Moet een B ruiter 100% nageeflijk rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liberty

Moet een B ruiter 100% nageeflijk rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 21:07

Wat vinden de juryleden op bokt;

Moet een B ruiter 100% nageeflijk rijden? Of is het hoe en wat rijden van de figuren belangrijk(er)?

En ziet een jury nou liever een pony wat rustig loopt in het hoofd, of moet de ruiter flinke planken zagen?

Anoniem

Re: Moet een B ruiter 100% nageeflijk rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 10:32

100% nageeflijk nee, maar het moet er wel al deels inzitten natuurlijk.. De proef vind ik zelf erg belangrijk, dus de figuren, overgangen en nette afwerking.

Die laatste vraag is serieus? Wat denk je zelf? :+

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 10:35

Wat heeft planken zagen te maken met nageeflijkheid? :?

Je wordt beoordeeld aan de hand van het Skala en de aanleuning hoort daar ook bij, ook in de B.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 10:35

ik ben het eens met relaxed, jammergenoeg reed ik een keer een B wedstrijd, paard netjes nageeflijk en goed actief van achter. ik rijd zeer proefgericht en netjes op de letter, maar werd er toch opaf gerekent dat mijn paard niet genoeg opgericht was....

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 10:39

ik werd zaterdag dus afgerekend op mijn proef omdat mijn bijna 4 jarige merrie een bommetje was.. door allerlei rare capriolen in het jury ruimte...
op mijn briefje stond. nagefelijk houden, en rijden met je benen en niet met je hande...

en de vorige keer had ik op mijn briefje staan hals mag ronder.. en dat in de b??..

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 10:42

nee hoor. Ik haal ook wel een winstpuntje als hij af en toe tegen de hand loopt. Ik rijd ook B en paard loopt netjes rond, maar wel anders dan je dat van een hogere combinatie mag verwachten (nog geen oprichting en iets te diep). Wel loopt hij 95% van de proef zo. Heel af en toe, met name in de overgangen, wil hij nog wel eens tegen de hand komen. Daar krijg ik dan ook een 5 voor. Maar als je 2 of 3 vijfen hebt, en verder gewoon netjes je ding doet, kom je er wel.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 13:20

Dat laatste meen ik serieus. Ben juryleden tegen gekomen die zulke ruiter bovenaan plaatsten..

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:23

Ik begrijp wel dat je dat vraagt. Ik heb laatst geschreven bij een dressuurwedstrijd
in de B, L1 en L2. Daar zag ik 8 van de 10 mensen flink zagen als het hoofd
omhoog kwam. Het er nix voor hoeven opschrijven. ;(

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:30

KarinvdM schreef:

Je wordt beoordeeld aan de hand van het Skala en de aanleuning hoort daar ook bij, ook in de B.

Dat is wel zo, maar het skala wordt wel aangepast aan elke klasse. Je kan van een B ruiter geen verzameling verwachten en dat zit ook in het skala ;)
Aanleuning komt pas als 3e en zo hoor je het ook te beoordelen; dus tact en losgelassenheit/ontspanning komen eerst.

als een paard/pony de gehele proef niet in aanleuning loopt heb ik geleerd om dat bij het punt 'aanleuning' aan te rekenen en niet de gehele proef, je kunt dan wel geen hoge cijfers krijgen, maar als je netjes je onderdelen afwerkt, dan kan misschien er nog wel redelijke punten inzitten.
Als het zo nu en dan voorkomt dan straf je het per onderdeel af.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:45

Takt en ontspanning zijn de eerste punten van het skala. Dat wil ook zeggen ontspanning van nek-en kaakspieren. Gehoorzaamheid aan de hulpen is ook belangrijk en dat wil ook zeggen dat het paard gehoorzaamt aan zit, been en hand.

Uiteraard staat B voor beginnend en hoeft het paard echt niet doodstil in aanleuning te lopen voor een winstpunt. Maar nageeflijkheid (het ontspannen van nek en kaakspieren en het zich vormen naar de hand van de ruiter) vind ik wel belangrijk, dat is onderdeel van de basis van de dressuur. Een paard wat tegen de hand loopt heeft niks te zoeken op wedstrijden, ook niet in de B.

