Lichtrijden, doorzitten, lichtrijden, doorzitten, lichtr....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daantjuhhh

Berichten: 26945
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Lichtrijden, doorzitten, lichtrijden, doorzitten, lichtr....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 23:33

Ik had erdoor kunnen zijn die L1.
Maar eerst paard kreupel, waardoor ik een paar wedstrijden af moest zeggen en toen was ik kreupel..
Nu nog 6 puntjes.
We gaan ervoor.
Op naar de L2
Lekker doorzitten.

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re: Lichtrijden, doorzitten, lichtrijden, doorzitten, lichtr....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 07:30

Vraag ik me wel af of het de KNHS ook zal opvallen dat de ruiters onmiddelijk L2 starten zodra het kan en of ze zich afvragen waardoor dat komt.
Of mss vraag ik nu teveel van het KNHS Verward

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: Lichtrijden, doorzitten, lichtrijden, doorzitten, lichtr....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 20:55

onze instructrice weet het igg, en die heeft meegewerkt aan de nieuwe proeven. Weliswaar voor het mennen, maar bij de evalutie zal ze het heus wel zeggen!

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re: Lichtrijden, doorzitten, lichtrijden, doorzitten, lichtr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 12:02

amondi schreef:
onze instructrice weet het igg, en die heeft meegewerkt aan de nieuwe proeven. Weliswaar voor het mennen, maar bij de evalutie zal ze het heus wel zeggen!


Das een goed ding!
Alleen zie ik niet gebeuren dat we zo maar weer aangepaste L1 proeven krijgen aangezien de inkt van deze boekjes amper droog is. Sigaar

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: Lichtrijden, doorzitten, lichtrijden, doorzitten, lichtr....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 07:51

tuurlijk, maar als je er met de pen boven mag zetten: "doorzitten of lichtrijden vrij", dan is het probleem opgelost!

Mleen1993
Berichten: 99
Geregistreerd: 11-06-06

Re: Lichtrijden, doorzitten, lichtrijden, doorzitten, lichtr....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 09:48

ik heb een Z paard,,
en ik wou L1 starten ,, maar dat kon niet omdat ik ook al M1 was met mijn vorige pony...
nou ben ik wel blij dat ik L2 moet starten,, mn paard zit ook lekker in de draf. Pling
al dat doorzitten en dan weer lichtrijden ,, om flauw van te worden!! Knipoog

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Lichtrijden, doorzitten, lichtrijden, doorzitten, lichtr....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:17

Ik mag ook L1 starten, ik ga ook het een en ander schrappen! Haha! Haha!

Kylan

Berichten: 4201
Geregistreerd: 15-12-04
Woonplaats: Wageningen

Re: Lichtrijden, doorzitten, lichtrijden, doorzitten, lichtr....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:46

Gelukkig ben ik nu bijna klaar met de L1. Zondag nog 2 proeven en daarna mogen we lekker alles doorzitten Haha!

Noukie
Berichten: 10958
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Lichtrijden, doorzitten, lichtrijden, doorzitten, lichtr....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 08:52

gekke_koei schreef:
en kijken of je op het goede been zit?? ik mag aannemen dat als je loopt te brullen over doorzitten vanwege het ruitergevoel dat je dan ook voelt wanneer je wel of niet goed zit...
want dat is het probleem wat je bij velen ziet. doorzitten is lekker makkelijk, want met lichtrijden zie je(van elk niveau) veel teveel mensen op het verkeerde been rijden. terwijl je zou verwachten dat je toch wel zoiets makkelijks zou moeten kunnen onderscheiden.


daar heb je dus een punt.
ik was laatst bij een proeftechnische clinic van harro Goudsmit en daar kwam natuurlijk het doorzitten-lichtrijden verhaal ook naar voren. Nu heeft hij dit niet bedacht, maar hij had wel een vermoeden dat juist die korte stukjes steeds zijn om te checken of een ruiter voldoende gevoel heeft om direct op het goede been te gaan lichtrijden.
Verder gaf hij ook aan dat juist het afwisselen een mooie balans-check was.

en ik moet eerlijk bekennen: ik vond 9&10 echt k*t proeven toen ik ze las, maar in de ring viel het me eigenlijk behoorlijk mee. En als er 1 paard groot en snel uit zn balans en takt te halen is, dan is het de mijne wel Knipoog

helaas nu door blessure al tijdje niet weg geweest, binnenkort met een ander proeven 8&9 maar eens proberen.

