waar ergert een jury zich aan...

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:12

Tja, ik wil het liever niet zomaar op Bokt zetten. Wellicht zijn het ook bokkers en lezen ze mee

Noukie
Berichten: 10958
Geregistreerd: 27-12-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:36

haha, in dat geval weten ze dan iig hoe stom ze overkomen

MarvanTom

Berichten: 4253
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: waar ergert een jury zich aan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 11:11

Hai!

Ik schrijf ook zeer regelmatig bij KNHS/FNRS- wedstrijden en heb dan met vele jury-mensjes te maken.

Heb er 3 soorten in ontdekt:
1. enthousiaste paardenwereldkenners
2. ik zit hier voor t geld en omdat t gevraagd is, maar heb geen zin
3. ff kijken wiens dag ik kan verzieken

Ben dol op type 1 : streng maar rechtvaardig, doet soms zelf actief mee met commentaar alsof zij erop zitten, durft 3-en maar ook 8-en te geven, geeft goed commentaar op protocol, waar ruiters iets aan hebben.

Type 2 : tja, dit zijn de standaard 6-en gevers en geven hooguit een punt hoger/lager, de norsheid straalt er vanaf, zwijgzaam tov schrijver, punten liggen dicht bij elkaar, dus vergt soms wat puzzelwerk om een winnaar aan te wijzen, geven weinig commentaar.

Type 3 : een echte uitdaging voor de combinaties, als je al niet goed begint op de 1e 3 onderdelen kan je 't vergeten, enkel afkrakend of onvoldoende commentaar ipv aanwijzend/verbeterend commentaar.

Nou, juryleden.
Klopt dit een beetje?

talented

Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 11:15

Voor het geld? Dan kunnen ze nog beter op zaterdagochend een krantenwijkje nemen of aardbeien gaan plukken in het zomerseizoen!

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 11:16

Idd jureren voor het geld Lijkt mij niet hoor. Jureren is liefdewerk oud papier !!

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 11:23

Als ruiter herken je ze wel, niet voor het geld misschien maar ze hebben "een" reden, en dat is niet enthousiasme voor de sport op het niveau waarop ze jureren.....

talented

Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 11:31

amondi schreef:
Als ruiter herken je ze wel, niet voor het geld misschien maar ze hebben "een" reden, en dat is niet enthousiasme voor de sport op het niveau waarop ze jureren.....


Ik ken er een 2tal die zelf zo gefrustreerd zijn nooit een punt te kunnen rijden en dit dan uiten tijdens het jureren. Geen enkele ruiter krijgt een winstpunt en het gegeven commentaar is ook nutteloos. Een andere reden kan ik zo snel niet bedenken!

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re: waar ergert een jury zich aan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 11:47

MarvanTom schreef:
Hai!

Ik schrijf ook zeer regelmatig bij KNHS/FNRS- wedstrijden en heb dan met vele jury-mensjes te maken.

Heb er 3 soorten in ontdekt:
1. enthousiaste paardenwereldkenners
2. ik zit hier voor t geld en omdat t gevraagd is, maar heb geen zin
3. ff kijken wiens dag ik kan verzieken

Ben dol op type 1 : streng maar rechtvaardig, doet soms zelf actief mee met commentaar alsof zij erop zitten, durft 3-en maar ook 8-en te geven, geeft goed commentaar op protocol, waar ruiters iets aan hebben.

Type 2 : tja, dit zijn de standaard 6-en gevers en geven hooguit een punt hoger/lager, de norsheid straalt er vanaf, zwijgzaam tov schrijver, punten liggen dicht bij elkaar, dus vergt soms wat puzzelwerk om een winnaar aan te wijzen, geven weinig commentaar.

Type 3 : een echte uitdaging voor de combinaties, als je al niet goed begint op de 1e 3 onderdelen kan je 't vergeten, enkel afkrakend of onvoldoende commentaar ipv aanwijzend/verbeterend commentaar.

Nou, juryleden.
Klopt dit een beetje?


Beetje een raar verhaal. En dat je als schrijver zulke ideeen krijgt...

MarvanTom

Berichten: 4253
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: waar ergert een jury zich aan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:14

Hai!

Da's waar! Voor het geld hoeft een jurylid het niet te doen, maar sommigen rekenen zoooo secuur af qua km-vergoeding, dat je haast gaat denken dat 't enkel daar om gaat....

@ Talented : duidelijke type 3-jury!

