puntenverschil in Z1 tussen s&t of alleen trens??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cheyentic

puntenverschil in Z1 tussen s&t of alleen trens??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 17:02

Hoi,

Gister had ik een discussie met iemand over het feit dat volgens haar hoger gepunt word als je in het Z met s&t rijdt. Dit omdat het meer imponerend overkomt.
Volgens mij is dit niet het geval als je je proef net zo goed kunt rijden op alleen een trens.

Dus ik dacht ik zal het eens vragen aan de juryleden zelf Haha!

Rijden combinaties makkelijker winst bij jullie met s&t of letten jullie hier niet zo zeer op?

xCarlyx

Re: puntenverschil in Z1 tussen s&t of alleen trens??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 17:05

wat een onzin.. het gaat er toch om hoe het paard loopt?? en niet wat er in zijn of haar mond hangt? Als ze zo voortaan de dressuur gaan beoordelen stop ik ermee Tong uitsteken haha!

LotusT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 17:07

xCarlyx schreef:
wat een onzin.. het gaat er toch om hoe het paard loopt?? en niet wat er in zijn of haar mond hangt? Als ze zo voortaan de dressuur gaan beoordelen stop ik ermee Tong uitsteken haha!

Ja zo zou het wel moeten zijn maar in de praktijk... Huilen

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 17:09

ja dat klopt.. soms wordt je er moedeloos van.. maar in principe horen ze daar niet naar te kijken.. daar gaat het helemaal niet om! al rijdt je met een oud veelzijdigheidszadel en een heel oud hoofdstel.. als je paard super loopt en de oefeningen goed uitvoert zou je daarmee ook kunnen winnen.. toch? Clown

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 17:12

Maakt in principe niks uit.
Wel is dressuur natuurlijk een sport waarin uiterlijk vertoon ook telt, het oog wil ook wat. Dus een mooi hoofdstel geeft het geheel meer uitstraling. Maar of het een trens of stang-trens is maakt niks uit. Het gaat erom hoe het paard loopt.

Slieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 17:13

Ik ben zelf geen jury, maar heb jaren geleden eens geschreven bij een jury tijdens een Z-dressuurwedstrijd. Toen er een combinatie in de ring verscheen, die alleen op trens reed, maakte hij de opmerking, dat er dan wel iets "mis" zou zijn, omdat dat paard niet op stang en trens gereden kon worden. Achterlijke redenering uiteraard! Het was een man op leeftijd, dus die bekeek het misschien wat anders .. Boos!
Maar over het algemeen denk ik niet dat er verschil gemaakt wordt. In het ZZ-licht is Marieke Peijnenburg zelfs Nederlands kampioen geworden met haar schimmel, op een trensje! Mooier kan niet, vind ik persoonlijk!!

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 17:15

Ik zou er juist meer punten voor geven als met een trensje gereden werd.. Vind ik echt veel "imponerender" dan lekker de stang in hangen en de verzameling er eens in trekken..

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 17:18

Raggel schreef:
Ik zou er juist meer punten voor geven als met een trensje gereden werd.. Vind ik echt veel "imponerender" dan lekker de stang in hangen en de verzameling er eens in trekken..

volgens mij is dit niet echt correct rijden en worden voor een 'trekcombinatie' geen goede punten gegeven.

Correct met een trens is even imponerend als correct met een s&t.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 17:19

Zit dus zelf een beetje te twijfelen, ik vind dat hij gewoon goed op een trens loopt en zeker niet minder dan op een stang & trens, maar ben wel altijd (4x gestart) de enigste met trensje.. Heb tot nu toe nog niet echt het idee dat het uitmaakt in mijn punten. De protocollen kloppen goed met mijn gevoel en als ik laag gepunt ben is dat vaak hetzelfde bij de andere combinaties dus hou ik het gewoon op verschil in de jury..

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 17:22

wat een onzin, ik vindt het zo ie zo al achterlijk dat het verplicht is om een met een bepaald niveau met sporen, zweep, s&t te rijden.

