Paard bestraffen in of na de proef??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Paard bestraffen in of na de proef??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:26

Sammie schreef:
Nee dat zeg je niet. Ja een bericht later. Als jij hulp en meningen wilt moet je wel duidelijk je probleem omschrijven en er bij zetten wat je al gedaan of geprobeerd hebt ipv verontwaardigd reageren.

Roadracer

Berichten: 1812
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Almere

Re: Paard bestraffen in of na de proef??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:30

Ga me niet in allerlei onzinnige discussies werpen maar proberen wat nuttige tips te geven...

@TS: Ik heb zelf ook zo'n pony gehad. En dat was gewoon een luie donder die drommelsgoed wist wanneer het zweepje weg was. Geloof me: nog nooit zulke beenspieren gehad als toen bij dat beest, ik bleeeeeeef drijven. Was al blij als ie niet al voor X stilstond maar ik m door kon laten draven tot aan de letter. Hierbij wat tips die mij toch een heel eind geholpen hebben:

1. Rij de proef alsof je een les rijdt, pak m dus ook aan waar nodig, en heb sch*t aan commentaren van omstanders etc. Desnoods een verliespunt, maar je pony moet leren dat dit echt niet de bedoeling is!

2. Ga je lessen en het losrijden etc ook ZONDER zweep rijden en hou dit ook vol!!! Ik weet het: is zwaar kl*te omdat je dat ding ook ter verfijning van hulpen gebruikt, maar als je het in de les uiteindelijk beter voor elkaar krijgt, helpt dat ook tijdens de wedstrijd. LAAT JE DUS NIET VERLEIDEN OM AF EN TOE TOCH EVEN JE ZWEEPJE ERBIJ TE PAKKEN, MAAR DOE HET HELEMAAL ZONDER!!! Je ontwikkelt namelijk voor jezelf ook een soort creativiteit die je tijdens de wedstrijd goed kunt gebruiken Haha! Zorg ervoor dat je paard tijdens de lessen zo gevoelig op je hulpen wordt (oefen bijv. icm stemgebruik) dat hij in principe al op je zit reageert en je nauwelijks nog benen nodig hebt. Dan heb je een flinke "reserve" aan hulpen als je een wedstrijd rijdt.

3. Start een paar keer onderlinge wedstrijden cq HC, rij ZONDER zweep maar "offer" je proef op. Hiermee bedoel ik: draai eens een volte of rij eens een extra overgang, uitgestrekte draf etc ook al staat dat niet in de proef. Probeer je paard hiermee beter te laten opletten. MET zweep heeft geen zin, hij weet toch wel of je dat ding wel of niet bij je hebt. Overleg evt. van te voren met de jury zodat je niet meteen na 3 fouten de ring uitgestuurd wordt maar de proef wel uit kunt rijden. Evt. aan het eind van het programma zodat ze niet uitlopen... Verder wel naar beste kunnen rijden, en gewoon alles doen wat je normaal gesproken op een wedstrijd doet (dus ook jasje-dasje etc).

4. Oefen de proef NIET van te voren. Vaak weten ze precies welke oefeningen waar komen, en gaan ze "alvast" de overgang maken. Het houdt je paard scherp om niet te weten wat er komt. Helaas werkt de KNHS niet echt mee doordat ze maandenlang dezelfde proeven laten rijden, maar oefen dan bijvoorbeeld thuis een andere proef dan tijdens de wedstrijd.


Zoals je ziet: het vergt nogal een hoop geduld, tijd en opoffering om dit probleem op te lossen, maar uiteindelijk kom je er wel (I know Clown ). Succes, hoop dat je er wat aan hebt!

Anoniem

Re: Paard bestraffen in of na de proef??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:34

Ik ben het helemaal met die post eens

Ik had dan geen luie donder, maar 1 die dacht juist te kunnen klieren in een proef
Overal van schrikken en opzij springen, geeft ook geen goede punten Haha!

Ik ben toen de proef in gegaan met de gedachte, als jij vandaag zo ettert, schop ik je de hele ring door.
Ik heb toen denk ik al zo fel gereden.
Mijn gevoel al zo duidelijk over gebracht, want hij heeft in die proef al helemaal niets geprobeerd.

Verder, ben jij echt niet gespannen?
Je klemt wat meer met je benen, hebt je handen misschien wat vaster?
Allemaal redenen om je paard zachter te laten lopen

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re: Paard bestraffen in of na de proef??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:36

Ik denk dat het volkomen terecht was dat die vrouw jou daar op aansprak. Uit dit berichtje wat toch zeker minstens een uur na het voorval getypt moet zijn, komt nog steeds pure frustatie naar voren. Denk dat je tikken dan ook uit pure frustatie hebt gegeven en het paard ook niet de kans heeft gekregen om na 1 tik al te reageren. Nee gelijk nog een paar tikken er bij.

