeleverd. Dat betekent dat ik dus zonder de extra kosten als brandstof e.d. toch zo'n 22.50 uitgegeven heb voor niets.
Als het niet officieel geweest was, dan was ik ook niet gestart.
De wedstrijd was op een locatie waar ze zo'n 2 tot 3 keer per week wedstrijden hebben (elke dag andere klasse zeg maar, je kunt zo'n 1 keer per 3 weken starten gemiddeld). En normaal gesproken zijn al deze wedstrijden goedgekeurd. Het is net die ene geweest waar ik gestart ben schijnt.

Controleren op de site van de knhs is helaas geen doen. Heel vaak zijn de wedstrijdlijsten niet opvraagbaar de laatste tijd.
Er hebben op deze bewuste wedstrijd dus 2 juryleden gejureerd in de veronderstelling dat het een goedgekeurde wedstrijd was.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 16:22

Volgens mij is het zo dat een wedstrijd pas zichtbaar wordt op de site van de KNHS als die is goedgekeurd. Niet zichtbaar? (nog) niet goedgekeurd.

Hier in de omgeving is het ook eens geweest, een vereniging heeft zelfs maanden zo haar wedstrijden georganiseerd. Vaak met dezelfde juryleden, die ook bekenden waren van de stal. Waarschijnlijk hebben die het secretariaat de formulieren in goed vertrouwen in laten vullen (terwijl er helemaal geen formulieren oid waren).
Uiteindelijk is het balletje gaan rollen en is alles teruggedraaid. Wat voor sommigen betekenden dat ze 10/12 winstpunten kwijt waren en dus een klasse terug moesten. Geloof niet dat er startgeld teruggestort is, maar dat wet ik niet zeker.
Voor mij kwam het uit, ik had juist teveel punten :D

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 09:10

De wedstrijden waar Michelle het over heeft, daar was toen idd veel ophef over. Hele groep ruiters was een hele bult aan winstpunten kwijt. Wat ik begrepen heb, had betreffende vereniging toen kopieën gemaakt van de betreffende formulieren,
Aangezien je als jurylid die formulieren ook wel per mail thuisgestuurd krijgt (althans, is mij wel eens gebeurd) kun je niet echt controleren of die formulieren origineel zijn of niet.

Als het goed is, moet je op de wedstrijdlocatie wel het originele vraagprogramma in kunnen kijken en moet daar een controle-/goedkeuringsstempel van de KNHS op staan (met rode, of in elk geval 'niet-zwarte' inkt, dus geen kopie mogelijk). Als ze die niet hebben, moet je ernstig gaan twijfelen aan de goedkeuring van de wedstrijd.

Maar goed, dat kan pas op de wedstrijdlocatie zelf.
Of je het van te voren al kunt weten, weet ik eigenlijk ook niet.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 13:25

Vraagprogramma's worden tegenwoordig alleen per mail naar de wedstrijdsecretariaten gestuurd, je moet ze dan downloaden via de site.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 13:27

en als een hele rits van minstens 20 wedstrijden is aangevraagd en goedgekeurd, dan valt 1 vergeten aanvraag niet op. Maar ja, kost me dus wel 2 winstpunten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 13:39

TeeGee schreef:
Ja ze hadden wel van die formulieren, waar ik ook netjes mn tijden en handtekening op heb gezet. :+

In dat geval kun je vragen naar de bijbehorende brief met het wedstrijdnummer VP00xxxxx. Goedgekeurde vraagprogramma's komen vanzelf in de kalender van de KNHS te staan. Vooraf controleren kan natuurlijk ook altijd door het wedstrijdnummer op te vragen bij de organisatie of door te bellen met wedstrijdzaken.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 07:40

Maar dat vind ik ook zo stom overkomen. Kom je op de wedstrijdlocatie aan. En dan vragen naar het originele vraagprogramma omdat je twijfelt of de wedstrijd wel is goedgekeurd. Dat komt heel wantrouwig over. Ik zou het denk ik niet snel doen. Behalve in het geval zoals TG zegt, dat het meerdere keren bij dezelfde vereniging gebeurt.

