"Slechtse" leerlingen gedrag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dresjoepie

Berichten: 2529
Geregistreerd: 23-11-13

Re: "Slechtse" leerlingen gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 06:00

misschien niet helemaal on topic

Een meisje van een jaar of 6 in de beginners les Uitgelegd hoe ze moet staan zitten "lichtrijden'' Nog eens een paar x gezegd probeer maar Geen reactie Haal het meisje naar binnen vraag of ze het niet snapt leg ik het nog een x uit Zegt ze dat doet Anky ook nooit _O- Uhm ja leg dan maar eens uit dat ze dat voor ze op tv komt wel doet 8)7 Vond ik het aller schatigste weerwoord ooit

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: "Slechtse" leerlingen gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 06:07

Afbellen op het laatste moment.
(En dan heb ik het niet over een enkel keertje, bij ziek zijn of als het gevroren heeft ofzo. .. bijvoorbeeld hartje zomer en dan afmelden omdat ze liever gaan zwemmen -O-)

_lautje_

Berichten: 9305
Geregistreerd: 23-03-05

Re: "Slechtse" leerlingen gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 12:08

Kelly-Ann ik heb hetzelfde gehad tijdens mijn Orun. Meisje reed hoger dan ik maar beest liep ontzettend strak. Ik gaf aanwijzingen dit deed ze tegen heug en meug en zodra ik omdraaide greep ze m weer strak vast.
Ik heb toen gezegd dat als ze niet wilde luisteren naar mij ze per direct de les kon verlaten. Twee tellen later deed ze het weer en heb haar toenweggestuurd.
Heb toen ook van de begeleider te horen gekregen dat dat enige juiste was.

Ik geef bewust geen kinderen les tenzij ze bloedfanatiek zijn. Ik ben zeer gedreven met lesgeven en kinderen vinden mij vaak te streng.
En ik haaaaat het ja maar, en als er niet direct succes is dan ligt het er aan dat ik niet les kn geven.

Ik verwacht volle inzet en motivatie. En doorduw instelling krijg je vanzelf een natuurlijke selectie in klanten :P

myk_en_shant

Berichten: 3274
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: "Slechtse" leerlingen gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 12:39

Waar ik mij aan erger is, dat ik wanneer ik iets uitgelegd heb en nog drie keer nagevraagd heb of ze het snappen en ze dan volmondig ja zeggen en vervolgens maar wat aanmodderen.
Grrrrr.

Of ruiters die constant alle aandacht opeisen.
laatst ergens ingevallen als instructrice werkelijk er zaten een aantal meiden tussen.
Op een gegeven moment gezegd van jij gaat daar en daar mee bezig. Nu ben ik even voor de anderen. Of te wel heb ze met een opdracht weg gestuurd. Klaar, kon daarna weer lekker lesgeven.

Nog zo'n puntje je legt iets uit en ze rijden gewoon door en worden kwaad als het niet lukt. Tja dan moet je wel alles opvolgen.
De persoon wilde dat paard meer doorliep, dus ik zeg dan moet je de rem van de voorkant afhalen. En meer met je zit werken, dit heb ik stapsgewijs uitgelegd.
Hield hij alsnog de rem erop en maar werd kwaad op mij en paard. Dus hij gaf het arme dier een flinke joekel met z'n been.
Toen heb ik hem even flink op z'n plek terug gezet en gezegd dat ik dit niet accepteer.
En hem laten voelen wat hij bij het paard deed.
Toen pas viel het kwartje. Maar ja wel weer vijf minuten mijn aandacht niet kunnen verdelen over de anderen.

Als instructrice kom je vaak dingetjes tegen waar je op dat moment tegenaan loopt. Dan moet je vaak even tot honderd tellen en er weer vol tegen aan te gaan.