Dus om op jouw vraag terug te komen: Ik zie geen van beide combinaties graag, niet de onrustige en niet de zagende. Beiden verlaten zonder winst mijn ring.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:55

Suzanne F, je hebt tegen de hand en tegen de hand. Ik snap dat een paard dat tegen de hand loopt, niets te zoeken heeft op wedstsrijden, maar ik heb mijn laatste wedstsrijd nette punten gereden, terwijl hij toch ook 1x tegen de hand kwam. Dat kan gebeuren in een overgang, zeker in de lagere klasses. Daar wordt je ook op afgestraft door een 5 of 4. Maar als je paard verder netjes zijn proefje loopt met ontspanning, tact etc, hoeft dat toch geen probleem te zijn. Wel zou ik voor mezelf pas over gaan als de aanleuning echt 100% bevestigd is.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 13:56

B staat bij mij voor beginnend, wat betekend dat bijvoorbeeld de ponyruiters gestimuleerd dienen te worden, en niet met 160 punten naar huis te laten gaan. Gisteren reden ze echt leuke proeven, niet 100% nageeflijk, maar ze werkten wel netjes de figuren af e.d., dan krijgen ze alleen maar als commentaar pony moet meer aan de teugel.. Verder overal vijven waar geen commentaar bij staat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:14

liberty schreef:
B staat bij mij voor beginnend, wat betekend dat bijvoorbeeld de ponyruiters gestimuleerd dienen te worden, en niet met 160 punten naar huis te laten gaan. Gisteren reden ze echt leuke proeven, niet 100% nageeflijk, maar ze werkten wel netjes de figuren af e.d., dan krijgen ze alleen maar als commentaar pony moet meer aan de teugel.. Verder overal vijven waar geen commentaar bij staat..

Heb je dit allemaal gezien? Hadden ze állemaal zulke punten? Of was het 1 combi en wordt het weer aangedikt (zoals zo vaak gebeurt..) Tja en verder.. Als je er niet tegen kunt, moet je geen dressuur gaan rijden. Het is nou eenmaal niet zwart wit en vanaf achter de pc is het al helemaal niet te beoordelen :n

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:29

kaatjemuts schreef:
KarinvdM schreef:

Dat is wel zo, maar het skala wordt wel aangepast aan elke klasse. Je kan van een B ruiter geen verzameling verwachten en dat zit ook in het skala ;)
Aanleuning komt pas als 3e en zo hoor je het ook te beoordelen; dus tact en losgelassenheit/ontspanning komen eerst.

als een paard/pony de gehele proef niet in aanleuning loopt heb ik geleerd om dat bij het punt 'aanleuning' aan te rekenen en niet de gehele proef, je kunt dan wel geen hoge cijfers krijgen, maar als je netjes je onderdelen afwerkt, dan kan misschien er nog wel redelijke punten inzitten.

Dus als ik je goed begrijp Kaatjemuts, dan ben je beter af met een proef zonder aanleuning, dat vind je maar in1 cijfer terug, en loopt je beestje best wel aardig in aanleuning, en komt hier en daar eens tegen de hand dan ben je per onder deel punten kwijt? Vreemd hoor lijkt mij. De tweede is toch beter bezig dan de eerste.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:34

liberty schreef:

Je hoort altijd stimulerend bezig te zijn, maar het is niet de bedoeling dat je ruiters voor de gek houdt met te hoge cijfers. Dus 160 pnt kan ook gebeuren. Vergelijk het eens met andere wedstrijdvormen, op de paal is op de paal bij voetbal, van de kleinste pupillen tot eredivisie.
Daarbij komt dat de eindrangschikking de werkelijke prestaties moet weergeven. Goed=goed, slecht=slecht. Niet gelijk zo piepen over ponyruiterjes, schattig, lief enz. Daar help je, die kids niet mee, sterker nog, je beduvelt de boel eigenlijk.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:38

marrianne schreef:
ik ben het eens met relaxed, jammergenoeg reed ik een keer een B wedstrijd, paard netjes nageeflijk en goed actief van achter. ik rijd zeer proefgericht en netjes op de letter, maar werd er toch opaf gerekent dat mijn paard niet genoeg opgericht was....

En zo kreeg ik het commentaar dat mijn paard meer op de achterhand moest... ondanks zijn fijne constante aanleuning op de loodlijn.
Ehm.. mijn paard is 4,5 en nog geen jaar onder het zadel... >;)
Laatst bijgewerkt door Casarell op 01-03-10 16:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:39

liberty schreef:

Die vijven zal de ruiter niet voor niks gekregen hebben lijtk me. Het niveau in de B (en in de rest van de niveau's) is soms in zoverre onder de maat dat jury's (lijkt mij) niet anders kunnen geen dan 160 punten.. B is voor beginnende wedstrijdruiters, niet voor beginners :n

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:51

kaatjemuts schreef:

Verzameling wordt in de B ook helemaal niet gevraagd Kaatjemuts...
De B en het L beoordeel je voornamelijk aan de hand van de eerste 3 onderdelen van het Skala en daar hoort ook de aanleuning bij. En ja, de takt en de ontspanning komen eerst, maat de aanleuning is natuurlijk ook erg belangrijk. Een paard dat niet fijn nageeflijk is is over het algemeen ook niet fijn los en ook niet over de rug.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 19:23