Een paard die ik rij kan ik zonder hulpmiddelen rijden, waarom is het op de wedstrijden verplicht? de helft kan er niet mee omgaan.
Als het paard netjes loopt in de Z waarom is het dan verplicht om het paarden mond vol te hangen met troep! waar niemand baat bij heeft???

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 17:24

het is niet verplicht hoor het is toegestaan vanaf het Z. en zweep is nooit verplicht..

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 17:26

Tot nu toe heb ik het idee dat het wel meevalt hoor. Ik start sinds een tijdje in het z1 met stang en trens omdat ie daar net wat stillere aanleuning mee heeft. Als er mensen alleen op trens mee rijden heb ik niet het gevoel dat ze benadeeld worden of juist bevoordeedl. De ene keer eindig ik boven iemand die op trens rijdt de andere keer eronder. Ik heb iig niet het idee dat dat invloed op de punten heeft

Citaat:
Vind ik echt veel "imponerender" dan lekker de stang in hangen en de verzameling er eens in trekken..

Dit vind ik wel heel kort door de bocht natuurlijk gebeurt dit maar dat hoef ik bij mijn paard echt niet te proberen want als ik dat doe heb ik mazzel als ik een gebroken neus heb in een erger geval wordt ik (terecht) helemaal gelanceerd Ziek .
De reden dat ik met stang en trens start is alleen dat mijn aanleuning stiller is dan met alleen trens. Probeer dit ook met trens te bereiken in de training en evt. de overstap terug te maken maar tot nu toe is het gewoon minder en dan ga ik geen punten laten liggen door een onrustige aanleuning. Met de stang doe ik eigenlijk heel weinig.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 17:33

Nou dan ga maar eens naar een gemiddelde Z ring kijken, wordt je echt niet blij van op de manier waarop de ruiters de stang gebruiken.. Nu kan het zijn dat in heel bokt, alleen maar perfecte ruiters zitten, met een perfecte stille hand die perfect de stang kunnen gebruiken.. Al betwijfel ik dit ook..

En dan heb jij een paard wat zich dit niet aan laat gaan, gelukkig ook. Maar veel paarden doen dit wel, daarom vind ik Z en hoger rijden op een trensje veel "knapper" dan op een trens.. Er mogen in princiepe eigenlijk geen andere punten aan verbonden worden..

Nen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 17:38

Het maakt bij mij in de ring geen enkel verschil. Loopt het paard een goede proef op alleen trens, dan wordt die combinatie gewoon hoog gepunt. Goede onderdelen rijden, met een mooi technisch beeld is punten scoren. Ongeacht wat er in de mond hangt. En Z rijden op een trensje vind ik niet 'knapper' dan op een stang en trens. Gaat er maar net om waar je je als ruiter het fijnst bij voelt. Als iemand de s&t correct gebruikt vind ik dit net zo knap. Maar waar je ook voor kiest: doe het wel goed.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 19:07

Raggel schreef:

Jij gaat er dus vanuit dat s+t betekent hangen aan de stang, en op een trensje niet??? Je gelooft je eigen verhaal toch niet.
Het gaat om correct rijden, ongeacht of het met trens of s+t is. Beiden zijn toegestaan. Dus meer of minder punten ivm wat er in de mond hangt slaat nergens op.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 19:11

Nee dat zeg ik niet, absoluut niet. Zeg alleen dat er vaker slecht met de stang wordt omgegaan, dat risico is gewoon veel groter.
Klopt dat het nergens op slaat dat er punten gegeven worden aan welk bit er ook in hangt, zeg alleen dat ik er veel respect voor heb als iemand op een simpel trensje Z of hoger rijdt..

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 19:17

Ik heb altijd met s&t gereden op wedstrijd voor meer uitstraling.
Tegenwoordig rij ik met trens. Ik rij veel lekkerder en het kan mij niets meer schelen wat ze er van vinden! GP worden we toch niet en ik heb het afgelopen jaar wel het een en ander aan zelfvertrouwen gekregen. (als je op horse event erop blijft zitten dan kan je alles aan)

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 19:29

@kohtje dan spreek jij dus uit ervaring.. maakt het verschil of niet?