Maar op nummer één van mijn top tien van ergernissen staat echt het te laat komen zonder te melden. Of niet op komen dagen.
Ik sta er wel met m'n goed fatsoen. Nu reken ik de les gewoon door en bij te laat wordt de les ingekort.
Of komen ze wel op tijd, maar blijven ze rondlummelen en dan zijn ze nog niet op tijd klaar voor de les start. Dus ga ik maar snel helpen anders loop het zo ver uit.

pinto_1

Berichten: 2581
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 13:34

Jessica24 schreef:
Een leerling die inderdaad alle frustratie op de pony afreageerde.
Tijdens les gefrustreerd van het paard stappen en weglopen. ( daar sta je dan met het arme dier)
En na 100 meter draven alweer willen stappen omdat de ruiter buiten adem is.
En inderdaad net als bij Ufurio4e alleen een keer per week lessen en verder niet rijden.
Daar kan ik helemaal niets mee.
Het Ja maar vind ik helemaal niet erg in de les.
Ik vind het juist fijn als er veel gevraagd word.
Ik zie dat juist als iets positiefs


Maar is dat slecht gedrag? Ik had het namelijk ook, dat ik helemaal uitgeput werd na een paar rondjes. Mijn instructrice heeft me toen een spiegel voorgehouden, kijk wat jij doet en kijk wat het paard doet. Oftewel, ik was alleen maar aan het werken om voorwaarts te rijden, en paardlief zat op steeds meer hulpen te wachten. We zijn toen gaan trainen om hem op zijn eigen benen te laten lopen, ik mag niet "helpen" alleen mee gaan met lichtrijden. Ik bepaal het basistempo, en pas als ik het aangeef mag hij terug komen in tempo.
Wat een verademing, en zo'n simpele oplossing...

Dat lijkt me een betere oplossing dan me te ergeren aan de leerling die misschien juist heel erg (teveel) zijn/haar best doet. ;)

Jessica24

Berichten: 1304
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Re: "Slechtse" leerlingen gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:18

Hoi Punto-1 het was niet zo zeer dat het paard niet door liep, maar meer instelling van de ruiter.
Natuurlijk ga ik er van uit dat de ruiter zijn best doet.
Uiteindelijk zijn we hier ook wel uitgekomen, toch heb ik mij er in het begin aan gestoord.
Bleek angst en onzekerheid te zijn.

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:22

Ik houd ook niet van Ja maar....
En hoef dat bij mijn instructie ook echt niet te zeggen, want dan kan ik direct vertrekken.
Sta wel open voor een gesprek, en een andere kijk, maar Ja maar komt bij mij in mijn lessen niet voor.
En haat aan mensen die altijd maar het paard de schuld geven.
Ga eerst naar jezelf kijken, en dan pas je paard.
Maar dat lijkt heel moeilijk... Helaas.

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: "Slechtse" leerlingen gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:27

Ik ga bij ja maar juist uit van iemand die beter wil begrijpen of juist uit wil leggen waarom iets niet lukt (overlegsituatie)

Ik vind dat positief, heb liever dat ze vragen zodat je kunt uitleggen dan dat ze ofwel domweg verder hobbelen en geen idee hebben van waar ze mee bezig zijn ofwel afhaken en mogelijk zelfs helemaal stoppen omdat het niet duidelijk is waarom.

oneside
Berichten: 158
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:28

Naar mijn mening zijn sommige uitspraken wel wat 'rottig'..
Krijg een klein beetje de indruk dat er naar sommige maar te luisteren is of anders..

Zou ik zelf niet erg blij mee zijn.

Geen fatsoen te hebben om niet af te bellen of niet tijdig klaar te staan kan ik mij goed in vinden. Al met al sta je daar om iemand verder te helpen.

xLaura1998
Berichten: 6
Geregistreerd: 21-08-12

Re: "Slechtse" leerlingen gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:39

