Is het voor oudere paarden in de B moeilijker dan jonge?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
little_angel
Berichten: 278
Geregistreerd: 07-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 16:05

alleen een jong paard kan op langere termijn nog beter worden en voor een oud paard houd het een keer op een paard van 5 heb je nog minstens 12 jaar ofzo de tijd om er aan te sleutelen ,maar een paard van 25 heb je geen 12 jaar meer haha!

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 16:07

Voor een jong paard houdt het net zo goed een keer op. Afhankelijk van onder andere de kwaliteiten van het paard en de ruiter is er meer of minder ontwikkeling.

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 13:13

Als ik 12 jaar moet doen over het traject B-Z dan ga ik er die tijd niet meer insteken hoor Dan wordt het tijd om eens kritisch te kijken naar mijn rijcapaciteiten en wellicht een lidmaatschap bij de damclub aan te vragen

Annemeik

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 20:47

De voornamelijke reden om dit onderwerp te starten was een opmerking die ik hoorde op de voorlichting voor de nieuwe proeven. Daar werd gezegd dat de proeven in de B meer waren gericht op jonge paarden. Vandaar mijn vraag of het moeilijker voor oudere paarden in de B is.

De eerste wedstrijd die ik met mij paard reed was best apart. Ik was nog heel groen en de laatste wedstrijd die mijn paard had gelopen was een ZZ-licht wedstrijd. Hij liep om de haverklap in schoederbinnenwaarts of traver omdat ik liep te emmeren met mijn beenplaatsing, ook wisselde hij van galop bij mijn overgang terug naar draf Was niet echt de bedoeling. Behalve dat hij al heel hoog heeft gelopen is hij nog heel slim om onder het werk uit te komen ook... Vandaar dat wij wat langer over de B deden dan verwacht.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 23:12

Tja, dat ligt dus niet aan het paard maar aan jouw manier van rijden...

Alanta

Berichten: 2426
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Hoogkerk

Re: Is het voor oudere paarden in de B moeilijker dan jonge?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 08:09

Ik kocht mijn merrie Alanta toen ze bijna 16 was en nog nooit bereden (alleen een Ibop als 3-jarige), eigenlijk alleen maar veulens gehad. Op haar 17e zijn we in de B gestart, hier hebben we 2 jaar in rond gereden, op haar 19e in de L1, op haar 21e in de L2. In de zomer toen ze 22 was zijn we overgegaan naar de M1 en zijn toch nog tot 4 winstpunten gekomen. Ik moet zeggen dat we wel hebben moeten knokken voor onze winstpunten. Je kunt dan wel zeggen, je moet je paard gymnastiseren, tuurlijk ben je daar mee bezig, maar een gummieballetje zal het nooit worden (en dat hoeft ook niet). Dankzij mijn instructrice (Saartje1 hier op Bokt) zijn we zover gekomen.
Alanta staat (vanaf zomer 2004) lekker haar oude dag te beleven met een 18 jarige merrie en ze hebben het goed naar 't zin met zijn tweetjes.

Als ik zelf zit te jureren kijk ik wel altijd even op de coupon naar leeftijd, afstamming etc. vind het alleen maar leuk als ik oudere paarden in de ring krijg!

ElanII

Berichten: 1253
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Is het voor oudere paarden in de B moeilijker dan jonge?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 09:29

Leuk topic dit...
Ik heb een 20-jarige, zelf ben ik een 52-jarige oma, die nog niet zolang geleden begonnen is met paardrijden.
18 Juni gaan we voor het eerst starten
Opa en oma beleven hun tweede jeugd zeg ik dan maar...
Wat andere mensen ervan vinden, dat mijn ouwetje en ik gaan starten, zal me eerlijk gezegd worst wezen.
Hij voelt zich meestal 4 en ik 18

Alanta

Berichten: 2426
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Hoogkerk

Re: Is het voor oudere paarden in de B moeilijker dan jonge?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 16:16

ElanII schreef:
Leuk topic dit...
Ik heb een 20-jarige, zelf ben ik een 52-jarige oma, die nog niet zolang geleden begonnen is met paardrijden.
18 Juni gaan we voor het eerst starten
Opa en oma beleven hun tweede jeugd zeg ik dan maar...
Wat andere mensen ervan vinden, dat mijn ouwetje en ik gaan starten, zal me eerlijk gezegd worst wezen.
Hij voelt zich meestal 4 en ik 18



Leuk, gewoon doen !!!! Suc6!

little_angel
Berichten: 278
Geregistreerd: 07-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 16:27

bij wijzen van spreken kan je er 12 jaar aan sleutelen he!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Re: Is het voor oudere paarden in de B moeilijker dan jonge?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 17:54

Mijn paard is 16, en ik heb nog nooit commentaar gehad over de impuls. Wel over de aanleuning de laatste paar keer, maar dit kwam door een niet goed passend zadel > rugklachten. Mijn paard is inderdaad mijn leerpaard, maar juist dat kan ook wel eens moeilijk zijn.

