Kleine kinderen wel of niet op wedstrijd laten gaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kinderen jonger dan 10 jaar zouden geen wedstrijden moeten rijden

mee eens
9 (25%)
niet mee eens
26 (74%)

Totaal aantal stemmen: 35

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:20

nee, maar ik bedoel dus dfat je aan haar kon zien dat ze niet blij was en wel een keer met vriendinnetjes wilde spelen..
Als het kind het leuk vind is het heel iets anders

nena21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 12:35

oke er is inderdaad wel meer dan pony en paardrijden "vraag mij alleen niet wat" grapje natuurlijk. Kinderen moeten ook gewoon met kinderen kunnen spelen

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:31

Er is toch niets schattigers dan van die nerveuze kids van een jaar of 9 op een veel te eigenwijze pony te zien zitten met rijlaarsen en hoofdstel waar aan valt te zien dat er ruim 3 dagen op gepoetst is, en vlechtjes die of veel te groot of veel te klein zijn omdat zo'n meisje het toch echt een keer zelf wou proberen? Zolang zo'n meisje de pony netjes kan rondsturen, er niet persee winstpunten behaald moeten worden, en niet voor onveilige situatie's gezorgd wordt is het prima vind ik!

EquiNatura

Re: Kleine kinderen wel of niet op wedstrijd laten gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:56

zo lang ze het naar hun zin hebben! lekker doen! en bovendien goed voor de ervaring en hun zelf vertrouwen. Bovendien hebben we Bixi proeven tegenwoordig...

hafgirl15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 19:51

Als ze het naar hun zin hebben vind ik het opzich prima. Maar ik ehb een keer een wedstijd gereden met voor mij de jongere kinderen ( die rijden gewoon standaard op welshjes ) Zag er allemaal leuk uit, lieve leuke A-welshjes, netjes tuig mooi teneu en enthousiaste kinderen en ouders. Maar de proeven waren gewoon bagger. Een meisje is haar proef 3x overnieuw begonnen, maar ahd vervolgens een dik winstpunt en een 1e prijs. Ik weet niet of ik het graag zie of niet..

bokkenootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 16:03

Als jonge kinderen voor hun lol rijden, en plezier in hebben en goed begeleid worden moet het gewoon kunnen. Ouders moeten er inderdaad voor waken niet te fanatiek te worden, je ziet soms dingen... Maar goed ik vind dat veel pubers zich ook absoluut niet kunnen beheersen als hun pony niet even luistert, en wat trekken in de mond betreft.... ik weet niet of dat zo leeftijdsgebonden is hoor!

yvonnepuntnl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 17:38

bokkenootje schreef:
Maar goed ik vind dat veel pubers zich ook absoluut niet kunnen beheersen als hun pony niet even luistert, en wat trekken in de mond betreft.... ik weet niet of dat zo leeftijdsgebonden is hoor!

Jong geleerd is oud gedaan.

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 17:52

Ik denk niet dat in de mond trekken te maken heeft met de hoeveelheid wedstrijden die je rijdt en op welke leeftijd, maar meer met de hoeveelheid en kwaliteit van de rijlessen

yvonnepuntnl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 22:35

Als je jonge kinderen wedstrijd laat rijden zullen ze hun pony ook aan de teugel willen/moeten rijden. Wanneer ze dit gaan doen zonder dat ze voldoende evenwicht en gevoel hebben, dan krijg je dat ze teveel met hun handen gaan doen en te weinig met hand en zit. Pas vanaf een leeftijd van ca. 12 jaar is hun coordinatie zover ontwikkeld dat ze hun handen onafhankelijk van been en zit kunnen gebuiken.

