als instructeur op paard lesklant?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AmonRe

Berichten: 1087
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: als instructeur op paard lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 15:30

Mijn instructrice stapt er zelf wel eens op als mijn paard iets niet snap. Ik moet het zelf ook nog leren en zij heeft heel veel ervaring. Soms is het voor mij en mijn paard extra moeilijk, omdat we het allebei niet snappen. Als zij er dan op gaat, voelt ze ook gelijk hoe mijn paard reageert.

Sjaad

Berichten: 4730
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Nederland

Re: als instructeur op paard lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 17:09

Idd, AmonRe. Het is denk ik ook erg moeilijk een paard iets te leren wat hij/zij nog niet snapt terwijl je het zelf nog niet eens kunt. Iets wat je zelf niet goed kunt, hoe kun je het een ander dan leren?

Ze zeggen altijd: een paard is de beste leermeester.

Wat denk je waarom al die internationale ponyruiters, juniorriders en young riders ervaren paarden kopen?
Die hebben ze écht niet allemaal zelf opgeleid Knipoog Daar is de tijd niet voor. Ze moeten het eerst zelf leren. Later kunnen ze het op een jonger paard aanleren.

De internationale duitse dressuurpony's ( om maar even al voorbeeld te gebruiken) worden vaak ook jaar in jaar uit van ruiter verwisselt. Al die kinderen leren op deze 'leermeesters'. Want een paard dat alles kent kan je het goede gevoel meteen vanaf het begin meegeven.

Vergelijkbaar met wanneer een trainer op een pony of paard gaat zitten.

San_Fox

Berichten: 621
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Fluitenberg.

Re: als instructeur op paard lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 07:59

Mijn instuctrice 'voelt' soms wel even, maar dan heeft ze alleen de teugels in handen, ze zit er niet op. De eerste keer is ze er wel even opgeweest, om te voelen hoe de pony is, zodat ze zelf meer weet over de pony, en me meer kan helpen.

Ik ben er niet tegen, mits de ruiter er amper zelf nog op zit in de les.

Anoniem

Re: als instructeur op paard lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 08:17

haike schreef:
Hoi,

hoe kijken jullie hier tegen aan als instructeur zijnde? Kruipen jullie wel eens op het paard/pony van jullie lesklant of eigenlijk nooit?

Ikzelf doe het eigenlijk nooit.
Meisje wat meeste lesgeef, ken ik de pony goed en weet hoe die aanvoelt, pony van mij geweest. Nu wil mijn lesklantje vaak dat ik even laat zien wat pony kan, maar vind dit niet nodig. In de les moet ze zelf rijden en ontwikkelen, als ik even pony 'show' wordt ruiter zelf daar niet beter van.
Ook bij andere lesklantjes rijd ik eigenlijk nooit op hun dieren, ze moeten het zelf leren. Voor mij heeft geen toegevoegde waarde als dier onder mij laat zien wat ie kan, als ruiters zelf toch nog niet uit kunnn rijden.

Hoe denken jullie hierover?



Ik denk dat het voor het kind leuk is om dit te zien, dus waarom niet?? Dan voel jij ook meteen aan hoe je pony is verandert. Natuurlijk is dit dier niet meer zo goed als bij jouw en wellicht zit hij vast aan een kant, pakt hij aan een kant het bit, etc. Dan kun je daar ook rekening mee houden als je les geeft.

Hoezo geen toegevoegde waarde als de ruiter zelf niet kan rijden. Sorry vind ik een beetje arro hoor.

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re: als instructeur op paard lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 14:25

Ik heb het in het verleden weleens gedaan. Meisje kreeg haar pony er echt niet door, ook omdat ze er zelf nog niet aan toe was. Als ik er even op reed en zij klom er daarna op dan voelde ze hoe het was als de pony fijn nageeflijk liep. Ze had er dan wel een paar dagen profijt van.
Ook weleens op verzoek van een lesklant als die een nieuwe pony had gekocht. Ik vond het heel leerzaam. Ik voelde op dat moment waarom de pony bij de ruiter zelf op een bepaalde manier reageerde. Daarna heb ik mijn lesgeven iets kunnen aanpassen.

Chocopasta

Berichten: 16571
Geregistreerd: 18-01-03

Re: als instructeur op paard lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 10:23

Heb maar een paar reacties gelezen, maar reageer toch even Haha!
Mijn instructeur doet dat niet. Hij komt er wel eens naast lopen om te voelen, maar alleen als het echt niet gaat Clown
Het lijkt mij wel prettig als hij erop zou stappen als het gewoon totaal niet lukt. Toch leer je er wel weer meer van om het zelf op te lossen. Denk dat het allebei niet verkeerd is Lachen+

Kaja

Berichten: 3899
Geregistreerd: 14-12-04

Re: als instructeur op paard lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:37

Heeft allemaal te maken met inzicht...

