waar ergert een jury zich aan...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 22:29

Waar ik me aan erger is mensen die denken: 'ach, het gaat voor geen meter maar ik ga toch maar naar een wedstrijd'
Daar stoor ik me mateloos aan. Je zit daar uren achter elkaar in je vrije tijd op vrijwillige basis en begrijp me goed daar kies je voor, maar crisis, het zou leuk zijn als de deelnemers het hele gebeuren ook serieus zouden nemen en hun paard pas starten als het er klaar voor is. En dan heb ik het niet over een slechte dag hebben maar over paarden die nog niet eens een fatsoenlijke rechte lijn kunnen lopen, uitzwaaien naar alle kanten, met geen mogelijkheid nageeflijk te krijgen zijn, bij iederen wending grote moeite hebben binnen de ring te blijven.

En breek me de b*k al helemaal niet open over ponieruiters waarvan de ouders aan de kant staan te blèren dat ze de ponie maar een trap in de balg moeten geven e.d.

Pfff... dat lucht op

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 22:56

ranna schreef:
Waar ik me aan erger is mensen die denken: 'ach, het gaat voor geen meter maar ik ga toch maar naar een wedstrijd'
Daar stoor ik me mateloos aan. Je zit daar uren achter elkaar in je vrije tijd op vrijwillige basis en begrijp me goed daar kies je voor, maar crisis, het zou leuk zijn als de deelnemers het hele gebeuren ook serieus zouden nemen en hun paard pas starten als het er klaar voor is. En dan heb ik het niet over een slechte dag hebben maar over paarden die nog niet eens een fatsoenlijke rechte lijn kunnen lopen, uitzwaaien naar alle kanten, met geen mogelijkheid nageeflijk te krijgen zijn, bij iederen wending grote moeite hebben binnen de ring te blijven.


Pfff... dat lucht op


Ik ben van mening dat deze mensen op concours zijn omdat ze van sommige mensen wel de punten krijgen. (verwijt het maar je collega's ) Als dit soort mensen gewoon niet wordt gezegd dat ze het niet of nog niet kunnen dan kan je ze het ook niet kwalijk nemen. Deze mensen verdienen dan ook niet de punten die ze vaak wel krijgen. Als ze een aantal keer erg slecht scoren houden ze er vanzelf wel mee op. helaas gebeurt dit dus niet. Taak voor de jury dus om dit soort mensen onvoldoendes te geven!! En dan wel zo veel onvoldoende dat er verliespunten vallen.

En niet alleen in de dressuur. bij het springen is het soms net zo bagger. Jammer is dat er nooit een jury zich geroepen voeld om, een halve zool die werkelijk zijn paard aan gort rijd in het parcours, halverwege de ruiter uit te bellen en maar huis te sturen om daar maar eens verder te oefenen.
Pas als dat gebeurt zijn we op de goede weg.

Lusitana

Berichten: 22455
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 11:33

luwaniej1 schreef:
ik heb ook weleens een minpunt gehad voor men oorbellen. ik had toen van die grote oorringen die iedereen toen had en heb die voor men proef niet uit gedaan minpunt amazone draagt te grote oorringen


Ten eerste bestaat er zoiets als ruiter etiquette en dat betekent eigenlijk zo sober en netjes mogelijkgekleed gaan, tenslotte wil je niet dat de aandacht naar je sieraden gaan, maar naar je paard en je rijkunst. Ten tweede is het gewoonweg gevaarlijk. Je kunt er mee blijven hangen aan weet ik het wat als je erafvalt.

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 12:15

Lusitana schreef:
Ten eerste bestaat er zoiets als ruiter etiquette en dat betekent eigenlijk zo sober en netjes mogelijkgekleed gaan,


Ohw... en waar vind ik dat dan? Zolang daar geen duidelijkheid over bestaat vind ik niet dat je hier minpunten voor kunt geven. Wel kun je natuurlijk vermelden dat je het gevaarlijk vindt (dat vind ik ook).

En dat van sober en netjes.... Gelukkig niet zeg!

Lusitana

Berichten: 22455
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 12:24

Ik zeg nergens dat er minpunten voor gegeven kunnen worden, want het heeft niks te maken met regels, maar met etiquette, maar er wordt zeker wel commentaar op gegeven evenals soms op neusringetjes.
Het ligt er dus aan of je een jury treft die het allemaal leuk vind en zelf ook heeft, of iemand die vind dat het niet hoort. Je neemt dus gewoon een risico dat makkelijk te vermijden is.