J0sef1entje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 22:58

Jonge kinderen kunnen inderdaad het beste starten in de Bixies. Een Bixie B-proef kwam bij de oude proeven ongeveer overeen met een gewoon B-proefje. Rijdt zo'n kind bij de Bixies leuke punten, dan kan het doorstromen naar de gewone wedstrijden.
Wel vind ik dat de jury in het commentaar wat meer rekening kan houden met de leeftijden van de ponyruitertjes. Ik heb weleens een protocol van mijn dochter teruggehad, wat ik zelf nauwelijks begreep, laat staan dat mijn dochter er kaas van kon maken!
Het is (moet zijn) voor kinderen en ponies leuk en leerzaam om wedstrijden te rijden. Maar alleen als het kind (en de pony) het leuk vindt. Mijn dochter was 9 of net 10 toen ze van de Bixies overstapte naar de gewone B. In 4 wedstrijden reed ze toch 4 winstpuntjes bij elkaar. Ik heb haar niet gepusht of gedwongen, wel heb ik haar gesteund, voorgelezen en gegroomd. Wel vind ik dat ze toen niet goed in staat was om haar pony gemakkelijk nageeflijk te rijden.
Ze heeft nu door een peesblessure al meer dan een jaar niet op haar eigen pony kunnen rijden, en is nu pas weer met rijden begonnen. Ik zie nu dat ze haar pony (na een jaar 'rust', natuurlijk een stuiterbal 1e klas) met een goede begeleiding veel makkelijker naar die ontspanning rijdt als toen.
Ik denk dus dat het voor jonge kinderen idd heel moeilijk is een pony netjes aan de teugel te rijden, tenzij de betreffende pony dat heel gemakkelijk zelf doet. Dus een B-proefje gaat nog wel , kom je in de L, waar ze dus echt netjes aan de teugel moeten......dan zal dat voor een klein kind toch lastig worden, in de krul trekken is dan gauw een gewoonte vrees ik.
En als ouder moet je ook in de gaten houden dat het kind het vooral leuk moet vinden; als het wedstrijd rijden een móeten wordt, ben je verkeerd bezig.

Ziiggy__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 23:30

ik zie hier vaak in de krul 'trekken' etc etc... bij ons op de club rijden veel jongere kinderen onder de 10/9 die ook wedstrijd rijden, en geen van alle is bezig om het paard in de krul te trekken (om bijv de reden omdat bij de ouderen de pony's zo lopen, die reden werd hierboven ergens genoemd) ik vind het nogal gek dat bij ons een stuk of 8 kinderen die jonger zijn dan 10/9 en die wedstrijden rijden waar helemaal niets mis mee is.. geen getrek en geduw.. !!
ik vind het vreemd dat het bij onze club dan helemaal niet voorkomt en dat jullie het wel zoveel zien..!! Wat is er mis met een kindje van 7/8 die schik heeft en een proefje rijd, niet geweldig maar gewoon een proefje die evenveel lol heeft als een kind van 11 ??

Dickie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 23:54

Ik heb ook nog nooit kleine kinderen ponies enorm in de krul zien trekken. Bij ons op de vereniging doen er ook altijd wat mee en het is juist leuk om te zien! Ik denk dat wedstrijdjes ook voor jonge kinderen heel leuk kunnen zijn, gewoon Bixie-rubrieken zonder galop en zonder het aan de teugel rijden. Ze leren daar ontzettend veel van denk ik. En de rest... is gewoon begeleiding. Bij elke sport heb je overdreven fanatieke ouders, gelukkig zijn die meestal ver in de minderheid.
Ik word iig altijd erg vrolijk als ik leuke schattige pony-combinaties zie gaan tussen al die dressuurkanonnen op het losrijterrein.

nena21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 10:20

Natuurlijk moet het kunnen. Als we allemaal maar goed blijven opletten en de kinderen niet 2 of 3 winstpunten per proefje krijgen omdat het er zo schattig uit ziet.
Loopt de pony dan niet aan de teugel maar wel lekker ontspannen dan is het toch goed.
Maar zet z`n kind niet op een stuurloze pony het is vaak een stukje angst waardoor ze gaan rukken en plukken.
Ik heb wel eens een kind van een shet zien vallen bij het losrijden en dan niet 1 maar wel 3 keer kind helemaal overstuur huilen natuurlijk en moeder komt erbij en zet het kind zo weer op de pony en zegt: gewoon door rijden.
Ja daar maak je een kind niet echt gelukkig mee.
en dat was nogwel bij een bixie