Natuurlijk kun je best wel eens een keer opstappen om te voelen hoe het aanvoelt, maar vaak is het een egotripje van "IK zal wel even laten zien hoe het moet"...

Straf volgt in mijn ogen vaak snel, omdat veel paarden het niet nemen...
Dus daarom... heeft allemaal te maken met inzicht... Zie je wat er fout gaat en kun je de combinatie ook het juiste advies geven om verder te komen, maar ook om het probleem door te komen, in plaats van te omzeilen... Knipoog

justahorse

Berichten: 3017
Geregistreerd: 05-06-04
Woonplaats: Brabant

Re: als instructeur op paard lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 15:10

mijn instructrise stapt ook niet op de paarden van haar klanten. Tenzij ze op vakantie zijn,

kaspertje
Berichten: 74
Geregistreerd: 18-02-06

Re: als instructeur op paard lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 19:24

Ik vind het juist goed als je instructrice er zo af en toe eens opstapt. Hierdoor kan zij je juist verder helpen met problemen omdat ze dan zelf gevoeld heeft wat jouw paard doet en hoe hij reageert. Mijn eigen paard ziet er namenlijk heel anders uit als hij loopt dan dat hij aanvoelt, hij lijkt erg simpel te rijden maar is zeer moeilijk. Vanaf de grond is dit dus niet goed te zien, maar wel goed te VOELEN als je erop zit! Dus kan het geen kwaad als je instructrice er zo af en toe eens opstapt, hierdoor worden de lessen alleen maar beter als het goed is en ga je zelf ook weer beter rijden!!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: als instructeur op paard lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 19:38

Kaja schreef:
Heeft allemaal te maken met inzicht...

Natuurlijk kun je best wel eens een keer opstappen om te voelen hoe het aanvoelt, maar vaak is het een egotripje van "IK zal wel even laten zien hoe het moet"...

Straf volgt in mijn ogen vaak snel, omdat veel paarden het niet nemen...
Dus daarom... heeft allemaal te maken met inzicht... Zie je wat er fout gaat en kun je de combinatie ook het juiste advies geven om verder te komen, maar ook om het probleem door te komen, in plaats van te omzeilen... Knipoog


en wat als je een jamaaaaaarder heb?

_Natasja_

Berichten: 4208
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: Erichem

Re: als instructeur op paard lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 19:40

KiWiKo schreef:

en wat als je een jamaaaaaarder heb?




Dan mag je best even egotrippen wat mij betreft Haha!

Kaja

Berichten: 3899
Geregistreerd: 14-12-04

Re: als instructeur op paard lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 09:59

KiWiKo schreef:
Kaja schreef:
Heeft allemaal te maken met inzicht...

Natuurlijk kun je best wel eens een keer opstappen om te voelen hoe het aanvoelt, maar vaak is het een egotripje van "IK zal wel even laten zien hoe het moet"...

Straf volgt in mijn ogen vaak snel, omdat veel paarden het niet nemen...
Dus daarom... heeft allemaal te maken met inzicht... Zie je wat er fout gaat en kun je de combinatie ook het juiste advies geven om verder te komen, maar ook om het probleem door te komen, in plaats van te omzeilen... Knipoog


en wat als je een jamaaaaaarder heb?


Die moet dan maar snel elders gaan lessen... betekend óf dat ze het beter weet óf dat ze juist het probleem wil omzeilen ipv door te komen... Knipoog

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Re: als instructeur op paard lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 10:06

En in het voorbeeld dat ik eerder aanhaalde:

Citaat:
Ik vind het prima als mijn instructrice op mijn paard stapt.
De laatste tijd komt het bijna niet meer voor, maar toen ik mijn merrie net had reed zij er regelmatig op, net als een vriendin met meer ervaring en stevigere zit dan ik.
Maar dit had vooral te maken met het feit dat ik aan het begin nogal vaak viel als mijn merrie echt aan het werk moest.
Ze werd dan kwaad en bokte mij eraf.
Bij mijn instructrice en mijn vriendin lukte dat haar niet.
Inmiddels is mijn merrie een stuk werkbaarder en zit ik een stuk steviger, dus komt het niet meer voor, maar het heeft voor haar wel echt geholpen. Doordat ze bij mijn instructrice en vriendin wel aan het werk moest, ging ze dat bij mij ook doen. Ze leerde dat ze er niet mee weg kwam en bovendien werd het voor haar ook makkelijker om te werken. En mijn zelfvertrouwen ging er niet aan . Inmiddels ben ik meer dan 2 jaar en een hoop zitlessen verder en zit ik haar zelf vaak ook wel uit als ze nog wat doet, maar wij hebben er toen echt veel baat bij gehad. Ander was het ws. van kwaad tot erger gegaan.