Maar om weer een beetje on topic te gaan: alle bovengenoemde type jury's hebben ALTIJD een reden om geen/wel winst te 'geven'!

Het gaat echt niet om een gewassen paardje of extra strikjes in de knotten, een duur zadel met blingbling- frontriem of een duur jasje.

Het gaat erom wat je als combinatie laat zien : rust in het geheel, actief tempo, juistheid vd figuren/overgangen staan bij alle type jury's hoog in het vaandel en als het goed is, rijdt je winst.

Waar jury's ZEKER een hekel aan hebben: fout parcours rijden, afreageren op het paardje tijdens/na de proef obv eigen onkunde, slecht/niet geoefende proef.

@ Scum : ik jureer zelf ook en ben vrijwillig schrijver voor onze RV ....

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:45

ik heb het weekeinde een hele tijd met twee juryleden zitten praten, die moesten paspoortcontrole doen op een concours in Kaatsheuvel. Meneer Wouters was er een van..... en ik kan zeggen dat ik het heel verhelderend vond.

Ik heb het ook uitgebreid gehad over de Clinics die Judithh en ik samen gaan geven...... waren ze heel enthousiast over.

Duidelijk is wel geworden dat het leven van een jurylid niet altijd over roosjes gaat

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re: waar ergert een jury zich aan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:11

MarvanTom schreef:
jury-mensjes...


.......
Laatst bijgewerkt door GeJe op 24-04-06 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin_deB

Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: waar ergert een jury zich aan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:12

GeJe schreef:
MarvanTom schreef:
jury-mensjes...


....... da's nou echt bokt...



want, wat is er zo erg aan deze opmerking ??

talented

Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:13

Het klinkt nogal minachtend

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:14

Heb 'm al gewijzigd.. maar vond die andere ook wel leuk

MarvanTom

Berichten: 4253
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: waar ergert een jury zich aan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:20

Hai!

Ach welnee! Niks minachtends bedoeld.

Van een mug een olifant maken is ook een kunst!
Als dat t enigste woordje was, waar iemand over kan vallen of aanstoot aan neemt....

Idd: typisch Bokt dan!

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re: waar ergert een jury zich aan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 07:46

MarvanTom schreef:
Hai!

Ach welnee! Niks minachtends bedoeld.

Van een mug een olifant maken is ook een kunst!
Als dat t enigste woordje was, waar iemand over kan vallen of aanstoot aan neemt....

Idd: typisch Bokt dan!


Nou da's dan mooi en ik zal 't dan maar schuiven op je taalgebruik. Soms is het beter om niet overal op in te gaan... daarom had ik verder niks aan te merken op je verhaaltje

mememe
Berichten: 1766
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Ureterp

Re: waar ergert een jury zich aan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 07:56

ik als ruiter bij mij op de manege zit het jury hokje redelijk hoog.
dus ik groet dan een klein beetje met mijn hoofd omhoog zodat ik de jury aan kijk.
en meestal groeten ze ook wel terug maar dat ziek ik meestal niet meer.
en ik vond het ook een keer heel leuk ik ging met mijn pony onderuit dus -2 .toen kwam die man bij de prijsuitrijking en toen zei hij, dat hij het jammer vind dat ik met pony en al gevallen was.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Re: waar ergert een jury zich aan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:19

KarinvdM schreef:

Ook stoor ik me aan voorlezers die net doen alsof ze niet zien dat je een seintje geeft, zodat de ruiter nog een rondje kan rijden. *zucht* Helemaal als je een uitpuilende ring hebt.


Ik lees wel eens voor voor een vriendin en/of een stalgenootje... en werkelijk waar, juryleden achter glas kan ik zo moeilijk zien; ik ziet het gewoonweg echt niet wanneer er een seintje wordt gegeven. Ik vraag altijd een paar anderen of ze me even aan willen tikken als ik het seintje -ondanks mijn intense gestaar naar de jury- weer eens niet gezien heb...

Sue_

Berichten: 5041
Geregistreerd: 02-04-05
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: waar ergert een jury zich aan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:29

KarinvdM schreef:

Ook stoor ik me aan voorlezers die net doen alsof ze niet zien dat je een seintje geeft, zodat de ruiter nog een rondje kan rijden. *zucht* Helemaal als je een uitpuilende ring hebt.


Geeft stiekem toe dat haar moeder/voorlezer dit ook wel eens flikt. Maar alleen wanneer ik een nog maar 1 pas in de ring heb gezet en de jury blijkbaar al wil beginnen. En dat is me toch net iets te snel met die jonge dieren die ik altijd start.