SANEX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 11:06

Leuk topic voor mij gezien ik nu ook in de kinderwedstrijden begin te komen. Ik vind het prachtig zolang de kinderen zelf willen.
Als ze er zelf mee aankomen en idd niet gepushed worden door pap en/of mam. Want je ziet vaak genoeg kinderen jankend op een dwarse pony met een pa die aan de zijkant staat te belken : "Geef dat ding dan een rotschop!! " "Als je nu niet je best doet krijg je ook geen zakgeld!!!"

Als ik dat zie word ik beroerd en vraag ik me af waar ze mee bezig zijn. Willen ze dat het kind plezier heeft of moet het persé winnen ?
Vaak zie je ook dat ze graag willen dat de kinderen bereiken wat ze zelf nooit hebben kunnen bereiken als kind.
Ook zie je dat kinderen vaak heel gespannen en nerveus zijn als dat soort ouders staan toe te kijken, zodra pap en mam weg zijn worden ze veel rustiger, beheerster en rijden ze de pony's ook veel netter.

Over geen bevestigde zit hebben op die leeftijd, niet rustig nageeflijk kunnen rijden... daar ben ik het niet mee eens.
Mijn ruitertje rijdt mijn pony nageeflijk op een vast zit en zonder gepluk aan de teugels, ze rijd hem er echt lekker onder voordat ze nageeflijkheid vraagt. Ik push haar tot niets, ik push mn pony tot niks, want van mij hoeft het helemaal niet, maar die 2 zijn zo ontspannen dat er zulke plaatjes uitkomen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Niet nageeflijk, maar wel een beheerste arbeidsgalop op de achterhand, wat je ook niet vaak ziet
Afbeelding

Ook niet nageeflijk, maar ze weet precies wat ze moet doen als ik om verruiming vraag, ze voelt het precies aan.
Afbeelding

Ze zijn beiden nog zo groen als wat, de pony is geen automaatje, hij rijdt met haar voor het eerst echt fatsoenlijk onder het zadel

Als ik dat dan zie, dan vraag ik me af waarom ik haar niet op wedstrijd zou laten gaan, ze wil zelf dolgraag ? En dat doen we dus ook, we beginnen in de Bixie om het leuk te houden, eerst maar eens proeven van de wedstrijdsfeer, voor we de harde wereld ( want dat is het ookal bij de ponywedstrijden ) ingaan.

Over harde wereld gesproken, ik heb nou alweer te horen gekregen dat ik haar niet in de Bixie moet laten starten omdat ze daar te goed voor zou zijn, en dan de anderen geen kans meer maken. Nu alweer schuine gezichten dus, zelfs in de Bixie's

Dickie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 15:31

SANEX schreef:
Nu alweer schuine gezichten dus, zelfs in de Bixie's

Het moet toch niet gekker worden!

J0sef1entje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:37

Toch vind je zo ook al weer bij de Bixies hoor, die ouders die pushen en alleen maar tevreden zijn als hun koter de beste is. Je moet eigenlijk veel rondvragen waar de leuke Bixies gereden worden, want ze zijn er wel hoor, leuke Bixiewedstrijden die alleen maar gezelligheid uitstralen en waar iedereen elkaar en elkaars kinderen ook helpt. En die dan eindigen in een spelletje waarbij de kinderen verkleed mogen:

Afbeelding
dit is toch pure lol met je knol?

Afbeelding
zo worden de ponies ook redelijk 'bom'proef

Dit was overigens bij de Johan Willem Friso ruiters ik meen in Maasdam ofzo.
Zij organiseren meen ik twee keer in het zomerdseizoen Bixies en die zijn echt een aanrader! Heel gezellig en helemaal voor de kinderen, die waren in één middag al dikke vriendjes met een aantal andere kinderen die daar rondreden.