Als je je paard niet de kans geeft om na 1 tik te reageren maar er nog maar een paar bij geeft. Dan denkt je paard op een gegeven moment ook van Doei ik doe het toch nooit goed en gaat zich voor je afsluiten.

Het ene paard is nu eenmaal temperamentvoller dan het andere.
Ik denk echter niet dat je paard lui is. Hij heeft gewoon geen zin om nog moeite voor je te doen en sluit zich af.

Heb toch het idee dat je niet helemaal consequent genoeg rijd.

Judith29

Berichten: 306
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: IJsselstein

Re: Paard bestraffen in of na de proef??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:38

Even een vraagje tussendoor, wat is HC starten??

Roadracer

Berichten: 1812
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Almere

Re: Paard bestraffen in of na de proef??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:39

HC = hors concours, buiten mededinging meedoen. Dus niet officieel voor een plaatsing en punten starten.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Paard bestraffen in of na de proef??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:39

Dan start je zoals op een echte wedstrijd alleen je punten gaan niet naar het knhs.

staljovano
Berichten: 15
Geregistreerd: 22-10-06

Re: Paard bestraffen in of na de proef??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 11:41

bedankt.. dit is idd ook wat ik al een het doen ben, en weet ook dat je gedult enzo moet hebben, want dat heb ik al ruim 3 jaar nu met dit paard, om haar zover te krijgen en ik ga gewoon door...

En nee ik ben niet gespannen,(wel de gezonde spanning) maar niet "boos gespannen" weet dus dat dat ook alleen maar tegendruk geeft als ik meer ga klemmen enzo..

Maar het probleem is dus ook dat ik dus in de proef kan doen wat ik wil maar ze reageert dus gewoon echt niet, en scherpere sporen heb ik ook al geprobeert.

En soms doet ze het wel goed hoor.

maarik ga gewoon door met oefenen en zoals vele weten de aanhouder wint..

Anoniem

Re: Paard bestraffen in of na de proef??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:43

Maar ook gezonde spanning kan dat doen.

Gewone spanning kan net dat geen zijn dat je perongeluk je paard tegenhoud om te lopen.
Perongeluk tegenwerkende hulpen geeft

Probeer daar de volgende keer maar eens extra op te letten
Dat je jezelf helemaal loslaat.

Judith29

Berichten: 306
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: IJsselstein

Re: Paard bestraffen in of na de proef??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:44

Oh super zeg, ik wist helemaal niet dat dat kon. Ziet de jury dan ook dat je HC start? En moet je dit bij inschrijving vermelden dat je HC wilt starten? En kan dat dan bij de gewone wedstrijden?

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re: Paard bestraffen in of na de proef??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:51

staljovano schreef:
Maar het probleem is dus ook dat ik dus in de proef kan doen wat ik wil maar ze reageert dus gewoon echt niet, en scherpere sporen heb ik ook al geprobeert.


Hieruit blijkt al weer dat je het meest ziet in de oplossing schop hem maar de bak door en pak hem maar aan. Maar als je paard al besloten heeft zich af te sluiten voor je geschop dan kan je inderdaad doen wat je wil maar reageren zal hij niet. Tot je het echt te bont maakt. Dan zal hij echter niet mooi gaan lopen maar in protest gaan en dan ben je nog niet waar je wezen wilt.

Volgens mij ligt de oplossing toch echt in thuis al beter gaan trainen om je paard aan je been te krijgen en zelf beter te voelen hoe je paard op een bepaalde hulp reageert.

staljovano
Berichten: 15
Geregistreerd: 22-10-06

Re: Paard bestraffen in of na de proef??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 11:55

Weet je wat.. Ik wordt hier alleen maar gezien als de boosdoender.. Ik kap ermee

iedereen veel succes!!

Ajuus

zonnestraal2
Berichten: 1463
Geregistreerd: 28-10-06

Re: Paard bestraffen in of na de proef??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:59

straffen na de proef heeft absoluut geen zin, omdat het paard dan geen weet meer heeft wat er verkeerd ging. Een paard denkt alleen op dat moment na als hij iets verkeerd doet en meteen wordt gestraft. Je hebt hier te maken met een ''slome'' pony. Dat klinkt niet aardig en het kan ook worden opgelost. Probeer anders eens met het trainen de zweep te gebruiken. Spoor eerst gewoon een keertje aan, lukt dat niet? doe het dan nog een keertje en geef gelijk een tikje achter je kuit. Vraag anders ook een keer hulp van een ervaren iemand, misschien dat die een oplossing voor je heeft. -xxx- ingrid

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Paard bestraffen in of na de proef??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 12:01

staljovano schreef:
Weet je wat.. Ik wordt hier alleen maar gezien als de boosdoender.. Ik kap ermee

wat had je nou verwacht? Dat iedereen ging roepen: Ja, ga lekker met je zweep je paard afrossen. Het liefst een uur tot anderhalf uur na de proef. Of nog beter als ze 2 uur later op stal staat. Dat snapt een paard echt niet en je moet ook niet alleen het probleem bij je paard zoeken, maar ook eens bij je zelf kijken. Dat is geen schande, maar als je verder wilt moet je ook kritisch naar je zelf kunnen en durven kijken!

staljovano
Berichten: 15
Geregistreerd: 22-10-06

Re: Paard bestraffen in of na de proef??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 12:05

Tjonge hoe maak je van een mug een olifant...