Ik geef dan wel geen les, maar ik loop wel eens mee in de beginnersles. Dan loop ik naar zo'n pony die dan dat uur daarvoor ook heeft gelopen, en als hij dan moe is gaat ie met z'n hoofd schudden en hangen aan de teugels en als hij dan niet genoeg aan het werk wordt gezet, gaat hij gewoon stappen. Tja, en dan zit er een ruitertje op die denkt dat alles niet kan en ook nog met alles bezig is behalve met paardrijden en dat kan best irritant zijn. Regelmatig zeg ik tegen haar: 'Je moet proberen sterker te zijn/hem aan het lopen te houden etc.,' 'Ja, maar dat kan ik niet. Hij is te sterk,' krijg ik dan vaak terug, of: 'Dat doet ie zelf' Tja, ga dan niet op die pony zitten, denk ik dan. Maar ja, het is wel de lieveling van mevrouw. Ben altijd wel blij als die les weer afgelopen is :+

Amiigo

Berichten: 7313
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:43

Aan komen kakken om bijv 5u terwijl de les om 5u begint... Gaat dan over privé les en geen manege les, daar erger ik me toch best wel aan :=

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:45

Blon_D schreef:
Ik roep al bijna een jaar tegen mijn penny meisjes hakken laag. Inmiddels doe ik dit geen 100x meer in een half uur want de dames doen er toch niets mee. En eergisteren hebben ze hun eerste fnrs proef gereden. Het commentaar van de jury kwam volledig overeen met wat ik al een jaar lang roep. Wanneer dat al te moeilijk is geef ik het ook op :')


Als je het al een jaar probeer en geen resultaat behaalt, doe je Wsl toch iets fout.

Niet rottig bedoeld, maar vaak wordt er "in de groep" lesgegeven en te weinig individueel, dan krijg je dus dat men zich niet aangesproken voelt of zelfs het gevoel hebben dat ze het al doen (proberen)
Een voet vastpakken en naar de juiste houding brengen zodat ze het gevoel kunnen opzoeken maakt meestal een groot verschil.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:46

Amiigo schreef:
Aan komen kakken om bijv 5u terwijl de les om 5u begint... Gaat dan over privé les en geen manege les, daar erger ik me toch best wel aan :=


Dat is gewoon aso zeg :)

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:50

Ja maar is nog altijd beter dan gewoon glashard NEE.
En waarom? Gewoon, omdat ze geen zin heeft om moeite te doen om iets nieuws te leren. |o

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:56

Urielle schreef:
Ik ga bij ja maar juist uit van iemand die beter wil begrijpen of juist uit wil leggen waarom iets niet lukt (overlegsituatie)

Ik vind dat positief, heb liever dat ze vragen zodat je kunt uitleggen dan dat ze ofwel domweg verder hobbelen en geen idee hebben van waar ze mee bezig zijn ofwel afhaken en mogelijk zelfs helemaal stoppen omdat het niet duidelijk is waarom.


+1

Ben het geheel met je eens.
Vaak leggen ze hun probleem uit waarom het niet lukt en zoeken ze extra hulp.

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:58

Ik lees hier sowieso echt heel veel
- niet luisteren
- willen niet
- ze doen het gewoon niet.
- ze gaan hun eigen gang

Ik ga eigenlijk altijd uit van niet kunnen.

Veel ruiters (jong en oud) vinden het lastig om te zeggen dat ze het niet kunnen of niet begrijpen.

En als een ruiter echt niet wil, dan moet ik mijn les dus leuker maken!

Het is net paarden beleren :')

mzara

Berichten: 871
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:58

Jessica24 schreef:
Een leerling die inderdaad alle frustratie op de pony afreageerde.
Tijdens les gefrustreerd van het paard stappen en weglopen. ( daar sta je dan met het arme dier)
En na 100 meter draven alweer willen stappen omdat de ruiter buiten adem is.
En inderdaad net als bij Ufurio4e alleen een keer per week lessen en verder niet rijden.
Daar kan ik helemaal niets mee.
Het Ja maar vind ik helemaal niet erg in de les.
Ik vind het juist fijn als er veel gevraagd word.
Ik zie dat juist als iets positiefs



toch fijn dat iemand het positief vind als de ruiter veel vraagt. ik was hier doorheen aan het lezen en ik voelde me gelijk schuldig dat veel lesgevers het irritant vinden en de discussie niet aan willen gaan.

