Hoe worden de gangen als los onderdeel beoordeeld?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mariska75

Berichten: 294
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: regio Noord-Holland

Hoe worden de gangen als los onderdeel beoordeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 10:08

Ik zou graag willen weten hoe de jury's volgens "de regels van het jureren" de gangen (als los onderdeel aan het eind van de proef beoordelen). Als je paard bijv. een mooie gesprongen galop heeft en een mooie ruime en taktvolle stap, wat moet je dan gaan veranderen om hoger dan een 6 te halen?

Ik heb het idee dat sommige jury's nu even veilig op de 6 gaan zitten?! Misschien snap ik het beter als ik weet hoe het bepaald wordt, want het heeft verder niets met de oefenigen te maken toch?

Suzanne F.

Berichten: 49549
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Hoe worden de gangen als los onderdeel beoordeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:52

mariska75 schreef:
Ik zou graag willen weten hoe de jury's volgens "de regels van het jureren" de gangen (als los onderdeel aan het eind van de proef beoordelen). Als je paard bijv. een mooie gesprongen galop heeft en een mooie ruime en taktvolle stap, wat moet je dan gaan veranderen om hoger dan een 6 te halen?

Ik heb het idee dat sommige jury's nu even veilig op de 6 gaan zitten?! Misschien snap ik het beter als ik weet hoe het bepaald wordt, want het heeft verder niets met de oefenigen te maken toch?


De 6 komt vaak als het gewoontjes is maar wel zuiver.
De 7 geef ik als de kwaliteit bovengemiddeld is, ruim, zuiver, balans etc.
De 8 geef ik als er een gang echt goed is qua techniek, balans, afdruk, schwung, ruimte, zuiverheid etc.
De 5 is als de gang onzuiver wordt, bijv. de stap die naar 2 tact neigt of de galop met te weing sprong die een 4 tact wordt. Of een draf die af en toe net niet zuiver is, bijv. in de middendraf of kleine voltes.
De 4 is als het echt beroerd is, stap een telgang, draf half atactisch of de galop die bijna in een tweetact is, met 2 achterbenen tegelijk en niet onder de massa of de echt zuivere 4 tact galop zonder sprong. (dit is bij mij weinig voorgekomen, als je een 4 voor de draf geeft moet je zo´n combinatie ook bijna de ring uitsturen denk ik)

Naar jou voorbeeld terug te gaan, je zegt dat je paard een mooie ruime tactvolle stap heeft, nou normaal is dat een 7. Misschien werd het een 6 omdat ie losser door het lijf en meer uit de schouder mocht stappen?
En een mooie gesprongen galop kan ook ruimte missen of met de kont hoog zijn dus uit balans, iets op de voorhand? Dan komen ze vaak ook niet helemaal weg met het voorbeen, dus te weinig uit de schouder?

Erika3

Berichten: 363
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: De Goorn

Re: Hoe worden de gangen als los onderdeel beoordeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 13:23

Suzanne F. schreef:
De 5 is als de gang onzuiver wordt, bijv. de stap die naar 2 tact neigt of de galop met te weing sprong die een 4 tact wordt. Of een draf die af en toe net niet zuiver is, bijv. in de middendraf of kleine voltes.
De 4 is als het echt beroerd is, stap een telgang, draf half atactisch of de galop die bijna in een tweetact is, met 2 achterbenen tegelijk en niet onder de massa of de echt zuivere 4 tact galop zonder sprong.


Ik was eigenlijk ook erg benieuwd naar deze vraag, ik heb namelijk op mijn laatste wedstrijd voor de stap een 4, voor de draf een 5 en de galop een 5 gehaald. Naar mijn idee moest mijn paardje dan wel erg beroerd gelopen hebben wat niet het geval was. Ik snap dus niet hoe ze aan deze cijfers gekomen zijn want ik vond ze echt erg laag... Ze liep niet super ruim in stap maar wel zuiver.

Ik ga in ieder geval eens dit topic in de gaten houden Lachen

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re: Hoe worden de gangen als los onderdeel beoordeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 13:53

Een interessante vraag, hou ik ff in de gaten.