Sober: Jet lijkt erop dat jullie liever bling bling willen tonen in de ring dan dressuur als je het niet sober en netjes wilt houden. WAAR gaat het nu eigenlijk om? Dressuur of modeshow?
Netjes: Het uniform is er om alle ruiters gelijk te maken zodat de jury beter op de rijkunst en het paard kan letten.
Maar je mag van mij in je spijkerbroek met ongekamde haren je test rijden als je denkt dat je zo inzet toont.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 12:34

GeJe schreef:
Ohw... en waar vind ik dat dan? Zolang daar geen duidelijkheid over bestaat vind ik niet dat je hier minpunten voor kunt geven. Wel kun je natuurlijk vermelden dat je het gevaarlijk vindt (dat vind ik ook).

En dat van sober en netjes.... Gelukkig niet zeg!

Natúúrlijk kijk ik daar niet serieus naar. Maar ik meen me inderdaad te kunnen herinneren dat het wel binnen proporties hoorde te blijven........ (zal intussen wel achterhaald zijn)

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 12:54

Vorig jaar had Saskia een 7 op verzorging terwijl de rest een 8 had!
Ze had dan ook een grote bos oranje en paarse vlechten die op haar rug moesten hangen met een post elastiek...

Afbeelding

Nou kenden wij de jury en vroegen dan ook of ze dat lagere punt ook had gekregen als het haar de WP had gekost..
Het antwoord: probeer dat maar niet uit!

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 13:36

Yvonnelind schreef:
Hihi, mijn paard heeft al eens de papieren van de jury in de bak gegooid. Het was zo'n open hokje bij C gewoon tegen de bakrand aan. Mijn paard wilde wel even in dat hokje bij die aardige meneer kijken en veegde met haar neus al de papieren de bak in toen ik verder wilde rijden (vrije stap de rijbaan verlaten)OOPS... Ik vind die open juryhokjes die bijna IN de bak staan helemaal niks meer. Bovendien is het ook onhandig als je met zweep rijdt. Je prikt die mensen de ogen bijna uit het hoofd als je er even niet op let.


Open juryhokjes aan de rand van de ring en onwetende schrijvers/schrijfsters zouden ze per direct moeten afschaffen! En ja, ik heb een kijkerig en schrikkerig paard!
Bij het verkennen van de ring, rij je ook als ruiter even langs 'het juryhokje'. Nét op dat moment gaat de schrijfer (m/v) wild zitten wapperen met de coupons en het protocol. Zzzzszoeffff!!! Dan sta ik binnen no-time bij de A! (en zie dan je paard nog maar langs het hokje te krijgen.)

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 13:53

Randy01 schreef:
Yvonnelind schreef:
Hihi, mijn paard heeft al eens de papieren van de jury in de bak gegooid. Het was zo'n open hokje bij C gewoon tegen de bakrand aan. Mijn paard wilde wel even in dat hokje bij die aardige meneer kijken en veegde met haar neus al de papieren de bak in toen ik verder wilde rijden (vrije stap de rijbaan verlaten)OOPS... Ik vind die open juryhokjes die bijna IN de bak staan helemaal niks meer. Bovendien is het ook onhandig als je met zweep rijdt. Je prikt die mensen de ogen bijna uit het hoofd als je er even niet op let.


Open juryhokjes aan de rand van de ring en onwetende schrijvers/schrijfsters zouden ze per direct moeten afschaffen! En ja, ik heb een kijkerig en schrikkerig paard!
Bij het verkennen van de ring, rij je ook als ruiter even langs 'het juryhokje'. Nét op dat moment gaat de schrijfer (m/v) wild zitten wapperen met de coupons en het protocol. Zzzzszoeffff!!! Dan sta ik binnen no-time bij de A! (en zie dan je paard nog maar langs het hokje te krijgen.)



Tja daar zal een paard toch tegen moeten kunnen. Zo kan je alles wel verbieden!! moeten ze dan ook de kantine maar weghalen bij een binnenconcours zodat je niet de bestekbak kan horen en je paard er van kan schrikken. En moeten ze dan ook alle honden laten verdwijnen. En de paraplu's.

