nieuwe lichting juryleden

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
krackertje

Berichten: 2762
Geregistreerd: 08-04-06

nieuwe lichting juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 19:40

Halle boktleden,

Ik ben enkele dagen geleden echt bijna van mijn stoel gevallen, het lijkt erop dat echt iedereen voortaan jury kan worden.

Een jongedame die ik echt al van kinds af aan ken blijkt nu voortaan te mogen jureren en dat terwijl ik uit ervaring weet dat ze met veel pijn en moeite uiteindelijk in de M terecht is gekomen (dit lag niet aan het paard) en ja nu weet ik natuurlijk dat een goede jury niet perse zelf goed hoeft te kunnen rijden maar in dit geval heeft die persoon ook nog een hele vreemde mening over hoe een paard gereden dient te worden.

Ik kan mij echt totaal niet voorstellen dat zo iemand nu mag jureren maar het blijkt dus van wel.

Ik weet dat deze jongedame hier in deze omgeving erg weinig vrienden heeft gemaakt bij wedstrijdlocaties en secretariaten dus zal het in deze omgeving niet zo´n vaart lopen maar wat verder uit de buurt (waar ze haar niet kennen) zal het toch een dolle boel kunnen gaan worden.

Ik heb me altijd neutraal opgesteld en de mening van een jury gerespecteert maar nu ga ik toch twijfelen aan de juryopleiding van tegenwoordig.

Weet iemand misschien wat de opleiding tot jurylid inhoudt ?

Teletuby
Berichten: 3
Geregistreerd: 26-09-06

Re: nieuwe lichting juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 23:47

Een zooitje die cursus. Echt het lijkt wel of ze de meest boeren pummel opzoeken voor de cursus en de ruiters die echt verstand van zaken hebben die nemen ze niet want die zijn te moeilijk of hebben geen blad voor hun mond.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: nieuwe lichting juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 08:24

Ik kan je mening delen. Ik snap het ook nooit helemaal.Ze zouden gewoon een toelatingsexamen moeten doen incl lesgeven en rijden om te kijken of de mensen capabel zijn. maargoed ik denk dat dat komt doordat het allemaal vrijwilligerswerk is.
daarnaast snap ik ook niet waarom er zo veel verschillende denkbeelden zijn voor de beoordeling hoewel alles vast staat op papier. Maargoed.

Suzanne F.

Berichten: 49666
Geregistreerd: 03-03-01

Re: nieuwe lichting juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 08:34

Klopt. Toelatingseisen zijn veels te licht in mijn ogen. Maar dan blijven er nog maar weinig over die daadwerkelijk willen gaan jureren.
Maar als je ziet hoeveel aanmeldingen er nu elk jaar komen en hoeveel er afgewezen worden mogen de eisen best strenger vind ik.
Verder mag het naar mijn mening in ieder geval geen loting zijn maar moet er gekeken worden naar ervaring en opleiding.

Tja een rijproef afleggen... dat weet ik niet. Er zijn genoeg (oudere) mensen die de wijsheid wel degelijk in pacht hebben maar niet meer (kunnen) rijden. En mensen die veel inzicht hebben in het goed gaande paard maar zelf minder kunnen rijden. (ze zijn er ook andersom).

Maar een jaar verplichte stage bij een ervaren jurylid moet verplicht worden vind ik, of bij meerdere wisselende juryleden. En het rijtechnische inzicht moet meer getest worden. Dus niet alleen proeven beoordelen oefenen tijdens de cursus maar ook gewoon combinaties bekijken, mening geven en evt. oplossingen/aanwijzingen. Ik vind een instructeursbasis nog steeds belangrijk als jurylid, je kan wel zeggen een jury hoort alleen te beoordelen en niet te trainen maar juist door die ervaring ontwikkel je ook meer oog voor het correct gaande paard.

krackertje

Berichten: 2762
Geregistreerd: 08-04-06

Re: nieuwe lichting juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 08:53

Ik denk dat er ook wel gekeken mag worden naar de persoonlijke ontwikkeling van een aankomend jurylid, de persoon waar ik het over heb die zal in de communicatie naar een amazone/ruiter ook niet goed uit de bus komen en dat vind ik toch wel heel belangrijk op de momenten dat een amazone/ruiter om een toelichting vraagt ivm de gegeven punten of commentaar.

Suzanne F.

Berichten: 49666
Geregistreerd: 03-03-01

Re: nieuwe lichting juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 09:20

krackertje schreef:
Ik denk dat er ook wel gekeken mag worden naar de persoonlijke ontwikkeling van een aankomend jurylid, de persoon waar ik het over heb die zal in de communicatie naar een amazone/ruiter ook niet goed uit de bus komen en dat vind ik toch wel heel belangrijk op de momenten dat een amazone/ruiter om een toelichting vraagt ivm de gegeven punten of commentaar.