Suzanne F.

Berichten: 49549
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Hoe worden de gangen als los onderdeel beoordeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 18:00

Erika3 schreef:
Ik was eigenlijk ook erg benieuwd naar deze vraag, ik heb namelijk op mijn laatste wedstrijd voor de stap een 4, voor de draf een 5 en de galop een 5 gehaald. Naar mijn idee moest mijn paardje dan wel erg beroerd gelopen hebben wat niet het geval was. Ik snap dus niet hoe ze aan deze cijfers gekomen zijn want ik vond ze echt erg laag... Ze liep niet super ruim in stap maar wel zuiver.

Ik ga in ieder geval eens dit topic in de gaten houden Lachen


Was dat met een haflinger? Tja als de gangen zuiver zijn krijg je bij mij nooit een onvoldoende, dan is het altijd nog een 6. Ik kan me voorstellen dat een haflinger weinig ruimte, afdruk, schwung, souplesse, veerkracht etc. heeft. Tenzij bijv. de galop erg uit balans en rennerig is, dan neig je eerder naar een 5.
Een 4 voor de stap? Hmm dan was ie of heeeeel erg kort, mega gespannen of onzuiver??

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Hoe worden de gangen als los onderdeel beoordeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 22:01

hoe waren de andere cijfers dan? De stap in de proef en de middenstap?Als je daar voldoende voor heb gehaald, dan kun je aan het eind eigenlijk nooit een 4 kunnen krijgen.

Suzanne F.

Berichten: 49549
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Hoe worden de gangen als los onderdeel beoordeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 08:24

Sammie schreef:
hoe waren de andere cijfers dan? De stap in de proef en de middenstap?Als je daar voldoende voor heb gehaald, dan kun je aan het eind eigenlijk nooit een 4 kunnen krijgen.


Nee, en wat stond er voor commentaar bij dan? Bij een 4 en een 5 voor de gangen hoort toch iets te staan neem ik aan.

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re: Hoe worden de gangen als los onderdeel beoordeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 08:57

Ik zou dan sowieso om uitleg gaan vragen bij de jury als mijn paard gewoon zuiver liep.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Re: Hoe worden de gangen als los onderdeel beoordeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 10:15

dat blijft toch een punt die voor ieder jurylid verschilt.

willem heeft geen gangen waar je nog eens naar om kijkt, maar hij moet het wel van zijn takt hebben. toch heb ik in mijn 2 laatste proeven heel wat verschil gehad, bij dezelfde jury.
proef 1 reed ik hem heel voorwaarts, waardoor hij zijn takt verliest en gehaast overkomt, had dan ook 5en. proef 2 op mijn eigen manier. gewoon relaxt en dan maar met wat minder impuls.. kreeg wel stap 7, draf 6 en galop 7. de draf is gewoon nog niet goed. de galop kan hij, als hij lekker los is heel goed.

nou heb ik nog maar 4 nieuwe proeven gereden, de 1e 2 kreeg ik 5en en 4en voor mijn gangen.. maar was de rest op het protocol ook niet echt veel hoger.. dus heb niet echt veel vergelijkingsmateriaal bij mezelf Haha!

mariska75

Berichten: 294
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: regio Noord-Holland

Re: Hoe worden de gangen als los onderdeel beoordeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 10:23

Maar als een acht echt heel supergoed is, dan wordt er dus niet vanuit de tien gerekend, wat wel zou moeten toch?

Erika3

Berichten: 363
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: De Goorn

Re: Hoe worden de gangen als los onderdeel beoordeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 11:25

Sammie schreef:
hoe waren de andere cijfers dan? De stap in de proef en de middenstap?Als je daar voldoende voor heb gehaald, dan kun je aan het eind eigenlijk nooit een 4 kunnen krijgen.

Op mijn staponderdelen had ik 6/7 alleen voor de middenstap niet, die was onvoldoende. Maar alleen op de middenstap kan zo'n cijfer toch niet gebaseerd worden?