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Re: Is het voor oudere paarden in de B moeilijker dan jonge?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:28

ElanII schreef:
Leuk topic dit...
Ik heb een 20-jarige, zelf ben ik een 52-jarige oma, die nog niet zolang geleden begonnen is met paardrijden.
18 Juni gaan we voor het eerst starten
Opa en oma beleven hun tweede jeugd zeg ik dan maar...
Wat andere mensen ervan vinden, dat mijn ouwetje en ik gaan starten, zal me eerlijk gezegd worst wezen.
Hij voelt zich meestal 4 en ik 18


Hardstikke goed! Veel succes met je eerste start.

Margo

Berichten: 1636
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Soest

Re: Is het voor oudere paarden in de B moeilijker dan jonge?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 21:36

ElanII schreef:
Leuk topic dit...
Ik heb een 20-jarige, zelf ben ik een 52-jarige oma, die nog niet zolang geleden begonnen is met paardrijden.
18 Juni gaan we voor het eerst starten
Opa en oma beleven hun tweede jeugd zeg ik dan maar...
Wat andere mensen ervan vinden, dat mijn ouwetje en ik gaan starten, zal me eerlijk gezegd worst wezen.
Hij voelt zich meestal 4 en ik 18


Leuk hoor! Gewoon doen!
Juist hartstikke sportief!!

Colt

Berichten: 2011
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Assen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 17:30

Effy schreef:
Ik word zo moe van mensen die een paard ouder dan 10 jaar al oud durven te noemen... Zucht.


Jah ik ook! Komt misschien ook omdat mijn paardje zelf 16 is. En die ga ik nu starten, en ik durf te wedden dat niemand haar 16 schat. Maar een paard ouder dan 10 oud? Echt niet!
Ik denk ook niet dat paarden met al langere levenservaring minder beoordeeld worden. Je moet gewoon samen een goede proef neerzetten, start je nou een 4 jarige of en 14 jarige.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:43

ik vind dat leeftijd er weinig mee te maken heeft.
toen ik met willem officieel ging starten(hij was 16) was het net wel of net geen punt. ik heb 18 proefjes gereden en er 10 punten uit gehaald. best netjes met een paard wat 3 kwart van zijn leven inde manege heeft gesleten en geen drol kon toen ik hem kocht.
de laatste wedstrijd in de B werd ik vet 1e, met 164 punten, hoogste punten ooit van ons en 8 jongere paarden(waaronder ook paarden die al hoger dan B hadden gereden) onder mij.

tja wat kan ik dan zeggen. willem nu met zijn 18 jaar doet in het L1 echt niet onder voor een jonger paard. wij hebben gewoon onze 'problemen' tijdens de proef waar we steeds maar tegen aan beuken en dat heeft niets met leeftijd te maken(meneer leert nl nog steeds snel en wil nog steeds alles leren) maar met zijn lichamelijke ongemakken(karperrug, die hij toch echt zijn hele leven al heeft en het ook geen makkelijke was in de manege lessen)

18 geven ze willem nooit, want hij voelt zich nog hartsikke jong, hij is alleen lui en dat is iets wat in alle leeftijden voorkomt.

nadina

Berichten: 1071
Geregistreerd: 07-07-05

Re: Is het voor oudere paarden in de B moeilijker dan jonge?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:46

ElanII schreef:
Leuk topic dit...
Ik heb een 20-jarige, zelf ben ik een 52-jarige oma, die nog niet zolang geleden begonnen is met paardrijden.
18 Juni gaan we voor het eerst starten
Opa en oma beleven hun tweede jeugd zeg ik dan maar...
Wat andere mensen ervan vinden, dat mijn ouwetje en ik gaan starten, zal me eerlijk gezegd worst wezen.
Hij voelt zich meestal 4 en ik 18


Dat vind ik gewoon echt gaaf, heel veel succes jullie! Ennuh... is oma niet een beetje overdreven

ElanII

Berichten: 1253
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Is het voor oudere paarden in de B moeilijker dan jonge?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:47

nadina schreef:

Dat vind ik gewoon echt gaaf, heel veel succes jullie! Ennuh... is oma niet een beetje overdreven


Bedankt voor de leuke reactie(s) maar ik ben echt al wel oma, dus daar wil ik dan - ook in verband met de leeftijd van Elan - weleens mee spotten
Vanavond hebben "opa en oma" de laatste les voor de wedstrijd...

vencedor
Berichten: 9353
Geregistreerd: 27-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 16:27

Ik ben met een 18jarig paard gestart in de B en meteen eerste geworden . En dat was ook nog een fokmerrie met een flinke buik:P. Helaas is ze verkocht

Colt

Berichten: 2011
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Assen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 22:39

Nou kijk aan Hartstikke leuk Jammer dat ze verkocht is..

amigootje

Berichten: 2394
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Is het voor oudere paarden in de B moeilijker dan jonge?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 00:25

Laast mijn eerste wedstrijd gestart met mijn 15 jarig paard...

1 winstpunt gehaald, de nagevelijkheid was net wat minder dan thuis, maar dat was een deel spanning... Kreeg voor mijn inpuls een 8, netje's toch !!

zondag onze 2de wedstrijd...

Ik heb er geen problemen mee...