Mijn paard heeft ook grote moeite met de concentratie en schrikt regelmatig en dan baal ik er ook van dat iemand net door de kantine heen rent of met een papiertje wappert. maarja dat hoort er gewoon bij!

Net als bijvoorbeeld het groeten in de nieuwe proeven. net zo onzinnig om dat eruit te halen. Mijn paard wordt zenuwachtig van het hals strekken. Moeten we dat er dan ook maar uithalen?

Laten we niet te moeilijk doen. het zal toch niet op elke wedstrijd zijn dat er iemand zit te wapperen. dat hoort er gewoon bij.

Timmie2000

Berichten: 627
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 14:31

Waar ik me over verbaast heb is dat we 2 weken geleden 30 april op een wedstrijd waren, toen mijn dochter als eerste moest starten en zij haar keurig aanmeld met naam ruiter en naam paard bij beide jury leden. toen wij later terug kwamen want de prijs uitreiking was 3 uur later stonden de uitslagen op het scherm en achter mijn dochter haar naam stond niets dus wij vragen hoe dat kan kregen we als antwoord maar u dochter is helemaal niet gestart, waarop in de foto liet zien die daar genomen was en toen gingen ze maar even verder kijken wat er aan de hand was en wat bleek een half uur later dat beide jury leden de coupons van iemand anders hadden in gevuld die niet gestart was. Nou vraag ik je hebben ze nu allebei zitten slapen in de auto, word er dan niet verder gekeken dan een startlijst, wordt er niet naar de combinatie gekeken kleur paard bijvoorbeeld. We lopen al heel wat jaren mee en dat er een vergissing gemaakt wordt dat is menselijk maar bij 2 jury`s vindt ik het wel erg slordig.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 14:55

Dat snap ik niet, of beide jury hebben een 8 jarige schrijfster mee gekregen...
De jury kijkt in de papieren en de schrijfster kijkt of de coupon dezelfde naam heeft, dat is dus 4 keer controle!

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 15:13

cle0o_o0 schreef:
Ohja ik vind het trouwens een beetje raar dat je niet weet de jury die jou gejureerd heeft er uit ziet.. je hebt je toch gemeld?


Ik meld me altijd maar ik ben voor een concours met alles bezig behalve het gezicht van een jury, dus ik weet meestal nog 'dat het een oude man was'. Nou, daar kom je niet ver mee als er meer dan dertig ringen liggen.

ALS je het gezicht al hebt gezien, soms hoor je vanuit de auto 'In orde!', en heb je dus alleen de jury zijn armen gezien of zelfs helemaal niks. Vanaf paarden van 1.65 plus kijk je meestal op het autodak nl. dus de jury moet zijn hoofd uit het raampje doen wil je weten wie het is.
En ik ben dus idd veel te verlegen om op een groot concours naar de jurytafel stappen met de vraag of de jury van ring X er nog is. Want iedereen DENKT wel gelijk dat je komt klagen over je punten.

Sorry jury's

Elodie1

Berichten: 2561
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Spijkenisse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 22:53

Lusitana schreef:
luwaniej1 schreef:
ik heb ook weleens een minpunt gehad voor men oorbellen. ik had toen van die grote oorringen die iedereen toen had en heb die voor men proef niet uit gedaan minpunt amazone draagt te grote oorringen


Ten eerste bestaat er zoiets als ruiter etiquette en dat betekent eigenlijk zo sober en netjes mogelijkgekleed gaan, tenslotte wil je niet dat de aandacht naar je sieraden gaan, maar naar je paard en je rijkunst. Ten tweede is het gewoonweg gevaarlijk. Je kunt er mee blijven hangen aan weet ik het wat als je erafvalt.


hmm dat heb ik noit gelezen. en natuurlijk ga ik niet naar een wedstrijd om men oorbellen te showen maar heb er verder ook nooit kommentaar op gehad. tja en gevaarlijk als je valt.. kan bst maar je kan ook je arm breken.. ik vind het belangrijker dat dan iemand een cap draagt..