Ik geloof nog steeds dat het in mijn geval uiterst nuttig is geweest dat er mensen op mijn merrie zaten (wo mijn instructrice) die haar wel aan het werk kregen.

jacco_h

Berichten: 356
Geregistreerd: 07-05-06
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Re: als instructeur op paard lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 10:13

ik heb gisteren voor het eerst sinds lange tijd springles gegeven. dit was aan een groepje van 5 meiden waarvan de oudste 11 was.

1 van de paarden kreeg de ruiter met geen mogelijkheid over de hindernis heen. sprong telkens naar buiten (ondanks de balken aan de zijkant). dat was voor het meisje natuurlijk ook niet leuk.

ik ben toen opgestapt en heb na enige moeite hem over de hindernis heen gekregen, na een aantal goede sprongen is het meisje zelf weer opgestapt en heeft ze zelf ook kunnen springen.

Na de les heb ik mijn eigen paard gezadeld en heb ik zelf ook even gesprongen voor de groep. ik ging een stuk hoger dan zij waren gegaan en dat vonden ze wel leuk om te zien. een showtje weggeven doe ik dus wel op mijn eigen paard.

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re: als instructeur op paard lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 22:41

Ik vind gewoon dat jij hoort les te geven, zij leert niks als jij er op zit in mijn ogen.

natuurlijk een keertje is leuk, mijn lesgeefster heeft ook wel eens op mijn paard gezeten. Maar het moet niet gebruikelijk worden,

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Re: als instructeur op paard lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 08:54

Mijn instructeurs hebben ook wel eens op mijn paard gezeten. En dat doen ze niet voor hun eigen ego hoor, alleen maar om mij te helpen. Mijn paard voelde daarna echt super en dat is nou precies wat ze je mee willen geven. Dan heb je thuis een referentiekader. Ik vind het alleen maar prima en ik leer er juist heel veel van om van de grond te zien hoe zij bepaalde problemen aanpakken.

Babette1
Berichten: 110
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: als instructeur op paard lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 13:51

Ik geef iedere week ongeveer 12 privélessen en ik stap alleen in uitzonderlijke gevallen wel eens op het paard van een lesklant.
Ik geef wel altijd les in rijbroek en laarzen met sporen, zodat ik als het moet meteen kan opstappen, maar ik doe het zelden.
Iemand zal het toch zelf moeten doen, dus dan kan ik er wel opklimmen en het laten zien, maar dat is niet hetzelfde als iets zelf doen.
Soms vragen ze wel eens of ik hun paard niet een keer flink wil aanpakken, maar ook dat helpt niet. Een paard heeft dan misschien respect voor mij, maar nog steeds niet voor die persoon zelf.
De enige reden dat ik het wel eens doe, is als iemand een paard er nét niet doorheen krijgt.
Bijvoorbeeld afgelopen week had een lesklant van mij haar paard bijna mooi aan de teugel lopen, bijna gaf hij na, maar net niet. Toen ben ik er op gestapt en heb hem in een kwartiertje los gewerkt. Zij kon daarna voelen hoe het moest.
Maar dat is een uitzondering.

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: als instructeur op paard lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 13:57

Ik vind dat de instructie er best eens op mag gaan. Vooral als het probleem bij het paard lijkt te liggen en niet bij de ruiter.

Sansevieria
Berichten: 4238
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: als instructeur op paard lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 17:34

_Natasja_ schreef:
KiWiKo schreef:

en wat als je een jamaaaaaarder heb?