Mies7
Berichten: 1498
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Zevenhuizen

Re: Is het voor oudere paarden in de B moeilijker dan jonge?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 09:42

Toen ik nog bij de pony's reed had ik een pony die 25 was en waarmee ik nog in de Z-dressuur en L-SGW reed... Toen ik 18 was geworden heeft m'n zusje 'm overgenomen en nog naar de M-dressuur gereden. Pony was toen al 28.
Ben zelf ook jury, ik kijk nagenoeg nooit naar afstammeling en/of leeftijd. Ik beoordeel wat ik in de ring zie gebeuren, daar gaat het om.

haike
Berichten: 13527
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Re: Is het voor oudere paarden in de B moeilijker dan jonge?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 15:38

Rijd zelf een merrie van 7 in de B, en denk soms wel eens dat toch wel hoger moet onderhand. Van de jury nog nooit commentaar gehad maar voel me wel altijd beetje misplaatst. Klinkt heel stom, weet het, maar zo voelt het toch echt. Net of ik een paard dat al meer heeft gelopen opnieuw in de b start, terwijl ze vorig jaar toch nog echt groen was.

Torfi

Berichten: 298
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Aalsmeer

Re: Is het voor oudere paarden in de B moeilijker dan jonge?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 18:54

Ik geloof wel degelijk dat er vaak naar leeftijd wordt gekeken. Ik rij twee mensen naar wedstrijden toe en zie toch duidelijk het verschil. Fief is 18 en heeft hoger nivo gelopen. Hij heeft de neiging om zijn hals wat hoger in te stellen als hij de ring binnenkomt. Nu moet ik zeggen dat hij super netjes zijn B proeven loopt. Hij doet wat er van hem gevraagd wordt. Springt keurig aan in galop, doet de voltes, is niet stijf oid.. maar toch iedere keer net 1 winstpunt. Vandaag zat er tussen de twee proeven 15 punten verschil? Bij de eerste netjes een 7 voor impuls en houding ruiter, bij de tweede heel veel 5-en. En dat zijn hals te kort was? De proeven volgden 4 minuten op elkaar. Ehn in die tijd is dit paard echt niet veel anders gaan lopen. Ook bij een proef had ze voor het halthouden en groeten een 5, zonder commentaar. Terwijl het netjes ging.. dus weten we niet waarvoor die 5 staat.. erg jammer. De andere is een jonge merrie van 4. Die wat laag gereden wordt. De ene jury zegt dat het super is en het liefst nog lager en ronder, de andere zegt dat je niet zo laag moet rijden en dat ze te diep gaat. Afijn echt een jurysport dus. Alleen jammer dat er in de B niet wat positiever gejureerd wordt, men mag ondanks wat foutjes best een compliment krijgen over wat wel goed gaat. Steeds na je proef en door het lezen van zo`n protecol, denk je : waar doe ik het voor, is er dan helemaal niets goed. Complimentjes motiveren toch. En het is voor de meeste toch hobbymatig, dus hou het leuk. We zijn niet allemaal Anky`s en hebben dat ook niet allemaal een Salinero in huis.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: Is het voor oudere paarden in de B moeilijker dan jonge?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 22:46

En uit welk commentaar van de jury heb je nu gehaald dat ze naar de leeftijd van het dier gekeken hebben Verward

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Is het voor oudere paarden in de B moeilijker dan jonge?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 11:01

Tjah, dat heb je soms. Het blijft een jury sport en de één wil graag iets meer zus en de ander iets meer zo zien. Daar heeft iedereen die dressuur rijdt mee te maken. Ik vind trouwens dat heel veel mensen ook geen objectief en realistisch beeld hebben van de proef die ze neerzetten. Neem jezelf eens op op de camera als je een proef rijdt, en leg dan je protocol er eens naast. Dáár leer je van! Mijn ervaring is ook dat mijn eerste en tweede proef heel erg van elkaar kunnen verschillen, ondanks dat ik ze achter elkaar aan heb gereden. Dit heeft echter niks met de leeftijd van je paard te maken.

@haike: ik vind je gevoel wat betreft een 7 jarige in de B starten misplaatst hoor! Ik geef mijn paarden ook altijd ruim de tijd om volwassen te worden en kan er alleen maar respect voor hebben dat mensen pas starten wanneer paard en ruiter daar allebei klaar voor zijn! De één is dat met 4 jaar en de laatbloeiers pas met een jaar of 5,6,7...

haike
Berichten: 13527
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Re: Is het voor oudere paarden in de B moeilijker dan jonge?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 19:17

Yvonnelind schreef:
@haike: ik vind je gevoel wat betreft een 7 jarige in de B starten misplaatst hoor! Ik geef mijn paarden ook altijd ruim de tijd om volwassen te worden en kan er alleen maar respect voor hebben dat mensen pas starten wanneer paard en ruiter daar allebei klaar voor zijn! De één is dat met 4 jaar en de laatbloeiers pas met een jaar of 5,6,7...


Ik weet het, maar toch. Vaak is de mijne de oudste in de ring en omdat ik er zo jong uitzie (ben 19) denken veel mensen dat paard al veel meer heeft gelopen. Vind ik jammer.