Lusitana

Berichten: 22455
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:40

Ik heb alleen een toelichting gegeven, het lijkt me niet handig om in dit topic een discussie te openen over oorbellen.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 12:20

Daarbij is er niemand meer die die grote krengen nog draagt. Nu heb je bling bling hoofdstellen, lippiercings en dus oranje/paarse staarten.... Het blijft hetzelfde verhaal: steek je kop niet boven het maaiveld uit, gewoon is al gek genoeg!

Elodie1

Berichten: 2561
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Spijkenisse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 22:15

was ook niet mijn bedoeling ;

panache

Berichten: 3596
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 22:48

Pietra schreef:
Waar ik me over verbaast heb is dat we 2 weken geleden 30 april op een wedstrijd waren, toen mijn dochter als eerste moest starten en zij haar keurig aanmeld met naam ruiter en naam paard bij beide jury leden. toen wij later terug kwamen want de prijs uitreiking was 3 uur later stonden de uitslagen op het scherm en achter mijn dochter haar naam stond niets dus wij vragen hoe dat kan kregen we als antwoord maar u dochter is helemaal niet gestart, waarop in de foto liet zien die daar genomen was en toen gingen ze maar even verder kijken wat er aan de hand was en wat bleek een half uur later dat beide jury leden de coupons van iemand anders hadden in gevuld die niet gestart was. Nou vraag ik je hebben ze nu allebei zitten slapen in de auto, word er dan niet verder gekeken dan een startlijst, wordt er niet naar de combinatie gekeken kleur paard bijvoorbeeld. We lopen al heel wat jaren mee en dat er een vergissing gemaakt wordt dat is menselijk maar bij 2 jury`s vindt ik het wel erg slordig.

misschien is namen op het dekje ook handig?
heb ik ook Staat met goude letters 'Panache' (ik meld me daarom ook nooit aan bij de jury )

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 07:43

panache schreef:
...misschien is namen op het dekje ook handig?
heb ik ook Staat met goude letters 'Panache' (ik meld me daarom ook nooit aan bij de jury )


Dan moet het er wel DUIDELIJK op staan en niet in een schuin geborduurd cursief lettertype. Ik heb alleen ook wel meegemaakt dat ik dacht dat iemand met een ander paard reed dan op de coupons stond door de naam op het dekje... achteraf bleek dat de ruiter er "gewoon" een dekje onder had gedaan... dan gaat die vlieger dus ook niet op.

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 08:33

Daar komt bij dat er wel erg veel bruine ruinen van een jaar of acht in de ring verschijnen...

__PSM__

Berichten: 6603
Geregistreerd: 24-03-05
Woonplaats: ......

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 23:21

Waar ik mij als ruiter aan erger is dat als er eentje uitvalt, dat er dan nog gestresst moet worden en de jury niet gewoon lekker eerst zijn koffie opdrinkt.

IK heb met mijn nieuwe paard 2 x een wedstrijd (2 proeven) gereden en 4 winstpunten. Maar ik vind dat er juist meer naar een jury geluisterd zou moeten worden, het is en blijft liefde werk.

Bij deze wil ik alle jury's bedanken want zonder hen was de hele dressuursport er niet geweest.

(IK weet dat ik eigenlijk niet hoor te reageren in dit topic, maar kon het niet laten)

samoth
Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:57

Ik erger niks aan jury's en ik heb er nooit problemen ermee gehad.
Als ik lage punten hebt dan zeg ik gewoon van "jammer en ik ga gewoon eraan werken om in te halen".
Ik heb ook ooit 3x verkeerd gereden en ik kreeg 2 verliespunten. Dan zeg ik gewoon van "het is erg stom van mij en ik had beter uit me hoofd moet leren"

Ik erger niks aan de jury's en die doen gewoon hun vrijwillerswerk*toch??* dan moet iedereen niet gaan klagen.

mara_lover

Berichten: 1106
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Roden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:21

En wat vind de jury ervan als iemand met een pony start tussen de paarden?

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:23

mara_lover schreef:
En wat vind de jury ervan als iemand met een pony start tussen de paarden?


daar zijn al zoveel topics over!!!

Lielle

Berichten: 66267
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 08:31

en die discussie hoort dus ook niet in dit topic thuis.

JollyHumpy
Berichten: 1954
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Driebergen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 17:38

ergert een jury zich eraan als een ruiter op een buitenconcours speciaal naar je toe komt rijden om aan te melden, of vind men dat juist prettig? Of is het aanmelden door de voorlezer het prettigst?