Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne
haike schreef:Hoi,
hoe kijken jullie hier tegen aan als instructeur zijnde? Kruipen jullie wel eens op het paard/pony van jullie lesklant of eigenlijk nooit?
Ikzelf doe het eigenlijk nooit.
Meisje wat meeste lesgeef, ken ik de pony goed en weet hoe die aanvoelt, pony van mij geweest. Nu wil mijn lesklantje vaak dat ik even laat zien wat pony kan, maar vind dit niet nodig. In de les moet ze zelf rijden en ontwikkelen, als ik even pony 'show' wordt ruiter zelf daar niet beter van.
Ook bij andere lesklantjes rijd ik eigenlijk nooit op hun dieren, ze moeten het zelf leren. Voor mij heeft geen toegevoegde waarde als dier onder mij laat zien wat ie kan, als ruiters zelf toch nog niet uit kunnn rijden.
Hoe denken jullie hierover?
Kaja schreef:Heeft allemaal te maken met inzicht...
Natuurlijk kun je best wel eens een keer opstappen om te voelen hoe het aanvoelt, maar vaak is het een egotripje van "IK zal wel even laten zien hoe het moet"...
Straf volgt in mijn ogen vaak snel, omdat veel paarden het niet nemen...
Dus daarom... heeft allemaal te maken met inzicht... Zie je wat er fout gaat en kun je de combinatie ook het juiste advies geven om verder te komen, maar ook om het probleem door te komen, in plaats van te omzeilen...
KiWiKo schreef:
en wat als je een jamaaaaaarder heb?
KiWiKo schreef:Kaja schreef:Heeft allemaal te maken met inzicht...
Natuurlijk kun je best wel eens een keer opstappen om te voelen hoe het aanvoelt, maar vaak is het een egotripje van "IK zal wel even laten zien hoe het moet"...
Straf volgt in mijn ogen vaak snel, omdat veel paarden het niet nemen...
Dus daarom... heeft allemaal te maken met inzicht... Zie je wat er fout gaat en kun je de combinatie ook het juiste advies geven om verder te komen, maar ook om het probleem door te komen, in plaats van te omzeilen...
en wat als je een jamaaaaaarder heb?
Citaat:Ik vind het prima als mijn instructrice op mijn paard stapt.
De laatste tijd komt het bijna niet meer voor, maar toen ik mijn merrie net had reed zij er regelmatig op, net als een vriendin met meer ervaring en stevigere zit dan ik.
Maar dit had vooral te maken met het feit dat ik aan het begin nogal vaak viel als mijn merrie echt aan het werk moest.
Ze werd dan kwaad en bokte mij eraf.
Bij mijn instructrice en mijn vriendin lukte dat haar niet.
Inmiddels is mijn merrie een stuk werkbaarder en zit ik een stuk steviger, dus komt het niet meer voor, maar het heeft voor haar wel echt geholpen. Doordat ze bij mijn instructrice en vriendin wel aan het werk moest, ging ze dat bij mij ook doen. Ze leerde dat ze er niet mee weg kwam en bovendien werd het voor haar ook makkelijker om te werken. En mijn zelfvertrouwen ging er niet aan . Inmiddels ben ik meer dan 2 jaar en een hoop zitlessen verder en zit ik haar zelf vaak ook wel uit als ze nog wat doet, maar wij hebben er toen echt veel baat bij gehad. Ander was het ws. van kwaad tot erger gegaan.
_Natasja_ schreef:KiWiKo schreef:
en wat als je een jamaaaaaarder heb?
Dan mag je best even egotrippen wat mij betreft
Citaat:Sassy soms heb je ook mensen die kun je nog zo precies uitleggen wat ze op welk moment moeten doen, dat je ze echt haarfijn het exacte punt aanreikt, maar dat ze het door eigen beperking het niet onder de knie krijgen, met zulke mensen ben ik dan ook op een bepaald punt gestopt, als je weet dat het paard het kan, en je ziet na een hele tijd, en erg veel geduld, ook al is de motivatie er, ga maar lekker (hopelijk)ontspannen buiten wandelen, bespaart jezelf en het paard veel stress
Sassy schreef:verder denk ik dat een combinatie samen moet leren, en groeien, elkaar leren aanvoelen,
pol013 schreef:Mijn instructrice kruipt er heel zelden wel eens op.
Niet om te laten zien wat hij kan, daar heb ik geen bal aan.
Wel om;
- te laten zien wat ze precies bedoelt (bijvoorbeeld timing van de hulpen)
- te voelen wat ik voel als ik het niet goed kan beschrijven
- en eenmaal om te zien of hij de hulp voor de galopwissel bij haar wel zou snappen (oei, das confronterend, het ligt dus geheel aan mij)
Bij het bovenstaande kan het heel verhelderend werken maar daar zijn nog steeds veel didactische vaardigheden bij nodig.