Ik vraag me trouwens ook af wat er nu gebeurt als combinaties daardoor per ongeluk te snel promoveren. Ze denken dat ze de punten hebben, maar dat is niet zo. Krijgen ze een boete wegens foutief promoveren? Worden de ruiters toch op de hoogte gesteld?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 07:44

Nou inderdaad Scum, en daarbij dan heb je je kilometers al gereden......

Ze krijgen een brief van de KNHS dat ze inderdaad te snel zijn gegaan. Dat is altijd eerst een waarschuwing.....

suusantana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 08:41

Nou, mijn buurmeisje is het dus overkomen dat ze te vroeg gepromoveerd is doordat een wedstrijd waar ze 3 winstpunten had gehaald niet goedgekeurd bleek te zijn (lees: nieuw secretariaat van de vereniging was vergeten vraagprogramma in te sturen..).

Uiteindelijk heeft ze 2,5 maanden na de bewuste wedstrijd een brief van de KNHS gehad met een hoop gedreig dat ze ten onrechte in de klasse M1 is gestart en eerst nog 2 winstpunten in de L2 moest halen. Dreigbrief dat ze haar blijven volgen en dat nog een keer M1 starten een boete op zou leveren. Alle winstpunten in de M1 (had er inmiddels 8), worden afgenomen. Argument van de KNHS dat ze niet wil dat mensen te vroeg promoveren. Maar ze heeft elke M1 wedstrijd 1 of 2 winstpunten gehaald!

Mijn buurmeisje is 13 en je kunt begrijpen dat een kind behoorlijk onder de indruk en van slag is door z'on brief. Ik vind de toonzetting van de KNHS in haar brief (die zelfs aan het buurmeisje zelf is gericht, terwijl de ouders toch eigenlijk een kind van 13 vertegenwoordigen) echt schandalig.

Na ontvangst van de brief is ze toch nog een keer L2 ingeschreven, en heeft ze weer 3 winstpunten gehaald. Dag erna heeft ze weer M1 gestart, en meteen weer 2 winstpunten en een prijs gehaald.

Uiteindelijk is de regio ingeschakeld en die probeert nog of de winstpunten in de M1 toch nog kunnen blijven staan. Even afwachten hoe dit afloopt. Hopelijk blijven de punten toch nog staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 08:44

Scum, je kan het ook van tevoren controleren, maar als je tijdens de wedstrijd argwaan krijgt, kan je ernaar vragen. Ondertussen heeft de KNHS op de forumulieren nog vrolijk 2009 staan, terwijl dat al een tijdje geleden is.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 09:26

En wat als je er dan tijdens de wedstrijd achter komt. Jammer dan, maar dan jureer ik niet? Ruiters onverrichterzake naar huis?
Ik snap heel goed dat dat de schuld van de vereniging is hoor, maar de ruiters kijken de jury er op aan dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 09:29

Je kunt als vertegenwoordiger van de KNHS helpen om de ruiters op de hoogte te stellen van de stand van zaken en samen met het secretariaat beslissen wat te doen. Tenminste, dat lijkt mij. Als je in functie bent, kun je niet alles uit je handen laten vallen en de boel de boel laten.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 11:54

Wat dat betreft was het voorheen wat beter geregeld. Omdat de KNHS een vertegenwoordiger aanwees per wedstrijd, kreeg deze gelijk het goedgekeurde vraagprogramma meegestuurd. Ik vroeg er altijd wel naar op het secretariaat.
Nu vraag ik het trouwens ook als ze me vragen een rapport in te vullen. Maar dan alleen na afloop.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 22:39

Ik was afgelopen zondag mee om te schrijven. toen vroeg de vereniging zelf of jurylid het vraagprogramma wilde zien.

We hadden dag ervoor zelf wedstrijd en vraagprogramma lag klaar voor als de jury het wilde zien.

Maar lijkt mij erg dat het zo gebeurt dat je ineens al je punten kwijt bent. Schandalig