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:49

Ik rij er ook eentje afwisselend op stang en trens of trens. In de punten maakt het helemaal geen verschil.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 21:33

Haha! mooi zo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:57

Ik wissel ook geregeld, kijk gewoon hoe door de week het beste loopt en beslis aan de hand daarvan of met trens of s&t start. In punten nog nooit verschil gemerkt.

(wel ooit dat door mede-ruiter van losrijdterrein werd gestuurd, omdat daar alleen de Z-ruiters mochten losrijden en ik daar met mijn cap en trensje niet thuishoorde. Toen er later met 2 oranje rozetten naar huis ging, keek hij wel even op zn neus Tong uitsteken)

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 09:34

wat leuk (not) dat dit wéér verzandt in de discussie of het nou 'knapper' is om op S&T te rijden of op een trens. Dat is de vraag toch niet en daar lopen al honderd topics over.

@ts: met name op kleinere wedstrijden vrees ik dat de praktijk de theorie wel eens wil inhalen, zodat je als je met S&T start, hogere punten rijdt. Maar ik denk dat het even vaak een verongelijkte ruiter is, die niet de punten heeft gekregen die hij/zij voor zijn/haar gevoel verdiende en dat dan maar aan de jury en/of de optoming wijt.

En inderdaad, Chantal Nijpjes is ook nederlands kampioen Z1 en reservekampioen Z2 geworden op een D-trens. Dus aan het eind van de straat gaat het er toch om of je zodanig rijdt dat de jury er niet omheen kan.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:45

Raggel schreef:

En dat vind ik dus weer onzin. Je moet gewoon beoordelen of er een correcte proef wordt neergezet. En niet welk harnachement er gebruikt wordt.

Overigens heb ik nog geen verschil meegemaakt van mensen die met of zonder S&T rijden.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 13:00

Ik heb ook járen op S&T gereden en ja, ik ben weleens heel blij geweest met die stang en ja, die heb ik weleens als ‘rem’ moeten gebruiken en dan nog fluitend 1e worden met dikke winst. Tja…

Sinds vorig jaar heb S&T afgezworen en heb ik afgelopen jaar Z2 gestart op een trensje en ik reed net zo dikke winst als in de jaren ervoor. Maakt dus geen verschil in mijn ogen! Behalve dat mijn eigen rijkunstige gevoel tig malen fijner is ontwikkeld omdat ik dus alle oefeningen ook op een trensje eruit kon rijden en net zo expressief als met het prikkeldraad.

Maaaaaaar…mijn paard imponeert van zichzelf nogal, die heeft er geen stoer hoofdstel o.i.d. voor nodig. Ik kan me voorstellen dat als je een wat flegmatieker paard hebt, die wat meer op de voorhand neigt, dat de fijne hulpen voor verzameling op S&T makkelijker doorgegeven kunnen worden en dat je dan de voorkeur hebt van S&T.

Ik krijg les van Nico Verwer en die wist idd ook trots te vertellen over kampioenen ZZ-l en ZZ-Z die op een trens reden. Hij zegt ook: als het niet nodig is, waarom zou je het dan gebruiken? Is alleen maar mondvulling! Hij bekijkt het overigens wel per combinatie en de persoonlijke voorkeur van de ruiter hoor!

Een jury die zegt dat de combinatie vast een probleem heeft omdat paard niet met S&T gereden wordt, is in mijn ogen onkundig. Wellicht zou hij gelijk kunnen hebben, maar als dat probleem zich niet op dat moment in de ring openbaart, moet het die jury geen verschil maken!

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 13:06

Ik heb Taco voorheen altijd met S&T in het Z gereden maar toen ik eenmaal wist dat we nog maar 2 wedstrijden zouden rijden heb ik alleen de trens meegenomen omdat hij daar eigenlijk fijner op is.

We hadden eigenlijk meer punten dan daarvoor.