Dan mag je best even egotrippen wat mij betreft Haha!


soms heb je inderdaad van die lieve schatjes Knipoog , wat een rotbeest, hij doet ut niet, tja, dan ben ik er toch echt 5 minuutjes opgestapt, allereerst om het probleem zelf aan te voelen, voor me zelf, om te controleren of mijn gevoel en timing me niet in de steek had gelaten, en ja als het beest ut" bij mij wel braaf doet, dan please, nu luisteren, en anders de bak uit, ben ik misschien wat kort door de bocht in, maar ik ben er dan ook van overtuigd dat het allergrootste deel van problemen bij de ruiter liggen, soms heb je ook mensen die kun je nog zo precies uitleggen wat ze op welk moment moeten doen, dat je ze echt haarfijn het exacte punt aanreikt, maar dat ze het door eigen beperking het niet onder de knie krijgen, met zulke mensen ben ik dan ook op een bepaald punt gestopt, als je weet dat het paard het kan, en je ziet na een hele tijd, en erg veel geduld, ook al is de motivatie er, ga maar lekker (hopelijk)ontspannen buiten wandelen, bespaart jezelf en het paard veel stress Clown

verder denk ik dat een combinatie samen moet leren, en groeien, elkaar leren aanvoelen,

zelf zal ik niet meer zo snel iemand anders op mijn paard laten, dat heb ik gedaan in de tijd dat we van dressuur omschoolden naar western,
heb ik (en helaas vooral mijn paard) toch wat slechte ervaring mee opgedaan, Huilen

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re: als instructeur op paard lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 22:11

Citaat:
Sassy soms heb je ook mensen die kun je nog zo precies uitleggen wat ze op welk moment moeten doen, dat je ze echt haarfijn het exacte punt aanreikt, maar dat ze het door eigen beperking het niet onder de knie krijgen, met zulke mensen ben ik dan ook op een bepaald punt gestopt, als je weet dat het paard het kan, en je ziet na een hele tijd, en erg veel geduld, ook al is de motivatie er, ga maar lekker (hopelijk)ontspannen buiten wandelen, bespaart jezelf en het paard veel stress Clown


Het is inderdaad waar dat je soms theoretisch heel goed weet hoe een bepaalde oefening moet maar dat het je toch niet lukt omdat je het juiste gevoel nog niet hebt.
In mijn ogen helpt het dan ook niets als de instructrice op je paard stapt. Omdat zij wel voelt wat je precies moet doen op welk moment, wil dat nog niet zeggen dat de leerling het ook voelt. Die schiet er dus niets mee op. Ik heb dan veel liever dat ze mij vanaf de grond verteld wat ik precies op welk moment moet doen. Dan ben ik ook nog zo'n jamaarder die dan wel weten waarom ze dat precies moet doen.

Sassy schreef:
verder denk ik dat een combinatie samen moet leren, en groeien, elkaar leren aanvoelen,

Helemaal mee eens en de een heeft meer talent dan de ander dus zal dit bij de een langer duren dan de ander. Ben heel blij dat ik een geduldige instructrice heb die bereid is het desnoods 100 x uit te leggen en altijd even enthousiast blijft.

Noemy

Berichten: 617
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Tilburg

Re: als instructeur op paard lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 02:33

Mijn instructrice is regelmatig op mijn paard geklommen als hij er van achter echt niet bij kwam, of net niet goed genoeg of wat dan ook (lees; lang, groot,lui paard) Ze heeft hem zelf gefokt, ingereden en tot M2 dressuur met hem gereden..

Ze had hem dan natuurlijk steeds meteen voor elkaar, als ik er weer op stapte liep hij een stuk actiever. eerst vond ik dat wel fijn, vanuit dat punt kon ik dan weer verder.. maar op een gegeven moment had ik zoiets van: nee, ik wil het zelf doen.. dat zei ik een keer en toen heeft ze me er natuurlijk gewoon bij geholpen.. veel meer werk, maar ik kreeg hem wel voor elkaar.

Ik vind het best goed als een instructruce een pony/paard een paar keer rijdt om hem aan te voelen, maar problemen wil ik uiteindelijk zelf kunnen oplossen Lachen

daantjuhhh

Berichten: 27001
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: als instructeur op paard lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 02:41

pol013 schreef:
Mijn instructrice kruipt er heel zelden wel eens op.

Niet om te laten zien wat hij kan, daar heb ik geen bal aan.

Wel om;
- te laten zien wat ze precies bedoelt (bijvoorbeeld timing van de hulpen)
- te voelen wat ik voel als ik het niet goed kan beschrijven
- en eenmaal om te zien of hij de hulp voor de galopwissel bij haar wel zou snappen (oei, das confronterend, het ligt dus geheel aan mij)
Bij het bovenstaande kan het heel verhelderend werken maar daar zijn nog steeds veel didactische vaardigheden bij nodig.


