Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. Zo kun je op sommige onderdelen toch nog punten scoren (ik heb ook 7-ens gehad voor dat soort stukken, en als ze het wel konden zien was het een 4-5). 
Joni schreef:Dat doet een paard bij ons op de manege ook (western) dus er is haast nooit teveel druk op de mond,ik denk dat het meer iets te maken heeft met het genetische of iets dergelijks zoals jij ook zegt.Hey,
het paard waar ik mee rijd steekt zijn tong ook altijd buiten als hij niet genoeg nageeflijk loopt. Van het moment dat hij op zijn eigen achterbenen loopt en zijn rug gebruikt, laat hij ze niet meer buitenhangen.
Tong naar buiten hangen zou wijzen op verzet, maar ik vraag me toch af hoe het komt dat paarden hun tong ook buitensteken dan tijdens het uitstappen. (paard waar ik mee rijd doet dit) Alsook een pony ooit op de manege vroeger, stak zijn tong naar buiten bij het instappen (losse teugels) of uitstappen.
Ik vind het wel een handige indicator om te zien of paard in kwestie wel voldoende plooit in zijn hals, van het moment dat hij goed genoeg plooit, gaat zijn tong weer naar binnen.
Op tornooien krijg je daar inderdaad minder punten voor. Ik vraag me ook wel af wat de werkelijke oorzaak is van het tong naar buiten steken, maw hoe het komt dat sommige paarden dit wel doen en anderen niet. Fout ingereden? Of erfelijk? Of heeft het iets met de anatomie van de mond te maken? (bijvoorbeeld te weinig of te veel plaats)

hilly200 schreef:Joni schreef:Dat doet een paard bij ons op de manege ook (western) dus er is haast nooit teveel druk op de mond,ik denk dat het meer iets te maken heeft met het genetische of iets dergelijks zoals jij ook zegt.Hey,
het paard waar ik mee rijd steekt zijn tong ook altijd buiten als hij niet genoeg nageeflijk loopt. Van het moment dat hij op zijn eigen achterbenen loopt en zijn rug gebruikt, laat hij ze niet meer buitenhangen.
Tong naar buiten hangen zou wijzen op verzet, maar ik vraag me toch af hoe het komt dat paarden hun tong ook buitensteken dan tijdens het uitstappen. (paard waar ik mee rijd doet dit) Alsook een pony ooit op de manege vroeger, stak zijn tong naar buiten bij het instappen (losse teugels) of uitstappen.
Ik vind het wel een handige indicator om te zien of paard in kwestie wel voldoende plooit in zijn hals, van het moment dat hij goed genoeg plooit, gaat zijn tong weer naar binnen.
Op tornooien krijg je daar inderdaad minder punten voor. Ik vraag me ook wel af wat de werkelijke oorzaak is van het tong naar buiten steken, maw hoe het komt dat sommige paarden dit wel doen en anderen niet. Fout ingereden? Of erfelijk? Of heeft het iets met de anatomie van de mond te maken? (bijvoorbeeld te weinig of te veel plaats)
josie schreef:Ik vind het jammer als het geen ruiterfout is, het wel als zodanig wordt afgestraft.
Het kan aan het bit liggen, maar dat hoeft niet.
Het kan aan de mond van je paard liggen, maar ook dat hoeft niet.
Sommige doen het gewoon, waarom? Joost mag het weten.........
En dan daarop afstraffen vind ik niet terecht.
Wel als blijkt dat het wel een rij prbleem is en of veroorzaakt wordt door de ruiter.
Zo hoor je iedereen individueel te beoordelen en geen aannames te maken van: het zal de ruiter wel zijn, dus maar een 4 of dit hoort niet, dus maar een 3.
Daantje1981 schreef:josie schreef:
Maar hoe zou een jury dan kunnen zien of het een rijprobleem is of dat het bij het paard ''hoort''
Het is voor de jury een moment opname en de jury ziet dan een paard wat onrustig is met zijn tong.
soofenflo schreef:Het paard van mijn instructrice doet dit ook. Zij rijdt middentoer inmiddels.
Maar bij sommige paarden hoeft de tong eruit, mond open of tong tussen de tanden geen rijtechnisch probleem te zijn.
Haar paard heeft een bot verdikking in de kaak op de plaats waar de stang ligt. Dit is geen verdikking die veroorzaakt is door een trauma, maar gewoon paard eigen.
Al wil ik niet zeggen dat dat maar een excuus zou mogen zijn om uitgestoken tongen te negeren.
is ook erg duidelijk. Als dat paard dan goed "plooit" wil dat zeggen dat daar de ontspanning weer bereikt is en daar waar dat niet was, was de tong buiten. Daaraan is het dus heel goed te zien dat het een ruiterfout is. Die moet immers de ontspanning bereiken.Citaat:Ik vind het wel een handige indicator om te zien of paard in kwestie wel voldoende plooit in zijn hals, van het moment dat hij goed genoeg plooit, gaat zijn tong weer naar binnen.