Nou ik vind dat een jurylid zn mening goed moet kunnen onderbouwen. Waarom hij dat vond, wat er aan verbeterd moet worden etc. Gewoon een goede rijtechnische kennis en dat moet hij/zij ook goed kunnen verwoorden.
Niet zo van: "Eh ja, ik vond het nou eenmaal niet zo goed, daarom heb je geen winst..." Haha!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re: nieuwe lichting juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 10:57

Suzanne F. schreef:
Tja een rijproef afleggen... dat weet ik niet. Er zijn genoeg (oudere) mensen die de wijsheid wel degelijk in pacht hebben maar niet meer (kunnen) rijden. En mensen die veel inzicht hebben in het goed gaande paard maar zelf minder kunnen rijden. (ze zijn er ook andersom).

Ik wil alléén mensen mensen die de WIJSHEID hebben, NIET de mensen die de wijsheid in PACHT hebben......... Knipoog

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: nieuwe lichting juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 11:02

tijd voor een mail naar de KNHS? Of wordt het dan te druk?

ik zal eens een insider polsen, de pest is: degene die erover gaan bij de KNHS rijden zelf of nooit en igg nooit bij nieuwe basisjuryleden!

Neem dat oude voorbeeld van Geje, aangeklaagd, omdat hij zich kapot schrok van de jurering op een basiswedstrijd waar hij toevallig gekeken had!

Idee om schouts op basis wedstrijden mee te laten lopen was nog niet zo slecht van mij!

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: nieuwe lichting juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 11:09

amondi schreef:

Idee om schouts op basis wedstrijden mee te laten lopen was nog niet zo slecht van mij!


Zeker geen slecht idee en dan ook graag jurywedstrijden instellen zodat ze met zijn alleen meer op een lijn komen. Wie het dichst bij het gemiddelde zit heeft gewonnen.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: nieuwe lichting juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 11:29

nee. juist verloren! die 5/6jes jury's worden dan alleen maar aangemoedigd! lekker veilig punten en niemand die komt klagen!

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Re: nieuwe lichting juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 11:45

als ik zie hoeveel mensen er afgewezen zijn voor de IL denk ik dat de KNHS al maatregelen aan het nemen is.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: nieuwe lichting juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 11:48

amondi schreef:
nee. juist verloren! die 5/6jes jury's worden dan alleen maar aangemoedigd! lekker veilig punten en niemand die komt klagen!


dan moeten we andere criteria verzinnen. Ze moeten iig gemotiveerd raken om beter te presteren.

Rhythm
Berichten: 536
Geregistreerd: 21-10-04

Re: nieuwe lichting juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:22

Suzanne F. schreef:
krackertje schreef:
Ik denk dat er ook wel gekeken mag worden naar de persoonlijke ontwikkeling van een aankomend jurylid, de persoon waar ik het over heb die zal in de communicatie naar een amazone/ruiter ook niet goed uit de bus komen en dat vind ik toch wel heel belangrijk op de momenten dat een amazone/ruiter om een toelichting vraagt ivm de gegeven punten of commentaar.


Nou ik vind dat een jurylid zn mening goed moet kunnen onderbouwen. Waarom hij dat vond, wat er aan verbeterd moet worden etc. Gewoon een goede rijtechnische kennis en dat moet hij/zij ook goed kunnen verwoorden.
Niet zo van: "Eh ja, ik vond het nou eenmaal niet zo goed, daarom heb je geen winst..." Haha!


Eh Suus weet je nog Knipoog "verbeteren is aan de instructeur en niet aan de jury" Knipoog Nagelbijten / Gniffelen

Suzanne F.

Berichten: 49666
Geregistreerd: 03-03-01

Re: nieuwe lichting juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:47

Ja nou dat vind ik wel een punt van discussie eigenlijk.
Je moet als jury kunnen beredeneren wat er beter moet voor een hoger cijfer. Hoe dat dan tot stand moet komen mag je je als jury niet mee bemoeien want de ruiter heeft zn eigen trainer maar de jury moet wel kunnen zien wat er rijtechnisch aan scheelt en wat er anders/beter moet.

Als de ruiter na de proef naar me toekomt geef ik wel mijn mening over hoe ik denk dat het beter kan gaan worden. Maar ik vind dat je als jury tekortschiet als je alleen maar kan beoordelen en niet kan zeggen wat er dan aan verbeterd moet worden.

hananya

Berichten: 1047
Geregistreerd: 26-04-05

Re: nieuwe lichting juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 14:12

Suzanne F. schreef:
Ja nou dat vind ik wel een punt van discussie eigenlijk.
Je moet als jury kunnen beredeneren wat er beter moet voor een hoger cijfer. Hoe dat dan tot stand moet komen mag je je als jury niet mee bemoeien want de ruiter heeft zn eigen trainer maar de jury moet wel kunnen zien wat er rijtechnisch aan scheelt en wat er anders/beter moet.

Als de ruiter na de proef naar me toekomt geef ik wel mijn mening over hoe ik denk dat het beter kan gaan worden. Maar ik vind dat je als jury tekortschiet als je alleen maar kan beoordelen en niet kan zeggen wat er dan aan verbeterd moet worden.


Hier ben ik het eigenlijk wel helemaal mee eens.
Ik denk dat er voor een ruiter/amazone ook niets frustrerender is als een proef met óf 1. heel weinig (onderbouwd) commentaar, óf 2. alleen maar commentaar op wat er fout is.
Zet op een coupon wat er moet gebeuren om het beter te krijgen...