tijdens mijn springlessen vraag ik (vooral als het een keer fout gaat) vaak waarom het dan zo moet. of ik wil uitleggen waarom ik het zo doe. ik wil graag weten waarom, wat ik dan fout doe en wat ik wel moet doen er waarom dan. anders leer je toch niks?

ik studeer sinds kort op een hbo richting paard en heb erg veel geleerd op praktijkweken. we zijn bij grote stallen geweest en je krijgt zoveel mee waardoor je ook gaat nadenken over je eigen rijden en omgaan met paarden.

het gebeurt bijna nooit. maar als ik ergens niet mee eens ben (over mij en mijn paard over andere ruiters hou ik voor mezelf) zeg ik dat ook. je wil toch niet ergens lessen waar je het totaal niet bent met de lesgever en maar half doet wat ie zegt maar wel ja en amen zeggen omdat je bang bent wat andere denken?

het gaat natuurlijk ook wel eens niet perfect en dat je als ruiter echt wel weet wat je verkeerd deed en er gewoon even niet helemaal bij was. dan zeg ik maar gewoon ja of oke :Y)
Laatst bijgewerkt door mzara op 03-02-15 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 16:01

Urielle schreef:
Ik lees hier sowieso echt heel veel
- niet luisteren
- willen niet
- ze doen het gewoon niet.
- ze gaan hun eigen gang

Ik ga eigenlijk altijd uit van niet kunnen.

Veel ruiters (jong en oud) vinden het lastig om te zeggen dat ze het niet kunnen of niet begrijpen.

En als een ruiter echt niet wil, dan moet ik mijn les dus leuker maken!

Het is net paarden beleren :')


Helemaal mee eens! Het valt mij op dat ook maar weinig instructeurs de kunde hebben om iets juist uit te leggen. Of wat creatiever worden in het juist uitleggen.

Bijv. met die hakken laag houden.......ipv de hele tijd te roepen hakken laag, ga naar het probleem waarom dat meisje der hakken niet laag heeft en leg haar uit waarom ze dat moet doen.

ankep
Berichten: 338
Geregistreerd: 05-07-06
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 16:02

mijn slechtste ervaring was inderdaad een "ja maar ruiter".
ben ik doorgaans al niet blij mee maar deze begon met ja maar, wat werd gevolgd door een verwijt aan de pony. na dat verwijt trok ze pony om met zn hoofd naar de muur om m door middel van in zijn mond trekken en achter bijtikken rond probeerde te krijgen...
toen ze dit in 15 minuten 2x had gedaan (dus ook na mijn uitleg de eerste keer dat dit echt niet oke was..)
haar verzocht de les te verlaten..... dit heeft ze scheldend op mij gedaan wantpony was gewoon stom en ik moest haar daar mee helpen en ik kon er niks van....
edit: typfout

xjamilla

Berichten: 325
Geregistreerd: 26-04-09

Re: "Slechtse" leerlingen gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 16:17

stug alleen op de hoefslag blijven rijden want dat vond ze leuker :x Schat van een meid maar niet lang les gegeven. zonde van mijn rijbak haha.

Toch zijn er 2 verschillende "ja,maar"
Een omdat een kind het wil begrijpen, en vraagt waarom het zo moet. wat logisch is en kan krijgt die ook alle mogelijke uitleg net zolang tot ze het wel snappen.

Maar je hebt ook de 'Ja,maar' ik weet het beter en ik wil het zo doen en jij hebt pech. 8)7

_lautje_

Berichten: 9305
Geregistreerd: 23-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 16:17

Met vragen is nooit iets verkeerd! Van mij mogen ze ook altijd vragen.
De ja maar waar ik een hekel aan heb is net wanneer ik iets heb uitgelegd en we ermee bezig zijn of bezig met een dier wat aan te leren beginnen te blèren ja maar het gaat mij niet snel genoeg, ja maar ik heb ergens gelezen dat, ja maar...
Vragen mag altijd en waarom iets zus of zo moet ook. Maar continu in twijfel trekken wat ik zeg...
Dan kan je beter bij iemand lessen die je wel vertrouwd

xjamilla

Berichten: 325
Geregistreerd: 26-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 16:20