Suzanne F schreef:
Nee, en wat stond er voor commentaar bij dan? Bij een 4 en een 5 voor de gangen hoort toch iets te staan neem ik aan.

Er stond dus niets bij, dat vond ik ook wel raar, dat is eigenlijk toch verplicht bij 5'en en 4'en?

Javayo schreef:
Ik zou dan sowieso om uitleg gaan vragen bij de jury als mijn paard gewoon zuiver liep.

Ja, dat had ik eigenlijk moeten doen. De jury moest echter nog een aantal proeven jureren na mij en wij moesten terug naar huis. Vandaar dat ik het heb laten zitten. Eigenlijk dom Bloos

Krijtje
Berichten: 4119
Geregistreerd: 06-01-05

Re: Hoe worden de gangen als los onderdeel beoordeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 19:13

Ik heb meestal 6-en en 7-ens (de zevens meestal voor galop, ook wel eens een 8)
Maar heb ook wel eens een 7 voor alle galop-onderdelen gehad (aanspringen, kleine volte, middengalop,..) en vervolgens een 6 voor de galop als gang Clown

Ach ja Clown

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Hoe worden de gangen als los onderdeel beoordeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 13:48

Erika3 schreef:
Sammie schreef:
hoe waren de andere cijfers dan? De stap in de proef en de middenstap?Als je daar voldoende voor heb gehaald, dan kun je aan het eind eigenlijk nooit een 4 kunnen krijgen.

Op mijn staponderdelen had ik 6/7 alleen voor de middenstap niet, die was onvoldoende. Maar alleen op de middenstap kan zo'n cijfer toch niet gebaseerd worden?

Suzanne F schreef:
Nee, en wat stond er voor commentaar bij dan? Bij een 4 en een 5 voor de gangen hoort toch iets te staan neem ik aan.

Er stond dus niets bij, dat vond ik ook wel raar, dat is eigenlijk toch verplicht bij 5'en en 4'en?

Javayo schreef:
Ik zou dan sowieso om uitleg gaan vragen bij de jury als mijn paard gewoon zuiver liep.

Ja, dat had ik eigenlijk moeten doen. De jury moest echter nog een aantal proeven jureren na mij en wij moesten terug naar huis. Vandaar dat ik het heb laten zitten. Eigenlijk dom Bloos



Groete kans dat ie dan in de middenstap toch een zuivere telgang heeft laten zien.

_Linnie_

Berichten: 267
Geregistreerd: 13-03-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hoe worden de gangen als los onderdeel beoordeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 11:03

De cijfers voor de gangen zelf worden toch juist beoordeeld op de 'grijze' gedeelten, dus niet tijdens je oefeningen?

Verder ben ik t met Mariska75 eens, er wordt volgens mij in dit voorbeeld niet vanaf de 10 gerekend, maar vanaf de 6.

mariska75

Berichten: 294
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: regio Noord-Holland

Re: Hoe worden de gangen als los onderdeel beoordeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 11:17

volgens mij in beide gedeelten, maar ja erg moeilijk als je vanaf een 6 begint. Maar volgens mij geld dat voor andere onderdelen ook vaak........

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Hoe worden de gangen als los onderdeel beoordeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 12:53

mariska75 schreef:
Maar als een acht echt heel supergoed is, dan wordt er dus niet vanuit de tien gerekend, wat wel zou moeten toch?


Heb jij zo'n bewegingsmonster staan? Ik denk dat een 10 voor de gangen maar heel heel zelden weggegeven wordt. Ook op je oefeningen krijg je immers hoogstzelden een 10.

Suzanne F.

Berichten: 49549
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Hoe worden de gangen als los onderdeel beoordeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 13:28

Ach welk paard beweegt ook echt voor een 10?
Dat zijn er zelfs op de keuringen minimaal.
Een 8 en 9 heb ik een keer kwijtgekund aan een echt goed maar ook spectaculair bewegend paard, lekker los door het lijf, actief ondertredend achterbeen etc etc.

