Achterwaarts gaan, hoelang halthouden?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Achterwaarts gaan, hoelang halthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 11:48

Ik rij L2, moet dus achterwaarts (nou gaat dat prima dat is het probleem niet) maar vraag me af wat jury's nou precies willen zien?
Stel je moet E afwenden, X halthouden enkele passen achterwaarts, voorwaarts arbeidsdraf.
Hoe lang blijf ik dan ideaal gezien halthouden voor ik achterwaarts inzet? En daarna dus ook gewoon direct wegrijden in draf?

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Re: Achterwaarts gaan, hoelang halthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:20

Ik tel met halthouden altijd rustig 21, 22, 23 en dan weer voorwaarts of in dit geval achterwaarts. Vanuit het achterwaarts vlot weer arbeidsstap en aandraven (niet direct wegdraven, dan ga je te progressief).

Nibbit

Berichten: 10431
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Achterwaarts gaan, hoelang halthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:24

Dat doe ik ook!
Alleen op de dvd met proeven gaan ze meteen achterwaarts zodra ze stilstaan, vind ik een beetje raar...

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Re: Achterwaarts gaan, hoelang halthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 13:48

Dat direct achterwaarts gaan deed ik laatst ook een keer, en toen kreeg ik dus commentaar dat ik écht langer moest stilstaan... Heb altijd wel voldoendes op het achterwaarts gaan, is geen struikelblok ofzo, maar ik vroeg me nu dus wel ernstig af wat men nou wil zien.

Hedwigb

Berichten: 234
Geregistreerd: 09-07-05

Re: Achterwaarts gaan, hoelang halthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:55

pony eerst netjes laten halthouden, ongeveer 2-4 sec , daarna netjes achterwaarts.. en van daaruit weer voorwaarts. Mijn pony blijft na het achterwaarts vaak nog 1 à 2 sec staan (wel vierkant), dit is geen groot probleem, ik heb al 3 x een 8 gehad op mijn achterwaarts.. Maar je moet het halthouden dus wel tonen..

rhijnauwen

Berichten: 5046
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Re: Achterwaarts gaan, hoelang halthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:10

Remember schreef:
(niet direct wegdraven, dan ga je te progressief).

Verward juist wanneer je via de stap aandraaft is dat progressief (progressief= via de tussenliggende gangen)(maar misschien bedoelde je dat ook)

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Re: Achterwaarts gaan, hoelang halthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:12

Idd, typfoutje Bloos Clown !

Gulpje

Berichten: 8094
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: Achterwaarts gaan, hoelang halthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 17:31

Ik neem er goed de tijd voor om halt te houden. Hoe meer ik ga overhaasten hoe slechter ze naar achteren gaat, dus ik sta zeker 6 seconden ontspannen stil en geef dan heel voorzichtig de awhulp. 9 van de 10 keer gaat ze keurig braaf naar achteren. De tip van Remember om te tellen is ook super!

Krijtje
Berichten: 4119
Geregistreerd: 06-01-05

Re: Achterwaarts gaan, hoelang halthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 18:29

Ik zet hem eerst vierkant neer, compleet stil.
Pas als hij netjes helemaal stilstaat gooi ik hem in z'n achteruit Knipoog
Je krijgt immers ook een apart cijfer voor het stilstaan en vervolgens een apart cijfer voor het achterwaarts gaan. Het is dus van belang beide goed uit te voeren en niet half stilstaan en hup gelijk naar achteren Lachen

Gulpje

Berichten: 8094
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: Achterwaarts gaan, hoelang halthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 22:24

Alina schreef:
Ik zet hem eerst vierkant neer, compleet stil.
Pas als hij netjes helemaal stilstaat gooi ik hem in z'n achteruit Knipoog
Je krijgt immers ook een apart cijfer voor het stilstaan en vervolgens een apart cijfer voor het achterwaarts gaan. Het is dus van belang beide goed uit te voeren en niet half stilstaan en hup gelijk naar achteren Lachen


Precies. Dat zijn dan weer 2 mooie cijfers erbij (als je het goed doet natuurlijk)

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Re: Achterwaarts gaan, hoelang halthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 23:11

Niet in alle proeven gaat het halthouden en achterwaarts apart qua beoordeling toch? *die zoeken we op*

Fitzroy

Berichten: 25233
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Achterwaarts gaan, hoelang halthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 23:12

Het valt mij idd op dat mensen als een gek het halthouden en AW afraffelen. Neem er rustig de tijd voor. Het staat er nu niet specifiek meer bij maar vroegah was het altijd enkele seconden (een seconde of 3) en dan pas AW. Overigens mag je in de L2 al gelijk aandraven, het hoeft echt niet via de stap.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Re: Achterwaarts gaan, hoelang halthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 23:45

Okee, dan doe ik het niet helemaal krom. De proef van het 'jurycommentaar' had ik m'n paard ook keurig vierkant stilstaan, toen in alle rust een paar passen achterwaarts. Volgens haar moest ik iets van 5 sec. blijven staan? Zo staat het iig niet in (deze) proef. Maar dat deed ik toen idd niet, gewoon onbeweeglijk halthouden getoond en toen aw. maar ik ben iig weer op de hoogte!