_lautje_ schreef:
Met vragen is nooit iets verkeerd! Van mij mogen ze ook altijd vragen.
De ja maar waar ik een hekel aan heb is net wanneer ik iets heb uitgelegd en we ermee bezig zijn of bezig met een dier wat aan te leren beginnen te blèren ja maar het gaat mij niet snel genoeg, ja maar ik heb ergens gelezen dat, ja maar...
Vragen mag altijd en waarom iets zus of zo moet ook. Maar continu in twijfel trekken wat ik zeg...
Dan kan je beter bij iemand lessen die je wel vertrouwd



Dat dus :')

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 16:20

Volgens mij is bij veel lesnemers het probleem dat ze hun lichaam niet voelen. Hakken uitdrukken, 'ja dat doe ik toch' recht zitten 'ja dat doe ik toch' Een stuk lichaamsbewust maken mis ik vaak bij veel instructeurs. Maar ook het vermogen om te zien dat iets niet begrepen wordt, hoe pas je iets toe en wat voel je dan onder je gebeuren. (en nog steeds blijf ik bij het stuk angst wat bij met name veel manege ruiters zit) Lesgeven, een hele kunst :)

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 16:22

Urielle schreef:
Ik ga bij ja maar juist uit van iemand die beter wil begrijpen of juist uit wil leggen waarom iets niet lukt (overlegsituatie)

Ik vind dat positief, heb liever dat ze vragen zodat je kunt uitleggen dan dat ze ofwel domweg verder hobbelen en geen idee hebben van waar ze mee bezig zijn ofwel afhaken en mogelijk zelfs helemaal stoppen omdat het niet duidelijk is waarom.



Een keer Ja maar vind ik geen probleem, en sta zeker open voor overleg en een andere kijk zoals aangegeven.
Maar iemand (volwassen) die op B niveau wedstrijden rijdt, en bij alles Ja maar roept die moet idd even zijn mond dicht houden bij mij, en gaan doen wat ik zeg.
Daarnaast gaf deze persoon ook bij alles het paard de schuld als iets niet lukte, terwijl de fouten toch echt altijd bij de ruiter liggen naar mijn idee.

En als ik iets uitleg, de de ruiter doet nog niet wat ik vraag (geef ook veel kinderen les) dan vraag ik of ze het begrepen hebben, en als het antwoord ja is, en het gaat nog niet goed, dan ga ik stapje voor stapje alles uitleggen, en het probleem ook stapje voor stapje oplossen, dan kan ik precies zien waar het fout gaat.
Meestal werkt dit prima.

En mijn lesgeven verschilt echt per ruiter.
Heb ik iemand die zo snel mogelijk zo goed mogelijk wil worden, dan ben ik erg fanatiek.
Heb ik iemand die gewoon lekker wil rijden dan is mijn lesgeven ook anders, veel losser.
En met kinderen probeer ik het altijd erg leuk te maken, lol is belangrijker dan presteren, ook al denken de ouders soms van niet :o


_lautje_ schreef:
Maar continu in twijfel trekken wat ik zeg...
Dan kan je beter bij iemand lessen die je wel vertrouwd


Die bedoel ik dus :)

0000
Berichten: 5491
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 16:24

Haha, mijn vragen beginnen bijna altijd met 'ja maar'....Meestal niet eens echt bewust want het klinkt inderdaad irritant. Maar vaak is het bijvoorbeeld van 'ja maar nu voel ik dit en wat dan?' of 'ja maar als hij dit doet moet ik dan hetzelfde doen of niet?'
Ik ben iemand die echt wil weten wat er gebeurt, wat ik moet doen, waarom dat zo moet en wat er moet gebeuren als ik iets doe. Op die manier leer ik het en kan ik thuis ook verder...Als daar geen ruimte voor zou zijn in mijn les, zou ik er een stuk minder aan hebben want dan kan ik thuis minder makkelijk vooruit. Dus gelukkig wordt het me doorgaans wel vergeven :D