De meeste paarden bewegen ook voor 6-en.
Ook vaak voor 7-ens maar ook voor 5-en helaas.

germie

Berichten: 26113
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Hoe worden de gangen als los onderdeel beoordeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 11:30

Suzanne F. schreef:
Ach welk paard beweegt ook echt voor een 10?
Dat zijn er zelfs op de keuringen minimaal.
Een 8 en 9 heb ik een keer kwijtgekund aan een echt goed maar ook spectaculair bewegend paard, lekker los door het lijf, actief ondertredend achterbeen etc etc.

De meeste paarden bewegen ook voor 6-en.
Ook vaak voor 7-ens maar ook voor 5-en helaas.

En hoe reken je dit dan weer om naar de beoordelingen op keuringen? Als je 65 punten haalt op een keuring, dan is dit naar boven afgerond een 7 op een wedstrijd? Op keuringen halen veel paarden wel 70 of 75 punten op een gang. 50 punten komt niet veel voor.
Rijden de ruiters dan zo slecht dat ze de gangen van het paard verprutsen, of zijn juryleden bij dressuurwedstrijden dan van die 6-jes kijkers?
Ben je met een stermerrie meer in het voordeel dan met een paard dat maar net in het stamboek is opgenomen?

Suzanne F.

Berichten: 49549
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Hoe worden de gangen als los onderdeel beoordeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 15:18

germie schreef:
En hoe reken je dit dan weer om naar de beoordelingen op keuringen? Als je 65 punten haalt op een keuring, dan is dit naar boven afgerond een 7 op een wedstrijd? Op keuringen halen veel paarden wel 70 of 75 punten op een gang. 50 punten komt niet veel voor.
Rijden de ruiters dan zo slecht dat ze de gangen van het paard verprutsen, of zijn juryleden bij dressuurwedstrijden dan van die 6-jes kijkers?
Ben je met een stermerrie meer in het voordeel dan met een paard dat maar net in het stamboek is opgenomen?


Interessante vragen!
Maar op wedstrijd komt er meer kijken dan alleen de beweging alleen, een gang onder het zadel heeft ook criteria van rij-invloeden. Hoe vaak zie je niet een super stappend paard aan een lange tuegel wat zo vast gereden is dat ie gaat telgangen zodra de teugels op maat zijn genomen? En van die ruiters die gaan doorzitten als een zoutzak, op de rug lopen te butsen en zich in balans houden aan de teugels? Dan bewegen die goede paarden ook niet meer zo goed. En ja de meeste ruiters verprutsen de gangen vaak. Dan is er geen sprake meer van over de rug met lossigheid bewegen, in de juiste tact met schwung en veerkracht. Zelfs een paard wat 90 haalt op een keuring kunnen sommige ruiters voor 5 en 6-en laten bewegen in een proef.
En ik denk niet dat de meeste juryleden 6jes kijkers zijn, ik reken mezelf er iig niet onder.
En ben je met een stermerrie in het voordeel? Ja als ze correct gereden is wel. Dan is de kwaliteit van de gangen beter. Maar stel dat deze in elkaar getrokken vast gereden is, dan kan zo´n stermerrie toch beroerd gaan bewegen. En de net stamboekmerrie kan fijn door het lijf bewegen maar niet zo ruim en spectaculair dan scoort deze hoger op de gangen. Maar de 8-ens en 9-ens zijn vaak weggelegd voor de kwalitatief beter bewegende paarden, (die dan ook rijtechnisch fijn gereden zijn)

germie

Berichten: 26113
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Hoe worden de gangen als los onderdeel beoordeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:22

Ik ken ook genoeg paarden die zeer goed lopen. Maar exterieurmatig wat minder zijn. Deze paarden lijken ook lagere punten te krijgen. Maar dit is toch onjuist, het is niet het plaatje, maar werkelijk de gang. Of kijkt met toch naar het plaatje?
Mijn ervaring is dat er toch veelal 6-jes gegeven worden.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: Hoe worden de gangen als los onderdeel beoordeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 07:54

ik ben het zeker met Germie eens, 6 is ook het meest veilige cijfer om te geven!( maar dat geldt voor alle onderdelen)
Er zal niemand naar je toe komen briesen van "hé, jurynoob, ik heb een 6 op draf en volgens mij moet dat minstens een 7 zijn!"