Mijn ervaring is dat de juryleden, die dit laatste doen, vaak juryleden zijn die zelf op hoog niveau rijden/gereden hebben.
Dan kun je eventueel ook met een positieve insteek over een proef praten/discuseren...

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Re: nieuwe lichting juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 15:00

Zo heb ik zaterdag hier op een klein concoursje een ZZGP jury gehad, wát een verademing was dat zeg (190 en 215, allebei zeer terecht)! Ben echt naar mijn hart gepunt, heb nog een praatje met de beste man gemaakt na afloop en dat was erg verhelderend Ja! Hij had met veel plezier de L2 t/m Z2 gejureerd en stond na afloop gezellig in het bomvolle kantine'tje na te babbelen.

Mensen met zo een 'passie' én kennis ben ik nog maar weinig tegengekomen, zonde, want ik weet zeker dat ze er zijn hoor, ook al gaat het om 'maar' de IL opleiding. Andere selectieprocedure bij de KNHS zou al een hóóp schelen Ja

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re: nieuwe lichting juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 15:38

hananya schreef:

Zet op een coupon wat er moet gebeuren om het beter te krijgen...

Daar ben ik het niet mee eens.
De jury geeft een beoordeling bij het getoonde. Het is aan de instructie om de eventuele verbeteringen door te voeren.

Een voetbalscheidsrechter loopt toch ook niet naar de trainers na afloop met een advies om de opstelling/tactiek voor de volgende keer te wijzigen?

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: nieuwe lichting juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 16:08

als ons paard 3 kwart proef op zijn voorhand sukkelt en toch een WP in de l2 krijgt..... dan ben ik heel benieuwd waarom dan!

Waarom zou een jury een rijtechnische verbetering niet kunnen aangeven, voor meer zevens zal hij echt meer over de rug moeten komen, zal hij echt vanachter aan moeten treden, zal hij beter rechtgericht moeten worden.....

niks instructie! wel aandachtspunten!

Suzanne F.

Berichten: 49666
Geregistreerd: 03-03-01

Re: nieuwe lichting juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 16:12

amondi schreef:
Waarom zou een jury een rijtechnische verbetering niet kunnen aangeven, voor meer zevens zal hij echt meer over de rug moeten komen, zal hij echt vanachter aan moeten treden, zal hij beter rechtgericht moeten worden.....

niks instructie! wel aandachtspunten!


Ja

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Re: nieuwe lichting juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 16:19

En zo had ik dus zaterdag commentaar, de 2e proef was netjes (215pnt), keurige appuyementen en eenv. wissels (al moest ik die wel een meter of anderhalf later rijden), maar paard moest over het geheel sterker worden en meer oprichting tonen. Zo had ik 7-ens voor de verruimingen, de inzet was goed maar tegen het eind zwakte het af, daar moet dan aan gewerkt worden. Dát kan ik dan weer aangeven aan mijn instructrice (voor zover dat evt. nog niet bekend zou zijn!). Zulke praatjes heb je wat aan, kun je mee aan de slag Ja.

De 190 punten van de eerste proef had ik vrede mee, ik zat er nog veel te kort op om een fijne proef neer te zetten en hij had gewoon gelijk wat de punten betreft, dus daar heb ik echt geen zuur gevoel over, ook al was het verre van winst haha!

Suzanne F.

Berichten: 49666
Geregistreerd: 03-03-01

Re: nieuwe lichting juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 16:21

Ja dat zijn leuke juryleden, ik ken er zo nog wel meerdere. Waar je dus echt wat aan hebt als je je coupon terugkrijgt.

Wie was het jurylid? evt. pb.

Natasya

Berichten: 41
Geregistreerd: 24-09-06
Woonplaats: vlaardingen

Re: nieuwe lichting juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 16:24

tja lang leve dressuur je bent toch altijd afhankelijk van iemand zijn mening... helaas

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Re: nieuwe lichting juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 16:25

Suzanne F. schreef:
Ja dat zijn leuke juryleden, ik ken er zo nog wel meerdere. Waar je dus echt wat aan hebt als je je coupon terugkrijgt.

Wie was het jurylid? evt. pb.


Dat vond ik van jou trouwens ook, jij hebt mij een keer in de ring gehad in Groot-Ammers, reed toen nog in het L2 en heb je na de prijsuitreiking nog gesproken.

Suzanne F.

Berichten: 49666
Geregistreerd: 03-03-01

Re: nieuwe lichting juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 16:26

Oh ja haha dat was ik alweer vergeten.. Bloos Haha!
Ik vind dat gewoon belangrijk.

Maar ja de KNHS heeft een rare manier van selecteren maar ook het opleiden vind ik zelf.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re: nieuwe lichting juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 16:35

Suzanne F. schreef:
Maar ja de KNHS heeft een rare manier van selecteren maar ook het opleiden vind ik zelf.

Dovemansoren.........

Als je wilt dat de KNHS iets van de opmerkingen hier opsteekt mag je het wel in lettergrootte 256 doen. En dat kan nu eenmaal niet op bokt....... Haha!