Liselot

Berichten: 32221
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Achterwaarts gaan, hoelang halthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 08:07

ik kan me nog herinneren van het voorlezen van de oude proeven dat er stond: X halthouden, enkele seconden stilstaan, enkele passen achterwaarts.

Anoniem

Re: Achterwaarts gaan, hoelang halthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 09:10

Ik doe ook altijd halthouden, dan echt een paar tellen stilstaan en dan achterwaarts, heb er meestal goeie cijfers op. Sommigen gaan meteen in de achteruit, maar eigenlijk laat je dan geen halthouden zien...

Charles

Berichten: 7477
Geregistreerd: 19-05-06
Woonplaats: Onder de sterren

Re: Achterwaarts gaan, hoelang halthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 18:33

zorgen dat je paard goed stil staat en daarna achterwaarts,

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: Achterwaarts gaan, hoelang halthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 15:19

Hedwigb schreef:
pony eerst netjes laten halthouden, ongeveer 2-4 sec , daarna netjes achterwaarts.. en van daaruit weer voorwaarts. Mijn pony blijft na het achterwaarts vaak nog 1 à 2 sec staan (wel vierkant), dit is geen groot probleem, ik heb al 3 x een 8 gehad op mijn achterwaarts.. Maar je moet het halthouden dus wel tonen..

Dit mag dus eigenlijk niet.
Want na het achterwaarts word niet nogmaals halthouden gevraagd.
Eerst netjes halthouden(tel 21-22-23(-24)) en ga dan enkele passen achterwaarts(2-4 stappen) en stap dan netjes voorwaarts en maak dan je overgang naar de draf indien het gevraagd wordt.
Maar ga niet na het achterwaarts nog weer 1-2 tellen halthouden!Ook al krijg je toch een goed punt bij de jury,in principe hoort het niet! Knipoog

Dennis

Berichten: 31496
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Achterwaarts gaan, hoelang halthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 16:06

Maar wel vanuit het achterwaards gaan meteen weg stappen/draven? Of daar tussen ook eventjes stil staan?

Ik rijd nog B (mennen), maar in de L zit het achterwaards. Onderling L stapte ik laatst wel meteen weg en daar kreeg ik toen een 7 voor(dus lijkt mij gewoon goed).

Ik heb een merrie die na het achterwaards gaan vaak voorwaards probeerd te stormen, in de training laat ik die nooit meteen weg stappen/draven na het achterwaards gaan omdat ik dan alles kwijt ben.

San

Berichten: 13265
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Ouddorp

Re: Achterwaarts gaan, hoelang halthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 22:58

Vanuit het achterwaarts moet je meteen voorwaarts gaan. In de L nog via een progressieve voorwaartse overgang en vanaf het M via een meer gemarkeerde overgang.

AmonRe

Berichten: 1087
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Achterwaarts gaan, hoelang halthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 19:20

Nibbit schreef:
Dat doe ik ook!
Alleen op de dvd met proeven gaan ze meteen achterwaarts zodra ze stilstaan, vind ik een beetje raar...


Dat deed ik zaterdag dus ook en toen stond er: meer halthouden (ik stond wel 1 seconde echt helemaal stil) en had ik een 5......

Vanessa24
Berichten: 2202
Geregistreerd: 10-05-06

Re: Achterwaarts gaan, hoelang halthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 11:04

Juist omdat het halthouden er bij staat geschreven is het dus belangrijk dat je een paar seconden stil staat, de jury moet goed kunnen zien dat je dan ook doet.
Als er in de proef staat dat je na de achterwaartse beweging in draf weer verder moet rijden, hoort daar halthouden niet meer bij.

Solitair
Berichten: 1885
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Achterwaarts gaan, hoelang halthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 14:27

halthouden, 4 seconden stilstaan, achterwaarts en gelijk voorwaarts, niet gaan stilstaan na het achterwaarts wat velen doen.

Schwung
Berichten: 98
Geregistreerd: 02-07-04
Woonplaats: Breda

Re: Achterwaarts gaan, hoelang halthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 14:34

je moet laten zien dat je rust en ontspanning hebt in je halthouden. dan pas de volgende oefening (in dit geval voor of achterwaarts)

AmonRe

Berichten: 1087
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Achterwaarts gaan, hoelang halthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 10:41

Klinkt eigenlijk wel logisch inderdaad....

Liisan
Berichten: 87
Geregistreerd: 23-09-06

Re: Achterwaarts gaan, hoelang halthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 19:52

Halthouden, 3/4 sec. stilstaan dan achterwaarts en met een vloeiende overgang weer voorwaarts,
niet weer halthouden. oefeningen goed afmaken, niet te haastig dus.