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Paard bestraffen in of na de proef??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 12:07

Daar ben je vast een expert in. Knipoog

mirjamalvaro

Berichten: 14661
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paard bestraffen in of na de proef??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 12:08

Euhh misschien kunnen we hier weer even on topic gaan. Want dit is nu een een opeen discussie aan het worden Verward

TS is je instructeur al eens meegweest op wedstrijd? Je instructeur weet toch heel goed hoe jij en je paard rijden, zo kan ze langs de bakrand nog even wat aanwijzingen geven en kijken wat er nou precies mis gaat in de proef.

staljovano
Berichten: 15
Geregistreerd: 22-10-06

Re: Paard bestraffen in of na de proef??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 12:14

hoe moet je on topic gaan??

staljovano
Berichten: 15
Geregistreerd: 22-10-06

Re: Paard bestraffen in of na de proef??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 12:14

mirjamalvaro schreef:
Euhh misschien kunnen we hier weer even on topic gaan. Want dit is nu een een opeen discussie aan het worden Verward

TS is je instructeur al eens meegweest op wedstrijd? Je instructeur weet toch heel goed hoe jij en je paard rijden, zo kan ze langs de bakrand nog even wat aanwijzingen geven en kijken wat er nou precies mis gaat in de proef.



hoe moet je on topic gaan??

ElCid

Berichten: 9252
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Paard bestraffen in of na de proef??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 12:18

Thuis trainen. Als je paard op de wedstrijden niet goed loopt betekent het i.m.o. dat jij/ jouw paard of jullie allebei er nog niet klaar voor zijn.
In principe moet je thuis de dingen die je tijdens je proef rijdt spelenderwijs, bijna fluitend kunnen doen. Dan hoef je je ook niet nerveus te maken tijdens de proef.
Denk er aan, een proef is alleen maar om te laten zien "hoever" je al bent. Als je tijdens een wedstrijg steeds tegen problemen aan loopt ben je er waarschijnlijk nog niet klaar voor en moet je thuis verder met de puntjes op de "i" zetten.
Dus oefenen, vertrouwen in je paard hebben/ krijgen en de uiteindelijke proef rijden alsof je thuis aan het trainen bent, er dus niet teveel gewicht aanhangen. Doe het voor je lol Cool

Straffen van een paard moet je binnen ca. 3 seconden doen, dus niet later. Het dier begrijpt echt niet meer waar hij voor gestraft wordt en je kweekt dan alleen wantrouwen, onbegrip en uiteindelijk verzet.
Leer je paard, zonder zweep en sporen, weer voorwaarts aan het been te worden, overal en altijd. Dus doe 1 ( of 2) stap terug, dan ga je er daarna waarschijnlijk 4 vooruit!
Laatst bijgewerkt door ElCid op 29-10-06 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

frieske

Berichten: 1265
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: limburg

Re: Paard bestraffen in of na de proef??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 12:21

Hallo,

Ik denk dat het met jouw eiegn spanning te maken heeft!!
Ik heb dat namelijk ook een tijdje gehad dat ik ontzettend zenuwachtig was.
Ik snapte er niets meer van, mn paard was super aan de hulpen maar zodra ik ging losrijden et dan had ik het idee dat niets meer zin had.Toen ging ik eens GOED nadenken en toen kwam ik tot de conclusie dat ik door MIJN zenuwen gewoon de energie van mn paard wegzoog als het ware.
Een paard voelt jouw spanningen en zal denken dat er iets aan de hand is, het paard vertrouwd je op de moment niet 100% dat is ook het probleem.Je wordt onduidelijk!
Ik zou met losrijden je paard sowiezo een paar keer extra scherp op je hulpen maken.Dus eigenlijk extra veel (schijn) overgangen maken en als hij niet voorwaarts op je been reageerd goeie tik geven.
Ik rij nu 2 paarden in de M1 en ik rij nooit of heel zelden met sporen thuis. alleen met dressuurzweep.
Het voordeel is dat ik mn paarden erg alert en voorwaarts heb, maar het nadeel is dat ik in de ring zonder zweepje zit waar ik ondertussen wel op vetrouwed ben.
Ik zorg er voor dat mn paarden dus xtra goed aan mn benen zijn voor ik de ring in moet.
Zou eigenlijk thuis gewoon zonder sporen en zweepje moeten rijden maar wat moet ik dan als ze ff niet voorwaarts genoeg zijn en mn benen niet genoeg doorkomen op dat moment?dan hebik niets om bij te tikken?!
Mischien iemand tips daarvoor?
groetjes