Djuukiej

Berichten: 1969
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Leiden

Re: Lichtrijden, doorzitten, lichtrijden, doorzitten, lichtr....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 21:22

Ja, ik ben ook sinds 1/2 maandjes over naar het L1 .. Nou hè.. Ze zeggen dat ze die proeven makkelijker hebben gemaakt.. Nagelbijten / Gniffelen Yeah right.. Tis niet meer dat je 'zomaar' 'even snel' een L proefje rijd. Maar als je goed oefent en voorbereid en je proef dus kent. Dan zal het wel meevallen, denk ik.

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Re: Lichtrijden, doorzitten, lichtrijden, doorzitten, lichtr....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 12:30

Ik vind de L1 proeven daardoor veel te gehaast worden, ook bij proef 8 geloof ik. Voor B doorzitten, B volte 15 meter daarna lichtrijden, voor A doorzitten. A afwenden en wijken en dat is ook zo met MXK van handveranderen en overgangen naar stap en draf.
Verschrikkelijk! Hierdoor word mijn pony gewoon een gespannen pony, omdat ik dan weer doorzit en dan alweer moet lichtrijden, ook ik wil zo snel mogelijk naar de L2!

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Re: Lichtrijden, doorzitten, lichtrijden, doorzitten, lichtr....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 20:46

dat soort dingen moet je in je training verwerken. er zijn er gewoon zoveel die in het begin lichtrijden, maar dan op de krent gaan zitten en er niet meer vanaf komen.

als je het thuis in de bak al niet oefent omdat je je zinnen toch al op die L2 hebt gezet dan zal je er ook nooit aan wennen en je paard ook niet.

ondertussen ben ik erachter dat mijn doorzitprobleem in willem zijn rug zit.. of liever gezegd het gebrek aan actieve rugspieren. dus even in de lappenmand totdatie weer is aangesterkt.

Noukie
Berichten: 10958
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Lichtrijden, doorzitten, lichtrijden, doorzitten, lichtr....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 20:53

inderdaad, die overgang lichtijrden/doorzitten kan je trainen. Ik doe dat niet eens bewust, maar vaak met een pasje sluiten tot stap zit ik even door, om vervolgens vlak voordat ze werkelijk stappen weer weg te rijden en weer te gaan lichrijden. Zelfde met wijken, even doorzitten en vervolgens weer in het lichtrijden wat scherper naar voren zetten. Feitelijk is die overgang doorzitten/lichtrijden wel iets dat thuis gewoon spelenderwijs meegepakt moet worden, zeker als je weet dat je dat in je proef ook voor je kiezen krijgt.

jammer dat willem net niet goed is nu jullie toch weer op de goede weg waren Ach gut beterschap voor m Lachen

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Re: Lichtrijden, doorzitten, lichtrijden, doorzitten, lichtr....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 11:07

Met wijken, weten jullie paarden op het laatst ook wat je moet doen? Ik doe dan altijd hele onverwachtse dingen, ik ga mooi bij A afwenden en wijken voor het rechterbeen, en bij X stel ik haar om en vraag ik haar opeens voor het linkerbeen zodat ze blijft op letten

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: Lichtrijden, doorzitten, lichtrijden, doorzitten, lichtr....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:53

Ik ga in oktober L1 starten maar ik ga het proberen met dat lichtrijden ,doorzitten enz enz.

Maar anders ga ik gewoon de stukjes die even snel moiet lichtrijden die blijf ik dan gewoon zitten.......dat deed mijn vriendin ook altijd...en toch bleef ze de punten gewoon rijden....haar paard kon dat moeilijk bevatten elke keer weer wat anders.....dus ik ga kijken hoe het bevalt en anders dan maar wat commentaar op mn protecol....

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Re: Lichtrijden, doorzitten, lichtrijden, doorzitten, lichtr....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 17:54

Tja, ik heb van de fysio het advies gekregen om in de training telkens een paar passen door te zitten, dan weer lichtrijden etc. Had ook weer te maken met de balans etc. Dus voor de proeven gewoon thuis dat soort dingen oefenen en dan heb je er tijdens een wedstrijd ook geen problemen mee.

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: Lichtrijden, doorzitten, lichtrijden, doorzitten, lichtr....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 18:04

ja dat moet je idd oefenen....dan merk je dat het elke keer wee beetje beter gaat ik kan nu ook sind kort echt een tijd doorzitten ...wel beter

Petersburg
Berichten: 1118
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: ophemert-

Re: Lichtrijden, doorzitten, lichtrijden, doorzitten, lichtr....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 18:34

Ja ik vind het ook irri, en sommige punten ook, tussen ch stap en dan he arbeidstap! das nog nooit geweest, maar ze moesten wat verzinnen om er nog een punt bij te hebben.