Die discussie zal ook niemand willen voeren.... Maar als je alle stap onderdelen een 7 op scoort en de jury geeft toch een 6 op stap qua gang.... dan had er bij die 6 best commentaar gemogen zodat de deelnemer weet dat geen nattevingerwerk- cijfer is!( zoiets als het cijfer voor verzorging!)

Suzanne F.

Berichten: 49549
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Hoe worden de gangen als los onderdeel beoordeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 09:10

germie schreef:
Ik ken ook genoeg paarden die zeer goed lopen. Maar exterieurmatig wat minder zijn. Deze paarden lijken ook lagere punten te krijgen. Maar dit is toch onjuist, het is niet het plaatje, maar werkelijk de gang. Of kijkt met toch naar het plaatje?
Mijn ervaring is dat er toch veelal 6-jes gegeven worden.


Nee niet mee eens, een minder mooi paard wat echt goed beweegt krijgt zeker een 7 voor de gangen van mij.
En ja veelal worden er 6-en gegeven maar dat is in mijn ogen omdat de meeste paarden ook voor 6jes lopen. Maar misschien verschilt gewoon de mening (iedereen heeft zn lat qua kwaliteit anders liggen) wat nou een goed bewegend paard is.

En die discussie is erg moeilijk, als iemand zegt, ik heb een 6 gekregen maar het moet een 7 zijn... tja zie je jezelf al aankomen op de merrie of hengstenkeuring met zoiets? "Hee Hamoen, p i k hoe istienou? Hee ik vind dat mijn Merrie minimaal voor 80 draaft, hoe kan da nou da ze maar 65 krijgt?"
Tuurlijk kan hij dan aangeven wat hij daar dan mist maar dat is altijd moeilijk.

Ik kan wel zeggen op het moment dat er een ruiter naar me toekomt met deze vraag: Het paard zou meer ruimte mogen hebben in de beweging, met meer souplesse, afdruk en lossigheid mogen bewegen en het achterbeen zou net wat resoluter onder mogen treden, vandaar een 6.
Maar daar heeft die ruiter niks aan toch?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Hoe worden de gangen als los onderdeel beoordeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 17:13

amondi schreef:
Die discussie zal ook niemand willen voeren.... Maar als je alle stap onderdelen een 7 op scoort en de jury geeft toch een 6 op stap qua gang.... dan had er bij die 6 best commentaar gemogen zodat de deelnemer weet dat geen nattevingerwerk- cijfer is!( zoiets als het cijfer voor verzorging!)

Maar dat zou dan ook niet mogen. Voor alle staponderleden een 7 is ook voor de individuele stapbeoordeling een 7.

germie

Berichten: 26113
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Hoe worden de gangen als los onderdeel beoordeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 17:26

Nou, lossigheid, afdruk en meer ondertreden van achterbenen zou ik graag als commentaar zien. Dan kan ik dat vergelijken met hoe het paard in vrijheid beweegt. Nu weet ik namelijk nooit iets, het zijn altijd 6-jes en eigenlijk bij iedereen die ik ken ook (met diverse paarden). Als een jury erbij zet dat de ruimte te kort schiet, of dat de souplesse ontbreekt of het achterbeen gebruik niet optimaal is, dan kan ik daar juist wel wat mee. Als het paard in vrijheid dezlefde tekortkomingen heeft, dan ius er weinig aan te doen. Maar heeft het paard in vrijheid die tekortkomingen niet, dan weet je dat het aan de ruiter ligt.

Suzanne F.

Berichten: 49549
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Hoe worden de gangen als los onderdeel beoordeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 17:28

germie schreef:
Maar heeft het paard in vrijheid die tekortkomingen niet, dan weet je dat het aan de ruiter ligt.


Ja aan het rijtechnische, dat kan zoveel maken en breken aan de gangen van het paard.