Ja zo had de mijne erg veel taktfouten.
Maar na een paar minutjes instructise erop deed ze bij haar alles zonder taktfouten.
Nou zei ze er wel bij dat het gewoon heel moeilijk is bij mijn paard.
(En ik ben nog maar L/M van niveau en zij is wel 10voudig Z2 haha
Zij is gewoon heel ervaren en heeft echt gevoel en talent.)
Maar zo werd mij wel even laten zien dat het paard het zeker kan.
Het zit erin, ik moest het er alleen nog uithalen!

Ik werd op een gegeven moment erg onzeker.
Is mijn paard wel goed?
Heeft hij niks qua gezondheid??
Maar nee dat had ze dus niet.
Ze vond het gewoon erg moeilijk en ik was nog niet ver genoeg om dat op te lossen!
En dat was voor mij erg fijn om te weten.
Door dat zij even liet zien dat er wel potentie in mijn paard zit en dat het op te lossen is, ging ik weer met meer moed aan het werk.
En het probleem is inmiddels voor een groot gedeelte opgelost!

_Luziream
Berichten: 3469
Geregistreerd: 10-06-05

Re: als instructeur op paard lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 03:19

Ik heb het ook gehad. Was erg onzeker over mijn paard en mezelf. Zat op een dood spoor met rijden.
Ik heb toen aan mijn instructrice gevraagd of zij eens op Lumorko 1 maal in de week wilde gaan rijden. Dat deed ze. Langzaam bouwde ze met hem op. Alles wat zij voelde kreeg ik met mijn lessen terug. Ze wist nu heel goed hoe Lumorko was en kon mij erg goed uitleg geven tijdens de les. We gingen toen sprongen vooruit. Zoveel dat ik de stap durfde te zetten om na een jaar wedstrijden met Lumorko te gaan starten.
Na een jaar had ze eindelijk plek voor mij voor priveles. Toen ging het nog sneller als combi met mij en Lumorko. Inmiddels rij ik hem helemaal zelf en heeft ze hem al 1 1/2 jaar niet meer gereden. We zijn nu L1 en daar ben ik trots op. Het heeft mij wel degelijk goed geholpen dat mijn instructrice mijn paard heeft gereden. Maar ze reed hem niet van nou dat doe ik wel even!.
Ze heeft zich aan het paard aangepast en is gewoon met de basis begonnen en dit zijn we gaan uitbouwen. We zijn nu erg met takt en rechtrichten bezig.

SannevdM
Berichten: 2796
Geregistreerd: 06-02-06

Re: als instructeur op paard lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 10:01

Ik vind dat het juist alleen maar goed is, als je als instructrice een keer op het paard zit van je lesklant. Als jij iemand verder wilt helpen, kan het soms heel erg helpen als je zelf even op het desbetreffende paard hebt gezeten. Zodat jij kan aanvoelen waar de ''knopjes'' zitten. Veel dingen kan je vanaf de grond goed zien, maar sommige dingen kan je gewoon beter even voelen. Elk paard werkt weer anders, en daarom vind ik het wel belangrijk als je er een keer op hebt gezeten. Hiermee wil ik niet zeggen, dat je bijna elke week er een keer op moet gaan zitten, maar zo gewoon heel af en toe is kan geen kwaad!!

Vandaag gaan wij bijvoorbeeld ook met alle instructie bij ons op de manege, allemaal heel even kort op de manege paarden zitten. Dan kunnen wij nog beter uitleggen, wat ruiters in bepaalde situaties moeten doen. WAt het beste bij dit paard werkt enz.

Naja zo denk ik erover, maar iedereen heeft natuurlijk zijn/ haar eigen mening! Knipoog

MyWishMax

Berichten: 25620
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: als instructeur op paard lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 21:57

Bij mijn oude pony gingen mijn instructies er nooit op. De ene was de eigenaarresse en gaf ook les op die stal, dus die kende haar door en door. De andere klimt er alleen op als de kinderen er zo hard af kletteren dat ze niet durven of niet meer kunnen.

Die laatste heb ik nog steeds les van en heeft nog nooit op Max gezeten.
Degene van wie ik 1 dag in de week les krijg, heeft er 1 keer op gezeten om even te voelen hoe hij is. Zo weet ze wat hij doet en kan ze beter helpen met dingen oplossen.
En degene van wie ik priveles krijg eens in de zoveel tijd kruipt heel snel op een paard, om het aan te voelen en even te kijken hoe hij reageert en wat er verbeterd moet worden. (Dit zijn echt de puntjes op de i, bijvoorbeeld net iets meer ontspannen in de kaak wat voor het oog niet te zien is, maar een betere aanleuning enzovoorts geeft)