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 10:07

Ben geen jurylid, maar wil wqel wat kwijt hierover

Het moet veilig zijn en kind en pony vriendelijk.
Een brave pony kan met een jong kind heel leuk meedoen, maar afgelopen wedstrijd (eerste buitenwedstrijd) heb ik ook enorm veel pony's (en ook paarden ) keihard ervandoor zien gaan. Ik als volwassene vind dat eng, maar als het dan ook nog een klein kind is die je zo in volle (ren)galop richting uitgang of zelfs de wedstrijdbanen in ziet rennen, dan draait mijn maag zich wel om!
En dan heeft ook een kind van een jaar of 10 het moeilijk...
Binnen en met afgezette (en afgesloten) kleinere banen kan er veel minder gebeuren...

Leeftijd van de ruiter is dus niet altijd het probleem, meer het gedrag van de pony/paard met die ruiter. We willen geen ongelukken toch?

nena21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:00

Toen mijn dochter een jaar of 7 was vond zij het allemaal niet eerlijk op een buitenwedstrijd. De Z ruiters mochten in een dichte ring rijden en die konden het al zo goed en zij moest tussen een puzzel rijden (de bordjes). Ik denk dat het voor jonge kinderen veiliger is om binnen te starten ook al kan daar ook zat mis gaan.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 21:37

Ik zit zelf ook redelijk veel in de bixies met leerlingen en zie vaak op zulke concoursen jonge kinderen in de reguliere concoursen ( die vaak tegelijk met de bixies zijn) die eigenlijk gewoon te jong en klein zijn om daar te rijden.

1 leerling van mij rijdt al vanaf haar 6de regelmatig Bixies en die is nu 7 en de startkaart is aangevraagd. dit wil ze zelf, ouders pushen verder niet.
qua hoogte denk je dat dit meiske minimaal 9 is, alleen tjah.. het rijden gaat natuurlijk flink onbeholpen, maar de ouders vonden het anders zo zielig dat de oudste elk weekend op concours mag en zij steeds aan de kant moet kijken.
dus eerst 2 jaar lekker meehobbelen en gewoon puur voor de lol.

verder heb ik nog 2 kinderen 1 van 7 en 1 van 8 die volgende maand hun eerste Bixie gaan rijden, gewoon voor de lol. heb ze persoonlijk gevraagd of het ze leuk leek, dus stel ze wilden niet, dan hadden ze niet gehoeven.

De mentaliteit op Bixies vind ik superleuk, tenminste, hier in het oosten helpt iedereen elkaar en gunt men een ander kind ook een prijs.

De 7 jarige
Afbeelding

DraakjeII

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 08:48

nena21 schreef:
Toen mijn dochter een jaar of 7 was vond zij het allemaal niet eerlijk op een buitenwedstrijd. De Z ruiters mochten in een dichte ring rijden en die konden het al zo goed en zij moest tussen een puzzel rijden (de bordjes). Ik denk dat het voor jonge kinderen veiliger is om binnen te starten ook al kan daar ook zat mis gaan.

Ha ha, ik ben de 7 jaar inmiddels bijna 33 jaar gepasseerd maar ik vind dat nog steeds oneerlijk. De Z-ruiters kunnen de moeilijkste oefeningen uitvoeren dus hebben vast geen moeiste om hun paard binnen de hekjes te houden. Kom ik met mijn jonge paard op een buitenwedstrijd dan moeten we het in de B al zonder hekjes doen. Ze wil nog wel eens de buitenteugel negeren

MissQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 07:17

Ik zelf denk zelf dat de kwaliteit van de pony's de grootste valkuil is. Ouders die voor hun 8 jarige dochter een d-pony kopen die net zadelmak is, en er dan vanuit gaan dat alles veilig en correct gaat. In zo'n situatie zie je veel huilbuien en gevaarlijke situaties. Mijn dochter is wedstrijden gaan rijden op de allerbraafste pony die wij konden vinden. Onze dochter is eigenlijk meteen begonnen in de B. Voor dat wij een eigen pony kochten heeft ze op een FNRS manege eerst de grondbeginselen geleerd. Daarna heeft zij eerst een leasepony gehad en toen hebben wij Lotje gekocht. De eerste onderlinge wedstrijdjes gingen verbazingwekkend goed en toen zijn ze echt gaan starten. Ze zijn dat seizoen brabants kampioen geworden en dat altijd met een grote lach erop. Daarna L1 gestart, weer naar de kampioenschappen maar door materiaalpech (beugel viel los) helaas geen goede eindscore. Ook dit werd geen drama kinderen moeten ook leren omgaan met tegenslag. Nu is de combinatie klaar voor de L2 en gaat dit weekend starten. Onze dochter is altijd met paarden/pony's bezig het is haar lust en haar leven, wie zijn wij om dit te beoordelen of te veroordelen? Ik ben blij dat ze nu al ruim drie jaar een echte passie heeft. Ze is een gezond blij kind is, die voor haar pony de beste vriendin/verzorgster is die Lotje maar kan wensen. In augustus gaat Lotje naar een nieuw ruitertje en krijgt Channah haar eerste paard. Ook dit is weer een volledig betrouwbaar en goed bereden dier waar ze naar wij denken heel veel plezier mee gaat krijgen. Het wedstrijdgebeuren hoort er gewoon bij net als bij de hockeyclub of turnen. Als je zoon goed kan voetballen en gescout wordt voor een grote club mag je dat van de daken roepen maar heb je een kind dat goed is in paardrijden dan moet je je altijd verantwoorden; nee het is niet omdat wij het willen, nee het is niet omdat we sterven van het geld, nee we denken niet dat ze Anky is etc. Heel jammer eigenlijk, laten we trots zijn op onze jonge ruiters!!
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=5&t=552331&hilit=

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 15:24

Het beste is het nog altijd, het aan de kleine kinderen zelf te vragen

Als ze het zelf graag willen, waarom niet? In Bixie of officieel B.

Over dat rukken en plukken kan ik kort zijn: het zijn vaak ouders die graag willen dat hun koter punten rijdt, en die zoeken gewoon een instructeur die in de krul trekken ook belangrijker vind dan kunnen doorzitten of op het goede been lichtrijden.

Bij goede begeleiding zie je dat bijna nooit.

Ik geloof ook niet zo in gepushte kindjes die op 10 jarige leeftijd al B kader zijn. Dat is alleen weggelegd voor de echte talentjes, die er zélf voor willen gaan. En dat zie ik als een plus, een kindje dat al zo jong zelf motivatie vindt en zo intensief bezig is iets moois te bereiken.
Natuurlijk moet zon kind ook de ponys en begeleiding krijgen, maar als dat mogelijk is, mooi toch?
De gepushte kindjes van de ozo rijke papas die waar voor hun geld willen, zie je met van die witte gezichtjes terug in de L.
En die vind ik wel een beetje zielig.

Chupa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 14:01

Het is maar net wat je klein noemt, maar op mijn vorige pensionstal stonden een jongen en twee meisjes, van 9, 8 en 7 jaar. Dat meisje springt M bij de C-pony's, andere meisje springt B bij de B-pony's en dat jongetje springt en dressuurt L bij de B-pony's. Gaat echt supergoed!

robbiespaya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 09:33

ik denk dt hoe jonger ze beginnen hoe leuker dan zijn ze er vroeg bij

en het is maar net wat je klein noemt ja
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-05-06 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

Dewi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:29

Toen ik 9 was kreeg ik mn eerste pony. Ben op de plaatselijke rijvereniging gaan rijden. In die tijd ging je nog gewoon met de hele club op wedstrijd. Ik ben nooit gepusht, het was heel normaal dat iedereen ging. Toevallig pakte het goed uit voor mij. Ik werd op mn 10e provinciaal kampioen in het M springen. Daarna had ik de smaak te pakken en ging steeds meer zonder de vereniging op wedstrijd. Was de enige die sprong! Mijn ouders vonden het leuk, maar hebben nooit schreeuwend langs de kant gestaan. De pony was trouwens een ex-manege pony, dus niks geen hoge verwachtingen....