Relaxed schreef:
Heb je dit allemaal gezien? Hadden ze állemaal zulke punten? Of was het 1 combi en wordt het weer aangedikt (zoals zo vaak gebeurt..) Tja en verder.. Als je er niet tegen kunt, moet je geen dressuur gaan rijden. Het is nou eenmaal niet zwart wit en vanaf achter de pc is het al helemaal niet te beoordelen :n

Ruiter1 197 193
Ruiter2 159 168
Ruiter3 162 163
Ruiter4 195 201
Ruiter5 166 161
Ruiter6 162 167
Ruiter7 157 172

Dit was de uitslag van die groep, heb de namen even weggelaten. Het was zelfs zo dat ruiter 3 de 2e proef een nette proef reed, liep nageeflijk, figuren netjes afwerken enz, maar minder punten had dan ruiter 6 die op dezelfde pony reed en niet nageeflijk reed.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:36

Ik wil me er ook even in mengen en ik ben geen jurylid. Maar ik vraag me af als je een paard hebt wat voor 70% in de aanleuning loopt. Ik bedoel daarbij niet sterrenkijken maar er net niet helemaal lekker doorheen en je rijd een nette proef. Dan moet je als jury lid toch op punt 26&27 een 5 of lager gegeven worden? In mijn ogen vind ik het niet eerlijk op een nette proef zonder wp de ring uit te laten gaan omdat het paard er net niet helemaal doorheen is.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:27

liberty schreef:
Relaxed schreef:

Ruiter1 197 193
Ruiter2 159 168
Ruiter3 162 163
Ruiter4 195 201
Ruiter5 166 161
Ruiter6 162 167
Ruiter7 157 172

Dit was de uitslag van die groep, heb de namen even weggelaten. Het was zelfs zo dat ruiter 3 de 2e proef een nette proef reed, liep nageeflijk, figuren netjes afwerken enz, maar minder punten had dan ruiter 6 die op dezelfde pony reed en niet nageeflijk reed.

En wat wil je hier nu mee aangeven, behalve dat de jury het weer fout deed ofzo? Weinig origineel, we hebben het wel vaker gedaan, als de resultaten tegenvallen.
Ik kan aan de hand van wat cijfers, en jouw gekleurde mening geen eerlijk oordeel vormen over deze proeven. Ik ga er gemakshalve dan ook van uit dat de jury gewoon naar eer en geweten heeft beoordeeld.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:48

Ik vind die uitslag ook wel meevallen eigenlijk. Desbetreffende jury heeft twee combinaties wel kunnen waarderen en dus ook durven punten! Dan daarbij wordt er, vooral op kleine wedstrijden, vaak ook behoorlijk belabberd gereden. Ik heb van het weekend ook een aantal combinaties met soort gelijke uitslagen naar huis moeten sturen. Ik word daar niet blij van, de desbetreffende ruiter/amazone niet maar er wordt gepunt naar wat er getoond wordt!

Ik vind dat een paard in de B wel 100% nageeflijk moet lopen om te kunnen scoren. Is een paard niet nageeflijk komt hij bij mij (indien alles verder helemaal keurig verloopt) wel op 60% uit maar dan moet het geheel ook echt totaal foutloos zijn.
Laatst bijgewerkt door talented op 01-03-10 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:52

Ik ben het met de laatste 2 posts eens.
Wij hebben het niet gezien en kunnen daarom geen oordeel vellen of iets nuttigs zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:55

Idd Charley, vroeg me ook af wat ze met die rijtje aan wil geven.. En zoals Talented zegt, je kan niet zeggen dat de jury niet durft te punten, want er zijn ook mensen die wel hoog gescoord hebben..

En B pony's.. Ik denk dat er geen moeilijkere klasse is om te jureren.. Het niveau is vaak laag met vaak erg onervaren combinaties.. Commentaar is vaak moeilijk te omschrijven omdat het niet aan 1 ding schort, maar aan een hele hoop dingen..

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:01

Ik ben nu in opleiding voor jury en vind het ook belangrijk dat het paard nageeflijk gereden wordt.Natuurlijk mogen er nog wel wat momenten in zitten waar het niet voor elkaar is,maar dit wordt dan wel aangerekend.
Met nageeflijk wordt dan bedoeld dat het paard nek en kaak ontspant,hij mag daarbij nog wel wat horizontaal blijven indien de neus op of voor de loodlijn blijft.
Niet nageeflijk behoort dus ook geen winst te krijgen!