Maar je hebt er inderdaad een aantal bij die minimaal 10 rondjes links en rechtsom moeten voordat ze kunnen beginnen.

Karin_deB

Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: waar ergert een jury zich aan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:28

Als ik voorlees zeg ik altijd, draaf maar alvast aan. En dan hebben ze meestal al 1 a 2 rondjes gedraafd en dan geeft de jury het sein. Dus dan kan het in 1x door.

Flurk

Berichten: 4487
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Dieren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:20

Als ik een jury moet aflossen en die enorm is uitgelopen en ook nog geen haast maakt om op te schuiven dan erger ik mij.

Alanta

Berichten: 2426
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Hoogkerk

Re: waar ergert een jury zich aan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 22:33

chelsea82 schreef:
Voorlezers die constant praten die zijn bij mij snel uitgepraat.Hulp van derden mag niet dus dat is uitsluiting tot gevolg.Kom nou, je kan wel 5 minuten een proefje rijden zonder hulp.Je weet dat je niet mag helpen dus doe dat dan ook niet.

Ruiters die constant klikken met hun tong.Vreselijk.Soms gaat dat van begin tot eind van de proef door.Geloof me de jruy hoord dat ook al zit de jruy in een hokje of auto, het is hoorbaar.

Ruiters die heel ongeintresserd op hun pard zitten, geen geconcentreerde blik,geen glimlachje,helemaal niks.Het lijkt wel of ze er niks aan vinden.Totaal geen harmony aanwezig.

Ruiters die verkeerd rijden en vervolgens boos worden op de voorlezer.Terwijl deze ook vaak genoeg wel goed voorlezen hoor.Ruiters moeten beter luisteren naar de voorlezer en de proef ook zelf kennen.

Een onverzorgd geheel.Niet getoiletteerd, eigen haar niet opgestoken, een paard wat zo uit de wei geplukt is.Het gebeurd echt.Dat kan echt geen 6 worden voor de verzorging hoor.Een beetje tijd besteden aan je paard kost toch niet zoveel moeite.

En het ergste is nog het botte gedrag van sommige ruiters.Boos worden, afreageren op het paard, schelden, trekken met de handen noem maar op.Het gebeurd helaas.Voor deze ruiters geld kijk eens naar je zelf, dan weet je misschien ook waarom je paard het niet goed doet.Geef je paard niet de schuld maar geef jezelf een schop onder je kont.Sorry maar zo is het echt.




Ik ben het hier helemaal mee eens + nog eentje: mensen die op 3-jarige paarden zitten en doen alsof ze al jaren onder het zadel lopen en maar trekken, plukken, schoppen; en later horen dat ze bij verlaten van de ring (indoor) in de inrijhal hun paard nog even lekker op hun donder geven, vreselijk vind ik dat.

Barbara_m

Berichten: 3851
Geregistreerd: 30-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 22:58

10 combi's hebben die allemaal een onvoldoende halen voor het binnenkomen. Jammergenoeg hebben ze dat drama afgeschaft .

retseH

Berichten: 1558
Geregistreerd: 07-08-04
Woonplaats: Vorden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:57

Eerlijk gezegd zie ik wel wat in het verhaal van MarvanTom..

esme
Berichten: 257
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: ede (gld)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 18:44

Ik persoonlijk vind het erg jammer dat het binnenkomen en groeten in de L proeven verdwenen is. Verder vind ik van die mensen die als ze de punten hebben gezien reageren met die opmerkingen als het is me niet gegunt of iets in die richting nogal kortzichtig. Ik zelf denk dat elke jurylid een eigen kijk heeft op wat wel en niet goed is. Ik heb ook wel eens in de eerste proef 173 punten gehad en in de tweede 156 punten tja dan was de eerste toch duidelijk beter. En als ik wil weten wat een jury ergens mee bedoeld ga ik er gewoon heen en vraag erna daarvoor zitten ze er tenslotte. Je krijgt punten voor wat ze zien en bij vragen scroom niet maar stel ze, je kan er alleen maar van leren. En ja ook ik denk wel eens gossie zeg wel streng gejureerd maar ja de andere keer vind ik het zelf slecht en krijg ik toch punten!! Kom op jongens wat willen we nu een jry is ook een mens en als je er niet tegen kan dat je commentaar krijg start je toch gewoon niet?? Ik zweer bij vol geschreven coupons daar heb ik wat aan!