nandor
Berichten: 55
Geregistreerd: 13-07-06

Re: Paard bestraffen in of na de proef??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 12:25

je moet hem in de ring niet helemaal verrot slaan en schoppen. Ziek
Gewoon een tik, laat zien dat je het niet accepteerd, dan krijg je misschien wel op je protocol paard luisterd niet naar de hulpen, er zit geen ontspanning in etc.
Maar je hebt haar in ieder geval laten zien dat je het niet accepteerd.Jury's vinden het niet erg als je je paardje aanpakt in de ring, maar er zijn natuurlijk grenzen Knipoog
Het is hetzelfde als je paard bijv. in de proef verkeerd aangallopeerd, als je dan door blijft galoperen en je doet net alsof je neus bloed dan geven ze een 3 of een 4, neem je hem terug en probeer je het opnieuw dan is het een 5je of miss wel een 6 als je geluk hebt.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Paard bestraffen in of na de proef??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 12:27

staljovano schreef:
Mijn paard loopt in de proef altijd net te doen of hij in 1 keer niet meer weet hoe alles moeten wordt ontiegeld sloom.. heb al vanalles geprobeert en zelfs een paar jury's wisten hier niks aan te doen.
Mag niet meer met zweep rijden en hierdoor ben ik dus echt machtenloos wat dat betreft in de proef.. sporen vind ze dan ook niet boeiend meer.
Hierdoor al paar keer vrijwillig de ring moeten verlaten enzo.
Toch probeer ik het elke keer weer aan en zou het door ervaring en vertrouwen toch goed moeten komen..
Nu neem ik de zweep al tot het laatste moment mee voor de proef.. maar dit helpt ook niet.En nu kun je wel zeggen dan moet je het paard goed aan het been rijden, maar dit gaat goed, maar zo gauw ze de proef in gaat dus niet meer.(het zou wel een bepaalde spanning zijn??) terwijl ze echt niet gespannen is maar gewoon ontiegelijk lui!!!
Nu heb ik haar dus de afgelopen keer na een proef met de zweep 3 keer achter elkaar een tik gegeven waarop ze dus eindelijk eens reageerde en hierna heel normaal weer ben gaan rijden en de proef hierna dus eindelijk eens een winstpunt heb gekregen!! hier was ik dus erg blij mee..
Heb toen ik die tik gaf wel rekening gehouden met de 2 mede amazones op het paard, zodat die er geen last van hadden (zei liepen helemaal aan de andere kant van de bak!) En nu kreeg ik het dus van een bepaalde dame te horen dat ik niet zo ruw met mijn paard om moest gaan en dat dit echt niet nodig was blablabla..3 tikken???
Dus nu is mijn vraag wat zouden jullie doen in zo'n situatie???


Zoiets heb ik dus ook al eens te horen gekregen.... Ik was aan het los rijden, en de moeder van een meisje waar ik tegen moest rijden stond langs de kant... Op een gegeven moment reageert mn paard niet, en ik geef dr een tik.... Die moeder ook zo van, waarom moet dat nou.. Paard deed helemaal niets (zij was in de veronderstelling dat ik het niet hoorde) dus ik zei precies, en daarom kreeg ze ook die tik, omdat ze niets deed terwijl dat wel had gemoeten......

Verder denk ik ook dat je een paar keer HC moet starten, met zweep.... Zodat je dr in de proef ook eens een tik kan geven....

Ook ben ik van mening dat straffen na de proef als je de ring uit bent geen zin meer heeft, paard weet dan immers niet waarom ie die tik krijgt.....

katrien_neke

Berichten: 197
Geregistreerd: 15-07-06

Re: Paard bestraffen in of na de proef??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 12:40

staljovano schreef:
hoe moet je on topic gaan??


on topic betekent dat je je weer bezighoud met het topic .. geen dicussies of dergelijke die niet met het onderwerp te maken hebben dus ...
*bokkers ... verbeter me als dit niet waar is ...*

ik hoop dat je problemen opgelost worden

gr katrien

Anne_GTI

Berichten: 18209
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Paard bestraffen in of na de proef??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 12:49

Ga eens naar een oefenavond. Vorig jaar waren die zowel in Wanroy als in Ermelo. Je krijgt dan gerichte tips om aan dit probleem te werken.
Elders in het land zijn ze ook weleens.