Het is wel irri dat je iedere keer moet lichtrijden of moet doorzitten. Maar we wennen er wel een keer aan, en sommige stukjes blijf ik ook doorzitten, ook niets van gezegd!

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: Lichtrijden, doorzitten, lichtrijden, doorzitten, lichtr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 08:53

volgens mij moet je nog even terug naar je instructeur, er zal heus wel staan: tussen C en H [b]overgang[/] naar: stap of arbeidsstap.

welke proef praat je over?

Noukie
Berichten: 10958
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Lichtrijden, doorzitten, lichtrijden, doorzitten, lichtr....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 10:56

ja, proef 7 is dat geloof ik... krijg je een apart punt voor een stukje arbeidsstap. Maar wat maakt dat uit? Stappen moet een paard gewoon kunnen, dus zie dat als een kadotje Knipoog In het Z krijg je ook een apart cijfer voor de verzamelde stap tussen/voor de keertwendingen. In het L nu dus voor de arbeidsstap tussen de draf en middenstap..

Flurk

Berichten: 4487
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Dieren

Re: Lichtrijden, doorzitten, lichtrijden, doorzitten, lichtr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 13:41

bij de FNRS proeven wordt er 1 punt per onderdeel in mindering gebracht.
Dus als je een oefening voor een 8 rijdt terwijl je dus licht had moeten rijden krijg je een 7
Bij de FNRS staan de proeven uitgebreid op het protocol gedrukt en laat ik de schrijver het altijd omcirkelen in de tekst en bij de prijsuitreiking vermeld ik wat ik met de cirkels bedoel

Elisa2

Berichten: 37818
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Lichtrijden, doorzitten, lichtrijden, doorzitten, lichtr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 13:45

Nou zeg,gisteren reed ik zo'n proef en ik heel netjes doorzitten en lichtrijden wanneer dat moest,kennelijk kon de jury het niet goed zien ofzo want ik had gewoon 3/4 onderdelen waarin stond dat ik licht moest rijden of door moest zitten.Terwijl ik dat echt netjes deed volgens het boekje,en ik had daar inderdaad een 6 of 5 voor. Ik was nog wel 2de maar ik baal ervan,want ik deed het echt netjes.Helaas kon ik de jury er niet meer op aan spreken,maar ik vind het wel heel flauw. De volgende keer moet ik dat dus ook nogeens overdreven gaan doen..

Quidou
Berichten: 6514
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Lichtrijden, doorzitten, lichtrijden, doorzitten, lichtr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 20:08

ik vind het ook heel irritant, heb vandaag voor t eerst mn proef uit het hoofd gereden en ben gewoon 4x vergeten om weer te gaan lichtrijden na t doorzitten Bloos k blijf gwn liever zitten Vork hahaha (jury had er overigens geen commentaar op gegeven Bloos hihi)
hoop dat k snel mn punten heb voor het L2 Schijnheilig

Anoniem

Re: Lichtrijden, doorzitten, lichtrijden, doorzitten, lichtr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 14:27

gekke_koei schreef:
en kijken of je op het goede been zit?? ik mag aannemen dat als je loopt te brullen over doorzitten vanwege het ruitergevoel dat je dan ook voelt wanneer je wel of niet goed zit... mijn ruitergevoel zuigt, maar ik weet dondersgoed zonder te kijken op welk been ik lichtrijd en daar heb ik echt geen 10 passen voor nodig, bij wijze van.

want dat is het probleem wat je bij velen ziet. doorzitten is lekker makkelijk, want met lichtrijden zie je(van elk niveau) veel teveel mensen op het verkeerde been rijden. terwijl je zou verwachten dat je toch wel zoiets makkelijks zou moeten kunnen onderscheiden.

Ik moet altijd kijken omdat ik het verkeerd aan heb geleerd. Toen ik leerde lichtrijden heb ik nooit ook maar iets gehoord over dat dat op 2 benen kon. Dus rechtsom zit ik altijd eerst fout.

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re: Lichtrijden, doorzitten, lichtrijden, doorzitten, lichtr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 17:58

Ik word daar ook echt gek van. Scheve mond
Lichtrijden, doorzitten en wijken, lichtrijden, volte doorzitten, lichtrijden, doorzitten en in galop aanspringen.
Ja, hallo Rolleyes. Ik blijf liever gewoon lekker doorzitten. Lachen